Nauka i technika

Światowy Dzień Antropologii prezentuje różnorodne programy

  • 1 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Światowy Dzień Antropologii prezentuje różnorodne programy


W dniu 15 lutego Wydział Antropologii Uniwersytetu Binghamton był gospodarzem obchodów Światowego Dnia Antropologii, w ramach których 12 laboratoriów archeologii i antropologii biologicznej w trzech budynkach naukowych zaprezentowało pełną ofertę akademicką wydziału.

Wyróżnione laboratoria zajmujące się roślinami (paleoetnobotanika), zwierzętami (zooarcheologia), teledetekcją i analizą historyczną, analizą szkieletu (osteologia), antropologią sądową i genetyką człowieka, żeby wymienić tylko kilka. Profesorowie podzielili się tematami swoich badań i możliwościami, jakie czekają na ciekawskich studentów w szerokim świecie antropologii.

W Pracowni Antropometrii i Biomarkerów studenci zainteresowani biologią mogli zapoznać się z biologią organizmów, egzosystemami i biomarkerami z zakresu antropologii biologicznej. Profesor nadzwyczajna Katherine Wander poprowadziła prezentację w swoim nowym laboratorium w Science 2.

„Interesuje mnie cały organizm, co mogę powiedzieć o stanie zapalnym u tej osoby lub niedoborze żelaza u tej osoby” – powiedział Wander. „Interesuje mnie scharakteryzowanie stopnia zaawansowania stanu zapalnego u tej osoby i jego wpływu na płodność i zdrowie”.

Badanie tych wzorców informacji może przyczynić się do dalszych badań w zakresie identyfikacji zmian biologicznych, oceny ryzyka choroby i przyczynienia się do postępu w zdrowiu publicznym. Jesienią Wander zaoferuje nowy kurs laboratoryjny zatytułowany „Biomarkery: pomiar i interpretacja”, który umożliwi dogłębne zrozumienie, w jaki sposób mierzone są biomarkery i dlaczego ich używamy.

„Biomarkery to elementy, które można łatwo zmierzyć i które pozwalają na interpretację na poziomie systemu” – powiedziała.

Jeśli uczniowie są zainteresowani odkopywaniem artefaktów i układaniem swojego miejsca w naszej wspólnej historii, mogą być skłonni odwiedzić Public Archaeology Facility (PAF) w Science 1. W całej sali widniały artefakty wydobyte z całego północnego wschodu, pochodzące z zardzewiałych kul armatnich od wojny francusko-indyjskiej po narzędzia kamienne odkryte w rzece Susquehanna.

„Naprawdę fajnie jest kopać dół i znajdować rzeczy, których ludzie nie dotykali od setek, a nawet tysięcy lat” – powiedziała doktorantka Kara Jonas.

PAF oferuje klientom usługi zarządzania zasobami kulturalnymi, a także programy społeczne i laboratorium otwarte dla studentów-wolontariuszy.

„To, co naprawdę kocham, to praca z lokalnymi społecznościami (w witrynie) i możliwość całkowitego zmiany ich wkładu i perspektywy, jeśli chodzi o historie, które możesz opowiedzieć, oraz pytania, które możesz zadać” – powiedział Jonas.

Tego lata Maria O’Donovan, dyrektor programu Master of Arts in Public Anthropology, zaoferuje szkołę terenową z zakresu archeologii w hrabstwie Broome, dając uczniom szansę zdobycia szerokiej gamy umiejętności archeologicznych i zdobycia 6 punktów.

„Archeologia to wspaniałe połączenie historii i nauki” – powiedział O’Donovan. Studentom, którzy mogą wahać się w kwestii antropologii, udzieliła kilku rad, od czego zacząć: „Zacznij od kursu „Wprowadzenie do antropologii”, podczas którego możesz dowiedzieć się trochę o wszystkich czterech różnych poddziedzinach, a następnie będziesz mógł ocenić, czy interesuje Cię antropologia jako całość, a jeśli tak, to jakie są Twoje konkretne zainteresowania”.

W laboratorium paleoantropologicznym profesora Rolfa Quama wyeksponowano szkielety zwierząt i czaszki przodków człowieka. Dyplom z paleoantropologii może dać studentom szansę zrozumienia cudów ewolucji człowieka poprzez badanie starożytnych skamieniałości.

„Naprawdę lubię uczyć się o ewolucji człowieka, ale istnieje także możliwość podróżowania i kopania brudu” – powiedział doktorant i asystent nauczyciela Cai Caccavari, MA ’23. „W tej dziedzinie istnieje wiele biochemii i w dużym stopniu na niej polegamy, jeśli chodzi o zrozumienie zależności wykraczających poza samo spojrzenie na morfologię, ponieważ samo patrzenie na kości może nam pomóc tylko do tej pory”.

Biochemia odgrywa kluczową rolę w badaniu przeszłości i jest wykorzystywana na różne sposoby w badaniach antropologicznych. W połączeniu z ewolucją człowieka uczniowie mogą badać rozwój skamieniałości, korzystając z innych narzędzi, takich jak tomografia komputerowa.

„Jeśli lubisz biochemię i ewolucję człowieka, możesz pójść na studia podyplomowe” – powiedział Caccavari.

Archeologiczne Laboratorium Analityczne wykładowcy Lubny Omar zajmuje się badaniem interakcji człowiek-zwierzę poprzez szczątki kostne. Dzięki zooarcheologii uczniowie mogą łączyć małe kawałki kości, aby stworzyć żywy obraz życia różnych zwierząt.

„To rodzaj pola dla osób o określonych typach umiejętności. Musisz zajmować się rozwiązywaniem skomplikowanych zagadek, ponieważ kości są fragmentaryczne” – powiedział Omar.

Praca ta jest ściśle powiązana z pracą archeologów, ponieważ podczas wykopalisk wiele kości znajduje się w starożytnych śmietnikach – dodała.

„Zarządzanie zasobami kulturowymi zazwyczaj zatrudnia archeologów z ogrodów zoologicznych, takich jak ja, do pomocy w pracy, w przeciwnym razie nie zrozumieliby, co wydarzyło się na miejscu” – wyjaśniła.

W Laboratorium Nauczania Archeologii adiunkt Sébastien Lacombe bada ludzi z przeszłości, analizując ich starożytną technologię. Studenci w jego laboratorium mogą także badać społeczne implikacje i cel tworzenia tych technologii oraz obserwować różnice kulturowe w różnych okresach historii ewolucji człowieka.

„Antropologię można spotkać wszędzie. Czy chcesz zostać lekarzem? Antropologia biologiczna. Chcesz pracować w służbie parków? Archeologia” – powiedział Lacombe. „To wymiar ludzki odróżnia nas od innych.”


Źródło

Warto przeczytać!  Co oznacza powrót El Nino dla planety – i dla Ciebie?