Biznes

To jedyna taka firma na lotnisku w Radomiu

  • 30 maja, 2023
  • 3 min read
To jedyna taka firma na lotnisku w Radomiu


Z Jakubem Kluzińskim, prezesem Welcome Airport Services – największym agentem handlingowym w Polsce – rozmawiamy o ich rozwoju w segmencie lotniczego cargo oraz o tym, z jakim ryzykiem biznesowym wiąże się bycie jedynym operatorem w Radomiu.

Welcome Airport Services, to spółka należąca do spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL jest wyłącznym właścicielem portów w Warszawie, Radomiu i Zielonej Górze, a w przypadku 10 regionalnych portów posiada udziały w spółkach nadzorujących ich działanie). Zajmuje się obsługą naziemną samolotów w tym m.in.: złożonym procesem załadunku, transportem bagaży, utrzymaniem czystości na pokładzie oraz obsługą pasażerów.

Posłuchaj całej rozmowy z szefem Welcome Airport Services:

Cargo to bezpieczna, druga noga w tym biznesie

Od kilku lat firma mocno rozwija swoją ofertę cargo. Ma pięć oddziałów (w Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Poznaniu oraz Gdańsku), w których zajmuje się pełną obsługą frachtu.

– Udział cargo jest znaczącą częścią naszego tortu przychodowego. Ten udział wzrósł znacząco w ostatnich trzech latach. To oczywiście wpływ pandemii i spadku ruchu pasażerskiego. (…) Następnie mieliśmy wybuch wojny i wzrost zapotrzebowania na obsługę specjalistycznego cargo: militarnego czy humanitarnego – wylicza Jakub Kluziński, prezes Welcome Airport Services.

Warto przeczytać!  Kupuj lub sprzedawaj: Sumeet Bagadia rekomenduje zakup dwóch akcji w czwartek – 28 marca

Dodaje, że szersze wejście w segment cargo zapewnia spółce dywersyfikację przychodów m.in. dlatego, że „ta część rynku działa w odwróconym cyklu niż ruch pasażerski”.

Z danych zbieranych przez World ACD – czołową instytucję analizującą i dostarczającą dane dla sektora lotniczego cargo – wynika, że wybuch wojny na Ukrainie spowodował skokowe wzrosty kosztów transportu lotniczego

Test lotniska w Radomiu. „Będziemy dostosowywać nasze zasoby”

Rynek agentów handlingowych w Polsce jest mocno scementowany. Najkrócej mówiąc – dużej konkurencji w tym segmencie nie ma. 

W Radomiu sytuacja jest jeszcze bardziej jaskrawa: Welcome Airport Services jest tam jedynym agentem. 

27 kwietnia oficjalne otwarcie lotniska Warszawa-Radom

– Radom – przy tej skali operacji, która jest dzisiaj i która jest planowana na najbliższe dwa lata – nie daje miejsca dla dwóch handlerów. To nie oznacza, że my wykorzystujemy sytuację podnosząc znacząco swoje stawki. To raczej taki naturalny monopol – w uzasadniony sposób musimy pokryć ponoszone koszty i uzyskać przy tym jednak minimalną marżę – wyjaśnia Kluziński.

Firmy handlingowe – z racji tego, ze oparte są głównie na pracy ludzi – mają bardzo wysokie koszty stałe. Kluzińskiego pytamy więc o opłacalność prowadzenia biznesu na nowo otwartym lotnisku w sytuacji, gdy rozkład lotów wciąż jest ograniczany i nie jest przez to stabilny.

Warto przeczytać!  Kurs dolara może kontynuować wzrosty. Jakie będą tego konsekwencje?

– Chcemy to robić w sposób racjonalny. Będziemy dostosowywać nasze zasoby. Jeśli będzie mniejszy ruch, to będziemy część pracowników przesuwać do pracy w Warszawie lub na inne lotniska. Część pracowników zatrudniamy sezonowo, na lato – tłumaczy prezes Welcome Airport Services.

Wciąż nierozstrzygniętą sprawą jest to, czy system powinna utrzymywać PAŻP (która jest stworzona do nadzoru ruchu lotniczego w Polsce), czy płacić „za ochronę” powinny samodzielnie poszczególne lotniska

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl


Źródło