Sundance ujawnia sześciu finalistów do zmiany festiwalu; Park City faworytem
Zdjęcia Getty’ego
Po miesiącach rozpatrywania ofert Festiwal Filmowy Sundance zawęził poszukiwania możliwego nowego miejsca, które miałoby powstać w 2027 r., do sześciu kandydatów.
Jedno z pięciu odległych miast w kraju może stać się nowym miejscem dla niezależnego festiwalu założonego przez Roberta Redforda, albo Sundance może pozostać w swoim długoletnim domu w Utah na mocy nowej umowy, jak ujawniono w piątek. Oprócz zjednoczonej oferty Utah Park City i Salt Lake City, ostatecznymi kandydatami do zrewitalizowanego Sundance są Atlanta, GA, Boulder, CO, Cincinnati, OH, Louisville, KY i Santa Fe, NM.
Przywódca obywatelski w jednym z możliwych nowych domów festiwalu powiedział dziś Deadline, że jego miasto zamierza „zdmuchnąć umysły Sundance tym, co tu mamy, i dlaczego powinni się tu przeprowadzić”. Podczas gdy różne jurysdykcje w podzielonej Ameryce uchwalają restrykcyjne prawa i regulacje w tym roku wyborczym, władze Sundance kładą wyraźny nacisk na „kluczowe wartości” inkluzywności, równości, troski o środowisko i zaangażowania w kulturę, a w szczególności w niezależny film w swoich rozważaniach.
Ostateczna decyzja, czy Sundance przeniesie się po festiwalu w 2026 r., ma zostać podjęta w dowolnym momencie od jesieni do końca wydarzenia w 2025 r., chociaż niektórzy w Sundance naciskają, aby ogłosić tę wiadomość wcześniej, a nie później. Zgodnie z obecną umową festiwale w 2025 i 2026 r. odbędą się w Park City, a projekcje w SLC i innych lokalizacjach w stanie Utah.
Wiadomości, że metropolia Peach State i stolica Nowego Meksyku mogą stać się nowym miejscem docelowym Sundance, były wyłącznie podawane przez Deadline już latem ubiegłego roku. W zeszłym miesiącu, po tym jak ujawniliśmy 15 miast, które spotkały się na szczycie w sprawie propozycji, senator stanu Georgia Raphael Warnock rozmawiał wyłącznie z Deadline o swoim pragnieniu, aby „ludzie z Sundance mieli jasną perspektywę, aby uznać, że w ich najlepszym interesie byłoby sprowadzenie festiwalu do Georgii”.
Oczywiście, nawet przy oczywistej potrzebie rozwoju Park City, aby sprostać zmieniającym się potrzebom Sundance XXI wieku, centrum Hollywood South Atlanty i pozostali czterej kandydaci muszą pokonać możliwą przewagę rodzinnego miasta Utah. Przystępując z samozwańczą ofertą „Dwa miasta, jedno doświadczenie”, Beehive State jest powszechnie postrzegane jako to, które należy pokonać, niemal odkąd Sundance ogłosiło w kwietniu, że przyjmuje propozycje w ruchu po kilku trudnych ostatnich latach.
„’Two Cities, One Experience’ wykorzystuje to, co działało przez ostatnie 40 lat, dzięki naszemu oddanemu wsparciu finansowemu, naszym niesamowitym wolontariuszom i oczywiście temu światowej klasy miejscu, które nazywamy domem” – powiedziała dziś Deadline burmistrz Park City Nann Worel. „Od samego początku było to podejście polegające na zaangażowaniu wszystkich, aby utrzymać Sundance w stanie Utah, co znajduje odzwierciedlenie w tej ekscytującej nowej wizji”.
Widząc niewielki spadek w porównaniu z poprzednimi latami sprzed pandemii, SFF 2023 przyniósł ponad 118 milionów dolarów do PKB stanu Utah, zgodnie z najnowszymi danymi. Bardziej szczegółowo, nie licząc prestiżu i ogromnej obecności w mediach, Sundance w tym roku przyniósł 12,3 miliona dolarów dochodów podatkowych do kas stanowych, 96 milionów dolarów wydatków gości spoza stanu i 63 miliony dolarów wynagrodzeń.
Podczas gdy takie miasta jak Boulder powiedziały, że wstrzyknęłyby 2 miliony dolarów do festiwalu, gdyby wygrały przetarg, wysiłki Utah opierają się w pewnym stopniu na długo istniejących ulgach podatkowych i infrastrukturze, które stan zapewniał Sundance przez dziesięciolecia. Nowa oferta Utah, która szuka maksymalnego zwrotu z inwestycji, oferuje również to, co urzędnicy nazywają „restrukturyzacją” obecnych 4 milionów dolarów, które festiwal otrzymuje bezpośrednio ze źródeł rządowych, oraz 2 milionów dolarów „w gotówce i w naturze”, które pochodzą od darczyńców, zarówno indywidualnych, jak i korporacyjnych.
Mając to wszystko na uwadze, komitet selekcyjny Sundance Institute planuje wizyty u wszystkich kandydatów w „nadchodzących tygodniach, aby dalej badać możliwości organizacji Festiwalu”, według organizatorów. Trochę tajemnicy państwowej, w skład tego komitetu ma wchodzić członek zarządu Sundance Amy Redford, niedawno mianowana dyrektor generalna Amanda Kelso oraz dyrektor festiwalu i dyrektor ds. programów publicznych Eugene Hernandez.
„Dotarcie do sześciu finalistów było trudną decyzją” – powiedział dziś Hernandez.
„Każde z tych miast ma tętniący życiem ekosystem kreatywny, który się rozwija lub się ugruntował, i umożliwił rozkwit kreatywności w swoich miastach poprzez wsparcie sztuki” – dodał. „Te miasta rozumieją nasz etos, są zgodne z naszymi kluczowymi wartościami i pokazały nam interesujące możliwości partnerstwa z naszym festiwalem — dla naszych artystów, publiczności i wszystkich, którzy chcą być częścią festiwalu filmowego Sundance — i to sprawia, że chcemy zobaczyć więcej”.
Mimo wszystko zaplanuj już rezerwację biletów na przyszły rok, ponieważ festiwal filmowy Sundance 2025 odbędzie się na ekranach w Park City i Salt Lake City od 23 stycznia do 2 lutego.