Biznes

Tata Motors prawdopodobnie uczyni Tamil Nadu centrum pojazdów elektrycznych JLR

  • 18 kwietnia, 2024
  • 5 min read
Tata Motors prawdopodobnie uczyni Tamil Nadu centrum pojazdów elektrycznych JLR



Firma prawdopodobnie utworzy linię produkcyjną składającą się z 2 lakh jednostek, która będzie wykorzystywana w dwóch trzecich dla JLR i w jednej trzeciej dla pojazdów elektrycznych Tata Motors.

Tata Motors, największa pod względem przychodów indyjska firma samochodowa, prawdopodobnie będzie produkować pojazdy elektryczne Jaguar Land Rover w planowanej fabryce w Tamil Nadu.

Firma, która podpisała protokół ustaleń z rządem stanu Tamil Nadu w sprawie inwestycji w tym stanie 9000 crore rupii, prawdopodobnie utworzy fabrykę pojazdów elektrycznych o minimalnej wydajności 2 lakh jednostek. Roślina prawdopodobnie pojawi się w Ranipet, podają źródła.

Autocar dowiaduje się, że w pierwszej fazie planowana jest linia produkcyjna o wartości 2 lakh jednostek, która będzie produkować pojazdy elektryczne oparte na architekturze EMA dla firm Jaguar Land Rover i Tata Motors, a docelowo moce produkcyjne będą mogły być dalej zwiększane.

Wolumen prawdopodobnie zostanie rozdzielony w dwóch trzecich na Jaguara Land Rovera i w jednej trzeciej na Tata Motors, a przeważająca część produkcji JLR prawdopodobnie zostanie wykorzystana na rynki zagraniczne.

„Zgodnie z polityką i praktyką nie komentujemy spekulacji” – oznajmił w e-mailu rzecznik Tata Motors.

Decyzja mająca na celu uczynienie Indii krytyczną bazą produkcyjną następuje w czasie, gdy umowa o wolnym handlu między Indiami a Wielką Brytanią jest w toku i prawdopodobnie wkrótce zostanie zawarta, co sprawi, że powstająca fabryka stanie się kluczową bazą wymiany samochodów.

Warto przeczytać!  30 proc. freelancerów IT zarabia ponad 5 tys. euro netto miesięcznie

Alternatywnie Autocar dowiaduje się również, że poza produkcją pojazdów elektrycznych dla JLR Grupa Tata rozważa możliwość przeniesienia części produkcji modeli Jaguara Land Rovera z silnikiem spalinowym do Indii.

Biorąc pod uwagę wymagania prawodawstwa UE i Wielkiej Brytanii – które mogą stanowić wyzwanie w zakresie produkcji silników spalinowych i potencjalnej emisji gazów cieplarnianych z nich wynikających, Grupa Tata szuka alternatywnej bazy produkcyjnej dla JLR w kraju.

Rozważane są wszystkie trzy bazy produkcyjne w Pune, Sanand i powstającym zakładzie w Tamil Nadu.

Grupa Tata zaangażowała się w inwestycję o wartości 1,5 lakh crore rupii w Jaguara Land Rovera na nadchodzącą dekadę, podczas której zamierza przekształcić Jaguara w markę całkowicie elektryczną, podczas gdy do 2026 r. większość portfolio Land Rovera będzie prawdopodobnie stanowić alternatywę elektryczną.

Jaguar Land Rover odnotował w ostatnich latach najwyższą w historii sprzedaż detaliczną, przy czym sprzedaż 4,33 lakh egzemplarzy wzrosła o ponad 22%.

Na początku tego roku firma Autocar Professional poinformowała, że ​​projekt, który w przyszłości może wiązać się z wielomiliardową inwestycją, zostanie wykorzystany w nadchodzącej dekadzie w co najmniej czterech modelach firm Tata Motors i Jaguar Land Rover. Przewiduje się, że potencjalna wielkość projektu wyniesie około 3 lakh jednostek, które mają być przeznaczone głównie na eksport, z bardzo niewielkim udziałem na rynku krajowym w Indiach.

Warto przeczytać!  Płaca minimalna w Europie. Polacy daleko poza czołówką

W okresie poprzedzającym te rozmowy Tata Passenger Electric Mobility Ltd (jej spółka zależna zajmująca się pojazdami elektrycznymi) i Jaguar Land Rover podpisały protokół ustaleń (MoU) w sprawie licencjonowania platformy Electrified Modular Architecture (EMA) firmy JLR za opłatą licencyjną ( łącznie z architekturą elektryczną, elektrycznym zespołem napędowym, akumulatorami i wiedzą produkcyjną) w celu opracowania w listopadzie przyszłych pojazdów elektrycznych firmy Tata.

Firma JLR po raz pierwszy ogłosiła w 2021 r. zrodzoną elektryczną architekturę EMA, która ma dać początek nowej generacji Velar, Evoque i Discovery Sport. Spośród nich jako pierwszy pojawi się Velar, którego premiera planowana jest na koniec 2024 r. Platforma EMA Jaguara Land Rovera będzie od początku projektowana z myślą o obsłudze zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i rozbudowanej łączności w chmurze. JLR twierdzi, że będzie w stanie komunikować się z innymi samochodami i infrastrukturą, taką jak sieci kontroli ruchu. Platforma EMA została „zaprojektowana wokół akumulatora”, a jej płaska podłoga zapewnia maksymalną przestrzeń wewnętrzną. Będzie także w stanie pomieścić akumulatory o różnym składzie chemicznym.

Ponadto platforma twierdzi, że ma zabezpieczenia dotyczące oprogramowania SOTA, autonomii poziomu 2+ i funkcji Feature Over The Air (FOTA). Platforma EMA będzie wyposażona w wysoce zintegrowany układ napędowy z technologią akumulatorów typu cell-to-pack, zarządzaniem akumulatorem i systemem ładowania. Co więcej, platforma będzie również kwalifikować się do uzyskania 5 gwiazdek w zakresie bezpieczeństwa i technologii ultraszybkiego ładowania pojazdów o wysokich osiągach.

Warto przeczytać!  Youtuber stanął przy drodze z jagodami. Ile zarobił?

Zostanie zlokalizowana architektura EMA firmy JLR

Kiedy pod koniec 2024 r. do produkcji wejdzie pierwsza partia pojazdów opartych na platformie EMA, początkowo będą one produkowane w fabryce JLR w Halewood w Wielkiej Brytanii. Fabryka, pierwotnie otwarta przez Forda, przechodzi już konwersję do produkcji pojazdów elektrycznych na baterie. Jednak w przypadku serii modeli Avinya, która ma się pojawić w 2025 r., Tata Motors będzie lokalizować architekturę EMA tutaj, w Indiach, aby utrzymać konkurencyjność kosztów, a jednocześnie zachować pozycję premium.

To drugi duży wspólny projekt ogłoszony przez Tata Motors i JLR. SUV-y Harrier i Safari są oparte na platformie Jaguar Land Rover Freelander D8. Jednakże partnerstwo z EMA w zakresie pełnego programu rozwoju pojazdów stanowi poważny krok w kierunku poprawy poziomu współpracy pomiędzy Tata Motors i JLR.


Źródło