To mają być najważniejsze nowe drogi w 2024 roku
![To mają być najważniejsze nowe drogi w 2024 roku](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/233966_r2_940-770x470.jpg)
Jeśli chodzi o nowo budowane drogi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza w 2024 udostępnić kierowcom blisko 25 km autostrad, ponad 117 km dróg ekspresowych, 10 km obwodnic realizowanych w ramach programu rządowego, a poza tym jeszcze 23,5 km dróg krajowych.
- Sprawdziliśmy, kiedy dokładnie w tym roku można spodziewać się oddania do użytku całkowicie nowych odcinków dróg będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
- – Trzeba pamiętać, że zgodnie z podpisanymi umowami z generalnymi wykonawcami, mają oni prawo do składania roszczeń, które po rozpatrzeniu mogą mieć wpływ na dzisiejsze założenia, co do terminu oddania do ruchu – zaznacza generalna dyrekcja, wskazując też na warunki pogodowe i nieprzewidziane dodatkowe roboty, jako czynniki także mające wpływ na terminy.
- Jeśli chodzi o autostrady, udostępnione mają być dwa odcinki A2 w woj. mazowieckim. W przypadku dróg ekspresowych i dróg krajowych o klasie GP, gotowych powinno być w tym roku 14 fragmentów, spośród których najwięcej w woj. małopolskim i zachodniopomorskim.
16 oddziałów wojewódzkich GDDKiA jest w trakcie wielu inwestycji drogowych, które swój koniec powinny mieć w 2024 r., my jednak skupiliśmy się na całkowicie nowych odcinkach, dopiero powstających. W skali całego kraju mowa o 19 inwestycjach dotyczących autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych o wartości od kilkudziesięciu milionów do nawet kilku miliardów zł.
Plany planami, ale jeszcze wiele może się zmienić
Sprawdziliśmy, kiedy choć w przybliżeniu otwarcie ich dla ruchu jest planowane – jeśli nie w którym miesiącu, to przynajmniej w jakim kwartale. Generalna dyrekcja raczej niechętnie udziela tak dokładnych informacji, zwracając uwagę, że wpływ na zmianę terminu może mieć wiele czynników.
– Trzeba pamiętać, że zgodnie z podpisanymi umowami z generalnymi wykonawcami, mają oni prawo do składania roszczeń, które po rozpatrzeniu mogą mieć wpływ na dzisiejsze założenia, co do terminu oddania do ruchu – oczywiście w sytuacji uznania choć w części przez zamawiającego ilości roszczonych dni – zaznacza biuro prasowe GDDKiA.
Dodaje, że w trakcie budowy na wydłużenie czasu realizacji inwestycji wpływ mają nierzadko zdarzenia nieprzewidywalne, np. dodatkowe badania archeologiczne, warunki pogodowe, dodatkowe roboty związane z geologią. Potrwać mogą też same odbiory techniczne.
– Pomimo tych przeszkód, zawsze poszukujemy i dążymy do rozwiązań takich, aby nasze inwestycje zostały oddane do ruchu w możliwie najkrótszym technicznie terminie z zachowaniem właściwej jakości – zapewnia.
Autostrada A2 w woj. mazowieckim wydłuży się o 24,6 km
Jeśli chodzi autostrady, to w tym roku powinno ich przybyć 24,6 km… chociaż określenie „ich” jest trochę na wyrost, ponieważ mówimy o udostępnieniu kierowcom dwóch odcinków jednej autostrady – A2 w woj. mazowieckim.
W ramach wydłużania A2 między Mińskiem Mazowieckiem i Siedlcami, na ukończeniu jest fragment Kałuszyn-Groszki (z węzłem) liczący sobie ok. 12,1 km. Budowa pochłonie w sumie 499,8 mln zł, a sfinalizowana powinna być w III kwartale br. Na ten moment zrealizowano 86,7 proc. prac w terenie.
![Odcinek od węzła Kałuszyn (bez węzła) do węzła Groszki (z węzłem) liczy sobie 12,1 km (Fot. a2minsk-siedlce.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087102_189_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
Druga inwestycja na A2 w tym regionie to odcinek Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda) o długości 12,5 km. Tu wykonano już 87,3 prac, za które GDDKiA zapłaci wykonawcy łącznie 559,2 mln zł. Planowany termin udostępnienia dla ruchu to IV kwartał.
![Odcinek od węzła Siedlce Zachód (dawniej Gręzów) do węzła Siedlce Południe (dawniej Swoboda) jest budowany za blisko 560 mln zł (Fot. a2minsk-siedlce.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087103_836_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
117,1 km nowych dróg ekspresowych. Trzy odcinki na ukończeniu w woj. zachodniopomorskim
W najbliższych miesiącach skorzystamy z 10 nowych odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 117,1 km. Najwięcej przybędzie ich w woj. małopolskim i woj. zachodniopomorskim.
