Polska

Super rezerwowy Rovanpera zbliża się do zwycięstwa w Rajdzie Polski WRC

  • 29 czerwca, 2024
  • 5 min read
Super rezerwowy Rovanpera zbliża się do zwycięstwa w Rajdzie Polski WRC


Kalle Rovanpera jest coraz bliżej potencjalnie niezwykłego zwycięstwa w Rajdzie Polski w WRC po dominującym rewanżu w sobotę, w którym aktualny mistrz Toyoty w WRC przejął prowadzenie od Andreasa Mikkelsena z Hyundaia.

23-letni Fin (powyżej) zakończył sobotę z przewagą 9,4 sek. nad i20 N Rally1 Mikkelsena na swoim GR Yarisie Rally1. Pozostało zaledwie cztery odcinki specjalne i 40 mil do pokonania, aby wyłonić zwycięzcę siódmej rundy FIA World Rally Championship, która odbędzie się w niedzielę.

Rovanpera zdecydował się wystartować w ograniczonym harmonogramie WRC w 2024 r., a superszybkie polskie szutry nie były pierwotnie w jego kalendarzu. Jednak w związku z tym, że jego kolega z zespołu Toyota Gazoo Racing, Sebastien Ogier, został odsunięty na bok w wyniku wypadku drogowego podczas wtorkowej rekonwalescencji, Rovanpera została wezwana do służby, przeprowadzając pospieszną rekonesans z pilotem Jonne Halttunenem i przyznając, że odczuwała pewne obawy przed pokonywaniem szybkich etapów imprezy.

Niemniej jednak w dniu, w którym wiele etapów było przerywanych i opóźnianych przez widzów zbyt blisko akcji, Rovanpera uzyskał sześć najszybszych czasów i pokonał 1,8 s przewagi, jaką Mikkelsen miał nad nim w piątkowy wieczór.

Zużycie opon groziło osłabieniem dominacji Rovanpery w wysokich temperaturach panujących na powtarzającej się popołudniowej pętli etapowej. Przy temperaturze rtęci sięgającej 85°F, twarda mieszanka gumy Pirelli, która stanowiła większość asortymentu Mikkelsena, wytrzymała mieszankę czterech miękkich i jednego twardego Rovanpery. Mimo to Rovanpera maksymalnie wykorzystał pozostałe opony, zwiększając nawet przewagę o 4,2 s na kończącym etap etapie 13,92 Czarne 2.

Warto przeczytać!  USA ogarnia Bułgarię; przygotowania do meczów Siatkowej Ligi Narodów z Polską, Türkiye

„Dawałam z siebie wszystko przez cały dzień, a popołudnie było zdecydowanie przyjemniejsze, gdy wiedziałam, co mnie czeka” – powiedziała Rovanpera. „Jutro nie będzie łatwo; myślę, że będzie trudniej niż dziś. Miejmy nadzieję, że wszystko będzie dobrze”.

Po pierwszych dwóch porannych odcinkach Mikkelsen spadł na trzecie miejsce za kierowcą GR Yaris Elfynem Evansem, ale wynik 1:2 Toyoty był krótkotrwały, ponieważ Walijczyk doznał rozwarstwienia tylnej opony podczas popołudniowych testów otwierających. Kosztowało to Evansa prawie 10 s, przez co był zmuszony zadowolić się ostatnim miejscem na podium, tracąc w nocy do Mikkelsena o 6,7 s.

Evans mógł się pocieszyć faktem, że pokonał swoich głównych rywali w walce o tytuł, duet Hyundai Thierry Neuville i Ott Tanak, w sobotnim rozdaniu punktów. Evans zebrał 13 punktów, w porównaniu z sześcioma Neuville’ami i zerem Tanaka. Ten drugi, który już w piątek zatrzymał się po zderzeniu z jeleniem, wycofał swojego Hyundaia ponownie podczas sobotniego postoju serwisowego w porze lunchu, aby zachować samochód na Super Sunday i kończący rajd etap Wolf Power Stage, za który można zdobyć punkty bonusowe.

Adrien Fourmaux kontynuował dobrą passę, zajmując czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej najlepszych zawodników M-Sport Ford Puma Rally1, kończąc etap ze stratą 20,9 s do Evansa, ale z przewagą 21,2 s nad zajmującym piąte miejsce Martiņsem Sesksem w słabszej, niehybrydowej Pumie.

Warto przeczytać!  Członkostwo Polski w UE: 20 lat na 20 wykresach

Takamoto Katsuta z Toyoty ukończył wyścig Rally1 na słabym ósmym miejscu, mając trudności ze znalezieniem pewności siebie w swoim GR Yarisie.

W WRC2, drugiej lidze rajdów międzynarodowych, Sami Pajari powiększył przewagę do prawie pół minuty, po tym jak jego rywal Kajetan Kajetanowicz w sobotę wycofał się z rywalizacji.

Bohater gospodarzy Kajetanowicz naciskał na Pajari, aby objął prowadzenie na pierwszym etapie i w piątkowy wieczór tracił do wschodzącej gwiazdy Finlandii zaledwie 8,9 s. Jednak nadzieje Polaka na zwycięstwo zostały zniweczone w sobotnim trzecim etapie, gdy poślizgnął się szeroko i uszkodził tylne zawieszenie swojej Skody Fabia RS, tracąc ponad 20 minut i później wycofując się.

„To życie, to rajdy” – powiedział Kajetanowicz. „Wypadliśmy, uderzyliśmy w coś i złamaliśmy rękę. Takie rzeczy dzieją się, kiedy naciskasz.

Odejście Kajetanowicza pozostawiło Pajari ponad 30 s przewagi nad liderem tabeli liderów w swojej klasie do południa, co oznacza, że ​​kierowca Toyoty GR Yaris Rally2 stracił do 26,3 s nad kierowcą Skody Oliverem Solbergiem na zakończenie sobotniego meczu.

W piątek Solbergowi przeszkadzała wczesna pozycja startowa, co oznaczało, że na etapach miał więcej luźnego żwiru niż jego główni rywale w WRC2. Jednak w sobotę, mając korzystniejsze miejsce w kolejności startu, wspiął się z siódmego miejsca na drugie w klasie, wyprzedzając innego kierowcę Fabii, Roberta Virvesa, zaledwie o 3,1 s po dziennym teście końcowym.

Warto przeczytać!  Duży protest związkowy w Warszawie przeciwko polityce klimatycznej UE

Niedzielny etap finałowy obejmuje podwójne przejazdy przez Gminę Mrągowo i Mikołajki, przy czym drugi przejazd przez tę ostatnią obejmuje 6,96-milowy, kończący rajd etap Wolf Power Stage.

WRC Rajd Polski, pozycje po drugim etapie, SS15
1 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +2h00m44.0s
2 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1) +9,4 s
3 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +16,1 sek.
4 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1) +37,0 s
5 Martins Sesks/Renars Francis (Ford Puma Rally1, niehybrydowy) +58,2 s
6 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +58,3 s
7 Gregoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +1m24,5s
8 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) +1 m41,9 s
9 Sami Pajari/Enni Malkonen (Toyota GR Yaris Rally2 – lider WRC2) +5m46,5s
10 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Skoda Fabia RS – WRC2) +6m12,8s

Wymeldować się WRC.comoficjalna siedziba FIA World Rally Championship. A dla najlepszych wrażeń WRC, zapisz się na Rajd.TV subskrypcja umożliwiająca oglądanie wszystkich etapów każdego rajdu na żywo i na żądanie, kiedykolwiek i gdziekolwiek.


Źródło