STOMP zamyka się po 29 latach w Nowym Jorku
Choreograficzny stukot pokryw koszy na śmieci, stukot obcasów butów i świst miotły, który przez prawie trzy dekady był synonimem nowojorskiej sceny artystycznej, dobiega końca w tym tygodniu. Jego ostatni występ jest w niedzielę.
„Dwadzieścia dziewięć lat to dużo czasu na utrzymanie biegu” TUPAĆ koproducent i dyrektor generalny Richard Frankel powiedział. „Zagraniczni turyści stali się główną częścią naszej publiczności i naprawdę nie wrócili do Nowego Jorku od czasu COVID. Było ciężko. Po prostu nie sprzedajemy wystarczającej liczby biletów”.
Ale to nie znaczy TUPAĆ odchodzi. W trakcie swojej działalności stał się międzynarodowym fenomenem, grając w 45 krajach. Jej wykonawcy wystąpili m.in Ulica Sezamkowa oraz na igrzyskach olimpijskich w 2012 roku. Zostało to sfałszowane Simpsonowie. I wyrosło wiele firm – aż sześć jednocześnie.
Chociaż od dawna londyńska produkcja TUPAĆ zamknięte w 2018 roku, producenci powiedzieli, że zarówno trasy koncertowe po Ameryce Północnej, jak i Europie nadal dobrze prosperują i będą kontynuowane w dającej się przewidzieć przyszłości. „Właśnie mieliśmy wyprzedany, pięciotygodniowy bieg w Paryżu” – powiedział TUPAĆ współzałożyciel Steve McNicholas.
Z ulic na obrzeża
TUPAĆ, który jest bezsłowny, ma swoje korzenie w brytyjskiej scenie ulicznej performansu lat 80. McNicholas wraz ze współtwórcą Luke’iem Cresswellem wykorzystali swoje ciała i przedmioty codziennego użytku, aby zademonstrować siłę rytmu; kiedy przynieśli swój występ na Edinburgh Fringe Festival w 1991 roku, przykuli uwagę producentów. Następnie odbyły się wycieczki po Australii i Kanadzie.
Kiedy Frankel i jego partnerzy zobaczyli TUPAĆ w Toronto dwa lata później postanowili znaleźć dla niego dom w Nowym Jorku w teatrze Orpheum na 347 miejsc.
„TUPAĆ to grupa ulicznych artystów, którzy walą różne rzeczy. To naprawdę uchwyciło wrażliwość East Village w latach 90.”, powiedział producent Frankel.
Współzałożyciel McNicholas powiedział, że Nowy Jork był sercem wszechświata STOMP. Miasto było nie tylko gospodarzem prawie 11 500 przedstawień tego programu, ale także miejscem, w którym firma przeprowadziła większość swoich przesłuchań. Rzecznik firmy powiedział, że przyszłe miejsce przesłuchań zespołu koncertowego nie zostało jeszcze ustalone.
Każdy program, który jest emitowany przez prawie trzy dekady – a nie ma ich wielu – ma wykonawców i personel produkcyjny, którzy przychodzą z czasem, aby zobaczyć obsadę jako rodzinę. Tak jest dosłownie w przypadku Fiony Mills, która pracuje w firmie od ponad 30 lat. Jako wieloletni wykonawca z TUPAĆ i reżyserem prób, po raz pierwszy spotkała swojego męża Jasona Millsa, kiedy przesłuchiwała go w połowie lat 90. Jest zdruzgotana zamknięciem nowojorskiej produkcji.
„Czuję się tak, jakby ktoś właśnie odciął mi rękę” – powiedziała. „Jakby część mojej tożsamości została właśnie odebrana”.
Przez lata program zgromadził superfanów, którzy również czują się osamotnieni. Nowojorski autor tekstów i producent muzyczny Bowlegged Lou – tak brzmi jego pseudonim sceniczny – powiedział, że od końca lat 90. widział program 225 razy.
„Od tak dawna jest podstawą Nowego Jorku – śródmiejski odpowiednik Statuy Wolności, Empire State Building i Central Parku” – powiedział.
Mimo to nie może się doczekać, by zobaczyć to po raz ostatni: niedzielny finał będzie jego 226. występem. „Po tym”, powiedział, „będę musiał zobaczyć program w trasie”.
Prawa autorskie 2023 NPR. Aby zobaczyć więcej, odwiedź