Nauka i technika

Szokujące zdjęcia pokazują szczątki rozrzuconej rakiety Starship Elona Muska nad wybrzeżem Teksasu

  • 23 kwietnia, 2023
  • 6 min read
Szokujące zdjęcia pokazują szczątki rozrzuconej rakiety Starship Elona Muska nad wybrzeżem Teksasu


Szokujące filmy opublikowane w Internecie pokazują, że rakieta Starship Elona Muska rozpyla szczątki na całym południowym wybrzeżu Teksasu, gdy wyłączała platformę startową.

Ogromna rakieta o długości 395 stóp wystartowała w powietrze ze słonecznego Boca Chica w Teksasie w czwartek rano, ale stanęła w płomieniach zaledwie cztery minuty po starcie.

Eksplozja spowodowała, że ​​szczątki leciały z prędkością tysięcy mil na godzinę, uszkadzając zaparkowany samochód wiele kilometrów dalej i wyrzucając chmurę pyłu nad Zatokę Meksykańską w słoneczny dzień.

Nagranie z odległości tysięcy stóp pokazuje chmurę pyłu powoli pochłaniającą ten obszar, wyrzucającą szczątki w powietrze i palmy kołyszące się na silnym wietrze, zanim ostatecznie zacznie się rozpraszać.

Zdjęcia pokazały również kolosalny krater i zniszczoną platformę startową pozostawioną w ślad za rakietą.

Federalna Administracja Lotnictwa uziemiła teraz wszystkie rakiety Starship firmy SpaceX, badając nieudany start.

Czarny dym wypełnił skądinąd błękitne niebo w Boca Chica w Teksasie, kiedy rakieta Starship SpaceX eksplodowała w czwartek

Czarny dym wypełnił skądinąd błękitne niebo w Boca Chica w Teksasie, kiedy rakieta Starship SpaceX eksplodowała w czwartek

Nagranie pokazało, że chmura pyłu powoli pochłania obszar, rozpryskując gruz i wysyłając palmy kołyszące się na wietrze, zanim ostatecznie zacznie się rozpraszać

Nagranie pokazało, że chmura pyłu powoli pochłania obszar, rozpryskując gruz i wysyłając palmy kołyszące się na wietrze, zanim ostatecznie zacznie się rozpraszać

Zdjęcia pokazały również kolosalny krater i zniszczoną platformę startową pozostawioną w ślad za rakietą

Zdjęcia pokazały również kolosalny krater i zniszczoną platformę startową pozostawioną w ślad za rakietą

Eksplozja w czwartek nastąpiła, gdy rakieta nie oddzieliła się nad Zatoką Meksykańską, co skłoniło szefów SpaceX do jej zniszczenia.

Jego misja miała polegać na tym, aby statek wyleciał w atmosferę na wysokość 150 mil, po czym przez godzinę płynął i rozbił się na Oceanie Spokojnym.

Warto przeczytać!  Mutacja genetyczna, która sprawia, że ​​„Kraken” Covid jest tak zaraźliwy

Rakieta wystartowała z obietnicą, gdy Starship uruchomił 33 silniki Raptor i podniósł się z platformy startowej z prędkością 1242 mil na godzinę.

Osiągnął wysokość około 25 mil nad Ziemią, kiedy miał się rozdzielić, aby wzmacniacz spadł z powrotem na Ziemię i do Zatoki Meksykańskiej,

Ale separacja nie powiodła się, powodując wirowanie rakiety iw ciągu kilku sekund rakieta zdetonowała nad oceanem.

FAA prowadzi obecnie dochodzenie w sprawie katastrofy, aby upewnić się, że „żaden system, proces lub procedura nie wpłynie na bezpieczeństwo publiczne”, zgodnie ze standardową procedurą, podali urzędnicy.

Jednak dyrektor generalny SpaceX, Musk, ostrzegł, że taki wynik może się wydarzyć podczas lotu testowego w czwartek, sugerując, że głównym celem startu było oczyszczenie platformy startowej – co Starship pomyślnie ukończył.

A podczas czwartkowej transmisji na żywo firmy SpaceX, główny inżynier ds. integracji, John Insprucker, przypomniał tłumowi, że „to był test rozwojowy”.

— To pierwszy lot testowy statku kosmicznego — powiedział. „A celem jest zebranie danych i, jak powiedzieliśmy, wyczyszczenie podkładki i przygotowanie się do ponownego startu.

„Więc nigdy nie wiesz dokładnie, co się wydarzy. Ale tak jak obiecaliśmy, emocje gwarantowane. A Starship dał nam dość spektakularne zakończenie tego, co jak dotąd było naprawdę niesamowitym testem.

