Świat

Stany Zjednoczone są bliskie ukończenia budowy pływającego molo o wartości 320 milionów dolarów dla pomocy dla Gazy

  • 2 maja, 2024
  • 5 min read


Odblokuj Editor’s Digest za darmo

Armia amerykańska jest bliska ukończenia wartej 320 milionów dolarów pływającego molo u wybrzeży Gazy – złożonego projektu mającego na celu umożliwienie morskiej pomocy humanitarnej dla oblężonej enklawy, gdzie najbardziej niezawodne szlaki lądowe zostały zakłócone przez politykę i wojnę.

Setki żołnierzy amerykańskich spędziło tygodnie na budowaniu konstrukcji, która ma zaradzić tragicznemu kryzysowi humanitarnemu w pasie, przy czym amerykańskie statki marynarki wojennej przewożą specjalistyczny sprzęt do punktu oddalonego o około 3 mile od brzegu, gdzie mają zacumować statki z pomocą z Cypru.

Stamtąd flota mniejszych statków przewiezie towary na miejsce na brzegu Gazy, gdzie izraelskie wojsko oczyściło 70 akrów ziemi. Pentagon szacuje, że inicjatywa kosztowała już 320 mln dolarów. Testy na molo mogłyby rozpocząć się najwcześniej w połowie maja, a według dwóch osób zaznajomionych z projektem ma ono funkcjonować jedynie do jesieni, kiedy zmieni się pogoda.

Projekt obiecany przez prezydenta USA Joe Bidena na początku marca ma na celu ominięcie niektórych przeszkód, jakie stworzyła izraelska polityka i biurokracja w dostarczaniu wystarczającej pomocy na terytorium, aby uratować Gazę przed przepaścią głodu.

Konieczność tak złożonego i kosztownego wysiłku w celu przetransportowania pomocy na odległość 250 mil od śródziemnomorskiej wyspy Cypr pozostaje jednak kwestionowana. Gaza ma kilka przejść granicznych, z których enklawa mogłaby zostać „zalana pomocą”, jak wielokrotnie powtarzali urzędnicy amerykańscy.

Warto przeczytać!  Opinia | Głód prześladuje dzieci w Gazie

Zamiast tego setki ciężarówek przewożących bardzo potrzebną żywność, lekarstwa i inne zapasy utknęły poza granicami lądowymi Gazy w oczekiwaniu na zezwolenie izraelskiego wojska lub nie mogą wjechać do enklawy, ponieważ uszkodzone drogi i bezprawie utrudniają dystrybucję.

„To marnotrawstwo odwracania uwagi” – powiedział o nowym molo wyższy rangą urzędnik ONZ, który prosił o zachowanie anonimowości. „Są drogi, są przejścia graniczne – są [already] pomoc czeka poza Gazą.”

Zdjęcia satelitarne przedstawiające okręt amerykańskiej marynarki wojennej Roy P Benavidez, 10,9 km od wybrzeży Gazy.  Zdjęcia pokazują montaż pływającej platformy na morzu w dniach 27–29 kwietnia. Źródło: Planet Labs, Copernicus Sentinel-2

Grupy humanitarne i Stany Zjednoczone zgadzają się, że transport towarów do Gazy ciężarówkami to najlepszy sposób zapewnienia palestyńskim cywilom otrzymania tysięcy ton pomocy zakupionej przez ONZ i inne organy międzynarodowe.

W marcu ONZ oświadczyła, że ​​cała Gaza jest na skraju spowodowanej przez człowieka głodu i że głód rozprzestrzenia się w północnej części enklawy.

Ponieważ Izrael odmówił agencji pomocy UNRWA dystrybucji pomocy drogą morską, Stany Zjednoczone wynegocjowały porozumienie ze Światowym Programem Żywnościowym, aby przejąć zadanie dostarczenia części pomocy do północnej Gazy. Pozostała część pomocy, która będzie podróżować statkiem kilka dni, zostanie przewieziona do magazynów ONZ w południowej Gazie, z których część znajduje się w odległości kilku minut jazdy od terytorium Izraela.

