Biznes

Tankowanie na zapas mo¿e groziæ mandatem. Musisz znaæ te zasady, aby unikn±æ kary

  • 11 października, 2023
  • 4 min read
Tankowanie na zapas mo¿e groziæ mandatem. Musisz znaæ te zasady, aby unikn±æ kary


Eksperci uważają, że po wyborach 15 października ceny paliw wzrosną. Z ich wypowiedzi wynika, że obecnie Orlen ma je zaniżać, ale wkrótce przestanie to robić. Polacy zaczęli więc tankowaæ na zapas. I choć samo robienie zapasów nie jest karane, to przepisy regulują to, jak i ile paliwa można przechowywać. 

Zobacz wideo
Jakie motywacje stoją za tak znacznymi obniżkami cen paliwa?

Mandat za tankowanie na zapas. Grozi ci, jeśli nie będziesz przestrzegał przepisów

Za złamanie przepisów dotyczących tankowania i przechowywania paliwa grozi nawet 3 tys. złotych kary. Jeśli nie będziemy ich przestrzegać, personel stacji może wezwać policję lub straż miejska. Przede wszystkim paliwo trzeba przechowywać w przeznaczonym do tego zbiorniku, nie może być to np. plastikowy baniak po wodzie. Paliwo powinno być przechowywane w certyfikowanych kanistrach i zbiornikach. 

Ponadto obowiązuje też maksymalna liczba paliwa, którą można przewozić. „Rzeczpospolita” powołuje się na Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który podaje, że do pojedynczego kanistra można zatankować 60 litrów. Rolnik może natomiast przewieźć do 240 litrów paliwa. 

Warto przeczytać!  Od 1 stycznia nowe obowiązkowe wyposażenie samochodu. Duże zmiany dla kierowców

Jeśli chodzi o przechowywanie paliwa, to zasady są następujące:

  • Wolnostojące garaże o powierzchni do 100 m2: dopuszczalne jest przechowywanie do 200 l paliw w naczyniach metalowych lub innych dopuszczonych do tego celu certyfikowanych pojemnikach. Takim garażem może być np. popularny przydomowy „blaszak”;
  • Wolnostojące garaże o powierzchni powyżej 100 m2: dopuszczalne jest przechowywanie paliw jeśli są one niezbędne do użytkowania pojazdu. Paliwo musi znajdować się w opakowaniach wykorzystywanych w hurcie detalicznym. Są to specjalne zbiorniki dwupłaszczowe, wolnostojące;
  • Małe garaże inne niż wolnostojące: należą do nich np. przybudowa budynku mieszkalnego, zabudowa szeregowa, ciąg garaży lub wspólna hala garażowa – dopuszczalne jest przechowywanie paliwa w pojemnikach o pojemności do 60 l i spełniających podstawowe wymogi. Należy jednak zwrócić uwagę, że zarządcy budynków, w których znajdują się np. wspólne hale garażowe, mogą wprowadzić ograniczenia dotyczące przechowywania paliw, co najczęściej ma miejsce;
  • Piwnice lub pomieszczenia mieszkalne: przechowywanie paliw jest niedopuszczalne i sprzeczne z przepisami przeciwpożarowymi, za co grozi odpowiedzialność karna.

Tankowanie na zapas może być niebezpieczne

Jeszcze do 16 listopada, zgodnie z przepisami, na stacjach oferowane są paliwa letnie. Po tym terminie do lutego w dystrybutorach będą jedynie paliwa zimowe. 

Paliwa w czasie zimy zawierają dodatki, które umożliwiają ich wykorzystanie w transporcie przy ujemnej temperaturze, natomiast paliwa letnie ich nie mają. Kupując paliwa, które mają charakterystykę letnią, możemy mieć z tym problem za parę miesięcy, kiedy będzie bardzo zimno

– ostrzega prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski. 

Warto przeczytać!  NCLT zarządza postępowanie upadłościowe wobec Coffee Day Enterprises

Korzystanie z zapasów paliwa letniego do tankowania samochodu, którym poruszamy się zimą, zwiększa ryzyko awarii auta, jeśli temperatura będzie niska – tłumaczy dyrektor ds. regulacji Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Jan Strubiński. 

Ponadto przechowywanie paliwa, szczególnie w dużych ilościach, też niesie za sobą zagrożenie, jeśli robimy to w nieodpowiedni sposób. Stacje mają własne zbiorniki, które są do tego przystosowane. W domowych warunkach o to trudniej. Bezpieczne przechowywanie paliwa wymaga korzystania z certyfikowanych zbiorników, które wykonane są z tworzyw sztucznych. – Z uwagi na obecność w paliwach biokomponentów, metalowe kanistry starszego typu nie spełnią swojej roli – podkreślił Strubiński. Jeszcze gorsze są przypadkowe plastikowe opakowania, które nie są przeznaczone do przechowywania paliwa. 

Taki plastik może rozpuścić się lub zdeformować pod wpływem paliwa, możliwy jest też zapłon paliwa ze względu na wyładowania elektrostatyczne. Ponadto pozostałości innych cieczy (np. woda po płukaniu) mogą zmieszać się z paliwem i pogorszyć jego właściwości 

– wyjaśnia Strubiński. To natomiast może prowadzić do uszkodzenia silnika. 


Źródło