To jedyna taka firma na lotnisku w Radomiu
![To jedyna taka firma na lotnisku w Radomiu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/460744_r0_940-770x470.jpg)
Z Jakubem Kluzińskim, prezesem Welcome Airport Services – największym agentem handlingowym w Polsce – rozmawiamy o ich rozwoju w segmencie lotniczego cargo oraz o tym, z jakim ryzykiem biznesowym wiąże się bycie jedynym operatorem w Radomiu.
Welcome Airport Services, to spółka należąca do spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL jest wyłącznym właścicielem portów w Warszawie, Radomiu i Zielonej Górze, a w przypadku 10 regionalnych portów posiada udziały w spółkach nadzorujących ich działanie). Zajmuje się obsługą naziemną samolotów w tym m.in.: złożonym procesem załadunku, transportem bagaży, utrzymaniem czystości na pokładzie oraz obsługą pasażerów.
Posłuchaj całej rozmowy z szefem Welcome Airport Services:
- Gospodarka do słuchania. Podcast WNP.PL z Jakubem Kluzińskim, prezesem Welcome Airport Services
Cargo to bezpieczna, druga noga w tym biznesie
Od kilku lat firma mocno rozwija swoją ofertę cargo. Ma pięć oddziałów (w Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Poznaniu oraz Gdańsku), w których zajmuje się pełną obsługą frachtu.
– Udział cargo jest znaczącą częścią naszego tortu przychodowego. Ten udział wzrósł znacząco w ostatnich trzech latach. To oczywiście wpływ pandemii i spadku ruchu pasażerskiego. (…) Następnie mieliśmy wybuch wojny i wzrost zapotrzebowania na obsługę specjalistycznego cargo: militarnego czy humanitarnego – wylicza Jakub Kluziński, prezes Welcome Airport Services.
Dodaje, że szersze wejście w segment cargo zapewnia spółce dywersyfikację przychodów m.in. dlatego, że „ta część rynku działa w odwróconym cyklu niż ruch pasażerski”.
![Lotniczy transport drożeje ekspresowo. Mamy dane o podwyżkach Z danych zbieranych przez World ACD – czołową instytucję analizującą i dostarczającą dane dla sektora lotniczego cargo – wynika, że wybuch wojny na Ukrainie spowodował skokowe wzrosty kosztów transportu lotniczego](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/To-jedyna-taka-firma-na-lotnisku-w-Radomiu.jpg)
Test lotniska w Radomiu. „Będziemy dostosowywać nasze zasoby”
Rynek agentów handlingowych w Polsce jest mocno scementowany. Najkrócej mówiąc – dużej konkurencji w tym segmencie nie ma.
W Radomiu sytuacja jest jeszcze bardziej jaskrawa: Welcome Airport Services jest tam jedynym agentem.
![Oficjalne otwarcie lotniska w Radomiu. Port przyjmie ponad 3 mln osób rocznie 27 kwietnia oficjalne otwarcie lotniska Warszawa-Radom](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/1685439492_792_To-jedyna-taka-firma-na-lotnisku-w-Radomiu.jpg)
– Radom – przy tej skali operacji, która jest dzisiaj i która jest planowana na najbliższe dwa lata – nie daje miejsca dla dwóch handlerów. To nie oznacza, że my wykorzystujemy sytuację podnosząc znacząco swoje stawki. To raczej taki naturalny monopol – w uzasadniony sposób musimy pokryć ponoszone koszty i uzyskać przy tym jednak minimalną marżę – wyjaśnia Kluziński.
Firmy handlingowe – z racji tego, ze oparte są głównie na pracy ludzi – mają bardzo wysokie koszty stałe. Kluzińskiego pytamy więc o opłacalność prowadzenia biznesu na nowo otwartym lotnisku w sytuacji, gdy rozkład lotów wciąż jest ograniczany i nie jest przez to stabilny.
– Chcemy to robić w sposób racjonalny. Będziemy dostosowywać nasze zasoby. Jeśli będzie mniejszy ruch, to będziemy część pracowników przesuwać do pracy w Warszawie lub na inne lotniska. Część pracowników zatrudniamy sezonowo, na lato – tłumaczy prezes Welcome Airport Services.
![Zamiast systemów antydronowych były nagrody? PAŻP odpiera zarzuty Wciąż nierozstrzygniętą sprawą jest to, czy system powinna utrzymywać PAŻP (która jest stworzona do nadzoru ruchu lotniczego w Polsce), czy płacić „za ochronę” powinny samodzielnie poszczególne lotniska](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/1685439492_922_To-jedyna-taka-firma-na-lotnisku-w-Radomiu.jpg)
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl