Technologia

Tesla Full Self-Driving: co to jest, jak to działa i dlaczego jest kontrowersyjne

  • 19 stycznia, 2023
  • 4 min read
Tesla Full Self-Driving: co to jest, jak to działa i dlaczego jest kontrowersyjne


Tesla miała burzliwy rok 2022, częściowo dzięki wybrykom swojego CEO Elona Muska. Ceny akcji firmy spadły, a teraz, w 2023 r., czeka ją trudniejszy czas, ponieważ pojawiają się pytania dotyczące technologii w pełni autonomicznej jazdy (FSD). Niedawno starszy inżynier w firmie zeznał w toczącym się procesie sądowym, że film z 2016 roku, którego Tesla użyła do promowania swojej technologii samojezdnej, został zainscenizowany, aby pokazać możliwości, których system nie miał. Pojawiają się również pytania dotyczące schematu nazewnictwa, który przez niektórych został określony jako wprowadzający w błąd. Ale czym właściwie jest FSD i jak działa? I czy Tesla naprawdę jest bliska stworzenia „samojeżdżącego” samochodu? Przyjrzymy się.

Po pierwsze, czym jest Tesla FSD?

Pełna samodzielna jazda Tesli została szeroko udostępniona w październiku 2021 r. jako wersja beta. Chociaż termin ten nie jest dokładnie dokładny, a samochody technicznie nie w pełni same się napędzają, technologia wciąż przynosi znaczące ulepszenia w stosunku do trybu autopilota, z którym większość Tesli jest fabrycznie zainstalowana. Funkcje pod jego parasolem obejmują wspomaganie kierowania na autostradach i ulicach miast, inteligentne przywoływanie, kontrolę ruchu i znaków stopu oraz automatyczne parkowanie.

Warto przeczytać!  Apple iPhone 15: od projektu po specyfikację, wszystko, co wiemy do tej pory

1. Automatyczna zmiana pasa ruchu: Pomaga przenieść samochód na sąsiedni pas ruchu na autostradzie
2. Autopark: automatycznie parkuje samochód w miejscach równoległych lub prostopadłych
3. Wezwanie: Umożliwia automatyczne zaparkowanie i odzyskanie Tesli, gdy stoisz na zewnątrz pojazdu. Ta funkcja jest kontrolowana za pomocą aplikacji mobilnej Tesla lub pilota
4. Inteligentne przywołanie: Pozwala ci przenieść Teslę do swojej lokalizacji lub wybranej lokalizacji, unikając przeszkód

Istnieje kilka innych funkcji beta, które wymagają jeszcze większej czujności ze względu na ich eksperymentalny charakter. Pierwsza to kontrola ruchu i znaków stopu, która identyfikuje znaki stopu i sygnalizację świetlną w celu spowolnienia/zatrzymania samochodu. Następnie jest Nawigacja na autopilocie, którą Tesla opisuje jako „aktywną funkcję naprowadzania dla ulepszonego autopilota, która pod nadzorem kierowcy prowadzi samochód z wjazdu na autostradę do zjazdu, w tym sugerowanie i dokonywanie zmian pasa ruchu, nawigowanie po skrzyżowaniach autostrad i robienie wyjść”.

Jak działa Tesla FSD?

Wszystkie pojazdy Tesli mają osiem kamer i dwanaście czujników ultradźwiękowych, które przechwytują informacje z otoczenia i przekazują je do potężnego komputera wbudowanego w pojazd. Informacje te zawierają dane o innych pojazdach na drodze, pieszych, obiektach, sygnalizacji świetlnej, znakach i pasach ruchu. Wbudowany komputer przetwarza te informacje za pomocą sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego i odpowiednio nawiguje samochodem.

Warto przeczytać!  Wprowadzenie flagowych telefonów Sony Xperia 1 V i podstawowych telefonów Xperia 10 V

Jaka jest cena i dostępność FSD?

W listopadzie ubiegłego roku Tesla rozszerzyła FSD na „każdego w Ameryce Północnej, kto o to poprosi”. Jest dostępny w każdym nowym Tesli EV, w tym w Modelu S, Modelu Y, Modelu X i Modelu 3. Technologia wykorzystuje osiem zewnętrznych kamer i dwanaście czujników ultradźwiękowych, które są obecne w nowszych modelach Tesli. W Ameryce Północnej FSD kosztuje 15 000 USD.

Dlaczego Tesla FSD jest kontrowersyjna?

Jednym z powodów, dla których Tesla FSD jest kontrowersyjna, jest fakt, że jej nazwa jest dość myląca. Dla kogoś, kto nie jest zaznajomiony z technologią, pełna samodzielna jazda może brzmieć tak, jakby przejmowała „pełną” kontrolę nad samochodem i pozwalała kierowcy praktycznie spać za kierownicą – tyle że tak nie jest.

Sama Tesla mówi na swojej stronie wsparcia, że ​​„wszystkie pojazdy Tesli wymagają aktywnego nadzoru kierowcy i nie są autonomiczne”. Jednak firma ma nadzieję „osiągnąć nowy poziom autonomii”, ponieważ zyskuje „miliardy mil doświadczenia”. Innymi słowy, ludzie testujący oprogramowanie w wersji beta zasadniczo wygładzają ostre krawędzie, szkoląc je. Oprogramowanie jest oczywiście niedokończone, a testowanie go na drogach publicznych może być potencjalnie niebezpieczne, jak pokazało kilka wypadków.

Warto przeczytać!  Samsung Galaxy Z Fold 6 może stać się pierwszym w historii składanym telefonem z tytanową ramką




Źródło