Sztuka AI nie zniknie
Internet wykonał godną pochwały robotę, wyśmiewając NFT na śmierć lub przynajmniej do remisji – wielcy twórcy gier, tacy jak Ubisoft, którzy początkowo wykazali zainteresowanie, litościwie przestali je wspominać – a teraz niektórzy mają nadzieję, że „uczynią to tak niefajnym, że nikt tego nie dotknie „ taktyka może być wykorzystana do zahamowania innego trendu: szybko rozwijających się generatorów obrazów AI wypluwających pochlebne, fałszywe portrety naszych przyjaciół i fotosy z wyimaginowanych filmów Davida Lyncha Warhammera (otwiera się w nowej karcie).
Myślę, że będą rozczarowani. „Sztuka” AI nigdzie się nie wybiera.
W pewnym sensie NFT i sztuka sztucznej inteligencji są przeciwieństwami: NFT obiecują, że każde dzieło sztuki cyfrowej może być unikalnym i wartościowym towarem, podczas gdy sztuka sztucznej inteligencji obiecuje wykorzenienie wartości sztuki cyfrowej poprzez zalanie Internetu jej nieskończoną ilością. Jeśli Jimmy Fallon chce gromadzić te wszystkie głupie zdjęcia małp NFT, nie sądzę, by większość ludzi się tym przejmowała, ale tanie, szybkie generowanie obrazów AI sprawiło, że trudno nie zobaczyć ich coraz więcej. Jeśli korzystałeś z mediów społecznościowych w ciągu ostatniego roku, widziałeś obrazy generowane przez sztuczną inteligencję.
I bardzo wątpię, żeby to była chwilowa moda. Tam, gdzie inwestowanie w blockchain jest krytykowane jako bezcelowe generowanie marnotrawstwa, ubolewa się nad sztuką sztucznej inteligencji, że zagraża ona pracy ilustratorów. Każdy może zobaczyć wartość maszyny, która zamienia słowa w obrazy. Trudno się oprzeć i nie spróbować, nawet jeśli z zasady ci się to nie podoba. Jeśli ktoś mówi ci, że ma maszynę, która może zrobić zdjęcie wszystkiego, jak możesz nie chcieć przetestować tego twierdzenia przynajmniej raz?
Sposób, w jaki wchodzimy w interakcję z tymi algorytmami uczenia maszynowego, przypomina mi sposób, w jaki ludzie dokuczają dzieciom, zachwycając się każdą ich reakcją na nowe bodźce i wskazując na wszystko, co można uznać za znak, że nas rozumieją. Kiedy wydaje się, że generator obrazów „dostaje” to, o co prosiliśmy, pojawia się przyjemnie niesamowite uczucie — trudno uwierzyć, że program komputerowy z powodzeniem przetłumaczył złożoną ideę, taką jak „John Oliver z miłością patrzy na swoją kapustę, gdy zdał sobie sprawę, że się zakochuje”. ” w obraz, ale tam jest, niezaprzeczalnie na ekranie przed nami.
Myślę, że to właśnie sprawia, że sztuka sztucznej inteligencji jest tak obraźliwa dla tak wielu osób. To nie tylko automatyzacja pracy, ale automatyzacja pracy twórczej wydaje się tak nieprzyzwoita. Coś postrzeganego jako głęboko ludzkie zostało zamienione w imprezową sztuczkę.
Dobrą i złą wiadomością dla ludzkości jest to, że łatwo znaleźć sztuczkę: generatory obrazów nie robią nic, chyba że są szkolone na stosach dzieł sztuki i zdjęć stworzonych przez człowieka, a w niektórych przypadkach odbywa się to bez zgody artystów, których prace zostały wykorzystane. Rzeczywiście, często popularny twórca portretów Lensa AI reprodukowane zniekształcone podpisy (otwiera się w nowej karcie): zmasakrowane zwłoki prawdziwych artystów, którymi je karmiono.
Wczesna próba uratowania sztuki AI przed tą krytyką jest łatwa do odrzucenia, jeśli mnie o to zapytasz. Twierdzą, że przeglądając internetowe portfolio artystów w celu uzyskania materiałów szkoleniowych, generatory sztuki AI „po prostu robią to, co robią ludzcy artyści”, „ucząc się” z istniejących dzieł sztuki. Jasne, ludzie uczą się częściowo, naśladując i opierając się na pracy innych, ale mimowolnie antropomorfizujące algorytmy, które indeksują miliony obrazów jako żywe istoty, które po prostu bardzo szybko chodzą do szkoły artystycznej, nie traktuję poważnie. Całkowicie przedwczesne jest nadawanie ludzkiej natury chipom krzemowym tylko dlatego, że mogą teraz wypluwać zdjęcia kotów na żądanie, nawet jeśli te zdjęcia czasami wyglądają, jakby mogły być wykonane przez człowieka.
