Fotografia

To jedyne ustawienie aparatu, które należy zmienić, aby uzyskać idealnie naświetlone zdjęcia

  • 17 maja, 2024
  • 5 min read
To jedyne ustawienie aparatu, które należy zmienić, aby uzyskać idealnie naświetlone zdjęcia


Film z YouTube'a

Jeśli robisz zdjęcia w lesie lub krajobrazy o zachodzie słońca, w niektórych obszarach cienie są całkowicie czarne, a światła prześwietlone. Po prostu nie da się tego zrobić dobrze w aparacie (zapytaj mnie, skąd wiem). W przeciwieństwie do naszych oczu, aparaty mają ograniczony zakres dynamiki, więc nie są w stanie dostrzec wszystkich szczegółów zarówno w jasnych, jak i ciemnych obszarach. Jednak w swoim najnowszym filmie fotograf Christian Möhrle prowadzi Cię przez jedno ustawienie, które pomoże Ci sobie z tym poradzić. Jest to automatyczny Bracketing ekspozycji (AEB), który może być Twoją tajną bronią w pokonywaniu trudnych sytuacji oświetleniowych.

Co to jest AEB i dlaczego warto go używać?

Problem zobaczysz, gdy zrobisz pojedyncze zdjęcie krajobrazu z jasnym niebem i głębokimi cieniami na pierwszym planie. Aparat doskonale rejestruje niebo, ale szczegóły w cieniach giną w ciemności. Alternatywnie możesz wyeksponować cienie, ale niebo będzie wyglądać jak rozmyty bałagan.

W tym miejscu z pomocą przychodzi AEB. Jest to ustawienie aparatu, które pozwala uchwycić wielokrotne ekspozycje tej samej sceny przy różnych poziomach jasności – zazwyczaj jest to jedna ekspozycja podstawowa i ekspozycje w nawiasach, które są nieco niedoświetlone i prześwietlone. Łącząc te ekspozycje w nawiasach w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego, tworzysz obraz HDR ze znacznie większą liczbą szczegółów zarówno w światłach, jak i cieniach.

Dlaczego pięć strzałów?

Tradycyjnie fotografowie korzystali z 3-stopniowej ekspozycji naświetlania, rejestrując jedną podstawową ekspozycję i jeden przystanek poniżej i powyżej. jednak Christian sugeruje użycie 5-strzałowego AEB. Możesz wydobyć jeszcze więcej szczegółów ze sceny, wykonując dwie dodatkowe ekspozycje (o jeden stopień dalej pod i prześwietlić w porównaniu z metodą 3 zdjęć). Jest to szczególnie korzystne w przypadku scen o ekstremalnym kontraście, takich jak krajobrazy z jasnym niebem i ciemnymi elementami na pierwszym planie.

Przygotowanie do 5-strzałowego AEB

Christian prowadzi Cię dalej przez proces konfigurowania aparatu pod kątem 5-strzałowego AEB:

  • Znajdź ustawienie AEB: Aby znaleźć ustawienie AEB, które zwykle można znaleźć w menu fotografowania, zapoznaj się z instrukcją obsługi aparatu. Może być oznaczony jako „AEB”, „Bracketing” lub coś podobnego.
  • Wybierz liczbę zdjęć: Wybierz opcję 5 zdjęć. Niektóre aparaty mogą oferować jeszcze więcej ekspozycji w nawiasie, ale 5 zdjęć zwykle zapewnia dobrą równowagę między uchwyceniem szczegółów a rozmiarem pliku obrazu.
  • Dostosuj krok Braketingu: Christian zaleca stosowanie przyrostu o 2 stopnie dla każdej ekspozycji w nawiasach. Oznacza to, że każdy dodatkowy obraz będzie o dwa stopnie jaśniejszy lub ciemniejszy od poprzedniego, co pozwoli uchwycić szerszy zakres tonów.

Przetwarzanie końcowe

Po zakończeniu strzelania będziesz musiał połączyć te pięć zdjęć. Większość z nas przynajmniej w pewnym stopniu edytuje swoje zdjęcia, więc będzie to po prostu dodatkowy etap pracy.

Najpierw zaimportuj ekspozycje w nawiasach do wybranego oprogramowania. Poszukaj funkcji umożliwiającej połączenie ich w obraz HDR. Większość oprogramowania oferuje bezproblemowy proces łączenia, więc nie powinno to stanowić problemu.

Po połączeniu obrazów będziesz mieć znacznie większą kontrolę nad cieniami i światłami bez wprowadzania szumów. Eksperymentuj z ustawieniami, aby wydobyć najlepsze szczegóły ze sceny.

Kiedy 5-strzałowy AEB nie jest idealny?

Choć potężny, 5-strzałowy AEB nie zawsze jest rozwiązaniem. Jego mniej odpowiedni do scen z ruchem, ponieważ łączenie obrazów z poruszającymi się obiektami może powodować powstawanie artefaktów widmowych. W takich sytuacjach wybierz 3-punktową sekwencję naświetlania lub pojedynczą ekspozycję.

Wymagane jest również wykonanie pięciu zdjęć więcej miejsca do przechowywania. Dodatkowo możliwe jest przetwarzanie obrazów HDR nieco bardziej czasochłonne niż edytowanie pojedynczych ekspozycji.

Mimo to, pomimo potencjalnych wad, uważam, że warto spróbować 5-strzałowego AEB. Używałem tylko 3-strzałowego AEB i nie byłem z niego zbyt zadowolony, ale dam temu szansę i zobaczę, jak to będzie. Jak o tobie? Czy dasz temu szansę? A może jest to już dla Ciebie standard?

[The SECRET for BEAUTIFULLY EXPOSED PHOTOS | Christian Möhrle – The Phlog Photography]




Źródło

Warto przeczytać!  Leica świętuje 60.* Jamesa Bonda specjalnym wydaniem D-Lux 7: Digital Photography Review