Terms of Trade | Czego Polska uczy nas o ideologii
Tygodniowy felieton o ekonomii politycznej autorstwa filistra musi nieustannie walczyć, by nie skończyć jako nudny, rozwlekły lub, co gorsza, niedopracowany. Ekonomia polityczna, w końcu, porusza się w lodowatym tempie i niekoniecznie nadaje się do cotygodniowego cyklu informacyjnego. Dlatego w tym tygodniu zdecydowałem się na grę słów.
Premier Narendra Modi odwiedził Polskę w tym tygodniu. Nazwa kraju niewiele znaczy dla większości Hindusów, z wyjątkiem stanu Kerala, gdzie zyskała status folkloru ze względu na Film malajalamski z 1991 r. Sandy; jest to jedna z najlepszych satyr politycznych, jakie kiedykolwiek powstały w Indiach. Ujawnienie: Jako Biharczyk wiem to tylko dlatego, że jestem żonaty z Malajalką.
Film opowiada o dwóch politycznie aktywnych braciach w Kerali – jeden z nich jest zwolennikiem tego, co wygląda na Kongres, a drugi lewicy – którzy nieustannie toczą autodestrukcyjną walkę, podczas gdy ich rodzice cierpią psychicznie i materialnie. W jednej ze scen brat opowiadający się za Kongresem oskarża swojego lewicowego brata o uciekanie się do międzynarodowej retoryki politycznej, gdy jest kwestionowany w kwestiach polityki lokalnej. Ci, którzy znają lewicę w Indiach, zgodziliby się, że jest to uzasadniona krytyka lewicowców. Lewicowy brat wyśmiewa swojego prawicowego rywala, odpowiadając, że ten ostatni nie może rozmawiać o polityce międzynarodowej, ponieważ nic o niej nie wie.
Wtedy właśnie bracia z Kongresu rzucają mu wyzwanie:Polskailenthu sambhavichu? (Co się wydarzyło w Polsce)”.
Sandy powstał w 1991 roku, zaledwie dwa lata po tym, jak Solidarność poprowadziła powstanie ludowe i obaliła reżim komunistyczny w Polsce, jednym z najważniejszych państw satelickich Związku Radzieckiego. Kwestionowanie dogmatycznego komunisty w sprawie Polski tuż po upadku bloku socjalistycznego było równoznaczne z kwestionowaniem ich racji bytu. A odpowiedź lewicowego rodzeństwa jest dokładnie taka.Polska Patti z domu Oraksharam Mindaruthu! Enikkathishtamalla. (Nie mów ani słowa o Polsce! Nie podoba mi się.)”, powiedział, mając załamanie nerwowe, zanim obaj niemal doszli do rękoczynów.
Chwila Sandy ma absolutną rację, krytykując dogmat lewicy w Kerali, używając analogii do Polski, ale dogmat sam w sobie nie jest czymś, co dotyczy jedynie mniej wykształconych szeregowych ideologii politycznych.
Można to udowodnić, przytaczając inną historię z samej Polski, o której autor dowiedział się podczas wywiadu z Amartyą Senem na temat jego autobiografii Dom na świecieW pewnym miejscu książki Sen opowiada o swojej rozmowie z Oscarem Lange w Cambridge w 1956 roku. Lange, sam będący Polakiem, należał do najsłynniejszych ekonomistów marksistowskich i był uważany za autorytet w dziedzinie socjalistycznych metod planowania.
Lange rozmawiał z Senem o tym, jak polski rząd, przy pomocy Związku Radzieckiego, zbudował ogromne miasto przemysłowe Nowa Huta (dosłownie Nowa Huta) w pobliżu Karakowa, aby zaszczepić postępową ideologię wśród ludzi. Huta – nazywała się Huta Włodzimierza Lenina, a jej produkcja przekraczała potrzeby całej Polski – nie miała sensu ekonomicznego, ponieważ surowce musiały być sprowadzane z odległych miejsc, powiedział Lange Senowi.
