Stare auta nie pojadą na nową benzynę. Ministerstwo ujawnia skalę problemu
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Koniec przedwyborczego „cudu” na Orlenie. „To nie miało ekonomicznego sensu”
Benzyna E10 nie dla starych aut
– W starszych pojazdach uszczelnienia w układzie paliwowym nie są przystosowane do paliw z biokomponentami. Takie paliwo może uszkadzać uszczelnienia, co w konsekwencji doprowadziłoby do wycieków paliwa – mówił money.pl dr inż. Piotr Haller z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej.
Skala problemu z benzyną E10? Ministerstwo wylicza
Samochodów, które można uznać za „starsze”, na polskich drogach nie brakuje. Statystyczne auto w naszym kraju ma około 14 lat. Tymczasem ryzyko związane z tankowaniem nowego paliwa ma dotyczyć pojazdów wyprodukowanych przed 2010 r., choć niektórzy producenci jako granicę podają 2000 r.
O to, jak duża jest skala problemu, zapytaliśmy w resorcie klimatu.
„Według wyliczeń Ministerstwa Klimatu i Środowiska niedostosowanych jest ok. 8,65 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych z silnikiem benzynowym” – poinformował resort w odpowiedzi na pytania money.pl. MKiŚ zwraca jednak uwagę, że rzeczywista skala problemu będzie znacznie niższa.
Resort dodaje, że „około 27 proc. z tych samochodów jest nieużytkowane, są użytkowane bardzo rzadko lub poprzez zaniedbanie, lub omyłkowo nie zostały wycofane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców”.
Posiadaczom aut niedostosowanych do tankowania benzyny E10, pozostanie korzystanie z droższej benzyny Pb98, która nadal będzie oferowana w standardzie E5.
Dlaczego Pb98 jest o kilkadziesiąt groszy na litrze droższa od popularnej benzyny 95? W odpowiedzi na nasze pytania Orlen wyjaśnia, że różnica w cenie pomiędzy benzyną o liczbie oktanowej 95 i 98 wynika z kosztów produkcji i dodatkowych składników. Pb98 zawiera „dodatkowe składniki o działaniu przeciwkorozyjnym czy chroniącym paliwo w trakcie przechowywania (przeciwutleniającym)”.
„Ministerstwo Klimatu i Środowiska posiada szacunkowe wyliczenia dotyczące różnicy cen benzyn silnikowych 95 i 98 oktanowych po zmianie, związane z E10 – szacunkowa różnica w kosztach przejechania 100 km na benzynie 95 oktanowej oraz na benzynie 98 oktanowej wynosi około 5 zł – czytamy w odpowiedzi na pytania money.pl.
„Stara” benzyna nie zniknie z dnia na dzień
Ministerstwo przypomina, że prace nad wprowadzeniem benzyny E10 na polski rynek paliw trwają w naszym kraju od 2019 r. W porozumieniu z koncernami paliwowymi uzgodniono, że standard E5 pozostanie dla benzyny Pb98. Nie będzie też tak, że „stara” benzyna zniknie w sylwestrową noc.
„Zmiana ta będzie odbywać się sukcesywnie, tzn. od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw benzyna E10 będzie stopniowo wypierać benzynę E5” – wyjaśnia MKiŚ. Orlen, który ma w rękach 65 proc. hurtowego i detalicznego rynku paliw, zapewnia, że każda nowa dostawa benzyny o liczbie oktanowej 95 od tego dnia będzie realizowana już z wykorzystaniem wyłącznie paliwa E10.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.