Biznes

Tak Francuzi uczą się biznesu od Polaków. Średnio 800 tys. paczek dziennie

  • 11 grudnia, 2023
  • 5 min read
Tak Francuzi uczą się biznesu od Polaków. Średnio 800 tys. paczek dziennie


Założona w 1974 roku francuska spółka Mondial Relay została w 2021 roku przejęta przez InPost za ok. 0,5 mld euro. Tym samym firma Rafała Brzoski stała się jednym z głównych operatorów logistycznych w Europie – zasięg działalności poszerzył się o m.in. Francję, Hiszpanię, Belgię czy Holandię. Obecnie firma skupia się na budowaniu sieci Paczkomatów, także poprzez szerzenie wiedzy na ten temat wśród Francuzów. O ile nad Wisłą nowa maszyna pod sklepem czy blokiem nikogo już nie dziwi, o tyle we Francji świadomość, że paczkę można odebrać w maszynie dopiero rośnie, choć i tak dostawy do punktów odbioru poza domem są tu bardziej popularne niż w Europie ogółem. I choć w ostatnim czasie wiele mówi się o podboju rynku brytyjskiego przez InPost – ma już tam obecnie 6 tys. Paczkomatów – to właśnie zakup Mondial Relay umożliwił rozwój firmy na skalę międzynarodową.

Przejęcie Mondial Relay również dla tej spółki okazało się korzystne. Jak przyznają sami przedstawiciele Mondial Relay transakcja z InPost umożliwiła im szybki rozwój. W dużej mierze czerpią oni wiedzę na temat budowania sieci paczkomatów z Polski. W 2022 roku udało im się dostarczyć 177 mln paczek. Obecnie firma posiada 6 hubów dystrybucyjnych we Francji i 4 w innych krajach Europy. Na terenie Francji znajduje się 12 tys. punktów odbioru oraz 4 tys. Paczkomatów. Sortownie są w stanie obsłużyć 7,5 tys. paczek na godzinę; dziennie Mondial Relay dostarcza średnio 800 tys. paczek, zaś w sezonie okołoświątecznym liczba ta dochodzi do 1 mln. 

Warto przeczytać!  Sprzedaż detaliczna. Są najnowsze dane. Nie tak miało być

Francuzi, w przeciwieństwie do Polaków, mają możliwość odbioru paczki przez 8 dni. Jak poinformowali nas przedstawiciele Mondial Relay w Paryżu wynika to z przyzwyczajeń klientów. W Polsce aż 40 proc. osób odbiera paczkę w ciągu 4 godzin od włożenia jej do skrytki. We Francji jest zupełnie odwrotnie. Firma zapewnia, że pracuje nad skróceniem tego czasu; w ubiegłym roku wynosił on 12 dni. 

Jak zapewniała dyrektor marketingu i obsługi klienta w Mondial Relay, Frédérique Lancien, firma szykuje się w przyszłym roku na pobicie Amazona pod względem maszyn do odbierania paczek, a także francuskiej poczty (La Poste) jeśli chodzi o dostawy poza domem. Mają w tym pomóc m.in. działania marketingowe. Jednym z nich jest sponsorowanie przyszłorocznego wyścigu kolarski Tour de France, czym przedstawiciele firmy chcą poszerzyć świadomość o swojej działalności, zwłaszcza wśród młodych Francuzów, wśród których śledzenie tej rywalizacji jest bardzo popularne.

Jak zapewnia InPost przejęcie francuskiej firmy było dla polskiej strony korzystne. 

– Współpraca z Mondial Relay dała nam zasięg europejski i dynamiczną ekspansję międzynarodową. Dla nas jest to ogromna szansa na szybki rozwój i taka jest strategia firmy jeśli chodzi o dostawy w Europie. Spółka rozwija się bardzo intensywnie, ostatnie kilka lat to budowanie silnej marki w Polsce, a teraz wchodząc na rynek europejski – Grupy InPost z dwoma silnymi brandami – InPost i Mondial Relay – mówiła Interii Izabela Karolczyk Szafrańska, Chief Marketing & ESG Officer Grupy InPost.

Warto przeczytać!  Obniżki stóp proc. w Polsce stopniowe. Pierwsza możliwa już we wrześniu

Jak dodała, firma świadomie weszła na rynek francuski, biorąc pod uwagę, że niemal cztery na dziesięć przesyłek dostarczanych jest do miejsc poza domem.

– Ten model logistyczny jest tam znany, wobec czego bardzo łatwo przekierować konsumenta z dostawy z punktów PUDO (ang. Pick-Up and Drop-Of; punkty odbioru – red) do maszyn Paczkomat. Dostawa do maszyny ma bardzo wysoki poziom adopcji ze strony naszych użytkowników, wiedzą, jak te maszyny obsługiwać i cały czas edukujemy o wygodzie tej formy dostawy w porównaniu z dostawą do domu i dostawą do PUDO. My działamy na francuskim rynku już dwa lata, mamy w dużej części za sobą budowanie procesów integracyjnych między spółkami, natomiast transformacja z marki o zasięgu lokalnym w firmę międzynarodową jest dość dużym wyzwaniem, szczególnie biorąc pod uwagę tempo, w jakim chcemy się rozwijać – przyznaje przedstawicielka InPost.

Nie jest na ten moment znany termin, gdy zostanie udostępniona możliwość klientom z Polski odbioru paczek zamówionych np. we francuskich sklepach online do Paczkomatów w Polsce i odwrotnie. Przedstawiciele Mondial Relay zapewnili nas, że z operacyjnego punktu widzenia są na to gotowi, zaś ze strony InPost – że takie plany spółka zamierza zrealizować. Co więcej, docelowo klienci z Polski zyskaliby możliwość odbioru paczek nie tylko z Francji.

– Przejęcie Mondial Relay przyspieszyło naszą obecność na kilku rynkach: Francji, krajów Beneluxu, Hiszpanii, Portugalii i to był na pewno krok milowy w rozwoju firmy. Kupując Mondial Relay zależało nam na połączeniu rynków z polskim, na budowaniu usług pomiędzy tymi spółkami i na to liczymy – podsumowała Izabela Karolczyk Szafrańska.

Paulina Błaziak


Źródło