Filmy

„The Dead Thing” to stylowe spojrzenie na toksyczny związek w Los Angeles [Fantasia Review]

  • 28 lipca, 2024
  • 7 min read
„The Dead Thing” to stylowe spojrzenie na toksyczny związek w Los Angeles [Fantasia Review]


Według pierwszego solowego filmu fabularnego reżysera, w scenie randkowej w Los Angeles można znaleźć elementy grozy Elryk KanePracując na podstawie scenariusza, który napisał wspólnie z Webb WilcoxenKane’a Martwa Rzecz jest nastrojowym, pełnym nastrojów spojrzeniem na toksyczność odnalezienia kogoś w Mieście Aniołów.

Aleks (Polowanie na Blu z Nowi mutanci) jest dwudziestoparoletnią singielką, która tkwi w wiecznej rutynie randek. Jest aktywna na Friktion, aplikacji randkowej, a początek filmu pokazuje ją w cyklu typowo wyglądających mężczyzn: najpierw na aplikacji, potem w barze, a na końcu w łóżku. Dla Alex jest to powtarzalne, mało ekscytujące i transakcyjne.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że jedynym dźwiękiem są dialogi mężczyzn i/lub ścieżka dźwiękowa Michał Krassner I Robin ViningSama Alex nie odzywa się przez prawie dziewięć minut filmu, co pokazuje, jak mało jej partnerzy przejmują się jej głosem; dla nich to po prostu ciała w ruchu, łączące się i rozłączające bez emocji czy osobowości.

Mając na uwadze ten rodzaj romantycznej nudy jako podstawę, nie dziwi fakt, że Alex nawiązuje silną więź z Kyle’em (Ben Smith-Petersen). Nie tylko angażuje ją w rozmowę, ale kiedy wracają do jej mieszkania, chodzi o coś więcej niż seks. Spędzają razem fantastyczny wieczór, szkicując się, oglądając telewizję, przytulając się i słuchając muzyki.

Rano, gdy się rozstają, następuje niezręczna chwila, gdy nieznajomi zastanawiają się, co będzie dalej. Kyle przyznaje, że ją lubi, podczas gdy Alex nic nie mówi, ale potem – tuż przed wskoczeniem do Ubera – rzuca się z powrotem, by dać mu całusa. To słodkie i romantyczne i utwierdza (zarówno Alex, jak i publiczność), że była to niemal idealna pierwsza randka, szczególnie biorąc pod uwagę szambo przeciętności, z którym zmagała się Alex.

Warto przeczytać!  Następny Barbenheimer? Wicked rusza w tym samym dniu co Gladiator 2

Ta jedna magiczna noc tylko pogarsza sprawę, gdy Kyle znika z Alex. Na początku gra to chłodno i zalotnie, wysyłając Kyle’owi wiadomości i zdjęcia, a potem eskaluje swoje zachowanie, by odwiedzić jego kawiarnię. Współpracownik Alexa, Mark (Joey Millin) zauważa zmianę w jej nastawieniu: kiedyś urządzali imprezy taneczne i flirtowali nad głupotą ich nocnej pracy polegającej na skanowaniu dokumentów, teraz Alex wydaje się wycofana. W końcu, kiedy Alex widzi, jak odprowadza inną dziewczynę z baru, ucieka się do całkowitego śledzenia pary do domu.

W tym momencie Martwa Rzecz holuje linię pomiędzy Przed wschodem słońca i Benson i Moorhead Wiosna:Alex i Kyle spędzili idealną noc przed rozstaniem, ale w końcu coś pójdzie nie tak, prawda?

Oczywiście sytuacja jest głębsza i wkrótce Alex odkrywa, że ​​Kyle jest tak naprawdę… martwy. Zginął w wypadku samochodowym, ale nie odszedł; jego widmo wciąż jest w pobliżu, umawiając się na randki i sypiając z innymi kobietami. Kiedy Alex w końcu go odnajduje i ujawnia prawdę o jego sytuacji, ich związek szybko ewoluuje w związek współzależności i – w trakcie tego procesu – przeradza się w coś bardziej niebezpiecznego.

Martwa Rzecz radzi sobie najlepiej, gdy jest nastrojowym, niemal noir, przesłuchaniem współczesnych randek przez zniechęcone oczy bohaterki. Te początkowe osiem minut nadaje mocny ton: Alex tkwi w nieustannym cyklu pustych spotkań seksualnych, słabo oświetlonych przejażdżek samochodowych i otępiającej pracy.

Akcja filmu rozgrywa się w niemal niekończącą się noc, w którą Kane i operatorzy Ioana Vasile uchwyć w atramentowej czerni błyski reflektorów i fragmenty obrazu Alex siedzącej przed lampą ultrafioletową – piękną wizualną metaforę sztuczności jej życia oraz świeżego powietrza i natury, których brakuje w Los Angeles.

