Polska

Ten chińsko-polski pociąg towarowy ma szczególną reprezentację: redakcja Global Times

  • 11 lipca, 2024
  • 6 min read
Ten chińsko-polski pociąg towarowy ma szczególną reprezentację: redakcja Global Times


Pociąg w pełni załadowany różnorodnymi towarami odjechał z Xi'an 25 maja 2024 r. w kierunku Małaszewicz w Polsce. Zdjęcie: Xinhua

Pociąg w pełni załadowany różnorodnymi towarami odjechał z Xi’an 25 maja 2024 r. w kierunku Małaszewicz w Polsce. Zdjęcie: Xinhua

Pierwszy regularny pociąg towarowy między Chinami a Polską przybył do Warszawy kilka dni temu, z powodzeniem dostarczając klimatyzatory, akcesoria do ekspresów do kawy, trzepaczki do jajek i inne towary z Chin na rynki oddalone o tysiące mil. Następnie pociąg powróci do Chin, przewożąc dużą liczbę europejskich produktów. Według szacunków, w porównaniu z poprzednim transportem morskim, cały czas transportu tego pociągu towarowego zostanie skrócony o ponad połowę, a średnia stawka frachtowa za kontener zostanie zmniejszona o około 20 procent. Niektóre europejskie media stwierdziły, że jest to „okazja biznesowa”, dodając, że „inne kraje, takie jak Węgry, Włochy i Hiszpania, również będą próbowały przyciągnąć inwestycje z Chin”.

Otwarcie tego regularnego pociągu towarowego ma o wiele większe znaczenie niż tylko łączność gospodarcza i handlowa. Polska jest członkiem NATO i ma bliskie stosunki z USA. Jednak Chiny nigdy nie prosiły Polski o zajęcie stanowiska ani nie odmawiały współpracy dwustronnej. Polska była również ostrożna w relacjach z Chinami pod presją USA. Po wybuchu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego Polska była kiedyś uważana za „kartę atutową” NATO przeciwko Rosji. W tym czasie wielu analityków na Zachodzie uważało, że wpłynie to na stanowisko Polski w sprawie współpracy z Chinami, mimo że Chiny nie mają nic wspólnego z konfliktem rosyjsko-ukraińskim. Jednak ten wyobrażony scenariusz konfrontacji obozowej nie zmaterializował się. Pod rządami dyplomacji głów państw współpraca chińsko-polska stała się bliższa i bardziej pragmatyczna.

Warto przeczytać!  Polska pokazuje kolorową ukraińską sztukę nadziei i oporu

Chiny i Polska nadal zdecydowanie promują pragmatyczną współpracę w złożonym środowisku geograficznym, a nawet stają się przykładem i punktem odniesienia dla współpracy Chiny-UE. Pokazuje to również po raz kolejny, że dopóki będziemy przestrzegać ducha wzajemnych korzyści i obustronnej wygranej, z pewnością znajdziemy szerszą przestrzeń do współpracy. Również w ramach tej filozofii współpraca Chiny-Polska osiągnęła niezwykłe rezultaty: Polska, jako ważny punkt zwrotny Inicjatywy Pasa i Szlaku, jest bramą dla pociągów towarowych Chiny-Europa, aby wjechać do UE. Prawie 90 procent pociągów towarowych Chiny-Europa przejeżdża przez Polskę lub przejeżdża przez Polskę do różnych części Europy. Od czasu rozpoczęcia współpracy między Chinami a krajami Europy Środkowej i Wschodniej Polska stała się największym partnerem handlowym Chin w Europie Środkowej i Wschodniej, a Chiny stały się również największym partnerem gospodarczym Polski w Azji.

