Rozrywka

Sundance Film Festival 2023 przyniósł okazje, gotówkę i nadzieję na rozmrożenie rynku – Termin

  • 1 lutego, 2023
  • 10 min read
Sundance Film Festival 2023 przyniósł okazje, gotówkę i nadzieję na rozmrożenie rynku – Termin


Mogło to być jednocyfrowe w zaśnieżonym Park City na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Sundance, ale oferty rozmroziły się podczas pierwszego osobistego festiwalu od 2020 roku. zmobilizowano miliony dolarów, a więcej sprzedaży dopiero przed nami.

Film, który zdobył dramatyczną Wielką Nagrodę Jury w Sundance, AV Rockwell’s Tysiąc i jeden, przybył na festiwal pod pocieszającym skrzydłem Focus Features. Dla innych, którzy zdecydowali się czekać, naprawdę się opłaciło. Uczciwa gra podpisał mega umowę z Netflix i Flora i syn z Apple – odpowiednio za około 20 milionów dolarów i 25 milionów dolarów – jako klaster sprzedaży odzwierciedlający apetyt streamerów i tradycyjnych dystrybutorów.

Phoebe Dynevor i Alden Ehrenreich pojawiają się w Fair Play

Dzięki uprzejmości Instytutu Sundance

Co działało najlepiej?

Posunięcia wywołały odwieczne pytanie z nową pilnością: biorąc pod uwagę obecne wyzwania dla niezależnych filmów, streamerów i firm rozrywkowych – przeciwności, które sprawiły, że gracze z branży udali się do Park City, spodziewając się ogólnie niskiego poziomu – czy lepiej jest podpisać umowę z wyprzedzeniem, czy czekać na aukcję? To nie jest nowy dylemat, ale odzwierciedla równowagę, która przemawia do obecnego stanu rynku.

„Decyzja o pokazaniu wszystkich naszych filmów w Sundance była świadoma” — powiedziała Deborah McIntosh, współprzewodnicząca WME Independent, która do tej pory stoi za czterema sprzedażami w Sundance: Flora i syn; Obóz teatralny dla Searchlight Pictures za 8 milionów dolarów; Mała modlitwa do Sony Pictures Classics; oraz Intymny stosunek dwojga ludzi do Mubiego. Nadal negocjuje cztery filmy, w tym Eileen, który ma kilka ofert. „Kiedy opuścisz zwartą naturę Sundance, oznacza to, że jest jeszcze kilka rozrywek” – dodała, ale czekanie może oznaczać „uzyskanie właściwej oferty”.

Obóz teatralny

Dzięki uprzejmości Instytutu Sundance

WME Independent rozpoczyna proces rozmów z filmowcami jeszcze przed nakręceniem filmu, „badając opcje, czynniki ryzyka i budżet, który będą musieli przeznaczyć, abyśmy mogli pomyślnie zebrać pieniądze”.

Plusy czekania są oczywiste: szansa na pokazanie się na dużym ekranie wśród festiwalowego entuzjazmu i energii oraz twarzą w twarz z kupującymi i talentami. „Przedstawiamy [Flora director] John Carney do Apple i innych dystrybutorów zrobił dużą różnicę. Moglibyśmy to zrobić wirtualnie, ale jest to mniej zabawne i mniej dynamiczne” — powiedział McIntosh.

Biorąc pod uwagę nieszczęścia kina, skupienie się na przedstawieniu teatralnym jest wymowne. Sprzedawcy przyznają, że Windows może nie być tym, czym był kiedyś, ale sposób, w jaki film jest odtwarzany na ekranie, robi wrażenie. Nawet streamery mają jakiś teatralny bieg.

Warto przeczytać!  Leonardo DiCaprio i Gigi Hadid na tej samej imprezie przed rozdaniem Oscarów

Oczywiste zagrożenia związane z bezpośrednim udostępnieniem filmu publiczności: otwarcie na krytykę, daleką od idealnej reakcję, wymagającą ścieżkę dźwiękową Rotten Tomatoes. Nawet świetne recenzje nie oznaczają okazji. Tegoroczne duże zakupy odzwierciedlają obecne trendy kasowe, które faworyzują komedie i podnoszące na duchu (a także horrory), i były mniej więcej „zgodne z oczekiwaniami” w przypadku dramatów, powiedział jeden z uczestników.

Z drugiej strony, Tysiąc i jeden, Pełnometrażowy debiut Rockwella, którego partnerem był Focus na długo przed premierą filmu w Ray Theatre w Park City. Recenzje były świetne i zdobył główną nagrodę w swojej kategorii za historię Inez (Teyana Taylor), młodej kobiety przenoszącej się ze schroniska do schroniska w Nowym Jorku w połowie lat 90., która porywa swojego 6-letniego syna z pieczy zastępczej, aby mogli budować wspólne życie. Producentami są Eddie Vaisman i Julia Lebedev z Sight Unseen, Brad Weston z Makeready oraz Lena Waithe i Rishi Rajani z Hillman Grad.