Kiedy Alex i Kyle się godzą, ich związek ulega zmianie. Halucynacyjne efekty wizualne nasilają się w miarę postępu filmu, szczególnie w Martwa Rzeczwiele scen seksu. To, co początkowo wydawało się romantyczne i zabawne, staje się wirem bólu i przyjemności, nieobecności i obecności. W pewnych momentach naprawdę nie jest jasne, czy Alex jest w ekstazie czy agonii, gdy łapie oddech, krzyczy lub reaguje na dotyk Kyle’a.

Warto przeczytać!  „IF” Ryana Reynoldsa w dniu premiery zarobił 10,3 miliona dolarów

Stylistyczne sceny seksu są kluczowe dla sukcesu filmu. Montaż i kadrowanie często (i strategicznie) edytują lub wycinają Kyle’a, tak że widoczne są tylko reakcje Alexa na stosunek. Biorąc pod uwagę nadprzyrodzone tendencje filmu, nie jest jasne, czy Kyle po prostu jest poza kadrem, czy też faktycznie zniknął (albo ze spotkania, albo do Alex, jak sugeruje jedna ze scen, kiedy jego ręka dosłownie przenika przez jej dłoń).

Kane zaczyna zbyt mocno polegać na powtarzających się scenach namiętnego, ale tajemniczego seksu (w końcu tracą one część swojej skuteczności), ale na początku są niezwykle wpływowe. Seks Alex i Kyle’a przypomina również wcześniejszą scenę, kiedy po tym, jak Kyle początkowo ją zignorował, Alex masturbowała się do jego pamięci, używając jej rąk do eksplorowania jej ciała, jakby były jego.

Ta wizualna symetria – Alex masturbujący się do widma kontra Kyle Właściwie znikanie podczas seksu – staje się jeszcze bardziej skomplikowane, gdy Alex odkrywa, że ​​czas spędzony w sypialni oznacza stracony czas. To trafna metafora etapu miesiąca miodowego w związku, gdy partnerzy nie mogą się sobą nasycić. Jednak próby Alexa, by pozostać niezależnym, chodzić do pracy i spotykać się z nowym pracownikiem Chrisem (Jan Karna z Krzyk serial telewizyjny) skłania Kyle’a do większej agresji i kontrolującego zachowania.

Warto przeczytać!  „Żyjemy w czasach, które wymagają od nas słuchania”: lekcje Tessy Thompson z odgrywania roli pracownika infolinii

Czy jest zaborczy, czy też potrzebuje jej (i jej energii seksualnej), żeby pozostać przywiązanym i z dala od jego własnej śmiertelnej ciemności?

Należy zauważyć, że zdarzają się również morderstwa Martwa Rzecza przejście w stronę bardziej jawnego horroru w drugiej połowie filmu jest mniej udane. Inscenizacja jest skuteczna, a sekwencje ofiar atakowanych przez niewidzialnego napastnika przypominają Leigh Whannell Niewidzialny człowiek (2020) i Nia DaCosta Cukierkowy facet (2021). To dobry materiał, choć przynajmniej jeden atak na przypadkową kobietę wydaje się oderwany, graniczący z arbitralnością, jakby Kane i Wilcoxen otrzymali notatkę, że film jest zbyt intymny i zamknięty i potrzebuje więcej przemocy.

Mimo to nastrojowe wibracje niebezpiecznego romansu Alexa i Kyle’a są odurzające. Chociaż ostatecznie wiemy bardzo niewiele o żadnym z nich, istnieje nieodparta chęć inwestowania w sukces ich związku. Aż do momentu, gdy staje się jasne, że Kyle jest po prostu inną wersją tych samych gównianych mężczyzn w życiu Alexa.

Ostatni akt to Martwa Rzecznajsłabszy, ponieważ konsekwencje zaborczości Kyle’a przenoszą się na próby Alexa, by się uwolnić. Nadal jest kilka dynamicznych wizualizacji, chociaż wpływ widoku Alexa wijącego się pod niewidzialnym dotykiem Kyle’a i halucynacyjne rozmycie podczas seksu pozbawiły go dużej części mocy. Biorąc pod uwagę zainteresowanie filmu cyklami i powtarzającymi się wzorcami, zakończenie filmu jest odpowiednie, chociaż jego ponurość może okazać się zbyt ponura dla niektórych.

Pomimo tego, Martwa Rzecz to odważny, stylowy film, a widzowie chcący obejrzeć toksyczny związek między dwójką aktorów, którzy łączą silne wibracje seksualne i którym towarzyszą zjawiska nadprzyrodzone, znajdą w nim wiele elementów, które przypadną im do gustu.

4 z 5 czaszek

Martwa Rzecz miał swoją światową premierę na Festiwalu Filmowym Fantasia.


Źródło