Podróże

Strategiczna decyzja czy krok wstecz?

  • 17 kwietnia, 2023
  • 7 min read
Strategiczna decyzja czy krok wstecz?


Skift Take

Łączenie ludzi z doświadczeniami gospodarzy unikalnymi dla miejsc, które odwiedzają, dobrze pasuje do marki Airbnb. Jednak skalowalność tych doświadczeń jest wątpliwa, a strategia dalszego rozwoju nie została publicznie ogłoszona.

— Selene Brophy

Wstrzymanie Airbnb we wdrażaniu nowych doświadczeń wywołało pytania dotyczące jego długoterminowej strategii.

Jak po raz pierwszy poinformował Skift, to, co firma po cichu zrobiła, oprócz wstrzymania przyjmowania nowych atrakcji, czy to od obecnych gospodarzy atrakcji, czy od nowych, polega na usunięciu tych wycieczek i zajęć ze strony głównej Airbnb.

Szybki rzut oka na stronę główną Airbnb za pomocą Wayback Machine pokazuje, że rok temu, w kwietniu 2022 r., podróżni mogli wybrać te zakładki: Miejsca pobytu, Atrakcje i Atrakcje online.

W maju 2022 r. Airbnb uruchomiło nowe kategorie wyszukiwania, które faworyzowały opcje pobytu, a atrakcje można wyszukiwać dopiero po aktywowaniu wyszukiwania zakwaterowania.

Spojrzenie na stronę główną w kwietniu 2023 r. pokazuje, że atrakcje pozostają poza zasięgiem wzroku, mimo że Airbnb reaktywował atrakcje pod koniec września ubiegłego roku — nie poświęcono im takiej samej uwagi i uwagi jak wcześniej.

Wayback Machine View strony głównej Airbnb w kwietniu 2022 r

Strona główna Airbnb kwiecień 2023 r

Kultowe vs niszowe doświadczenia

Wstrzymanie nowych aplikacji w celu uruchomienia atrakcji Airbnb to „wielka wiadomość, ale nie całkiem nieoczekiwana” – powiedział rzecznik Go City, Baidi Li, były dyrektor regionalny ds. regionu Azji i Pacyfiku oraz Bliskiego Wschodu i Afryki w serwisie Tripadvisor Viator. Li powiedział, że „pomimo całej cyfryzacji i konsolidacji w ostatnich latach ta branża jest nadal bardzo rozdrobniona”.

Li zwrócił uwagę na problem z podejściem Airbnb do doświadczeń. „Doświadczenia dostarczane przez gospodarzy Airbnb to projekty oparte na pasji i nigdy nie chodzi o skalowanie” – powiedział Li.

Warto przeczytać!  15 najlepszych miejsc do odwiedzenia w Europie jesienią 2023 r

Dodała, że ​​wstrzymanie nowych doświadczeń było dla Airbnb „całkowicie rozsądną decyzją”, zauważając, że aby nadal rozwijać produkt ekonomii współdzielenia na dużą skalę, „Airbnb musi skoncentrować się na swojej podstawowej działalności, aby móc działać szybciej”.

„Mam nadzieję, że w następnym rozdziale Airbnb będą otwarci na wprowadzanie niektórych produktów na rynek masowy poprzez partnerstwa. Ostatecznie zarówno kultowe atrakcje, jak i niszowe doświadczenia składają się na cechy miejsca docelowego i mam nadzieję, że możemy zaoferować podróżującym to holistyczne doświadczenie” – powiedział Li.

Ale strategia partnerska to konwencjonalne podejście internetowego biura podróży, które zasadniczo Airbnb Experiences próbowało zrobić inaczej. Krajobraz wycieczek i zajęć, choć nie tylko fragmentaryczny, pozostaje wysoce konkurencyjny.

Poproszony o skomentowanie wiadomości, że Airbnb wstrzymał platformę z wiadomościami, wycieczkami i atrakcjami, współzałożyciel i dyrektor operacyjny GetYourGuide, Tao Tao, powiedział: , takich jak zakwaterowanie i przeloty”.

Wniosek był taki, że doświadczenia wymagają intensywnego skupienia, aby skalować.

„Istnieje wyraźna potrzeba rynkowa, w ubiegłym roku doświadczyliśmy wielu rekordowych dni. Naszym celem jest upraszczanie rozwoju dla partnerów, a jednocześnie tworzenie wspaniałych doświadczeń dla klientów” — powiedział Tao.

Podobnie jak GetYourGuide, TUI Musement, które ma wsparcie jednego z największych zespołów ds. miejsc docelowych w branży, nie skomentowało bezpośrednio wycofania się Airbnb z doświadczeń.

Rzecznik TUI dodał: „Jesteśmy podekscytowani możliwościami rozwoju wycieczek i zajęć i nadal rozwijamy naszą ofertę doświadczeń, koncentrując się na jakości, a nie na ilości”.

Firma właśnie dodała elastyczność do swojej oferty wycieczek poprzez dynamiczne pakiety z lotami i pobytami za pośrednictwem własnej platformy rezerwacji bezpośrednich.

„Porzucili doświadczenia”

Jeden z gospodarzy Airbnb, który wolał pozostać anonimowy, uważa, że ​​Airbnb już „porzuciło doświadczenia”, ponieważ nigdzie nie można ich znaleźć na stronie głównej, ani w filtrach, ani w stopce.

