Rozrywka

Tina Fey nie zapłaciła mi nic za przebojową franczyzę

  • 18 marca, 2023
  • 10 min read
Tina Fey nie zapłaciła mi nic za przebojową franczyzę


Kino

Ekskluzywny

18 marca 2023 | 9:48 rano

Pisarka Rosalind Wiseman obserwowała, jak „Wredne dziewczyny” stały się światowym fenomenem kulturowym.

Powinna być zachwycona, że ​​jej książka „Queen Bees and Wannabes” została przekształcona w przebój filmowy, potem musical na Broadwayu – a teraz musical ma również zostać przekształcony w film.

Ale podczas gdy scenarzystka i producentka Tina Fey i Paramount Pictures zarobiły miliony na franczyzie, Wiseman zarobiła nieco ponad 400 000 $ po podpisaniu umowy sprzedaży jej praw do filmu w 2002 roku i od tamtej pory ani centa.

Teraz wypowiada się przeciwko prawdziwej kulturze Mean Girls i „bolesnemu doświadczeniu”, które powstrzymało ją przed uzyskaniem rzekomych należności — ujawniając, że Paramount powiedział jej nawet, że studio nie osiągnęło żadnych zysków z franczyzy.

Jej prawnicy przygotowują się do podjęcia działań, a ona powiedziała The Post wyłącznie: „Skontaktowaliśmy się z Paramount, aby sprawy były bardziej sprawiedliwe, ale Paramount nie jest tym zainteresowany”.

Pisarka Rosalind Wiseman jest gotowa do podjęcia kroków prawnych po tym, jak nie dostała ani grosza za musical lub nowy film „Wredne dziewczyny”.
Misty Keasler dla NY Post
Tina Fey na premierze musicalu „Mean Girls” na Broadwayu.
Obrazy Getty’ego

Dużo zajęło 54-letniemu Wisemanowi odwzajemnienie ciosu. „Przez tak długi czas milczałam na ten temat, tak bardzo cicho, ale po prostu czuję, że hipokryzja to za dużo” – powiedziała.

„Myślę, że to sprawiedliwe, że mogę otrzymać jakieś wynagrodzenie za pracę, która zmieniła naszą kulturę i ducha czasu.

„Przez lata Tina tak elokwentnie mówiła o kobietach wspierających inne kobiety, ale stawało się dla mnie coraz bardziej jasne, że z mojego osobistego doświadczenia wynika, że ​​tak nie będzie. Nie tylko mówisz o wspieraniu kobiet, naprawdę to robisz”.

Rosalind Wiseman i syn Elijah Edwards witają Tinę Fey na premierze musicalu „Wredne dziewczyny” w 2018 roku. Była tak zdenerwowana wystawnym after-party, że wyszła wcześniej.
Obrazy Getty’ego

Wiseman poznał Fey, pierwszą główną scenarzystkę programu „Saturday Night Live”, w 2002 roku, po tym, jak gwiazda komedii podpisała kontrakt deweloperski z wytwórnią Paramount.

Fey poprosiła o zakup praw filmowych do „Królowej pszczół”, która jest przewodnikiem dla rodziców, jak poruszać się po skalistym świecie nastoletnich dziewcząt i ich przyjaźni, po przeczytaniu artykułu Wisemana na okładce New York Times Magazine.

„Kiedy poszedłem spotkać się z Tiną i Lorne Michaels [‘SNL’ boss and ‘Mean Girls’ producer] wiele lat temu było to doświadczenie typu „robimy to razem” — powiedział Wiseman, który wybrał Fey spośród wielu innych propozycji filmowych.

Warto przeczytać!  M. Night Shyamalan o kręceniu mniejszych filmów i Dave Bautista
Rosalind Wiseman mówi, że jest najbardziej zdenerwowana tym, że Tina Fey nie wspierała jej jako koleżanki pisarki.
Misty Keasler dla NY Post

Fey przekształciła książkę w przebój filmowy z udziałem Lindsay Lohan, Amandy Seyfried, Rachel McAdams i Lacey Chabert, która również sama wcieliła się w rolę. Wiseman konsultował się w sprawie filmu.

Wydany 30 kwietnia 2004 roku film „Mean Girls” okazał się niespodziewanym hitem i zarobił na całym świecie 130 milionów dolarów. Miał budżet w wysokości 17 milionów dolarów, który następnie został podwojony, aby uwzględnić koszty marketingu i PR.

„Stworzyliśmy to, Tina uwierzyła mi na słowo, wykonała z tym niezwykłą robotę” – powiedział Wiseman. „Ożywiła go, a materiał był używany i poddawany recyklingowi przez ostatnie 20 lat.

