Rozrywka

Strategia serwisów streamingowych polega na pozbawieniu niezależnego finansowania filmów – The Hollywood Reporter

  • 17 lutego, 2024
  • 5 min read
Strategia serwisów streamingowych polega na pozbawieniu niezależnego finansowania filmów – The Hollywood Reporter


Europejski rynek filmowy rozpoczyna mocny start, naładowany optymizmem po strajku i naprawdę imponującą listą projektów oferowanych w tym roku w Berlinie, w tym dostępnych filmów niezależnych z czołowymi gwiazdami, takimi jak Margot Robbie, Dave Bautista , Scarlett Johansson i Willa Smitha. Po solidnym Sundance i poprawiających się wynikach sprzedaży biletów, zarówno w USA, jak i w Europie, wydaje się, że nadzieja powoli powraca do niezależnego przemysłu filmowego, który zaledwie sześć miesięcy temu wydawał się bliski przepaści.

Jednak wielu sprzedawców EFM nadal widzi chmury na horyzoncie w związku z nierozwiązaną kwestią rynku rozrywki domowej, w szczególności niezwykle ważnego okna płatności za jednym razem. Dochody dodatkowe zawsze były prawdziwą siłą napędową rynku kina niezależnego, ale w miarę jak streaming zaczyna dominować w eksploatacji po kinach, a największe platformy wycofują się z tego, ile kupują niezależnych biletów, wiele osób zastanawia się, w jaki sposób niezależne filmy mogą wpłynąć na te liczby.

„Wszyscy jesteśmy coraz bardziej związani ze streamerami w celu uzyskania dodatkowych przychodów, a opłaty licencyjne zostały radykalnie obniżone” – mówi jeden z doświadczonych sprzedawców. „Jeśli budujesz model finansowy dla filmu niezależnego, obecnie zwrot z tego okna będzie prawdopodobnie jedną trzecią tego, czego można było się spodziewać zaledwie kilka lat temu. Po prostu przychody z rynków krajowych nie są wystarczające, aby pokryć koszty produkcji większości filmów”.

Warto przeczytać!  Sofía Vergara każe Kelly Clarkson „zamknąć się” w związku z komentarzami „Griseldy”

Transakcje, które trafiały na pierwsze strony gazet, takie jak przejęcie przez Netflix horroru Grega Jardina za 17 milionów dolarów To jest to, co jest w środkulub zakup komedii Megan Park za 15 milionów dolarów przez Amazon Mój stary tyłekktóre w tym roku wypadły z Sundance, nie rekompensują, zdaniem sprzedawców, szerszej utraty przychodów z tytułu opłaty za jedną usługę, ponieważ streamerzy ogólnie kupują mniej filmów niezależnych.

„To jest to, co jest w środku”

Dzięki uprzejmości Instytutu Sundance

Nie jest niespodzianką, że najbardziej aktywni niezależni nabywcy, tacy jak A24 i Bleecker Street, mają podpisane umowy typu „pay-one” (odpowiednio z Warner Bros. Discovery i Showtime Networks należące do Paramount Global), które gwarantują dodatkowe środki pieniężne na cały ich asortyment.

„Przyszły stan platform streamingowych i strategie ich przejęć mają kluczowe znaczenie dla przetrwania kina niezależnego” – mówi JJ Caruth, prezes ds. marketingu i dystrybucji krajowej w amerykańskim oddziale dystrybucyjnym Highland Film Group The Avenue. „Bez przychodów z jednego okna finansowanie filmów niezależnych staje się znacznie trudniejsze”.

Warto przeczytać!  „Yellowstone” wznawia sezon 5 po tym, jak film Kevina Costnera zostaje ostro skrytykowany

Caruth dostrzega także różnicę w zapotrzebowaniu streamerów na filmy z głównego nurtu – wskazuje na thriller akcji studia The Avenue Kraina zła z Liamem i Luke’em Hemsworthami w rolach głównych u boku Russella Crowe’a, jako „dokładnie tego rodzaju treści, których szukają streamerzy” – z bardziej „wyjątkową, odważną indie taryfą” – pomyśl Celine Song Poprzednie życiaJustine Triet Anatomia upadku lub Wima Wendersa Idealne dni — które przyciągają widzów w kinach, „ale niekoniecznie sprawdzają się tak dobrze w przypadku platform”.

Filmy gatunkowe, takie jak akcja „Land of Bad” wytwórni The Avenue, nadal cieszą się popularnością wśród streamerów, ale trudniej jest im zarobić w kasie.

Aleja

„Tego rodzaju generyczne filmy akcji są świetne dla Netflixa i Amazona, ale nie mają już waluty jako film kinowy” – zauważa jeden z europejskich pakowaczy i sprzedawców, wskazując na film Liama ​​Neesona Zemstaktóra zarobiła w kraju zaledwie 7 milionów dolarów dla Roadside Attractions, czyli Millennium Media’s Wydatki4blektóry zarobił niecałe 17 milionów dolarów w krajowej kasie filmu Lionsgate, co stanowi zdecydowanie najgorszy wynik w historii Materiały eksploatacyjne franczyzowa.

Jednak Joe Lewis, dyrektor generalny Amplify Pictures, widzi nowe możliwości na rynku transmisji strumieniowej, w miarę jak platformy odchodzą od otoczonego murem podejścia do globalnych umów dotyczących wszelkich praw i zaczynają „wkraczać w erę niewyłącznego korzystania z… Możesz teraz udostępnić swoje materiały na wielu platformach VOD i zobaczysz, że liczby nie kanibalizują się nawzajem, a wręcz przeciwnie, mogą się sumować”.

Warto przeczytać!  Jennifer Aniston, lat 54, dzieli się swoim nowym ulubionym sprzętem do ćwiczeń

Zamiast uniwersalnej umowy ze streamerem, „w zasadzie umowy typu koszt plus, w ramach której na zawsze rezygnujesz ze wszystkich globalnych praw”, Lewis twierdzi, że niezależni producenci mogą wykazać się kreatywnością, korzystając z praw do okienka, „gromadząc pieniądze z różnych źródeł ”, aby umożliwić „lepszą korelację wartości projektu z jego sukcesem”.

Caruth zgadza się z tym, zauważając, że niedawna zmiana strategiczna streamerów, „od której zaczynają udzielać licencji i udostępniać treści” oraz być bardziej elastyczni w przypadku umów dotyczących praw autorskich, sprawia, że ​​„znowu jest ostrożnym optymistą”.

Biorąc jednak pod uwagę coraz większe znaczenie strumieniowego przesyłania przychodów do filmów niezależnych oraz rosnącą dominację kilku pionowo zintegrowanych platform producentów/dystrybutorów, długoterminowe rozwiązanie problemu „jedno okienko” jest wciąż poza zasięgiem wzroku.

„Powiem coś, co prawdopodobnie sprawi, że nigdy nie zostanę zatrudniony przez żadnego z tych streamerów, ale bez jakiejś formy regulacji, ponieważ w Europie wymagają od platform kupowania określonej kwoty od niezależnych streamerów, to będzie niezależnym producentom i niezależnym filmom będzie bardzo trudno przetrwać” – mówi Caruth. „Ale dla streamerów regulacja to czteroliterowe słowo”.


Źródło