Biznes

Stare auta nie pojadą na nową benzynę. Ministerstwo ujawnia skalę problemu

  • 9 grudnia, 2023
  • 3 min read
Stare auta nie pojadą na nową benzynę. Ministerstwo ujawnia skalę problemu


Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Koniec przedwyborczego „cudu” na Orlenie. „To nie miało ekonomicznego sensu”

Benzyna E10 nie dla starych aut

– W starszych pojazdach uszczelnienia w układzie paliwowym nie są przystosowane do paliw z biokomponentami. Takie paliwo może uszkadzać uszczelnienia, co w konsekwencji doprowadziłoby do wycieków paliwa – mówił money.pl dr inż. Piotr Haller z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej.

Skala problemu z benzyną E10? Ministerstwo wylicza

Samochodów, które można uznać za „starsze”, na polskich drogach nie brakuje. Statystyczne auto w naszym kraju ma około 14 lat. Tymczasem ryzyko związane z tankowaniem nowego paliwa ma dotyczyć pojazdów wyprodukowanych przed 2010 r., choć niektórzy producenci jako granicę podają 2000 r.

O to, jak duża jest skala problemu, zapytaliśmy w resorcie klimatu.

Resort dodaje, że „około 27 proc. z tych samochodów jest nieużytkowane, są użytkowane bardzo rzadko lub poprzez zaniedbanie, lub omyłkowo nie zostały wycofane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców”.

Posiadaczom aut niedostosowanych do tankowania benzyny E10, pozostanie korzystanie z droższej benzyny Pb98, która nadal będzie oferowana w standardzie E5.

Dlaczego Pb98 jest o kilkadziesiąt groszy na litrze droższa od popularnej benzyny 95? W odpowiedzi na nasze pytania Orlen wyjaśnia, że różnica w cenie pomiędzy benzyną o liczbie oktanowej 95 i 98 wynika z kosztów produkcji i dodatkowych składników. Pb98 zawiera „dodatkowe składniki o działaniu przeciwkorozyjnym czy chroniącym paliwo w trakcie przechowywania (przeciwutleniającym)”.

„Ministerstwo Klimatu i Środowiska posiada szacunkowe wyliczenia dotyczące różnicy cen benzyn silnikowych 95 i 98 oktanowych po zmianie, związane z E10 – szacunkowa różnica w kosztach przejechania 100 km na benzynie 95 oktanowej oraz na benzynie 98 oktanowej wynosi około 5 zł – czytamy w odpowiedzi na pytania money.pl.

„Stara” benzyna nie zniknie z dnia na dzień

„Zmiana ta będzie odbywać się sukcesywnie, tzn. od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw benzyna E10 będzie stopniowo wypierać benzynę E5” – wyjaśnia MKiŚ. Orlen, który ma w rękach 65 proc. hurtowego i detalicznego rynku paliw, zapewnia, że każda nowa dostawa benzyny o liczbie oktanowej 95 od tego dnia będzie realizowana już z wykorzystaniem wyłącznie paliwa E10.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.


Źródło