Nauka i technika

Ten francuski chwast pralniczy musi zmienić swoją nazwę – raport Robba

  • 23 grudnia, 2023
  • 3 min read
Ten francuski chwast pralniczy musi zmienić swoją nazwę – raport Robba


Nagrodzona trzema gwiazdkami Michelin restauracja French Laundry Thomasa Kellera zainspirowała wielu ludzi z branży kulinarnej. Jednak jego wpływ wykracza daleko poza to – wydaje się, że jest niezamierzony i niechciany.

Firma produkująca konopie indyjskie Maven Genetics miała odmianę o nazwie French Laundry, dopóki restauracja nie wysłała jej pisma o zaprzestaniu działalności, Forbesa zgłoszono w tym tygodniu. Chociaż nazwa nie miała być ukłonem w stronę cieszącego się uznaniem establishmentu Kellera – została zainspirowana genetyką zioła – przyciągnęła na tyle uwagę, że restauracja w końcu o niej usłyszała i podjęła wysiłki, aby zniszczyć wszelkie powiązania między nimi.

„Z mieszaniną dumy i odrobiny żalu Maven ogłasza znaczący rozwój w zakresie jednej z naszych najbardziej znanych odmian, French Laundry” – stwierdziła firma w oświadczeniu. „Kiedy rok dobiega końca, stoimy przed trudnym wyzwaniem. Maven otrzymał pismo o zaprzestaniu działalności od znanej restauracji Napa French Laundry, powołując się na kwestie związane z naruszeniem znaków towarowych. Nazwa naszej odmiany, pomyślana jako żartobliwy hołd dla genetyki rodzicielskiej, nigdy nie miała na celu naruszenia żadnego znaku towarowego. Aby jednak uniknąć potencjalnych komplikacji prawnych, podjęliśmy trudną decyzję o wycofaniu nazwy French Laundry z naszej oferty produktów.

Warto przeczytać!  Co genetyka mówi nam o zaburzeniach związanych z używaniem substancji

Nazwa odmiany zostaje zmieniona na FKAFL, co jest akronimem od „wcześniej znanego jako French Laundry”. Grupa Kellera zarejestrowała nazwę restauracji w 1998 roku, co pozwoliło jej zachować kontrolę nad marką. (Grupa restauracyjna Thomas Keller nie udzieliła odpowiedzi Forbesaprośba o komentarz.) Podczas gdy Maven wycofuje pseudonim, firma będzie nadal używać tej odmiany do hodowli jeszcze nowszych odmian, które będą dostępne w przyszłym roku.

Co zaskakujące, nie jest to pierwszy raz, kiedy francuska pralnia spotyka się z kontrowersjami związanymi z konopiami indyjskimi. W roku 2016 New York Times krytyk restauracji Pete Wells opublikował recenzję Keller’s Per Se, w której porównał bulion grzybowy do wody z bonga. Kilka lat później Kronika San Francisco krytykowi Soleil Ho podczas wycieczki do French Laundry podano zupę w dosłownym bongu – najwyraźniej w nawiązaniu do recenzji Wellsa.

Chociaż wydaje się, że Keller miał przynajmniej odrobinę poczucia humoru w tej awanturze, francuska pralnia działała szybciej, aby zerwać wszelkie powiązania z Mavenem i jego trawką. Jednak dla firmy produkującej konopie może to nadal oznaczać zwycięstwo.

Warto przeczytać!  Mutacja ochronna w genie choroby nerek

„Normalny aspekt tego, fakt, że przyciągamy uwagę świata kulinarnego na takim poziomie” – powiedział Miguel De Vivo, dyrektor marki Maven Forbesa. „Dla nas zaskakujące jest to, że to zauważyli. Bycie w tym samym świecie jest ekscytujące.”


Źródło