Jeśli chodzi o Pomorze Zachodnie, to zakończyć powinna się budowa trzech, z czego dwa dotyczą drogi S3. W IV kwartale przewidziano oddanie do użytku ponad 17-kilometrowego fragmentu Świnoujście-Dargobądz, który realizowany jest kosztem 688,8 mln zł.
Drugi – Dargobądz-Troszyn – o długości 15,9 km to z kolei koszt 679,4 mln zł, a data zakończenia również IV kwartał 2024 r. Razem to 33 km nowej drogi ekspresowej S3, której budowa ruszyła w 2022 r. Powstaje ona głównie w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 3, a więc konieczne są liczne zmiany organizacji ruchu. Największym obiektem na budowanym 33-kilometrowym odcinku jest most w Wolinie.
![Między Świnoujściem i Troszynem powstają 33 km drogi S3 (Fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087104_644_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
Obwodnica Koszalina i Sianowa miała być gotowa w 2023, ale będzie w 2024
Trzecia z trwających inwestycji planowanych niebawem do ukończenia to S6 obwodnica Koszalina i Sianowa. Zgodnie z podpisaną 20 lipca 2021 r. umową roboty wycenione na 448,9 mln zł powinny być już sfinalizowane. Obwodnicę zamierzano otworzyć w 2023 r. i prace musiały być wydłużone m.in. na 800-metrowej estakadzie budowanej nad linią kolejową. To element, który sprawia wykonawcy najwięcej trudności.
– Plan jest taki, by pod koniec pierwszego kwartału tego roku, czyli gdzieś na przełomie marca i kwietnia, puścić ruch jedną jezdnią na budowanej jeszcze estakadzie. Dzięki temu, dałoby się już objechać Koszalin – powiedział portalowi muratorplus.pl kilka dni temu Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA.
W informacji przekazanej PortalSamorzadowy.pl dyrekcja wskazała, że udostępnienie dla ruchu planowane jest na III kwartał. Aktualny postęp czasowy robót szacowany jest na ok. 88,7 proc.
![Estakada nad torami kolejowymi w ciągu S6 na powstającej obwodnicy Koszalina i Sianowa (Fot. s6-obwodnicakoszalina.pl)](https://pliki.portalsamorzadowy.pl/i/23/38/47/233847.jpg)
Małopolska. Trwa dopinanie drogowej obwodnicy Krakowa
W przypadku woj. małopolskiego nowości dotyczą przede wszystkim finalizowanej już obwodnicy stolicy regionu, czyli Krakowa oraz prowadzącej do niej trasy. Mowa o trzech odcinkach S7 i S52.
Jeśli chodzi o S7, w ramach szeroko zakrojonego projektu obejmującego trasę od granicy z woj. świętokrzyskim do Krakowa właśnie, końca dobiega powoli budowa odcinka Miechów-Szczepanowice o długości ok. 5,3 km. Wartość zadania to prawie 162,5 mln zł, stan zaawansowania robót wynosi 76,23 proc., a oddanie do użytku planowane jest w III kwartale 2024 r.
![Trasa główna budowanej drogi ekspresowej S7 między Miechowem i Szczepanowicami (Fot. s7miechow-szczepanowice.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087104_15_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
Odcinek Miechów-Szczepanowice to część drogi ekspresowej S7 relacji Warszawa-Rabka-Chyżne-Słowacja, stanowiącej element sieci kompleksowej TEN-T – podobnie jak ok. 14-kilometrowy fragment ekspresówki między Widomą i krakowskimi Mistrzejowicami. Tu jednak do zrobienia jest znacznie więcej i za dużo większe pieniądze, bo 1 mld 545,7 mln zł. Tę inwestycję podzielono na dwa mniejsze odcinki, gdzie pierwszy jest gotowy w 86 proc., a drugi w 84 proc. Dopuszczenie do ruchu zaplanowano jednak dopiero na IV kwartał.
![Fragment ekspresówki między Widomą i krakowskimi Mistrzejowicami (Fot. s7widoma-krakow.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087104_554_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
We wrześniu oddany do użytku ma być ponad 12-kilometrowy fragment S52, zwany Północną Obwodnicą Krakowa. Droga połączy węzły Modlnica i Mistrzejowice, i sprawi, że Kraków będzie miał już kompletną obwodnicę, na którą już teraz składają się części: zachodnia (DK94 oraz A4), południowa (A4) i wschodnia (S7).
Roboty są zaawansowane – na poziomie 86 proc. – a ukończone powinny być do III kwartału.
