Tata Curvv kontra Citroen Basalt: Wzrost popularności SUV-ów typu coupe
Wstęp
Era SUV-ów coupe w końcu dotarła do segmentu budżetowego i oto pierwsi dwaj konkurenci! Po jednej stronie ringu jest Tata Curvv. Zaprezentowany jako samochód koncepcyjny kilka lat temu, to co widzisz na zdjęciach to ostatni model ICE, który będzie zdobił nasze drogi od 2 września.
Na drugim końcu pierścienia znajduje się Citroen Bazalt.
To czwarty samochód francuskiego producenta samochodów dla Indii w ramach programu C-Cubed. Został wprowadzony na rynek z absolutnie zabójczą ceną wprowadzającą Rs. 7,99 lakh i oczekuje się, że osiągnie cenę tuż poniżej Rs. 14 lakh.
Projekt zewnętrzny
Zacznijmy od Basalt. Projekt zewnętrzny jest typowy dla Francji z kanciastymi liniami, dużymi kształtami i wysokim rozstawem najbardziej widocznym wokół kół. Z profilu sylwetka pojazdu wygląda bardziej jak podniesiony sedan niż SUV coupe, podczas gdy z tyłu prostokątne tylne światła przyjmują inną interpretację dla owijającego się wokół projektu. Tylna pozycja jest wysoka, a pochyły szklany dach bardzo ładnie przechodzi w drzwi bagażnika.
Podejście Taty do gry w SUV-y coupe poszło w kierunku muskularnej postawy Curvv, a nie ostrzejszych linii Basalt. Reflektory są nisko osadzone i flankują masywną kratkę Tata. Po bokach postawa Curvv jest wyższa, z większą przestrzenią między kołami i nadkolami.
Z tyłu Curvv ma wyższą postawę niż Basalt i wygląda bardziej zatłoczony ze względu na wiele elementów, takich jak spoiler i jednoczęściowy pasek świetlny. Płyta osłonowa wygląda na większą, a opadająca linia dachu wydaje się niemal płaska, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę, że całe drzwi bagażnika otwierają się, aby uzyskać dostęp do przestrzeni wewnątrz.
Wymiary
Wymiary (mm) | Krzywa | Kreta | Seltos | Astor | Wielka Vitara | Hyder | Podnieść |
L | 4308 | 4330 | 4365 | 4332 | 4345 | 4345 | 4312 |
W | 1810 | 1790 | 1800 | 1809 | 1795 | 1795 | 1790 |
H | 1630 | 1635 | 1635 | 1650 | 1645 | 1645 | 1650 |
WB | 2560 | 2610 | 2610 | 2585 | 2600 | 2600 | 2650 |
Citroen Basalt ma 4,35 metra długości i rozstaw osi 2,65 metra. Długość jest standardowa dla tego segmentu, ale ma największy rozstaw osi w segmencie wśród wszystkich rywali. Tata Curvv ma 4,3 metra długości i rozstaw osi 2,56 metra, co stawia go w jednym rzędzie z pozostałymi konkurentami w segmencie, a w niektórych przypadkach nawet wyżej od rywali.
Wymiary (mm) | Bazalt | Brezza | Fronx | 3XO | Taisor | Lokal | Sonet |
L | 4352 | 3995 | 3995 | 3990 | 3995 | 3995 | 3995 |
W | 1765 | 1790 | 1765 | 1821 | 1765 | 1770 | 1770 |
H | 1593 | 1685 | 1550 | 1647 | 1550 | 1617 | 1617 |
WB | 2651 | 2500 | 2520 | 2600 | 2520 | 2500 | 2500 |
Lista funkcji
Oczekiwana różnica cenowa między obydwoma samochodami jest najbardziej widoczna w dziale funkcji. W pełni wyposażony Basalt ma klimatyzację, kamerę cofania, dwa ekrany cyfrowe, bezprzewodowe przesyłanie obrazu z telefonu, elektryczne lusterka, bezprzewodową ładowarkę, technologię samochodu połączonego, przednie i tylne podłokietniki, dzielone składane tylne siedzenia, reflektory LED i 16-calowe koła.
Tymczasem Curvv znacznie podnosi poprzeczkę. Otrzymuje wszystkie te funkcje, a także ADAS poziomu 2, kamerę 360 stopni, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, wentylowane przednie siedzenia i elektrycznie otwierany bagażnik jako część oferty. Oba samochody mają sześć poduszek powietrznych, ABS z EBD, program kontroli trakcji i punkty mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX jako standard w swoich odpowiednich seriach.
Opcje układu napędowego
Citroen Basalt jest oferowany z dwoma silnikami benzynowymi. Niższy to 1,2-litrowy silnik benzynowy NA, który generuje 82 KM/115 Nm i jest połączony z pięciobiegową skrzynią MT. Drugi oferowany silnik to 1,2-litrowy silnik benzynowy turbo, który generuje 109 KM i 190 Nm w wersji MT i 109 KM/205 Nm w wersji turbo.
Tata podniosła poprzeczkę w dziale układów napędowych, oferując trzy opcje silnika dla ICE Curvv. Najbardziej podstawowym silnikiem jest 1,2-litrowy silnik Revotron o mocy 118 KM/170 Nm, a drugi w kolejności jest nowy silnik benzynowy Hyperion GDi z turbodoładowaniem o mocy 123 KM/225 Nm. Na koniec jest też diesel, czyli 1,5-litrowa jednostka Tata o mocy 116 KM/260 Nm. Wszystkie trzy silniki mogą być wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną lub siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną, tak, nawet diesel, co czyni go jednym z pierwszych w kraju, który ma taką konfigurację.
Oczekiwane ceny
Citroen wprowadził model Basalt na rynek z ceną wywoławczą wynoszącą 7,99 lakh rupii, a oczekuje się, że osiągnie on cenę nieco poniżej 14 lakh rupii, co czyni go konkurentem cenowym dla takich samochodów jak Kia Sonet, Hyundai Venue, Maruti Brezza, Maruti Fronx, Mahindra 3XO i oczywiście kompaktowego SUV-a Skoda, którego nazwa zostanie ujawniona 21 sierpnia 2024 r. To dowód na chęć sprzedaży większego samochodu w segmencie mniejszych samochodów.
Ceny ICE Tata Curvv zostaną ogłoszone 2 września i oczekuje się, że będą wynosić od 15 lakh do 20 lakh rupii za najnowocześniejszą wersję AT z silnikiem diesla. To odpowiedź Taty na Hyundai Creta, Kia Seltos, MG Astor, Honda Elevate, Maruti Grand Vitara, Toyota Hyryder, Volkswagen Taigun i Skoda Kushaq.