Strategia serwisów streamingowych polega na pozbawieniu niezależnego finansowania filmów – The Hollywood Reporter
![Strategia serwisów streamingowych polega na pozbawieniu niezależnego finansowania filmów – The Hollywood Reporter](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/Strategia-serwisow-streamingowych-polega-na-pozbawieniu-niezaleznego-finansowania-filmow-–-770x470.jpg)
![(LR) Liam Hemsworth jako Kinney i Luke Hemsworth jako Abel w KRAINIE ZŁEGO](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/Strategia-serwisow-streamingowych-polega-na-pozbawieniu-niezaleznego-finansowania-filmow-–.jpg)
Filmy gatunkowe, takie jak akcja „Land of Bad” wytwórni The Avenue, nadal cieszą się popularnością wśród streamerów, ale trudniej jest im zarobić w kasie.
Aleja
Europejski rynek filmowy rozpoczyna mocny start, naładowany optymizmem po strajku i naprawdę imponującą listą projektów oferowanych w tym roku w Berlinie, w tym dostępnych filmów niezależnych z czołowymi gwiazdami, takimi jak Margot Robbie, Dave Bautista , Scarlett Johansson i Willa Smitha. Po solidnym Sundance i poprawiających się wynikach sprzedaży biletów, zarówno w USA, jak i w Europie, wydaje się, że nadzieja powoli powraca do niezależnego przemysłu filmowego, który zaledwie sześć miesięcy temu wydawał się bliski przepaści.
Jednak wielu sprzedawców EFM nadal widzi chmury na horyzoncie w związku z nierozwiązaną kwestią rynku rozrywki domowej, w szczególności niezwykle ważnego okna płatności za jednym razem. Dochody dodatkowe zawsze były prawdziwą siłą napędową rynku kina niezależnego, ale w miarę jak streaming zaczyna dominować w eksploatacji po kinach, a największe platformy wycofują się z tego, ile kupują niezależnych biletów, wiele osób zastanawia się, w jaki sposób niezależne filmy mogą wpłynąć na te liczby.
„Wszyscy jesteśmy coraz bardziej związani ze streamerami w celu uzyskania dodatkowych przychodów, a opłaty licencyjne zostały radykalnie obniżone” – mówi jeden z doświadczonych sprzedawców. „Jeśli budujesz model finansowy dla filmu niezależnego, obecnie zwrot z tego okna będzie prawdopodobnie jedną trzecią tego, czego można było się spodziewać zaledwie kilka lat temu. Po prostu przychody z rynków krajowych nie są wystarczające, aby pokryć koszty produkcji większości filmów”.
Transakcje, które trafiały na pierwsze strony gazet, takie jak przejęcie przez Netflix horroru Grega Jardina za 17 milionów dolarów To jest to, co jest w środkulub zakup komedii Megan Park za 15 milionów dolarów przez Amazon Mój stary tyłekktóre w tym roku wypadły z Sundance, nie rekompensują, zdaniem sprzedawców, szerszej utraty przychodów z tytułu opłaty za jedną usługę, ponieważ streamerzy ogólnie kupują mniej filmów niezależnych.
„To jest to, co jest w środku”
Dzięki uprzejmości Instytutu Sundance
Nie jest niespodzianką, że najbardziej aktywni niezależni nabywcy, tacy jak A24 i Bleecker Street, mają podpisane umowy typu „pay-one” (odpowiednio z Warner Bros. Discovery i Showtime Networks należące do Paramount Global), które gwarantują dodatkowe środki pieniężne na cały ich asortyment.
„Przyszły stan platform streamingowych i strategie ich przejęć mają kluczowe znaczenie dla przetrwania kina niezależnego” – mówi JJ Caruth, prezes ds. marketingu i dystrybucji krajowej w amerykańskim oddziale dystrybucyjnym Highland Film Group The Avenue. „Bez przychodów z jednego okna finansowanie filmów niezależnych staje się znacznie trudniejsze”.
Caruth dostrzega także różnicę w zapotrzebowaniu streamerów na filmy z głównego nurtu – wskazuje na thriller akcji studia The Avenue Kraina zła z Liamem i Luke’em Hemsworthami w rolach głównych u boku Russella Crowe’a, jako „dokładnie tego rodzaju treści, których szukają streamerzy” – z bardziej „wyjątkową, odważną indie taryfą” – pomyśl Celine Song Poprzednie życiaJustine Triet Anatomia upadku lub Wima Wendersa Idealne dni — które przyciągają widzów w kinach, „ale niekoniecznie sprawdzają się tak dobrze w przypadku platform”.
Filmy gatunkowe, takie jak akcja „Land of Bad” wytwórni The Avenue, nadal cieszą się popularnością wśród streamerów, ale trudniej jest im zarobić w kasie.
Aleja
„Tego rodzaju generyczne filmy akcji są świetne dla Netflixa i Amazona, ale nie mają już waluty jako film kinowy” – zauważa jeden z europejskich pakowaczy i sprzedawców, wskazując na film Liama Neesona Zemstaktóra zarobiła w kraju zaledwie 7 milionów dolarów dla Roadside Attractions, czyli Millennium Media’s Wydatki4blektóry zarobił niecałe 17 milionów dolarów w krajowej kasie filmu Lionsgate, co stanowi zdecydowanie najgorszy wynik w historii Materiały eksploatacyjne franczyzowa.
Jednak Joe Lewis, dyrektor generalny Amplify Pictures, widzi nowe możliwości na rynku transmisji strumieniowej, w miarę jak platformy odchodzą od otoczonego murem podejścia do globalnych umów dotyczących wszelkich praw i zaczynają „wkraczać w erę niewyłącznego korzystania z… Możesz teraz udostępnić swoje materiały na wielu platformach VOD i zobaczysz, że liczby nie kanibalizują się nawzajem, a wręcz przeciwnie, mogą się sumować”.
Zamiast uniwersalnej umowy ze streamerem, „w zasadzie umowy typu koszt plus, w ramach której na zawsze rezygnujesz ze wszystkich globalnych praw”, Lewis twierdzi, że niezależni producenci mogą wykazać się kreatywnością, korzystając z praw do okienka, „gromadząc pieniądze z różnych źródeł ”, aby umożliwić „lepszą korelację wartości projektu z jego sukcesem”.
Caruth zgadza się z tym, zauważając, że niedawna zmiana strategiczna streamerów, „od której zaczynają udzielać licencji i udostępniać treści” oraz być bardziej elastyczni w przypadku umów dotyczących praw autorskich, sprawia, że „znowu jest ostrożnym optymistą”.
Biorąc jednak pod uwagę coraz większe znaczenie strumieniowego przesyłania przychodów do filmów niezależnych oraz rosnącą dominację kilku pionowo zintegrowanych platform producentów/dystrybutorów, długoterminowe rozwiązanie problemu „jedno okienko” jest wciąż poza zasięgiem wzroku.
„Powiem coś, co prawdopodobnie sprawi, że nigdy nie zostanę zatrudniony przez żadnego z tych streamerów, ale bez jakiejś formy regulacji, ponieważ w Europie wymagają od platform kupowania określonej kwoty od niezależnych streamerów, to będzie niezależnym producentom i niezależnym filmom będzie bardzo trudno przetrwać” – mówi Caruth. „Ale dla streamerów regulacja to czteroliterowe słowo”.