Fotografia

Sztuczna inteligencja Facebooka oznacza zdjęcia upamiętniające Auschwitz jako „nagość” i „znęcanie się”

  • 30 kwietnia, 2024
  • 4 min read
Sztuczna inteligencja Facebooka oznacza zdjęcia upamiętniające Auschwitz jako „nagość” i „znęcanie się”


Obóz koncentracyjny w Oświęcimiu

W przeszłości Facebook stosował absurdalną cenzurę obrazów, w tym klasycznego obrazu, starożytnego rzymskiego posągu i Wenus z Willendorfu. Choć wszystko to było w pewnym sensie komiczne, ostatni przypadek cenzury zdjęć na Facebooku pozostawia gorzki posmak. Jej sztuczna inteligencja bezprawnie oznaczyła zdjęcia ofiar Auschwitz, usuwając post Muzeum Pamięci Auschwitz za „znęcanie się” i „nagość”.

[Related Reading: Auschwitz Museum calls out “holocaust trend” on TikTok as hurtful and disrespectful]

Facebook błędnie oznaczył aż 20 wpisów Muzeum, usuwając je za naruszenie standardów społeczności. Na wszystkich pokazane były zdjęcia osób, które zginęły w obozie koncentracyjnym, a także sierot. Sztuczna inteligencja Facebooka dostrzegła w nich „znęcanie się i molestowanie” oraz „nagość dorosłych i aktywność seksualną”.

Kobiety w barakach AuschwitzKobiety w barakach Auschwitz
Kobiety w barakach Auschwitz

Co się wydarzyło: strona Muzeum Pamięci Auschwitz

Zautomatyzowane systemy Facebooka oznaczyły kilka zdjęć opublikowanych przez Miejsce Pamięci Auschwitz jako naruszające standardy społeczności. Wśród nich znalazło się zdjęcie Idy Mullerovej, czeskiej Żydówki, która zginęła w Auschwitz, które zostało oznaczone jako „nagabywanie seksualne”. Inne zdjęcie przedstawiające Marie Sachnowitz, norweską Żydówkę zamordowaną w komorze gazowej, zostało oznaczone jako przedstawiające „nagość i aktywność seksualną dorosłych”. Dodatkowo post zawierający zdjęcie Berka Anataby, polskiego Żyda, który zginął w obozie, został oznaczony jako „znęcanie się i nękanie”. Wreszcie usunięto fotografię przedstawiającą żydowskie sieroty w Izieu we Francji za naruszenie bliżej nieokreślonych standardów społeczności.

Warto przeczytać!  Przykładowa galeria Sony a6700: Przegląd fotografii cyfrowej

[Related Reading: Auschwitz warns people to stop posing for photos on concentration camp railway tracks]

Muzeum twierdzi, że zanim to się stało, udostępniało „podobne treści bez żadnych problemów” przez lata. „Ponadto zauważyliśmy, że post upamiętniający tragiczne losy żydowskich dzieci z sierocińca w Izieu z 6 kwietnia został w trybie pilnym i bez możliwości odwołania usunięty”.

Ten rażący incydent nie tylko podważa ważną pracę naszej instytucji. Taki czyn jest niedopuszczalny i obraża pamięć ofiar Auschwitz, którą staramy się zachować.

Wspomniane posty nie zawierają jedynie pełnych szacunku wspomnień i dokumentacji historycznej, przedstawiającej twarze i informacje biograficzne tych, którzy cierpieli i zostali zamordowani w miejscu symbolizującym jeden z najciemniejszych rozdziałów w historii ludzkości.

Żądamy natychmiastowego i dokładnego rozpatrzenia tej sprawy, wraz z przejrzystym wyjaśnieniem, dlaczego w ogóle te posty zostały oznaczone.

Według Meta obrazy nie zostały usunięte ze strony Muzeum. Firma twierdziła, że ​​otrzymane przez muzeum zawiadomienia, w których stwierdzono, że posty naruszają standardy, zostały wysłane omyłkowo. Meta przyznała jednak, że zdjęcia sierot zostały przypadkowo usunięte i obecnie zostały przywrócone.

„Wysłaliśmy do Muzeum Auschwitz przez pomyłkę powiadomienia, że ​​kilka opublikowanych przez muzeum treści zostało zdegradowanych” – powiedział rzecznik Meta. „W rzeczywistości te treści nie naruszają naszych zasad i nigdy nie zostały zdegradowane. Serdecznie przepraszamy za pomyłkę.”

Warto przeczytać!  Kompozycja krajobrazu: Poza krajobrazem: przegląd fotografii cyfrowej

Rzecznik Kampanii Przeciw Antysemityzmowi powiedział, że Meta słusznie przeprosiła „za te niepokojące i śmieszne zawiadomienia kierowane do Muzeum Auschwitz”.

„W czasach rosnącego na całym świecie antysemityzmu ważniejsze niż kiedykolwiek jest zrozumienie lekcji płynącej z Holokaustu”.

[via The Telegraph; lead image credits: xiquinhosilva, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons]




Źródło