Lindsay Lohan, Amanda Seyfried, Lacey Chabert i Rachel McAdams jako oryginalne Mean Girls.
©Paramount/Courtesy Everett Collection

„Jestem wyraźnie rozpoznawany i uznawany przez Tinę za materiał źródłowy, inspirację. Jestem rozpoznawalny, a mimo to na nic nie zasługuję?

Wiseman dodał: „Dla mnie posiadanie pisarki i jej brak było nie tylko trudne ze względu na pieniądze, ale także bolesne, bardzo bolesne.

„Naprawdę o tym była moja praca, zwłaszcza o „Wrednych dziewczynach”. Kobiety nie muszą być najlepszymi przyjaciółkami — możemy się na siebie złościć, ale kiedy do tego dojdzie, musimy naprawdę się wspierać”. Odnosząc się do Fey, powiedziała: „To było szczególnie trudne dla pisarza dla pisarza”.

Tina Fey i Lindsay Lohan w filmie „Wredne dziewczyny”.
CBS za pośrednictwem Getty Images

Podpisując swój pierwotny kontrakt, Wiseman zrzekła się na zawsze wszelkich praw do oryginalnych filmów i dzieł pochodnych, w tym musicali i projektów telewizyjnych – chociaż powiedziała, że ​​​​w tamtym czasie nie było dyskusji o żadnych innych projektach.

„To, że możesz, nie czyni tego właściwym” – powiedziała. „Tak, miałem okropny kontrakt, okropny, ale film zarobił tak dużo pieniędzy, a oni w kółko przetwarzają moją pracę, więc nawet nie biorą mnie pod uwagę…”

Aby uczynić sprawę bardziej irytującą, Wiseman twierdził, Paramount twierdzi, że nie zarobił żadnych pieniędzy na franczyzie.

Jej pierwotna umowa obejmowała punkty zysku netto — czyli dodatkową gotówkę zależną od tego, jak dobrze film wypadnie w kasie.

Jednak studio nieustannie mówi jej, że nie osiągnęło żadnych zysków netto z „Wrednych dziewczyn” i faktycznie poniosło tak wiele dodatkowych kosztów, że nie ma już czym się z nią dzielić. Prawnicy Wisemana chcą teraz skontrolować księgi Paramount.

Warto przeczytać!  Chris Rock W KOŃCU przerywa milczenie w niesławnym spoliczkowaniu Willa Smitha z Oscarów w nowym programie specjalnym Netflix

Prawnik Wisemana, Ryan Keech, powiedział Post: „Podejrzewam, że większość ludzi byłaby zszokowana tym, jak nędznie potraktowano Rosalind Wiseman. I właściwie tak. To haniebne, że firma dysponująca zasobami Paramount dokłada wszelkich starań, aby odmówić pani Wiseman tego, do czego ma prawo za stworzenie czegoś, co stało się jedną z najbardziej kultowych franczyz rozrywkowych w ostatnich 25 lat”.

The Post skontaktował się z Fey i Paramount w celu uzyskania komentarza.

Mówiąc ze swojego domu w Boulder w Kolorado, Wiseman, mama dwóch dorosłych synów, powiedziała The Post, że producent teatralny skontaktował się z nią dekady temu w sprawie nakręcenia musicalu „Mean Girls”. Jej agent skontaktował się z Fey i Paramount, pytając, czy może iść dalej, ale powiedziano mu, że nie.

Lindsay Lohan, Amanda Seyfried, Lacey Chabert i Rachel McAdams rozmawiały o pojawieniu się w nowym filmie „Wredne dziewczyny”, ale otrzymały „lekceważącą” ofertę.
©Paramount/Courtesy Everett Collection

Wiseman twierdził, że zamiast tego Paramount wykorzystał prośbę agenta, aby powstrzymać ją przed zapłatą za musical, twierdząc, że oznacza to, że była świadoma, że ​​nie ma praw własności.

„Trudne jest to, że użyli mojego nazwiska w afiszu” – powiedział Wiseman. „A Tina w swoich wywiadach powiedziała, że ​​jestem inspiracją i źródłem, ale nie było zapłaty”.

Jednak pracowała z Fey nad stworzeniem programu edukacyjnego dla licealistów, którzy robili własne produkcje musicalu i pracowała z obsadą i ekipą – za co nigdy nie otrzymała zapłaty, powiedział Wiseman.

Tina Fey napisała i wyprodukowała „Wredne dziewczyny”, a także zagrała panią Norbury — rolę, którą powtórzy w nowym filmie.
©Paramount/Courtesy Everett Collection

„Kiedy wychodził musical, podszedłem do Tiny i powiedziałem, że to niesamowita okazja, aby porozmawiać o znęcaniu się, aby pomóc rodzicom rozmawiać z dziećmi. Zgodziła się i poprowadziłem warsztaty z obsadą i ekipą na temat znęcania się, ponieważ mieli zostać zalani dziećmi, które opowiadały im o swoich historiach.