Przeliczanie uznania na dolary nie jest jednak rzeczą oczywistą. „Nie można powiedzieć, co nagroda jury zrobiłaby dla sprzedaży” – powiedział Lebiediew.

„Czy sprzedałby się za dużą liczbę, czy też ludzie postrzegaliby go jako film niszowy? Ludziom film się podobał. Odpowiedź była fantastyczna. Czy kupujący powiedziałby: „To wielki hit transmisji strumieniowej lub wielki hit teatralny, a my damy ci sprzedaż za 20 milionów dolarów?” Nigdy nie poznamy odpowiedzi na to pytanie – zgodził się Weston. „Wybraliśmy inną drogę. Mieć dystrybutora z przodu. I spaliśmy lepiej.”

Licytacja filmów jest fascynująca, powiedział Vaisman. „Kiedy masz dużą wygraną, jest wspaniale. Ale myślę, że to bardziej igła w stogu siana dla producentów. Świadomość, że możemy je wykonać w ramach budżetu, na jaki je produkujemy, jest zwycięstwem i zamachem stanu, jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji”.

„Wyzwanie dla producentów polega na tym, że naprawdę trudno jest robić filmy za odpowiednią cenę, a nie chcesz narażać filmów na szwank. Chcesz zrobić je we właściwy sposób i sprzedawać za określone liczby. A niektóre lądują, a inne nie. Rynek zawsze był ryzykowny. To film niezależny”.

Niektóre filmy są mniej ryzykowne niż inne.

FloraChloe Domont Uczciwa graoraz Molly Gordon i Nicka Liebermana Obóz teatralny „mają prawdziwe zalety komercyjne, a to były dobre filmy do zabrania na festiwal w celu sprzedaży. Te trzy, które sprzedawały, miały sprzedawać. Zbudowano je, by sprzedawać” — powiedział jeden z producentów.

Flora opowiada o przezabawnej walce matki (Eve Hewson) i syna (Orén Kinlan) z Dublina o wzajemne zrozumienie za pomocą używanej gitary i jednoczącej mocy muzyki. W Uczciwa grazwiązek nowojorskiej pary władzy (Phoebe Dynevor i Alden Ehrenreich) staje się złowrogi wśród dynamiki władzy ich bezwzględnej firmy finansowej.

Warto przeczytać!  Historia przeboju Gordona Lightfoota „The Wreck Of The Edmund Fitzgerald”

Obóz teatralny odnosi się do zadziornej przystani dla początkujących wykonawców w północnej części stanu Nowy Jork, która stoi w obliczu ruiny finansowej po tym, jak założycielka Joan (Amy Sedaris) zapada w śpiączkę, gdy jej nieświadomy krypto-brat Troy (Jimmy Tatro) przybywa na ratunek. Ma teatralne zaangażowanie Searchlight. To samo z Focusem i Tysiąc i jeden. „To było [important] dla nas wszystkich i dlatego tam trafiliśmy. Wierzą w teatr i że może to działać w ten sposób, tak jak wierzyliśmy i my – powiedział Lebiediew.

Około 20% z ponad 100 filmów prezentowanych na Sundance dotarło już na miejsce. Wielcy dystrybutorzy, tacy jak Focus, Searchlight i A24, weszli na festiwal z całkiem zapełnionymi planszami. Mówi się, że inne, takie jak Sony Pictures Classics, nadal aktywnie szukają.

Jeśli – wszyscy podkreślają „jeśli” – w tym roku dojdzie do strajku scenarzystów, kupionych i zgromadzonych zostanie więcej projektów.

Inne oferty Sundance obejmują sprzedaż filmów XYZ Biegnij Króliku Biegnijwyreżyserowany przez Dainę Reid, z udziałem DziedziczenieSarah Snook, do Netflix wcześnie. „W przeddzień festiwalu mieliśmy kilku agresywnych nabywców i zdecydowaliśmy się zamknąć. Wydawało się, że to właściwy ruch dla filmu. Czasami oferty pojawiają się powoli, a czasami nie. W tym przypadku mieliśmy szczęście, że mieliśmy je wcześnie. Platforma Netflix pozwala nam dotrzeć z filmem do jak najszerszej publiczności, a umowa sprawia, że ​​jest to sukces finansowy. Kiedy jeszcze w tym roku wypuścimy film, Sarah będzie już w centrum uwagi [with Succession Season 4] więc to dobry moment, aby zmaksymalizować ekspozycję” dla filmu, powiedział Nick Spicer z XYZ.

