SUV niszczy klimat. Odpowiadają za to bogacze – wynika z raportu
Współcześnie produkowane auta są naszpikowane nowoczesną technologią, zaś producenci prześcigają się w zapewnieniach, że ich maszyny wywierają coraz mniejszy negatywny wpływ na środowisko. Czy faktycznie współczesne auta są bardziej ekologiczne niż ich starsi metalowi bracia? Okazuje się, że wcale tak być nie musi, a dużym obciążeniem dla środowiska są bardzo popularne SUV-y.
SUV-y coraz chętniej kupowane
Jak donosi hiszpańska gazeta „El Pais”, rosnąca w ostatnich latach popularność pojazdów znanych jako SUV-y (samochód sportowo-użytkowy, ang: Sport Utility Vehicle) może mieć bardzo negatywny wpływ na klimat. Wszystko z powodu rosnącej emisji CO2.”El Pais” powołuje się na raport przygotowany przez brytyjską organizację Possible, działającą na rzecz ochrony klimatu i ograniczania emisji dwutlenku węgla.
Z publikacji zatytułowanej „Tractor Attack” ma wynikać że z powodu rosnącego popytu na coraz większe, cięższe i potężniejsze samochody średnia emisja CO2 pochodząca od samochodów wyprodukowanych w 2023 roku będzie wyższa niż średnia emisja z aut wyprodukowanych 10 lat temu.
Organizacja Possible prześledziła sytuację w Wielkiej Brytanii, gdzie proporcja SUV-ów wśród nowo rejestrowanych aut wzrosła z około 1/5 do niemal 1/3 w ostatnich latach. Z kolei na terenach miejskich 3/4 nowych aut to samochody należące do tej kategorii.
Wszelki postęp zmarnowany?
Ponieważ tak duża liczba nowych aut to SUV-y, według twórców raportu średnia emisja dwutlenku węgla przez samochody w 2023 roku w Wielkiej Brytanii jest wyższa od ilości CO2 emitowanej przez auta wyprodukowane 10 lat temu.
Possible twierdzi, że rosnąca popularność większych i cięższych aut powoduje, że w praktyce niweczony jest jakikolwiek postęp w ograniczaniu emisji CO2 przez auta, jaki dokonał się przez pojawienie samochodów elektrycznych oraz rozsądniejsze zużycie paliwa.
Jak wynika z publikacji, SUV-y emitują średnio o 20 proc. więcej dwutlenku węgla niż standardowe samochody. Dzieje się tak nawet pomimo faktu, że średnia emisja CO2 przez nowy samochód tego typu zmniejszyła się w latach 2011-2016 i osiągnęła stan 120 gramów na kilometr. Od tego czasu jednak ta wartość rośnie i obecnie zbliża się do 130 g na kilometr – głosi raport.
CO2 dla bogatych
Organizacja Possible podkreśla, że największe, najcięższe i najdroższe samochody kupują najbogatsi Brytyjczycy. W dodatku drogie, nowe SUV-y wciąż sprzedają się na Wyspach lepiej niż samochody elektryczne.
W raporcie czytamy, że najbogatsi Brytyjczycy są znacznie bardziej skłonni kupić samochód emitujący więcej CO2, niż osoby o niższych dochodach.
Według Międzynarodowej Agencji Energii, na całym świecie SUV-y produkują tyle dwutlenku węgla co łącznie Wielka Brytania i Niemcy w 2022 roku. Gdyby SUV-y były krajem, to znalazłyby się na szóstym miejscu w rankingu najbardziej zanieczyszczonych państw świata – czytamy.