Przycinam je ze względu na prywatność / ponieważ nie próbuję wywoływać żadnej osoby. To wszystko są portrety Lensy, na których wciąż widoczne są zniekształcone resztki podpisu artysty. To pozostałości podpisu jednego z wielu artystów, którym ukradł.A ? pic.twitter.com/7GfDXZ22s16 grudnia 2022 r
Poza pochlebnymi portretami
Co jest dla mnie interesujące w obrazach generowanych przez sztuczną inteligencję, to to, że zwykle nie wyglądać jak dzieło człowieka. Jednym ze sposobów manifestowania się nieludzkości uczenia maszynowego jest brak samoświadomości. Twórcy grafiki AI nie wyrywają swoich niepowodzeń, nie nudzą się ani nie są sfrustrowani niemożnością zobrazowania rąk, które mogłyby istnieć w przestrzeni euklidesowej. Nie potrafią ocenić własnej pracy, przynajmniej w sposób, do którego człowiek może się odnieść, a ta nieustraszoność prowadzi do zaskakujących obrazów: obrazów, których nigdy wcześniej nie widzieliśmy, a których niektórzy artyści używają jako inspiracji.
Na przykład twórca Rick and Morty, Justin Roiland, bawił się generowaniem grafiki AI podczas tworzenia High on Life, w rozmowie ze Sky News (otwiera się w nowej karcie) że pomogło zespołowi programistów „wymyślić dziwne, zabawne pomysły” i „sprawić, że świat wydaje się dziwnym alternatywnym wszechświatem naszego świata”.
Generowanie obrazu to tylko jeden ze sposobów wykorzystania uczenia maszynowego w grach, które już teraz są pełne systemów proceduralnych, takich jak generatory poziomów i dynamiczne animacje. Jako przykład, młoda firma o nazwie Anything World wykorzystuje uczenie maszynowe do animowania trójwymiarowych zwierząt i innych modeli w locie. Jak mogłaby wyglądać gra taka jak No Man’s Sky, której proceduralnie generowane planety i dzika przyroda przestają być nowatorskie po tylu skokach w układach gwiezdnych, po kolejnej dekadzie badań nad uczeniem maszynowym? Jak to będzie grać w gry, w których NPC mogą zachowywać się w naprawdę nieprzewidywalny sposób, na przykład „pisząc” unikalne piosenki o naszych przygodach? Myślę, że prawdopodobnie się dowiemy. W końcu naszą ulubioną grą RPG 2021 roku była „proceduralna gra fabularna”.
Nie chcę, aby Epic był firmą, która hamuje innowacje. Zbyt wiele razy byłem po złej stronie. Apple mówi „nie można stworzyć systemu płatności” i „nie można stworzyć silnika przeglądarki”. Nie chcę być firmą „nie możesz używać sztucznej inteligencji” ani firmą „nie możesz stworzyć sztucznej inteligencji”.25 grudnia 2022 r
Niezależnie od zarzutów natury etycznej ekspansja uczenia maszynowego na sztukę – i wszystko inne, czym zajmują się ludzie – wygląda obecnie trochę jak statek rozbijający się o wyspę pod koniec Speed 2: Cruise Control. (otwiera się w nowej karcie)
Użytkownicy ArtStation, gospodarza portfolio artystycznego, który Unreal Engine i twórca Fortnite Epic Games niedawno zakupili, zaprotestowali przeciwko nieautoryzowanemu wykorzystaniu ich pracy do trenowania algorytmów AI, a Epic dodał znacznik „NoAI”, którego artyści mogą użyć, aby „wyraźnie zabronić używania treści przez systemy AI”. Ale to nie znaczy, że Epic generalnie sprzeciwia się sztuce AI. Według dyrektora generalnego Epic Games, Tima Sweeneya, niektórzy z jego własnych artystów uważają tę technologię za „rewolucyjną” w taki sam sposób, w jaki był to Photoshop.
„Nie chcę być firmą„ nie możesz używać sztucznej inteligencji ”lub„ nie możesz stworzyć sztucznej inteligencji ”- powiedział Sweeney. powiedział na Twitterze (otwiera się w nowej karcie) . „Wielu artystów Epic eksperymentuje z narzędziami sztucznej inteligencji w swoich projektach hobbystycznych i postrzega je jako rewolucyjne w taki sam sposób, jak wcześniejsze rzeczy, takie jak Photoshop, Z-Brush, Substance i Nanite. artyści”.
Oczywiście możliwe jest trenowanie tych algorytmów bez pożerania dzieł innych osób bez pozwolenia. Być może istnieje świat, w którym artystom płaci się za trenowanie modeli uczenia maszynowego, chociaż nie wiem, ilu artystów uznałoby to za lepsze. Wszelkiego rodzaju inne obawy wynikają z powszechnego stosowania sztucznej inteligencji. Jakie błędy mogą mieć popularne algorytmy i jak mogą wpływać na nasze postrzeganie świata? Jak szkoły i zawody dostosują się do obecności plagiatu wypranego przez sztuczną inteligencję?
Uczenie maszynowe jest wykorzystywane we wszystkich innych dziedzinach, od technologii graficznych, takich jak Nvidia DLSS (otwiera się w nowej karcie) do samojezdnych samochodów do syntezy jądrowej i odtąd będzie jeszcze potężniejszy. W przeciwieństwie do rewolucji blockchain, na którą ciągle przewracamy oczami, uczenie maszynowe stanowi prawdziwą zmianę w sposobie, w jaki rozumiemy i wchodzimy w interakcje z komputerami. To etyczne, prawne i filozoficzne grzęzawisko właśnie zaczęło się otwierać: stąd będzie coraz głębsze i bardziej bagniste. A zdjęcia profilowe naszych znajomych będą coraz bardziej pochlebne.