Warto przeczytać!  Premier Japonii Kishida ustąpi we wrześniu, nie będzie ubiegał się o reelekcję partyjną

Nieefektywność i koszt tych dostaw odzwierciedlają ceny palet z pomocą zrzuconą do Gazy w ostatnich tygodniach wojskowymi statkami transportowymi przewożącymi co najwyżej kilka ciężarówek z zaopatrzeniem wyrzucanym z tyłu samolotów. Wiele osób ląduje w wodzie, a niektórzy nawet uderzyli i zabili Palestyńczyków.

Przekonanie Izraela do usprawnienia i ułatwienia transferu pomocy do Gazy stało się międzynarodowym przedsięwzięciem dyplomatycznym. Izrael potrzebował tygodni nacisków ze strony Stanów Zjednoczonych, aby częściowo otworzyć przejście, aby ciężarówki z pomocą mogły przejechać 30 minut od portu Aszdod.

Nawet teraz ONZ i inne agencje skarżą się na niewystarczającą liczbę skanerów podczas izraelskich kontroli bezpieczeństwa, arbitralne odmowy przyjęcia pewnej liczby ciężarówek i niewystarczające bezpieczeństwo na głównych drogach w Gazie dla ciężarówek z pomocą.

Pomoc przeznaczona dla amerykańskiego molo zostanie skontrolowana przez Izrael na samym Cyprze, a urzędnicy amerykańscy mają nadzieję, że przyspieszy to dostawy „gdy pomoc humanitarna dotrze na brzeg” w Gazie. ONZ i inne agencje pomocowe stwierdziły, że izraelskie inspekcje na granicach lądowych stanowią powracające wąskie gardło.

Znaczna część izraelskiej prawicy sprzeciwia się dostarczaniu pomocy ludności cywilnej w Gazie do czasu, aż Hamas uwolni zakładników, których nadal przetrzymuje, a policja niewiele zrobiła, aby stłumić okresowe protesty na trasie, którą musiałyby pokonywać ciężarówki, oraz przy wjeździe do Przeprawa Kerem Shalom na południu enklawy.

Warto przeczytać!  Jacob Flickinger, amerykański ojciec chłopczyka, który zginął w „niewybaczalnym” ataku na pracowników organizacji humanitarnych w Gazie

Jak wynika z wideo opublikowanego w Internecie, w środę protestujący zatrzymali jordański konwój z pomocą humanitarną podróżujący przez Izrael, którzy wyrzucili jego zapasy na drogę. Izraelska policja oświadczyła, że ​​prowadzi dochodzenie.

Przy pełnej przepustowości molo i przylegająca do niego infrastruktura mogą obsłużyć równowartość około 150 ciężarówek z pomocą, powiedział dziennikarzom w zeszłym tygodniu amerykański urzędnik. Przed rozpoczęciem wojny 7 października do Gazy docierało około 500 ciężarówek z pomocą dziennie, podczas gdy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy średnia liczba dostaw wynosiła około 200 dziennie.

ONZ szacuje, że przez kilka następnych tygodni Gaza będzie potrzebować codziennie aż 1000 ciężarówek z pomocą, aby przezwyciężyć głęboki niedobór żywności, leków i innych kluczowych dostaw, który narósł w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Podczas wtorkowego spotkania z premierem Benjaminem Netanjahu sekretarz stanu USA Antony Blinken przyznał, że Izrael poczynił pewne postępy od początku kwietnia, kiedy Biden namawiał Netanjahu do usprawnienia przepływu pomocy do Gazy.

„Postęp jest realny, ale biorąc pod uwagę potrzebę, biorąc pod uwagę ogromne potrzeby w Gazie, należy go przyspieszyć i utrzymać” – powiedział Blinken w środę w porcie Aszdod.


Źródło