Subaru exec shuffle: Nowy dyrektor generalny mianowany; Tom Doll ustąpi ze stanowiska szefa USA
![Subaru exec shuffle: Nowy dyrektor generalny mianowany; Tom Doll ustąpi ze stanowiska szefa USA](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/03/subaruexec-770x470.jpg)
Subaru powiedział, że Osaki jest odpowiedzialny za opracowanie nowego planu średniookresowego, aby postępować zgodnie z pięcioletnią mapą drogową sformułowaną w 2018 roku, która kończy się w tym roku.
„W perspektywie średnio- i długoterminowej znajdujemy się w burzliwym okresie w branży motoryzacyjnej, który zdarza się raz na stulecie” – powiedział Osaki. „Nawet na naszym głównym polu bitwy, rynku amerykańskim, nadal nie jest jasne i trudne do określenia, w jaki sposób będzie przebiegać elektryfikacja. Nic nie możemy poradzić na niepewność, dlatego postaramy się elastycznie reagować na zmiany w otoczeniu rynkowym.”
Długa kadencja Dolla
68-letni Doll, najwyższy rangą dyrektor w firmie, dołączył do Subaru w Ameryce w 1982 roku. Zajmował szereg stanowisk kierowniczych, zaczynając od księgowości, następnie planowania biznesowego i strategicznego, zanim został dyrektorem finansowym. W kwietniu 2009 roku awansował na stanowisko COO, aw 2013 roku został prezesem Subaru of America, historycznie zajmującego najwyższe stanowisko w działaniach japońskiego producenta samochodów w Ameryce Północnej. W czerwcu 2018 Doll awansował na prezesa i dyrektora generalnego Subaru of America.
W zeszłym miesiącu, przemawiając na lunchu na Chicago Auto Show, gdzie firma zaprezentowała przeprojektowany Crosstrek, Doll wspominał swoje początki z małym japońskim producentem samochodów, jego częste „cykle przeciwności losu” oraz walkę „Dawida i Goliata” o wyrzeźbienie. znaleźć dla siebie niszę wśród znacznie większych rywali.
O swoim pierwszym dniu w Subaru, Doll, były księgowy Arthur Young and Co., powiedział, że nawet się go nie spodziewali. „Po prostu pojawiam się w pracy i nikt mnie nie wita i nawet nie spodziewają się, że tego konkretnego dnia mam zacząć. A już myślałem, że popełniłem błąd”.
Powiedział, że zadzwonił do swojego byłego szefa w firmie księgowej i poprosił o powrót do dawnej pracy. Mądrze powiedziano mu, żeby oddzwonił za dwa miesiące, a jeśli nadal chce wrócić, może to zrobić.
Lalka oczywiście nigdy tego nie zrobiła. Sprzedaż Subaru of America w Stanach Zjednoczonych wynosiła zaledwie 100 000 pojazdów rocznie w okresie, który Doll nazwał „doliną rozpaczy” w latach 1986-1994. Ale począwszy od 2008 roku, Subaru ustanowiło 12 kolejnych lat rekordów sprzedaży w USA, przekraczając 700 000 po raz pierwszy. w 2019 roku, zanim przerwy w dostawach związane z pandemią zmniejszyły możliwości produkcyjne firmy.
„Kiedy zaczynałem w firmie, cena akcji wynosiła 3 dolary za akcję i pamiętam, jak powiedziałem żonie: „Powinniśmy spróbować kupić jak najwięcej”. Ale nie miałem pieniędzy, nie byłem bogaty i nie wyglądałem dobrze” – powiedział Doll. „Cena akcji na przestrzeni lat wzrosła do ponad 300 USD za akcję i zrobiła to dwukrotnie, a firma podzieliła akcje sześć razy po drodze”.
Doll przeszedł przez szereg kryzysów w ciągu swojej długiej kariery, w tym kilka katastrof finansowych, trzęsienie ziemi i tsunami w Japonii w 2011 roku, a wreszcie COVID.
Powiedział, że Subaru przetrwało każde z tych wydarzeń i ostatecznie wyszło silniejsze, koncentrując się na podstawach, w tym na sieci sprzedawców detalicznych w USA
„Jak więc przeżyliśmy to wszystko? Cóż, skupiamy się na szczegółach i stosujemy prostą filozofię, którą wydaje mi się, że tak wiele firm zaniedbuje: Skupiamy się na podstawach i sprawdzamy je każdego dnia z dyscypliną. Podstawy, na których się koncentrujemy, to doświadczenie klienta w sprzedaży i obsłudze” – powiedział Doll.
Rosną wyzwania
Pod okiem Nakamury gorący popyt na produkty Subaru doprowadził sprzedaż w USA do rekordowych poziomów. Potem pandemia i wynikający z niej kryzys półprzewodnikowy storpedowały wolumen.
W 2020 roku producentowi samochodów nie udało się osiągnąć zdumiewającego 12. z rzędu roku rekordowej sprzedaży w USA, kiedy dostawy spadły o 12,6 procent. W ubiegłym roku wolumen w USA spadł o 4,7 procent do 556 581 pojazdów, daleko od rekordowego poziomu 700 117 osiągniętego w 2019 r., zanim COVID-19 ogarnął świat.
Wraz z powrotem dostaw online, sprzedaż Subaru w USA wzrosła do lutego o 1,3 procent do 53 606 pojazdów.
Nakamura wzmocnił więzi między Subaru a jego największym akcjonariuszem, Toyotą. W 2019 roku Toyota zwiększyła swój udział w Subaru do 20 procent, podczas gdy Subaru przejęło mniejszy wzajemny udział w Toyocie. Doprowadziło to do zacieśnienia współpracy, w tym wspólnego opracowania pierwszego w pełni elektrycznego crossovera Subaru, sprzedawanego jako bZ4X przez Toyotę i Solterra przez Subaru.
Znany jako sceptyk EV, Nakamura często pytał, czy popyt na pojazdy elektryczne jest naprawdę tak duży, zwłaszcza w Ameryce Północnej, najważniejszym rynku Subaru.
Ale w maju ubiegłego roku Subaru potwierdziło rosnące zainteresowanie tą technologią i ogłosiło plany dodania dedykowanej wewnętrznej montowni samochodów elektrycznych w Japonii od około 2027 roku. Nacisk był częścią wielomiliardowej inwestycji w elektryfikację w ciągu pięciu lat.
W zeszłym miesiącu Subaru powiedział, że zwiększy swoją zelektryfikowaną ofertę w USA, aby do 2025 roku obejmował kilka elektrycznych pojazdów akumulatorowych, ponieważ przenosi nacisk na rozwój w tym segmencie.
Przekazując pałeczkę Osaki, Nakamura zdawał sobie sprawę z pojawiających się wyzwań.
„Pilne problemy, takie jak niedobory chipów i reakcja na elektryfikację, wcale nie są łatwe do rozwiązania” – powiedział Nakamura. „Musimy zbadać, jaki byłby najlepszy sposób rozwoju pojazdów z napędem akumulatorowym, a także kwestia zakupu akumulatorów”.
Omari Gardner przyczynił się do powstania tego raportu.