Polska

Stellantis przechytrza unijne taryfy, rozpoczyna produkcję tanich chińskich pojazdów elektrycznych w Polsce

  • 18 czerwca, 2024
  • 4 min read
Stellantis przechytrza unijne taryfy, rozpoczyna produkcję tanich chińskich pojazdów elektrycznych w Polsce


Kilka dekad temu zachodni producenci samochodów zaczęli masowo przybywać do Chin. Teraz wzywają Chiny, aby wyprowadziły ich z rutyny.

Leapmotor T03 EV z nałożonymi flagami UE i Chin Leapmotor T03 EV z nałożonymi flagami UE i Chin

Zarówno Stany Zjednoczone, jak i Unia Europejska zdecydowały niedawno, że najlepszym sposobem poradzenia sobie z napływem dotowanych chińskich pojazdów elektrycznych i technologii EV jest ich ogromne opodatkowanie.

Jednak Stellantis, będąc gigantycznym konglomeratem, znalazł sposób na obejście podwyższonych ceł na importowane pojazdy elektryczne, które mają wejść w życie za zaledwie dwa tygodnie: zbuduj chiński pojazd elektryczny na europejskiej ziemi.

Stellantis pokazuje, że podwyżki ceł nie powstrzymają chińskich pojazdów elektrycznych przed przyjazdem na Zachód

Zwiększone cła importowe na chińskie pojazdy elektryczne, które wkrótce wejdą w życie w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych, wprawiły wielu producentów samochodów w osłupienie. Jednak firma Stellanits wyprzedziła konkurencję, tworząc w zeszłym roku spółkę joint venture z Leapmotor i już budowane są pierwsze produkowane w Chinach i produkowane w Europie pojazdy elektryczne, które pozwolą ominąć nadchodzące podwyżki taryf.

Według analityków Jefferies cytowanych przez ReuteraFirma Stellantis rozpoczęła w zeszłym tygodniu montaż wyprodukowanego w Chinach silnika Leapmotor T03 w swojej fabryce w Tychach w Polsce, a przyspieszenie spodziewane jest we wrześniu.

Warto przeczytać!  Dlaczego Polska twierdzi, że Rosja i Białoruś wykorzystują migrację jako broń, aby przynieść korzyści europejskiej skrajnej prawicy

Mały miejski pojazd elektryczny o długości 142,5 cala to pierwszy model, który zjechał z polskiej linii montażowej w ramach ogłoszonego w zeszłym roku wspólnego przedsięwzięcia Stellantis z Leapmotor. Ta sama fabryka produkuje między innymi Fiata 500 i Alfa Romeo Junior, a jej główną przewagą nad innymi fabrykami Stellantis w Europie jest zdolność do produkcji samochodów po znacznie niższych kosztach.

Analitycy Jeffries, cytując zarząd Stellantis, stwierdzili, że koszty produkcji w polskiej fabryce wynoszą około 430-530 dolarów na samochód, co jest podobne do tego, co Leapmotor jest w stanie osiągnąć w swoim kraju, budując ten sam samochód w jednej z fabryk Stellantis we Włoszech będzie kosztować podwójnie.

Warto dodać, że Leapmotor T03 był w sprzedaży w niektórych krajach Europy jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Według naszych kolegów z Motor1 France mały pojazd elektryczny był dostępny w zeszłym roku za około 21 000 dolarów i korzystał nawet z dotacji państwowych. W Niemczech samochód można zarezerwować bez wpłacania kaucji, a dostawy rozpoczną się pod koniec roku, a cena wywoławcza wyniesie około 24 000 dolarów. To samo stanie się w Hiszpanii i Włoszech. W Chinach ten sam samochód zaczyna się od około 11 000 dolarów.

Warto przeczytać!  Dlaczego Polska zwolniła 50 ambasadorów z całego świata – Firstpost

Według doniesień niewielki Leapmotor T03 jest montowany w Europie przy użyciu zestawów częściowo rozbitych (SKD) wysyłanych z Chin, co pozwala firmie Stellantis i nowo utworzonej spółce joint venture Leapmotor International przyspieszyć operacje i wprowadzać samochody na drogi szybciej niż produkcja komponentów lokalnie, a następnie wysyłając je na linię montażową.

To powiedziawszy, według Leapmotor rozpoczęło się już przygotowanie lokalnej produkcji komponentów Reuteraprzygotowując grunt pod drugi montowany w Polsce, wyprodukowany w Chinach pojazd elektryczny, SUV Leapmotor A12, który pojawi się w Europie w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Jeśli chodzi o T03, jest on zasilany akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 41,3 kWh, który zasila montowany z przodu silnik elektryczny o mocy 70 kW (94 KM) lub 80 kW (107 KM), w zależności od wersji. Zasięg zgodny z normą WLTP wynosi 274 mil przy pełnym naładowaniu.

W przypadku Leapmotor pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach importowane do UE podlegałyby dodatkowej stawce celnej w wysokości 21% oprócz standardowej stawki 10%, dlatego warto obejść te ograniczenia finansowe, wykorzystując ogromną moc produkcyjną Stellantis dobre użycie. Jednak niewielki pojazd elektryczny będzie miał sporo pracy na rynku europejskim, biorąc pod uwagę, że nosi markę, o której niewielu słyszało.

Warto przeczytać!  Napięcia na granicy Polski i Białorusi rosną w miarę napływu większej liczby migrantów Autor: Reuters

Czytaj więcej


Źródło