Uruchomienie pociągu towarowego „Guangzhou International Port – Warsaw” Chiny-Europa z pełnym rozkładem jazdy ma szczególne znaczenie, ponieważ stanowi mikrokosmos dwóch głównych rynków Chin i Europy, które wzajemnie się przyciągają i pomagają sobie nawzajem odnieść sukces. Prawie w tym samym czasie, gdy pociąg przybył do Warszawy, inny pociąg towarowy Chiny-Europa odjechał z Wuhan, zmierzając do Duisburga. Jego wyjazd oznaczał, że pociągi towarowe Chiny-Europa odbyły w tym roku 10 000 podróży, przekraczając granicę 10 000 19 dni wcześniej niż w zeszłym roku. W 2020 r. pociągi towarowe Chiny-Europa przekroczyły granicę 10 000 po raz pierwszy od roku. W ciągu zaledwie czterech lat, pomimo wzlotów i upadków, takich jak pandemia, lokalne konflikty i globalne napięcia w łańcuchu dostaw, pociągi towarowe Chiny-Europa wykazały silny pęd rozwojowy wbrew trendowi, co wcale nie jest przypadkowe.

Warto przeczytać!  Polscy protestujący zawieszają wielomiesięczną blokadę granicy z Ukrainą

Jako środek transportu pociągi towarowe Chiny-Europa stworzyły nowy, całoroczny, wysoce wydajny, ekologiczny i niskoemisyjny kanał transportu lądowego, który jest główną innowacją w międzynarodowym systemie usług transportowych. Cena transportu pociągów towarowych Chiny-Europa stanowi jedną piątą transportu lotniczego, a czas tranzytu jedną czwartą transportu morskiego. Jest on mniej podatny na wpływ środowiska naturalnego, ma wysoką stabilność i jest bardzo atrakcyjny dla produktów o określonych wymaganiach dotyczących objętości i terminowości. Jest to pozytywny atut, który Chiny i Europa wspólnie zapewniają społeczności międzynarodowej, a także oznacza, że ​​w różnych dziedzinach współpracy Chiny-Europa możemy mieć więcej wyobraźni i większe ambicje.

Należy zauważyć, że współpraca między Chinami a Europą nie jest zbyt duża, ale zbyt mała, a Europa nie powinna „odryzykować”, ale „przełamać bariery”. Rosnące ryzyko geopolityczne jest w rzeczywistości okazją dla Chin i Europy do wzmocnienia współpracy, a nie powodem do jej odrzucenia. Obecnie relacje Chiny-Europa borykają się z pewnymi problemami i wyzwaniami, a Europa stoi w obliczu znacznych nacisków wewnętrznych i zewnętrznych w rozwijaniu swoich relacji z Chinami. Widzimy jednak również, że siła pragmatycznej współpracy zawsze powstrzymuje naciski na „odłączenie” i staje się coraz silniejsza. Obecnym trendem na świecie jest nadal rozwój, a podstawowymi potrzebami krajów są nadal gospodarka narodowa i środki do życia ludzi. Polityczne zamieszanie w Europie spowodowane wzrostem populizmu wynika ostatecznie z problemów z środkami do życia ludzi. W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, jeśli chcemy dążyć do rozwoju, nie można zamknąć drzwi i pracować w izolacji.

Warto przeczytać!  nowa linia Praga-Polska skróci podróż o 3 godziny

W ostatnich latach współpraca Chiny-Europa została unowocześniona pod względem zakresu i formy, utrzymanie tego tempa jest prawdziwym sposobem dla Europy na „odryzykowanie”. Można to zaobserwować w działaniu pociągu towarowego Chiny-Europa „Guangzhou International Port – Warsaw”, a także w polskim mieście Małaszewicze, które zyskało sławę dzięki pociągom towarowym Chiny-Europa, oraz w węgierskim mieście Szeged, które ma dużą fabrykę pojazdów o nowej energii dzięki współpracy z BYD. W rzeczywistości, dopóki nie ma się żadnych uprzedzeń ideologicznych, każdy może wyraźnie zobaczyć i zrozumieć.


Źródło