Inne filmy opublikowane w Internecie pokazały dużą chmurę pyłu rozszerzającą się nad Zatoką Meksykańską

Inne filmy opublikowane w Internecie pokazały dużą chmurę pyłu rozszerzającą się nad Zatoką Meksykańską

W rzeczywistości firma uważa wprowadzenie na rynek za sukces, pomimo tego, co określiła jako „szybki nieplanowany demontaż”.

Warto przeczytać!  „Choroba wikingów” może pochodzić od choroby ręki

„Oczyściliśmy wieżę, co było naszą jedyną nadzieją” – powiedziała Kate Tice, inżynier systemów jakości SpaceX, podczas transmitowanego na żywo wydarzenia.

„Dzięki takiemu testowi sukces wynika z tego, czego się nauczyliśmy, a dzisiejszy test pomoże nam poprawić niezawodność Starship, ponieważ SpaceX stara się uczynić życie wieloplanetarnym” – napisał SpaceX na Twitterze.

Musk napisał również na Twitterze: „Gratulacje zespołowi @SpaceX ekscytującego startu testowego Starship! Wiele się nauczyłem przed kolejnym startem testowym za kilka miesięcy”.

Rakieta została zaprojektowana tak, aby była większa i potężniejsza niż inne rakiety tego rodzaju i jest w stanie wynieść na orbitę ponad 100 ton metrycznych.

Generuje 17 milionów funtów ciągu, ponad dwa razy więcej niż rakiety Saturn V używane do wysyłania astronautów Apollo na Księżyc.

Pomysł polega na tym, że statek kosmiczny byłby w stanie sprowadzić ludzi na Marsa w pierwszym kroku większej wizji Muska, polegającej na stworzeniu rasy ludzkiej „gatunek wieloplanetarny”.

Docelowo chciałby założyć ludzką kolonię na Marsie i budować miasta na Czerwonej Planecie.

Jeśli te wysiłki zakończą się sukcesem, Musk planuje użyć rakiet, aby sprowadzić ludzi do miejsc docelowych w „większym Układzie Słonecznym”, w tym gazowych gigantów, takich jak Jowisz lub jeden z jego potencjalnie nadających się do zamieszkania księżyców w przypadku apokalipsy.

Zgodnie z planami CEO SpaceX, Elona Muska, Starship byłby w stanie sprowadzić ludzi na Marsa

Zgodnie z planami CEO SpaceX, Elona Muska, Starship byłby w stanie sprowadzić ludzi na Marsa

Statek kosmiczny jest zarówno większy, jak i potężniejszy niż SLS i jest w stanie podnieść na orbitę ładunek o masie ponad 100 ton.  Generuje 17 milionów funtów ciągu, ponad dwa razy więcej niż rakiety Saturn V używane do wysyłania astronautów Apollo na Księżyc

Statek kosmiczny jest zarówno większy, jak i potężniejszy niż SLS i jest w stanie podnieść na orbitę ładunek o masie ponad 100 ton. Generuje 17 milionów funtów ciągu, ponad dwa razy więcej niż rakiety Saturn V używane do wysyłania astronautów Apollo na Księżyc

Ale eksplozja sprawiła, że ​​niektórzy wybrani urzędnicy zastanawiają się, czy istnieje potrzeba bardziej komercyjnych regulacji lotów kosmicznych.

Przewodniczący podkomisji House Transportation Aviation Garrett Graves, republikanin z Luizjany, powiedział, że nie chce robić „nic, co utrudnia postęp innowacji w przestrzeni komercyjnej”.

„Ale oczywiście trzeba to zrównoważyć bezpieczeństwem” – powiedział Politico. „Więc będziemy kontynuować współpracę z Krajową Radą Bezpieczeństwa Transportu”.

Tymczasem Tammy Duckworth, przewodnicząca Senackiej Podkomisji ds. Lotnictwa Handlowego, powiedziała, że ​​prawodawcy muszą wyjaśnić, która agencja będzie odpowiedzialna za regulację branży turystyki kosmicznej.

„Musimy zdecydować, kto będzie regulował tego rodzaju podróże” – powiedziała. „Czy to będzie FAA, czy to będzie NASA?”

Zauważyła jednak, że „NASA nie jest agencją regulacyjną, tak jak FAA – wymyśla zasady i zasady dotyczące sposobu, w jaki prowadzimy zarówno komercyjne podróże pasażerskie, jak i komercyjne przewozy towarowe.

„Musimy usiąść i zebrać się, aby rozliczyć się, kto będzie za to odpowiedzialny – agencja, która ma duże doświadczenie, czy agencja kosmiczna, która nie ma doświadczenia w logistycznym przemieszczaniu rzeczy w sposób, w jaki robi to FAA” — powiedział Duckworth. — Więc będziemy musieli zobaczyć.


Źródło