Strajki USA w Jemenie mogą wywołać nowy skok inflacji
![Strajki USA w Jemenie mogą wywołać nowy skok inflacji](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/red-sea-770x470.jpg)
Eskalacja starć na Morzu Czerwonym może zaszkodzić łańcuchom dostaw, co może zwiększyć koszty transportu, co z kolei może prowadzić do wyższych cen – twierdzą niektórzy analitycy.
W weekend Stany Zjednoczone i ich sojusznicy uderzyli w cele wymierzone przeciwko rebeliantom Houthi w Jemenie, którzy obierali za cel statki transportowe na Morzu Czerwonym, rzekomo w odpowiedzi na izraelską kampanię wojskową w Gazie.
Ataki Houthi zakłóciły ruch morski na Morzu Czerwonym i zmusiły niektóre statki do wybierania dłuższych tras przez południową Afrykę, aby dostarczać towary z Azji do krajów zachodnich. Dzieje się tak w czasie, gdy Kanał Panamski, kolejny kanał używany do przewożenia ładunków z krajów azjatyckich, doświadcza suszy, która ogranicza możliwość pływania przez niego statkami.
![morze czerwone](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/Strajki-USA-w-Jemenie-moga-wywolac-nowy-skok-inflacji.jpg)
Powiedział Hassan/Getty Images
Znaczna część światowego handlu opiera się na tych ścieżkach przepływu towarów do Europy i na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych. Szacuje się, że 15 procent handlu i od 25 do 30 procent światowych dostaw kontenerów przechodzi przez Kanał Sueski.
Eskalacja starć na tym obszarze może doprowadzić do wzrostu cen kluczowych towarów konsumpcyjnych, takich jak odzież, meble i sprzęt AGD.
„Wyższe koszty wysyłki obniżą marże i zwiększą koszty produkcji, co może przełożyć się na ceny konsumenckie” – powiedział Jeffrey Roach, główny ekonomista LPL Financial Newsweek.
Roach zasugerował jednak, że firmy poszukiwały alternatyw, aby ograniczyć wpływ walk na Morzu Czerwonym i ich wpływ na wysyłkę i dostawę towarów.
„Utrzymujące się konflikty na Morzu Czerwonym będą miały wpływ na łańcuchy dostaw w najbliższej przyszłości, ale widzimy, że firmy przechodzą na inne formy transportu” – powiedział.
Eksperci twierdzą, że regionem najbardziej dotkniętym opóźnieniami jest Europa, chociaż ograniczony dostęp przez Kanał Panamski może wywrzeć presję również na Stany Zjednoczone.
Według Lydii Boussour, starszej ekonomistki EY-Parthenon, wpływ na łańcuchy dostaw różni się również od poważnych wąskich gardeł, których doświadczał światowy handel podczas pandemii.
Chociaż ryzyko cenowe może zwiększyć globalną inflację o około 0,7 procent, według prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego będzie to również zależeć od tego, jak długo będą trwać zakłócenia.
Tymczasem część działań podjętych w celu naprawienia problemów w łańcuchu dostaw, które pojawiły się podczas pandemii, może ograniczyć skutki obecnie zachodzących zakłóceń na Morzu Czerwonym.
„Obecna równowaga podaży i popytu na rynku towarów jest mniej napięta niż w następstwie pandemii, porty nie są przeciążone, a dostępna jest większa zdolność przewozowa niż podczas pandemii, co może pomóc ograniczyć presję na wzrost stawek kontenerowych ”- stwierdził Boussour w niedawnej notatce.
Niezwykła wiedza
Newsweek angażuje się w kwestionowanie konwencjonalnych poglądów i znajdowanie powiązań w poszukiwaniu wspólnej płaszczyzny.
Newsweek angażuje się w kwestionowanie konwencjonalnych poglądów i znajdowanie powiązań w poszukiwaniu wspólnej płaszczyzny.