Biegnij Króliku Biegnij

Biegnij Króliku Biegnij

Sundance

Magnolia Pictures nabyła ogólnoświatowe prawa do Miasto Kokomo, pełnometrażowy debiut reżyserski, producent, piosenkarz i autor tekstów D. Smith, pierwsza transpłciowa kobieta obsadzona w nieskryptowanym programie telewizyjnym w czasie największej oglądalności. Zajęło to również globalne prawa do Lisy Cortés Little Richard: Jestem wszystkim po swojej światowej premierze jako wybór otwierający sekcję konkursu filmów dokumentalnych w USA.

Greenwich Entertainment nabyło prawa do filmu dokumentalnego Nam June Paik: Księżyc to najstarszy telewizorwyreżyserowany i wyprodukowany przez Amandę Kim, i zostanie wydany w Nowym Jorku w marcu przed amerykańską premierą na antenie PBS” amerykańscy mistrzowie.

Z niezliczonymi dokumentami na znanym z nich festiwalu, dlaczego akurat ten? W grę wchodziła sieć telewizyjna. Film ma międzynarodową publiczność (Paik, ojciec sztuki wideo i twórca terminu „elektroniczna autostrada”, jest dobrze znany w Europie i Azji, zwłaszcza w swojej rodzinnej Korei). Ma element edukacyjny. „Będzie w pobliżu przez długi czas” – powiedział współprezydent Greenwich, Ed Arentz.

Warto przeczytać!  Horoskop na dziś: prognoza astrologiczna na 9 marca 2024 r. | Astrologia

W rzeczywistości mógłby on zwrócić koszty produkcji i wynagrodzić każdego, kto w niego zainwestował. To powiedziawszy, Greenwich (i nie tylko Greenwich) musi „składać oferty w oparciu o rodzaj ryzyka, z którym czujemy się komfortowo, niezwiązanego z kosztami produkcji. To może być irytujące dla filmowców”.

Po zakończeniu festiwalu MTV Documentary Films ogłosiło nabycie światowych praw do premierowego w Sundance historii miłosnej Wieczna Pamięćkontynuacja nominowanego do Oscara dokumentu w reżyserii Maite Alberdi Kret Agent. Mówiono, że cena zbliża się do 3 milionów dolarów w konkurencyjnej sytuacji z wieloma oferentami.

Niepewność pozostaje

W dzisiejszych czasach jest wiele rzeczy, od utrzymujących się kosztów Covid po inflację, koszty ubezpieczenia, wysokie stopy procentowe, wahania kursów walut i wyzwania związane z rezerwacją nazwisk aktorów. Konsolidacja wśród streamerów, którzy również robili więcej oryginałów, złagodziła popyt i ceny w okienku SVOD. Paramount+ właśnie wchłonął Showtime. Warner Bros Discovery, rodzic HBO Max, pracuje nad niechlujną fuzją i rebrandingiem transmisji strumieniowej. Z drugiej strony, streamerzy i korporacyjni rodzice pod intensywną kontrolą Wall Street są coraz bardziej ostrożni w stosunku do oryginalnych produkcji.

Powolne odrodzenie teatralne „zmieniło cały festiwalowy rynek. Nie w dobry sposób” – powiedział jeden z producentów.

„Dużą różnicą jest niepewność związana z teatralnością. Przed pandemią mogliśmy sporządzić rozsądne prognozy dotyczące tego, co może oznaczać kino, a oferta, którą składasz agencji sprzedaży, jest funkcją tego, jakie przychody możesz wygenerować” – powiedział Arentz.

Bardziej niż kiedykolwiek, „Musisz być chirurgiem, strategicznym w tym, co robisz i dostarczasz kupującym. W przeciwnym razie po prostu przejdą” – powiedział Brian O’Shea, dyrektor generalny międzynarodowego agenta sprzedaży i producenta The Exchange, który był w Sundance w poszukiwaniu filmów do sprzedaży na European Film Market w tym miesiącu w Berlinie. On i inni mają nadzieję, że kinowy rynek filmów niezależnych odbije się.

Tegoroczny hybrydowy Sundance – zarówno osobiście, jak i online – mógł sam nieumyślnie skrócić niektóre filmy, które najbardziej potrzebowały ekspozycji. Wielu uczestników powiedziało Deadline, że premiery mniejszych filmów były programowane w pobliżu większych podczas zatłoczonego frontonu festiwalu, a późniejsze pokazy prasowe i branżowe były rzadko odwiedzane.

„Wielu z nas o tym mówiło” — powiedział jeden z uczestników. „Problem polegał na tym, że jeśli miałeś debiut naprawdę mocnego małego filmu przeciwko gigantycznemu filmowi, traciłeś publiczność. Normalnie to nie problem, ludzie szli na następny seans. Ale nikt nie poszedł. Kupujący oglądaliby to jako łącznik, bez poczucia pilności i bez sensu oglądania tego w kinie z publicznością, co dla wielu filmów mogło być jedyną szansą, aby to zrobić”.




Źródło