Motoryzacja

Tesla rozpala wojnę cenową pojazdów elektrycznych, dostawcy przygotowują się na zwroty

  • 1 lutego, 2023
  • 5 min read
Tesla rozpala wojnę cenową pojazdów elektrycznych, dostawcy przygotowują się na zwroty


SAN FRANCISCO – Dostawcy Tesla Inc. przygotowują się na presję ze strony dyrektora generalnego Elona Muska i jego zespołu, aby jeszcze bardziej obniżyli ceny po tym, jak producent pojazdów elektrycznych agresywnie obniżył ceny pojazdów w spowalniającej gospodarce, poinformowali przedstawiciele branży współpracujący z producentem samochodów i jego dostawcami.

Dostawcy uznali za złowieszcze komentarze Zacha Kirkhorna, dyrektora finansowego Tesli z zeszłego miesiąca, że ​​producent samochodów „atakuje każdy inny obszar kosztów”, w tym łańcuch dostaw, i będzie ściśle współpracował z dostawcami. Podczas telekonferencji Tesli w zeszłym tygodniu Musk powiedział, że recesja może doprowadzić do „znaczących spadków” prawie wszystkich kosztów produkcji.

„Nigdy nie jest dobrze dla dostawców, gdy (producenci samochodów) obniżają ceny pojazdów, ponieważ ta presja spada” – powiedział Dan Sharkey, prawnik reprezentujący dostawców Tesli i innych producentów samochodów. „Nigdy tego nie lubię, ponieważ wiem, że w końcu spróbują wyciągnąć to z jednego z nas”.

„Moje przesłanie jest takie, że nie będzie tam miejsca” – dodał współzałożyciel Brooks Wilkins Sharkey & Turco. „Wielu dostawców boryka się z problemami finansowymi”.

Warto przeczytać!  Gasgoo Daily: Marka JETOUR należąca do Chery wprowadza na rynek w Dubaju JETOUR T2

Większość dostawców Tesli, w tym producenci akumulatorów Panasonic LG Energy Solution i CATL, a także włoski producent maszyn odlewniczych IDRA Group, unika publicznej dyskusji na temat producenta samochodów ze względu na umowy o zachowaniu poufności.

Wysiłki Tesli w zakresie redukcji kosztów nastąpiły po tym, jak w zeszłym miesiącu agresywnie obniżyła ceny pojazdów, co skłoniło amerykańskiego rywala Forda Motor Co. do pójścia w jej ślady. Grozi to erozją marż zysku Tesli, największych w branży.

Chociaż wynikająca z tego presja na dostawców, aby obniżyli ceny, nie jest nowa, jeden z dyrektorów dostawcy Tesli, który poprosił o zachowanie anonimowości, powiedział, że lider pojazdów elektrycznych podczas pandemii COVID-19 bardziej koncentrował się na dostawie niż na cenach i był skłonny nawet zapłacić więcej aby szybciej dostać części. Martwi się komentarzami na temat sygnału telekonferencji wyników z zeszłego miesiąca, który może ulec zmianie.

Tesla nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o dalsze komentarze na temat swoich dostawców.

Podczas gdy Tesla i inni producenci samochodów cieszyli się wyższymi cenami pojazdów i wysokimi marżami podczas pandemii, dostawcy nie byli w stanie w pełni przenieść wyższych kosztów, a ich marże spadły, wynika z badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain. Marże zysku producentów samochodów były o prawie 3 punkty procentowe wyższe niż u dostawców w trzecim kwartale ubiegłego roku.

Warto przeczytać!  Jak zmienią się relacje między producentami OEM a dealerami w 2023 roku

Przedstawiciele branży powiedzieli, że dalsze obniżki cen mogą być bolesne w sektorze, w którym niektórzy dostawcy już borykają się z problemami.

Na przykład firma Gissing North America, która uważała Teslę za swojego największego klienta, ogłosiła w zeszłym roku bankructwo, częściowo z powodu wysokich kosztów pracy i cen towarów, powiedział Steven Wybo, dyrektor ds. na sufity samochodowe.

„Są pewne rzeczy, które moim zdaniem złagodzą, ale jest ten składnik pracy, który jest wbudowany w cenę wszystkiego i nie widzę, żeby złagodził się w najbliższym czasie i potencjalnie nigdy” – powiedział.

Sharkey, prawnik dostawcy, ostrzegł: „Wszyscy ci dostawcy nie są organizacjami charytatywnymi. Muszą zarabiać pieniądze, a jeśli je stracą, będą w trudnej sytuacji finansowej”.

Musk może starać się uspokoić dostawców, że wszelkie potencjalne straty, jakie poniosą z powodu niższych cen, zostaną nadrobione w większej ilości, powiedzieli przedstawiciele branży.

Niemniej jednak niektórzy dostawcy podnoszą ceny ze względu na inflację kosztów materiałów.

NXP Semiconductors powiedział we wtorek, że podnosi ceny, które pobiera od klientów, powołując się na wyższe koszty własne. NXP nie ujawniło, że jest dostawcą Tesli, ale analitycy twierdzą, że demontaż pojazdów Tesli pokazuje, że tak jest.

Warto przeczytać!  McLaren wspomina, że ​​właśnie wypuścił Arturę w USA z powodu wadliwych nakrętek

„Szczerze mówiąc, nie mamy dużego sprzeciwu ze strony firm samochodowych” – powiedział we wtorek Reuterowi dyrektor generalny NXP, Kurt Sievers.

Tesla mogłaby negocjować redukcje kosztów z dostawcami poprzez „dzieloną” wydajność lub po prostu przekręcając ramiona dostawców i odbierając część ich zysków, powiedział agencji Reuters były dyrektor Tesli.

„Tesla będzie teraz robić to, co każdy inny (producent samochodów) robi od dziesięcioleci” – powiedział dyrektor, który poprosił o zachowanie anonimowości.

Tesla napotka opór, ostrzegają przedstawiciele branży.

„Otrzymają wiele zachęt od dostawców, aby obniżyć koszty” – powiedziała konsultantka branżowa Laurie Harbour, która współpracuje z dostawcami.


Źródło