Warto przeczytać!  Sześć modowych miejsc, które powinna odwiedzić każda dziewczyna | Marie Claire

„Ponowna instalacja doświadczeń jest mało prawdopodobna, ale nie chcą tego mówić publicznie, powiedział gospodarz”.

Inny gospodarz, Fabio Santuccio, który od samego początku prowadzi swoją farmę na Sycylii w Airbnb Experiences, uznał, że przerwa była dobrą rzeczą i pozostał optymistą, że wydajność atrakcji oznacza, że ​​„mało prawdopodobne jest ich całkowite usunięcie”.

Uważa on, że platforma została przepełniona opcjami, które tak naprawdę nie są doświadczeniami, ze szkodą dla jakości.

„Ktoś, kto ma kilka drzewek cytrynowych i ładne zdjęcia, nie jest farmerem” – powiedział.

Chociaż biznes generowany przez Airbnb dla jego trzech farm ma charakter sezonowy, powiedział, że doświadczenia online zdobyte podczas pandemii zapewniły mu stabilność biznesową, a 20-procentowa prowizja zapłacona platformie jest tego warta w porównaniu z „chaotycznymi, powtarzalnymi ofertami”. i wyświetlanie” innych platform, które wypróbował.

Santuccio podzielił swoje rezerwacje, używając przykładu „100 zarezerwowanych atrakcji Airbnb w porównaniu z 0,5 do Viator”. Twierdził, że w szczycie sezonu miał co najmniej cztery zapytania dziennie na Airbnb, ale ograniczył swoją ofertę do trzech miejsc tygodniowo z maksymalnie 8 osobami. Dodał, że Airbnb stanowi 50 procent jego rezerwacji, 30 procent pochodzi od prywatnych touroperatorów, a pozostałe 20 procent jest rezerwowanych bezpośrednio.

„Pracuję w branży turystycznej i wiem, jak bardzo jest niestabilna, a jakość tworzy stabilność” – powiedział.

Doskonalenie podstawowych usług

Po prawie dwuletniej przerwie w ofercie Atrakcji podczas pandemii, wznowienie Atrakcji przez Airbnb w 2022 r. nie przebiegło zgodnie z planem, ponieważ firma poinformowała w czwartkowym oświadczeniu, że obecnie „udoskonala swoje podstawowe usługi”, w tym Airbnb Experiences.

Analiza firmy Skift poddała w wątpliwość zdolność Airbnb do zbudowania dochodowego biznesu związanego z wycieczkami i działalnością, który różnił się dzięki miejscowym gospodarzom wycieczek. Jednak Airbnb w 2020 roku obliczył całkowity rynek atrakcji na około 1,4 biliona dolarów, tuż za swoją ofertą zakwaterowania.

Warto przeczytać!  Hannibal z Kartaginy: dowódca wojskowy i największy wróg Rzymu

Analityk Bernstein, Richard Clarke, zasugerował, że Airbnb może przygotowywać się do ujawnienia podejścia typu business to business, podobnego do partnerstwa Viator z TUI Musement i Expedia z Get Your Guide. Umożliwiłoby to zaoferowanie zupełnie nowego segmentu, takiego jak sprzedaż biletów, powiedział Clarke. Pauza pomogłaby jej również przygotować się do tego rodzaju integracji.

„Airbnb ma już udziały w bardziej ustandaryzowanej platformie Experiences – Tiqets – która nie jest zintegrowana z podstawową ofertą Airbnb; po nabyciu tego pakietu tuż przed pandemią (październik 2019 r.) potencjalnie teraz jest czas na bardziej formalną integrację” – dodał Clarke.

Dan Wasiolek, starszy analityk giełdowy w Morningstar, powiedział, że przerwa w składaniu wniosków nie powinna być równoznaczna z przerwą w inwestowaniu w doświadczenia, dodając, że Airbnb „powinno być w stanie dodawać unikalne doświadczenia i zapewniać przyrostowy wzrost i zysk w stosunku do zysków i strat”.

Dodał, że silna pozycja Airbnb w zakresie płynności i generowanie przepływów pieniężnych oznacza, że ​​Airbnb powinien skoncentrować się na zatrudnieniu z powrotem części siły roboczej, którą zwolnił podczas pandemii, jeśli jest to potrzebne do ulepszenia podstawowej oferty alternatywnego zakwaterowania i uruchomienia oferty doświadczeń.

„Chociaż pozostaje jeszcze wiele do zrobienia w zakresie podstawowej oferty alternatywnego zakwaterowania (poprawa wartości platformy dla gospodarzy i podróżnych oraz integracja sztucznej inteligencji), możliwość wertykalnego doświadczenia dobrze pasuje do indywidualnego gospodarza i kultury społeczności firmy” — powiedział Wasiolek.

KOREKTA: Skift błędnie poinformował, że Airbnb niedawno usunął atrakcje ze swojej strony głównej. Stało się to w maju 2022 roku.

AKTUALIZACJA: Ten artykuł został zaktualizowany o analizę Bernsteina dotyczącą udziałów Airbnb w Tiqets.

Źródło zdjęcia: Dziewczyna w Hobbiton Village Experience. źródło: unsplash


Źródło