Te zestawy do majsterkowania są jak Ikea dla #VanLife – i zaczynają się od 5 000 $
Ponieważ ceny benzyny nieco się normalizują, jest coraz mniej wymówek, by nie spakować życia do furgonetki i nie ruszać w drogę. Jedna firma nawet ci w tym pomoże. VanLab USA tworzy płaskie zestawy do samodzielnego montażu, które mają na celu przekształcenie Twojego pojazdu w dom na kółkach, z łóżkiem, kuchnią i dużą ilością miejsca do przechowywania. Wszystko, czego potrzebujesz, mówi firma, to dzień lub dwa i śrubokręt.
„Wnętrze furgonetki składa się w taki sam sposób, w jaki montuje się meble z Ikei — używając oznaczonych elementów i instrukcji” — mówi Ian Fitzhenry, jeden z założycieli VanLab.
Stoły, łóżka i wbudowane ławki ze schowkami wykonane są z półcalowych paneli ze sklejki brzozowej, które są oznaczone literami i cyframi i pasują do siebie za pomocą systemu kołków. Po złożeniu elementy są tak zaprojektowane, aby można je było równie łatwo wyjąć, a zestaw można również wyjmować sekcja po sekcji, aby uzyskać większą elastyczność.
„Został zaprojektowany jako pojedyncza jednostka, która ściśle pasuje do wnętrza furgonetki i nie porusza się – zrobiliśmy wszystko, co jest w pełni demontowalne dla osób, które wynajmują samochody dostawcze lub używają ich do pracy i przyjemności” – mówi Fitzhenry, zauważając, że panele bezpiecznie mocują się do innych paneli i nic właściwie nie wkręca się w samą furgonetkę. „Człowiek może założyć zestaw na wakacje, a następnie wyjąć go z powrotem, gdy nadejdzie czas powrotu do pracy”.
Tak się składa, że Fitzhenry planował własne wakacje, kiedy wpadł na ten pomysł. On i jego żona jechali do Nowej Zelandii, aby robić to, co robi tam wielu ludzi: jeździć kamperem. Niektóre googlowanie doprowadziło go do jego obecnego partnera biznesowego, Andy’ego Jonesa, z zawodu inżyniera lotnictwa, który założył VanLab New Zealand. Firma dostarczała niestandardowe konstrukcje i zestawy do konwersji, a Fitzhenry, który ma doświadczenie w kreatywnej produkcji i brandingu, był pod wrażeniem. „Projekty Andy’ego były proste i czystsze niż inne wynajmowane kampery, które widziałem” — mówi.
Więc Fitzhenry wyciągnął rękę i obaj zaczęli rozmawiać. „Naprawdę się dogadywaliśmy” — mówi Fitzhenry. „Odkryliśmy, że dorastaliśmy w Anglii zaledwie trzydzieści minut od siebie – Andy pochodzi z Nottingham, a ja z Sheffield”.
Podczas ich rozmów Fitzhenry nie mógł przestać myśleć o tym, że nie widział niczego podobnego do tego, co Jones robił w Stanach Zjednoczonych. „O ile mi wiadomo, w Ameryce nie było takiej firmy” — mówi Fitzhenry. „Więc ostatecznie przekonałem Andy’ego do współpracy ze mną i sprowadzenia VanLab do Stanów Zjednoczonych”.
Jones sprzedał VanLab w Nowej Zelandii, aw 2019 roku wraz z Fitzhenry zaczął od nowa w Stanach Zjednoczonych, aby sprzedawać zestawy w całym kraju. „Koncentrujemy się na zestawach i dostosowywaniu, ponieważ widziałem zbyt wiele drogich i terminowych kompilacji” – mówi Fitzhenry. „Zestawy mogą być wysyłane nawet do najbardziej odległych obszarów Ameryki, gdzie nie mają usług konwersji vanów na rogu ulicy”.
Zestawy są dostępne w kilku różnych rozmiarach i pasują do wielu samochodów dostawczych, mówi firma. Obecnie projekty pasują do Nissana NV 200 lub Chevroleta City Express, Mercedesa Sprintera 144 i Forda Transita Cargo/Crew. Ostatecznie firma planuje opracować jeden w mniejszym rozmiarze, aby pasował do Forda Transit Connect i Ram Promaster City, oraz większy zestaw, który będzie pasował do Ram Promaster. „Planujemy również oferować dodatki, takie jak górne szafki, na wypadek gdyby ludzie chcieli lub potrzebowali więcej miejsca do przechowywania” – mówi Fitzhenry.
Zestawy są wyceniane wystarczająco rozsądnie w porównaniu z tym, ile może kosztować całkowite majsterkowanie. Przed wysyłką mały kosztuje 4750 USD, a średni i duży zestaw kosztuje 8995 USD. Liczby te stają się jeszcze bardziej przystępne w porównaniu z innymi podobnymi ofertami, takimi jak zestaw do majsterkowania firmy Zenvan w cenie 18 000 USD lub zestaw Wayfarer Vans za 11 000 USD. Ale przynajmniej na razie zestawy VanLab USA nie zawierają paneli ściennych ani sufitowych, choć wkrótce będą, mówi firma.
VanLab USA ma nadzieję, że uderzenie na otwartej drodze stanie się trochę bardziej osiągalne. Czas, który mógłbyś poświęcić samouczkom YouTube na konwersje vanów, nie mówiąc już o wycieczkach do sklepu z narzędziami, wystarczy, by powstrzymać każdego przed rozpoczęciem. Ale co by było, gdyby modyfikacja furgonetki była tak prosta, jak ustawienie Ikea Ektorp w salonie? „Chcemy, aby każdy posmakował vanlife” – mówi Fitzhenry. „Nie tylko nieliczni szczęśliwcy, których stać na niestandardowe konstrukcje”.