Świat

Strajki USA w Jemenie mogą wywołać nowy skok inflacji

  • 6 lutego, 2024
  • 4 min read
Strajki USA w Jemenie mogą wywołać nowy skok inflacji


Eskalacja starć na Morzu Czerwonym może zaszkodzić łańcuchom dostaw, co może zwiększyć koszty transportu, co z kolei może prowadzić do wyższych cen – twierdzą niektórzy analitycy.

W weekend Stany Zjednoczone i ich sojusznicy uderzyli w cele wymierzone przeciwko rebeliantom Houthi w Jemenie, którzy obierali za cel statki transportowe na Morzu Czerwonym, rzekomo w odpowiedzi na izraelską kampanię wojskową w Gazie.

Ataki Houthi zakłóciły ruch morski na Morzu Czerwonym i zmusiły niektóre statki do wybierania dłuższych tras przez południową Afrykę, aby dostarczać towary z Azji do krajów zachodnich. Dzieje się tak w czasie, gdy Kanał Panamski, kolejny kanał używany do przewożenia ładunków z krajów azjatyckich, doświadcza suszy, która ogranicza możliwość pływania przez niego statkami.

morze czerwone
Statek przepływa przez Kanał Sueski 10 stycznia 2024 r. w Suezie w Egipcie. 10 stycznia 2024 r. w Suezie w Egipcie. W weekend Stany Zjednoczone i ich sojusznicy uderzyli w cele przeciwko rebeliantom Houthi, których ataki…


Powiedział Hassan/Getty Images

Znaczna część światowego handlu opiera się na tych ścieżkach przepływu towarów do Europy i na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych. Szacuje się, że 15 procent handlu i od 25 do 30 procent światowych dostaw kontenerów przechodzi przez Kanał Sueski.

Warto przeczytać!  Przywódcy UE przecierają drogę do drzwi Xi, prosząc Chiny o pomoc

Eskalacja starć na tym obszarze może doprowadzić do wzrostu cen kluczowych towarów konsumpcyjnych, takich jak odzież, meble i sprzęt AGD.

„Wyższe koszty wysyłki obniżą marże i zwiększą koszty produkcji, co może przełożyć się na ceny konsumenckie” – powiedział Jeffrey Roach, główny ekonomista LPL Financial Newsweek.

Roach zasugerował jednak, że firmy poszukiwały alternatyw, aby ograniczyć wpływ walk na Morzu Czerwonym i ich wpływ na wysyłkę i dostawę towarów.

„Utrzymujące się konflikty na Morzu Czerwonym będą miały wpływ na łańcuchy dostaw w najbliższej przyszłości, ale widzimy, że firmy przechodzą na inne formy transportu” – powiedział.

Eksperci twierdzą, że regionem najbardziej dotkniętym opóźnieniami jest Europa, chociaż ograniczony dostęp przez Kanał Panamski może wywrzeć presję również na Stany Zjednoczone.

Według Lydii Boussour, starszej ekonomistki EY-Parthenon, wpływ na łańcuchy dostaw różni się również od poważnych wąskich gardeł, których doświadczał światowy handel podczas pandemii.

Chociaż ryzyko cenowe może zwiększyć globalną inflację o około 0,7 procent, według prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego będzie to również zależeć od tego, jak długo będą trwać zakłócenia.

Warto przeczytać!  Izrael stoi w obliczu narastających wezwań ONZ i izraelskich rodzin zakładników do nowego zawieszenia broni w wojnie z Hamasem

Tymczasem część działań podjętych w celu naprawienia problemów w łańcuchu dostaw, które pojawiły się podczas pandemii, może ograniczyć skutki obecnie zachodzących zakłóceń na Morzu Czerwonym.

„Obecna równowaga podaży i popytu na rynku towarów jest mniej napięta niż w następstwie pandemii, porty nie są przeciążone, a dostępna jest większa zdolność przewozowa niż podczas pandemii, co może pomóc ograniczyć presję na wzrost stawek kontenerowych ”- stwierdził Boussour w niedawnej notatce.