Biznes

Tania benzyna E10 ju¿ wkrótce na stacjach. Jakie samochody mo¿na ni± zatankowaæ? [LISTA]

  • 30 grudnia, 2022
  • 8 min read
Tania benzyna E10 ju¿ wkrótce na stacjach. Jakie samochody mo¿na ni± zatankowaæ? [LISTA]


Na początku stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Właściciele stacji benzynowych będą zwolnieni z obowiązku sprzedawania benzyny E5 – pod warunkiem, że będą oferować E10.

Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Już niebawem może się okazać, że na wybranych stacjach benzynowych kierowcy będą skazani tylko na jeden rodzaj benzyny – E10. Jednak przez pierwsze lata w większości miejsc z pewnością pojawi się wybór. Kierowca będzie mógł zadecydować – zatankować zwykłą czy „nową” benzynę? Ta druga z pewnością będzie tańsza.

Benzyna E10 – ile posiada proc. biokomponentów?

Aktualnie obowiązujące oznakowanie paliw na stacjach, poza nazwami marketingowymi jak „Verva” czy „miles”, informuje o ilości zawartych objętościowo biokomponentów. Na pistoletach z benzyną znajdziemy „E5”, a na oleju napędowym „B7”. To oznacza, że benzyna bezołowiowa zawiera maksymalnie 5 proc. biokomponentów, a diesel maksymalnie 7 proc. biokomponentów.

Jak łatwo się domyślić, oznaczenie „E10” informuje o 10 proc. zawartości biokomponentów w benzynie. Etanol nazywany w tym przypadku biokomponentem ma inne właściwości niż benzyna. Jego zawartość podwyższa liczbę oktanową paliwa, ale wartość opałowa etanolu jest niższa niż benzyny.

Zanim zatankujemy takie paliwo, warto zajrzeć pod klapkę wlewu w samochodzie. W nowych autach znajdziemy oznaczenia „E5”, a także „E10”. To oznacza, że silnik w naszym samochodzie jest kompatybilny z tymi rodzajami paliwa. Problem zaczyna się w przypadku starszych aut, gdzie zwykle nie znajduje się żadna informacja na temat dopuszczalnej zawartości etanolu w benzynie, jaką można bezpiecznie tankować.

Auta od 2000 r. kompatybilne z benzyną E10

Przyjmuje się, że benzynę E10 można tankować do wszystkich samochodów wyprodukowanych na rynek europejski od listopada 2010 roku wzwyż. Jakiś czas temu takie stanowisko ogłosił niemiecki automobilklub ADAC. Przy okazji pojawiła się informacja, że takie paliwo można bez większych obaw tankować do większości aut z rocznika od 2000 wzwyż. Wyjątki dotyczą jedynie starszych samochodów z pierwszymi silnikami wyposażonymi w bezpośredni wtrysk paliwa.

W układach paliwowych niekompatybilnych z benzyną E10, etanol może wpływać negatywnie na uszczelnienia. Poza tym alkohol ma właściwości higroskopijne, co oznacza niewielką ilość wody, która może spowodować utlenianie się aluminium.

Niemiecki automobilklub ADAC zachęca kierowców do tankowania benzyny E10. Wzrost zużycia paliwa w porównaniu z E5 jest minimalny. Jak wynika z badań przeprowadzonych na hamowni, zwykle jest to różnica na poziomie 1,5 proc. Zdaniem ekspertów spadek osiągów silnika jest praktycznie niemierzalny, a paliwa E5 i E10 można do woli ze sobą mieszać.

Warto przeczytać!  Czy strata Amazona w wysokości 6000 cr w Indiach nie pachnie drapieżnymi cenami, pyta Piyush Goyal

Nie wspominając już o takich korzyściach, że E10 nieznacznie redukuje emisję CO2 oraz tlenków azotu i cząstek stałych. A do tego można zaoszczędzić przy dystrybutorze. Jak pokazują przykłady z zachodu, benzyna E10 jest zwykle tańsza o kilka eurocentów na litrze.

Przykładowa kontrolka Check EngineNie lej benzyny E10, jeśli jeździsz jednym z tych aut. Może zniszczyć jego silnik

Jakie samochody mogą jeździć na benzynie E10? [LISTA]

Jakiś czas temu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) opublikowało dokładną listę najpopularniejszych marek w Europie, których samochody są kompatybilne z paliwem E10.

BMW

  • Wszystkie samochody marki mogą jeździć na E10.

MINI

  • Wszystkie samochody wyprodukowane po przejęciu przez BMW mogą jeździć na E10. MINI wróciło w 2000.

Rolls-Royce

  • Każdy model po 2003 r może korzystać z takiej benzyny.

Mercedes

  • Mercedes ostrzega przed tankowaniem E10 do C200 CGI (W203), CLK 200 CGI series (C209) z lat 2002 – 2005
  • Uważać muszą też posiadacze aut z gaźnikiem i tych niewyposażonych w trójdrożny katalizator. To starsze samochody marki.

SMART

  • Wszystkie mogą jeździć na E10.

Maybach

  • Wszystkie Maybachy mogą jeździć na E10.

Alfa Romeo

  • Producent podaje, że bezpieczne są samochody wyprodukowane po 1 stycznia 2011. Wymienia też samochody z silnikami benzynowymi, które można tankować E10: MiTo, Giulietta,159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, 8C: 4.7 32V

Fiat

  • Z benzyną E10 nie będą miały problemy fiaty produkowane od 2000 r. i spełniające Euro 3.
  • Producent dostarczył ACEA listę wyjątków: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblo: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V.

