Marketing

Strategia marketingowa typu pull – przegląd, ilustracja i praktyczny przykład

  • 28 października, 2022
  • 4 min read
Strategia marketingowa typu pull – przegląd, ilustracja i praktyczny przykład


Strategia, w której firma zwiększa popyt na swoje produkty i przyciąga („przyciąga”) konsumentów do produktu

Ponad 1,8 miliona profesjonalistów korzysta z CFI do nauki rachunkowości, analizy finansowej, modelowania i nie tylko. Zacznij od darmowego konta, aby poznać ponad 20 zawsze bezpłatnych kursów oraz setki szablonów finansowych i ściągawek.

Czym jest strategia marketingu pull?

Strategia marketingowa typu pull, zwana także strategią promocyjną typu pull, odnosi się do strategii, w której firma ma na celu zwiększenie popytu na swoje produkty i przyciągnięcie („przyciągnięcie”) konsumentów do produktu. Strategie marketingu przyciągającego koncentrują się na wzbudzaniu zainteresowania konsumentów konkretnym produktem. Strategię marketingu pull można stosować samodzielnie lub w połączeniu ze strategią marketingu push.

Celem strategii marketingu pull jest skłonienie konsumenta do aktywnego poszukiwania produktu i nakłonienie sprzedawców detalicznych do zaopatrzenia produktu w odpowiedzi na bezpośrednie zapotrzebowanie konsumentów.

Pull Marketing Strategy — obraz słów „marketing” i „strategia” na oddzielnych znakach drogowych

Przykłady wykorzystania strategii marketingu pull

W strategii marketingu pull firma sprzedaje swój produkt bezpośrednio konsumentom. Konsumenci następnie szukają produktów, które chcą kupić. Obecnie dostępnych jest kilka metod marketingu przyciągającego, w tym:

  • Sieci mediów społecznościowych
  • Plotka
  • Relacja medialna
  • Promocje sprzedaży i rabaty
  • Reklama
  • Marketing e-mailowy
Warto przeczytać!  Trendy, które będą kształtować strategie marketingowe w 2023 roku i później, ET BrandEquity

Zapoznaj się z dalszymi tematami dotyczącymi strategii korporacyjnej dzięki kursowi strategicznemu CFI.

Ilustracja przedstawiająca strategię marketingową typu pull

Strategię marketingu pull można zilustrować w następujący sposób:

Schemat strategii marketingowej Pull – jak to działa

Jak pokazano powyżej, strategia marketingu przyciągającego polega na tym, że firma wykorzystuje działania marketingowe, aby przyciągnąć konsumentów do swoich produktów.

Przykładowo w nawiązaniu do powyższej ilustracji firma produkcyjna prowadzi kampanie marketingowe bezpośrednio do konsumentów. Dzięki kampaniom marketingowym konsumenci szukają konkretnego produktu i udają się do sprzedawców detalicznych, którzy chcą go kupić. Następnie sprzedawcy detaliczni kontaktują się z producentem, aby mógł zaopatrzyć się w produkt i odpowiedzieć na bezpośrednie zapotrzebowanie konsumentów.

Strategię marketingu pull można porównać ze strategią marketingu push, w której działania marketingowe są stosowane w całym łańcuchu dostaw.

Przykład strategii marketingowej typu pull

Colin wprowadził niedawno na rynek nowy produkt – Fanner 3000. Po miesiącach spędzonych w upalnej pogodzie w Hongkongu Colin opracował innowacyjny wentylator, który nie emituje żadnego dźwięku, jest konkurencyjny cenowo, jest energooszczędny i jest w stanie schłodzić pomieszczenie do wybrana temperatura.

Aby promować swój produkt, Colin postanowił zwiększyć popyt na produkt poprzez szum w mediach społecznościowych, pocztę pantoflową i relacje w mediach. Mówiąc ściślej, Colin opublikował kilka reklam na Facebooku i Instagramie, współpracował z wpływowymi osobami na YouTube przy tworzeniu promocji wideo, a jego produkt pojawił się w witrynie z wiadomościami technologicznymi. Tydzień po rozpoczęciu tych działań marketingowych telefon Colina zaczyna dzwonić, a sprzedawcy detaliczni i dystrybutorzy pytają o dostępność produktu w swoich sklepach.

Warto przeczytać!  Bęben | Levi Strauss & Co CMO o tym, dlaczego TikTok jest kluczem do sukcesu marketingowego marki

Poprzez powyższe działania marketingowe Colin stosuje strategię przyciągania – tworzy popyt konsumencki i przyciąga konsumentów, sprzedawców detalicznych i dystrybutorów do swojego produktu.

Zalety

Strategia marketingu pull ma kilka zalet:

  • Potrafi nawiązywać bezpośredni kontakt z konsumentami i budować ich lojalność
  • Większa siła przetargowa wobec sprzedawców detalicznych i dystrybutorów
  • Koncentruje się na tworzeniu wartości marki i wartości produktu
  • Konsumenci aktywnie poszukują produktu, co eliminuje znaczną część presji związanej z prowadzeniem marketingu wychodzącego
  • Można go wykorzystać do sprawdzenia akceptacji produktu na rynku i uzyskania opinii konsumentów na temat produktu

Niedogodności

Potencjalne wady stosowania strategii pull obejmują:

  • Zwykle działa skutecznie tylko wtedy, gdy istnieje duża lojalność wobec marki
  • Czas realizacji jest długi, ponieważ konsumenci porównują alternatywy przed dokonaniem zakupu
  • Wymaga stworzenia wysokiego popytu na produkt, co może być trudne w wysoce konkurencyjnym krajobrazie rynkowym
  • Wymaga silnych wysiłków marketingowych, aby przekonać konsumentów do aktywnego poszukiwania produktu (zamiast tego mogą po prostu zdecydować się na dowolny podobny produkt, który sprzedawca ma w magazynie, zamiast nalegać na zdobycie Twojego produktu)
Warto przeczytać!  Globalny raport rynkowy dotyczący systemów zarządzania kasynami 2023

Dodatkowe zasoby

CFI jest oficjalnym dostawcą programu certyfikacyjnego Financial Modeling and Valuation Analyst (FMVA)™, którego celem jest przekształcenie każdego w światowej klasy analityka finansowego. Aby stale się uczyć i rozwijać swoją wiedzę na temat analizy finansowej, gorąco polecamy poniższe dodatkowe zasoby CFI:


Źródło