Ale decyzja o budowie fabryki została podjęta, ponieważ „Kraków był bardzo reakcyjnym miastem, z długą prawicową historią – nie walczyli nawet z nazistami porządnie”, powiedział Lange Senowi, wyjaśniając, że „podjęto decyzję, że nowoczesne miasto przemysłowe 'z dużym proletariatem’ było dokładnie tym, czego potrzebował Kraków”. Lange twierdził, że pomysł okazał się sukcesem, a „ludzie w Krakowie zaczynają stawać się mniej reakcyjni”. Sen pamięta, że nie przekonało go rozumowanie Langego, które uważał za „zbyt schludne i schematyczne”.
Historia miała udowodnić, że sceptycyzm Sena był słuszny, a ekonomiczny determinizm Langego błędny. Zamiast stać się bastionem ideologii komunistycznej, Nowa Huta stała się epicentrum polityki antykomunistycznej i wywołała wstrząs tektoniczny, który odegrał zasadniczą rolę w obaleniu całego obozu socjalistycznego. Jedną z najsłynniejszych walk w Nowej Hucie była mobilizacja klasy robotniczej „wierzących” przeciwko planom reżimu komunistycznego, aby usunąć drewniany krzyż, który czcili, zamiast kościoła w mieście. Karol Józef Wojtyła, ksiądz katolicki, który zapoczątkował tradycję pasterki w mieście, które miało być miastem ateistów, pełnił funkcję papieża Jana Pawła II w latach 1978–2005.
„Politycznie Europa Wschodnia była piętą achillesową systemu sowieckiego, a Polska (oraz, w mniejszym stopniu, Węgry) jego najsłabszym punktem” – napisał historyk Eric Hobsbawm w Age of Extremes. „Opinia publiczna kraju (Polski) była przytłaczająco zjednoczona nie tylko niechęcią do reżimu, ale także antyrosyjskim (i antyżydowskim) i świadomie rzymskokatolickim, polskim nacjonalizmem” – napisał Hobsbawm.
Ideologiczna pycha, która skłoniła komisarzy do przekonania, że sprawiedliwe czynniki ekonomiczne mogą zwyciężyć nad każdą inną sprzecznością, aby zachować socjalizm, nie jest domeną tylko jednej ideologii lub innej. Historia jest pełna takich przypadków, w których potężni politycy często myślą, że jedyne sprzeczności, które mają znaczenie, to te, które najwyraźniej zidentyfikowali i rozwiązali, a wszystko inne stało się nieistotne. Historia wielokrotnie pokazała nam, że takie deterministyczne rozumowanie jest błędne.
Gdyby dodać bardziej współczesny i prowokacyjny przykład, niemal podobny zestaw nastrojów można dostrzec w narracjach wokół wyników wyborów w okręgu wyborczym Lok Sabha w Faizabad, który obejmuje Ajodhję. BJP uważała, że ma niezawodną polityczną polisę nie tylko w Faizabad, ale w całym Uttar Pradesh, ponieważ zbudowała świątynię Ram po przedłużającym się sporze, a cały stan zagłosowałby przytłaczającą większością głosów na Hindutwę.
Wyborcy najwyraźniej myśleli inaczej. Oczywiście, równie błędne byłoby wyciągnięcie przeciwnego wniosku, a mianowicie, że przegrana BJP w Ajodhji jest koniecznie mandatem przeciwko Hindutvie i BJP.
Zarówno Polska, jak i Ajodhja uczą nas tej samej lekcji o ideologii i jej politycznej praktyce. Mogą obrać zupełnie inny kurs niż ten, w który nasze dogmaty nas tymczasowo wmawiają.
Roshan Kishore, redaktor działu danych i ekonomii politycznej w HT, pisze cotygodniowy felieton na temat stanu gospodarki kraju i jego konsekwencji politycznych oraz odwrotnie