Podróże

Ten standardowy kamper Atlas Pop-Top z 1962 roku to jednorożec krzyczący o Twoją uwagę

  • 23 lipca, 2024
  • 5 min read
Ten standardowy kamper Atlas Pop-Top z 1962 roku to jednorożec krzyczący o Twoją uwagę


Zwykle patrzymy na przeszłość z większym zrozumieniem niż na teraźniejszość, ale właśnie to robi nostalgia. Ten mały van z prychającym nosem jest uosobieniem nostalgii, ale ma poważny potencjał, by sprostać wymaganiom nowoczesnego i bardzo modnego vanlife.

W dzisiejszych czasach wydaje się, że wszyscy i ich mamy myślą o przerobieniu vana lub innego rodzaju domu mobilnego lub aktywnie nad tym pracują. Oczywiście dla większości z nas to po prostu ucieczka od motoryzacji, ale dla tysięcy ludzi z całego świata, którzy poddają się swojej żądzy podróżowania, to codzienność.

Ty też możesz być jednym z nich, jeśli czujesz się wyjątkowo odważny – i szczególnie wyjątkowo zamożny – dzisiaj. I zrobisz to stylowo, z kamperem, który jest odpowiednikiem jednorożca na czterech kołach, emanującym stylem vintage i osobowością, a jednocześnie oferującym podstawowe wygody życia w trasie.

Rzadki kamper Standard Atlas Pop-Top trafił na sprzedaż. Jego premiera odbędzie się 24 lipca 2024 r. na aukcji w Derbyshire w Anglii.

1962 Standard Atlas Pop\-Top campervan to rzadki przedmiot kolekcjonerski szukający nowego właściciela

Zdjęcie: H&H Classics

To jednostka z 1962 r., która jest częścią kolekcji Davida Lucasa od 1995 r. i jest w bardzo oryginalnym stanie. Wymagać będzie mnóstwa pracy, aby przywrócić jej dawną świetność, ale jest to solidna podstawa dla przyszłego pojazdu do zamieszkania, który umożliwiłby następnemu właścicielowi całkowite wpisanie się w trend #vanlife.

Warto przeczytać!  Najpiękniejsze miasta, które warto odwiedzić ponownie według Travellers na Reddicie

Co ważniejsze, jest to okazja do dodania pożądanego przedmiotu kolekcjonerskiego do stajni. Standard Atlas nie jest znaną nazwą dla RV-erów poza granicami Wielkiej Brytanii, a nawet dla wielu tutaj może być nadal nieco tajemniczy. To dlatego, że produkcja była ograniczona, ale przede wszystkim dlatego, że wiadomo, że niewiele egzemplarzy przetrwało przez lata.

Standard Atlas, mały van, który mógł zrobić wszystko

Atlas został wprowadzony w 1958 roku przez Standard Motor Company jako pojazd niszowy do zastosowań komercyjnych. W tym samym roku Standard przetestował go na Saharze, zabierając go na wyścig wytrzymałościowy z Kapsztadu w Południowej Afryce do Tangeru w Maroku.

1962 Standard Atlas Pop\-Top campervan to rzadki przedmiot kolekcjonerski szukający nowego właściciela

Zdjęcie: H&H Classics

Atlas był małym vanem o rozszerzonej funkcjonalności, a wersja Standard jeszcze bardziej rozszerzyła jego zastosowanie, oferując szeroką gamę wersji nadwozia.

„Niezależnie od tego, czy chodzi o chleb, mleko, ludzi czy mrożoną rybę” Według jednej oficjalnej broszury Atlas mógł go ciągnąć. Standard podkreślał łatwość konserwacji, oszczędność paliwa, wszechstronność i ładowność furgonetki, co czyniło ją odpowiednią do wszelkich zastosowań w mieście, jakie tylko można sobie wyobrazić. Atlas mógł równie dobrze sprawdzić się jako karetka pogotowia, samochód dostawczy, kamper lub pickup.

Standard Atlas stał się Leyland 15 i Leyland 20, gdy Leyland Motors Limited przejął Standard, i został wycofany w 1968 roku, gdy BMC kupił Leyland. Pozostał w produkcji przez kolejne 12 lat w Indiach, za pośrednictwem Standard Motors India, ale 1968 był oficjalnym rokiem upadku w granicach kraju.

Jako kamper, Standard Atlas był wyposażony w wysuwany dach, który oferował wysokość stania w trybie kempingowym, oraz standardową (ha!) kombinację jadalni i sypialni. Był kompaktowy, ale miał też kambuz z kuchenką i zlewem z bieżącą wodą oraz zaskakująco dużo opcji przechowywania, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki.

Pierwsze egzemplarze produkcyjne były napędzane silnikiem o pojemności 948 cm3 zapożyczonym ze Standard Ten, ukrytym pod osłoną między siedzeniem kierowcy a pasażera, połączonym z manualną skrzynią biegów, która przekazywała moc na tylne koła. Te jednostki miały dobre zużycie paliwa, ale były bardzo wolne, więc późniejsze modele miały ulepszone silniki.

W ostatnich latach produkcji ciężkie jednostki Atlas otrzymały silnik benzynowy o pojemności 2138 cm3 z Triumpha TR4 lub silnik o pojemności 2260 cm3 i mocy 60 KM (45 kW) silnik diesla firmy Leyland jako opcja dodatkowa.

1962 Standard Atlas Pop\-Top campervan to rzadki przedmiot kolekcjonerski szukający nowego właściciela

Zdjęcie: H&H Classics

Jednorożec zamrożony w czasie

Jednostka oferowana na sprzedaż, choć bardzo potrzebująca odrobiny troski i opieki, jest tym, co można by nazwać kapsułą czasu. Przez lata była częścią 40-osobowej kolekcji klasycznych i zabytkowych samochodów i pojazdów, a także była przechowywana w prywatnym muzeum kolekcjonera Davida Lucasa i prezentowana na wydarzeniach w całym kraju.

Warto przeczytać!  Masz ochotę na zimowy wypad do miasta w Macedonii?

Był na drodze już w 2016 r., czyli ostatniej dacie widniejącej na ostatnim certyfikacie MOT (Ministerstwa Transportu), który uzyskał bez problemu. W ogłoszeniu zaznaczono, że „przed ponownym uruchomieniem/renowacją konieczne będzie ponowne uruchomienie/renowacja” co również jest dość oczywiste na zdjęciach.

Ale pokazują też wnętrze, które wydaje się być w większości oryginalne lub, co najmniej, zgodne z epoką, aż do oryginalnych urządzeń kuchennych i wysuwanej części dachu. Zdjęcia pokazują też różne urządzenia, takie jak odtwarzacz płyt winylowych i kilka lamp, co może wskazywać, że są częścią zestawu.

1962 Standard Atlas Pop\-Top campervan to rzadki przedmiot kolekcjonerski szukający nowego właściciela

Zdjęcie: H&H Classics

Silnik to rzędowy czterocylindrowy Standard o pojemności 1147 cm3 połączony z manualną skrzynią biegów, ale dźwignia zmiany biegów znajduje się w dość nietypowej, wysuniętej do przodu pozycji. Pojazd jest oferowany z odpowiednią dokumentacją i kompletną historią, ale bez ceny minimalnej lub cennika.

Dla tych z nas, którzy nie są kolekcjonerami i/lub nie chcą pojechać w tym tygodniu do Anglii, aby wydać pieniądze na nowy projekt pojazdu, ten Standard Atlas z 1962 r. jest spojrzeniem w prostszą i być może szczęśliwszą przeszłość, oferując odpowiednią dawkę nostalgii, funkcjonalności i stylu.


Źródło