Lancia

  • Z benzyną E10 nie będą miały problemy lancie produkowane od 2000 r. i spełniające Euro 3.
  • Tutaj również podano listę wyjątków: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V. Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V

Jeep

  • Jeep podał ACEA listę swoich modeli, w których można korzystać z benzyny E10 niezależnie od silnika benzynowe.
  • Zawiera następujące modele: Jeep Cherokee (KJ), Jeep Cherokee (XJ), Jeep Cherokee (KL), Jeep Commander (WH), Jeep Compass (PK), Jeep Compass (MX), Jeep Grand Cherokee (WH), Jeep Grand Cherokee (WJ), Jeep Grand Cherokee (WK), Jeep Patriot (PK), Jeep Renegade (BU), Jeep Wrangler (JK), Jeep Wrangler (TJ).
Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i akcji, Wiadomości z gospodarki i finansów, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Wiadomości z IPO na żywo

Ford

  • Ford podaje, że wszystkie sprzedawane w Europie benzynowe fordy od 1992 r. bez problemu mogą jeździć na benzynie E10. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003 – 2007.
  • Komunikat dotyczy fordów oferowanych na naszym rynku. Jeśli chodzi o te importowane z USA na własną rękę, to trzeba się upewnić samodzielnie.

Jaguar

  • Brytyjczycy podają, że E10 jest bezpieczne dla wszystkich jaguarów produkowanych od 1992 r.

Land Rover

  • W przypadku drugiej marki JLR datą graniczną jest 1996 r.

Honda

  • E10 jest bezpieczne dla wszystkich hond z silnikami benzynowymi z elektronicznym wtryskiem paliwa (HONDA PGM-FI)

Hyundai

  • Wszystkie sprzedawane w Europie modele benzynowe mogą jeździć na E10.

Kia

  • Wszystkie sprzedawane w Europie benzynowe modele Kia mogą jeździć na E10.

Peugeot, Citroen i DS

  • Francuski koncern PSA podaje, że wszystkie samochody z silnikami benzynowymi grupy wyprodukowane po 1 stycznia 2000 r. są przystosowane do E10.

Opel

  • W przypadku należącego do PSA od niedawna Opla sprawa wygląda inaczej. Producent podaje, że wszystkie auta są przystosowane do takiego paliwa.
  • Wyjątkiem jest Vectra, Signum oraz Zafira z silnikiem 2.2 oznaczonym Z22YH.

Chevrolet

  • Na benzynę E10 bez problemu pojadą Chevrolety produkowane po 2006 r., spełniające normę emisji Euro 4. Producent wysłał do ACEA jeszcze listę pojazdów.
  • Aveo / Kalos po 2005 onwards; Captiva – wszystkie, Cruze / Orlando – wszystkie, Epica -wszystkie, Matiz po 2006, Nubira / Lacetti po 2006, Tacuma / Rezzo – po 2006, Spark – wszystkie.

Dacia

  • Wszystkie samochody rumuńskiej marki są dostosowane do paliwa E10.

Renault

  • Francuska marka podaje, że wszystkie samochody wyprodukowane po 1 stycznia są dostosowane do E10.
  • Jako wyjątki podano Renault 19, Megane 1 z silnikiem 2.0 F54R 700 oraz 740 i Lagunę 2 z silnikiem 2.0 F5R 782.
  • Druga lista wyjątków to modele produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002: Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo, Espace 4 2.0F4R 790 Turbo, Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo, Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo, Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo, Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo, Avantime 2.0 F4R 761 Turbo.

Toyota

  • Wszystkie samochody marki na europejski rynek wyprodukowane po styczniu 1998 r. mogą korzystać z E10. Podano tylko dwa wyjątki. Avensisa z silnikiem 2.0 1AZ-FSE oraz Avensisa 2.4 2AZ-FSE. Obie wersje produkowano od lipca 2000 do października 2008.
Warto przeczytać!  Nieruchomości w Bengaluru: Oto 5 obszarów w mieście, w których technicy wolą wynajmować nieruchomości

Lexus

  • Wszystkie samochody marki na europejski rynek wyprodukowane po styczniu 1998 r. mogą korzystać z E10. Wyjątki są trzy. IS250 2.5 V6 4GR-FSE (sierpień 2005 – wrzesień 2007), GS300 3.0 V6 3GR-FSE (styczeń 2005 – wrzesień 2007) oraz LS460 4.6 V8 1UR-FSE (sierpień 2006 – wrzesień 2007).

Audi

  • Do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki benzynowe.
  • Oprócz następujących modeli: A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004)., A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe.

Porsche

  • Do E10 przystosowane są wszystkie modele wyprodukowane od 1998 r. (dla Boxstera od 1997 r.). Wyjątkiem jest Carrera GT.

Seat

  • Seat przygotował listę wyjątków: Altea 2.0 FSI 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.), Toledo 2.0 FSI 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.).

Skoda

  • Czeski producent podaje, że do E10 przystosowane są silniki benzynowe z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW montowanym w Felicii.

Volkswagen

  • Volkswagen ostrzega przed E10 użytkowników następujących samochodów:
  • Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006),
  • Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006),
  • Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005),
  • Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004),
  • Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).

Volvo

  • Na E10 mogą jeździć wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 r. Jako wyjątek podano S40/V40 z jednostką 1.8 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Nissan

  • Wszystkie samochody wyprodukowane po 1 stycznia 2000 r. można tankować E10.

Mazda

  • Mazda podaje jako datę graniczną rok 2002.

Mitsubishi

  • Marka ostrzega przed silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa sprzed 2007 roku.

Subaru

  • Tutaj nie muszą się niczym przejmować właściciele Subaru wyprodukowanych po 1 stycznia 1991.

Suzuki

  • Suzuki podaje, że wszystkie aktualne modele z silnikami benzynowymi mogą być tankowane E10. W przypadku starszych kierowca odsyłany jest do instrukcji.


Źródło