„Dałem Tinie tak wiele uwag, ponieważ wiedziałem, że szkoły średnie będą używać „Wrednych dziewczyn” w swoich szkolnych musicalach i myślałem, że pracujemy nad tym programem edukacyjnym”.

Nie tylko mówisz o wspieraniu kobiet, naprawdę to robisz.

Rozalinda Wiseman

Ostatni raz Wiseman widział Fey, lat 52, 8 kwietnia 2018 r. – w noc premiery na Broadwayu, z gośćmi takimi jak Jerry i Jessica Seinfeld, Jimmy Fallon, Ellie Kemper, Titus Burgess oraz Alec i Hilaria Baldwin.

Przyjęcie odbyło się w centrum TAO z polędwicą kalbi i kaczką po pekińsku, pieczonym dorszem i sajgonkami, a na deser ciasteczka zapakowane jako ulubione batony Kälteen Królowej Pszczół Reginy George.

Warto przeczytać!  Kiedy Salman Khan próbował odwieść Sanjaya Dutta od ponownego małżeństwa: „Powiedział, że jestem w trzeciej fazie”
Rosalind Wiseman i jej syn Elijah Edwards na premierze musicalu „Mean Girls”.
Bruce Glikas/FilmMagic

Ale to była kropla, która przelała czarę dla Wisemana, który powiedział: „Był dla mnie taki moment, byłem na tej niesamowitej imprezie i myślę, ile pieniędzy ta impreza musiała kosztować, prawdopodobnie więcej, niż mi zapłacono .

„Było wielu dyrektorów Paramount, którzy nie mieli pojęcia, kim jestem, a ja po prostu chodzę i myślę:„ Wow, wow ”. Musiałem wyjść.

„Tej nocy zdałem sobie sprawę, że nic się nie stanie z programem edukacyjnym i to mnie bardzo rozzłościło. Wtedy skontaktowałem się z moimi prawnikami, a oni popchnęli Paramount i powiedzieli: „Jak możesz jej to robić?”

Pisarz twierdził: „Nigdy nie zrekompensowali mi pracy, którą wykonałem, nigdy nie zrekompensowali mi szkolenia, które przeprowadziłem dla obsady i ekipy”.

Jak ujawnił Page Six, cztery z oryginalnych gwiazd „Wrednych dziewczyn” rozmawiały o pojawieniu się w nowym filmie, ale były zdenerwowane „lekceważącą” ofertą pieniężną Paramount.

Musical „Wredne dziewczyny” trafił na Broadway z hukiem.
Obraz drutu

McAdams — która grała Reginę George — miała zagrać „fajną mamę” June George, pierwotnie graną przez Amy Poehler. Rolę przejął teraz Busy Philipps, podczas gdy inne aktorki podobno chciały wystąpić w epizodach.

Zapytany o film podczas SAG Awards w zeszłym miesiącu, Seyfried przyznał: „Wciąż mam nadzieję na cud. To nie zależy od nas, prawda?

Wiseman powiedział: „Kiedy przeczytałem o wspierających się aktorkach, naprawdę pomyślałem„ o tym jest ten film. Wiedzieli, że razem są silniejsi niż osobno”.

Wiseman, którego ostatnia książka „Odważny dyskomfort: jak prowadzić ważne, odważne, zmieniające życie rozmowy o rasie i rasizmie” została wydana w październiku, usłyszał o nowym filmie dopiero kilka miesięcy temu w prasie. Nie skontaktował się z nią Fey, który produkuje, pisze i występuje w projekcie.

„Z wielu powodów nie zgłaszałam się przez jakiś czas i jednym z powodów przez te wszystkie lata było to, że byłam tak skupiona na sobie, że nie jęczałam ani nie próbowałam zniszczyć Tiny” – powiedziała. „To po prostu nie to, kim jestem i to prawie brak szacunku dla treści tego, co robiliśmy. Po prostu czułem się uwięziony.

„Ale też bardzo mocno wierzę, że kiedy masz władzę i przywileje, masz obowiązek dzielić się tym, aby stworzyć równość”.


Złożony pod

Amanda Seyfried
,

Broadway
,

broadwayowskie musicale
,

koronkowy chabert
,

Lindsay Lohan
,

samotny michał
,

wredne dziewczyny
,

najważniejsze zdjęcia
,

rachel mcadams
,

sobotni wieczór na żywo
,

Tina Fey
,
18.03.23



Załaduj więcej…





Skopiuj adres URL, aby go udostępnić




Źródło