![We wrześniu oddany do użytku ma być ponad 12-kilometrowy fragment S52, zwany Północną Obwodnicą Krakowa (Fot. s52-polnocnaobwodnicakrakowa.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087105_333_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
7 km S1 w woj. śląskim, 16 km S3 w woj. dolnośląskim
Między Podwarpiem i Dąbrową Górniczą do końca zmierza budowa S1 na odcinku 7 km. Finalizację robót ustalono na 24 czerwca 2024 r., ale może to nastąpić później, bo GDDKiA jako termin udostępnienia drogi wskazuje przełom III i IV kwartału. Koszt realizacji tego przedsięwzięcia to 282,1 mln zł.
– Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną drogę ekspresową pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu – uzasadnia inwestycję Generalna Dyrekcja.
![Między Podwarpiem i Dąbrową Górniczą do końca zmierza budowa S1 na odcinku 7 km (Fot. GDDKiA)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.png)
Na ponad dwa razy dłuższym fragmencie budowana jest S3 między Bolkowem i Kamienną Górą Północ w woj. dolnośląskim. Dokładnie chodzi o 16,1 km drogi powstającej w ramach szerszego projektu S3 Legnica (A4) – Lubawka. Wartość umowy to 1 mld 536,9 mln zł.
Udostępnienie kierowcom planowane jest w III kwartale. Biorąc pod uwagę, że umowę na realizację podpisano w październiku 2018 r., nietrudno o wnioski, iż budowa się przeciąga. W ramach inwestycji powstają jednak 2 dwunawowe tunele drogowe o długości 2300 i 320 m – to właśnie prace przy ich wykonaniu są na tyle skomplikowane, że oddanie do użytku może nastąpić dopiero za kilka miesięcy.
![S3 między Bolkowem i Kamienną Górą Północ w woj. dolnośląskim to 16,1 km nowej drogi (Fot. s3-bolkow-kamiennagora.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087105_580_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
W drugiej połowie roku dwie „Eski” w woj. warmińsko-mazurskim i podlaskim
Prawie 13 km liczby sobie nowy fragment S16 Borki Wielkie-Mrągowo (woj. warmińsko-mazurskie). To inwestycja tocząca się w powiecie mrągowskim na terenie gmin Sorkwity i Mrągowo, będąca kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16, czyli jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur. Żeby móc tędy przejechać, trzeba jednak poczekać do III kwartału 2024 r. Na ten moment stan zaawansowania robót wynosi blisko 86 proc. Całość prac między Borkami Wielkimi i Mrągowem pochłonie 625,9 mln zł.
![Całość prac między Borkami Wielkimi i Mrągowem pochłonie 625,9 mln zł (Fot. s16borki-mragowo.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087106_311_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
W sąsiednim woj. podlaskim blisko ukończenia jest już cała trasa Via Baltica (S61), w ramach której oddany do użytku ma być niebawem odcinek Łomża Zachód-Kolno. To ok. 12,9 km drogi, będącej częścią projektu S61 Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, a stanowiącej obwodnicę Łomży.
Roboty na blisko 13-kilometrowym fragmencie za 713,4 mln zł są zaawansowane dopiero w niespełna 51 proc.
– Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu – na zasadzie przejezdności jedną nitką mostu na Narwi – w połowie 2024 r. To pozwoli na ruch samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą z ominięciem Łomży – podkreśla GDDKiA w komunikacie podsumowującym 2023 r.
Według aktualnych informacji od dyrekcji udostępnienie przewidywane jest w III kwartale br. Pełny standard drogi ekspresowej wspomniana trasa ma uzyskać w 2025 r.
![Blisko ukończenia jest już cała trasa Via Baltica (S61), w ramach której oddany do użytku ma być niebawem odcinek Łomża Zachód-Kolno (Fot. s61-lomza-kolno.gddkia.gov.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087106_333_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
Na finiszu trzy inwestycje w ramach Programu budowy 100 obwodnic
Trwają też budowy objazdówek w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W tym przypadku do oddania na ten rok planowane jest jednak w sumie tylko 10 km tego rodzaju tras.
W ciągu drogi krajowej nr 31 budowana jest za 74,8 mln zł obwodnica Gryfina (5,5 km), która ma być dopuszczona do ruchu w IV kwartale br.
![W ciągu drogi krajowej nr 31 budowana jest za 74,8 mln zł obwodnica Gryfina (Fot. obwodnicagryfina.pl)](https://pliki.portalsamorzadowy.pl/i/23/38/56/233856.jpg)
Około 3,1 km liczyć sobie będzie obwodnica Strykowa w ciągu DK 32, której budowa jest w tym momencie zaawansowana na poziomie 68,26 proc. Wartość inwestycji do 65,6 mln zł, a termin oddania III kwartał br.
Wcześniej, bo w II kwartale, gotowa ma być obwodnica Grzymiszewa (DK 72) na odcinku 1,4 km. Wykonawca zgarnie za realizację tej inwestycji niecałe 18,9 mln zł.
![W II kwartale gotowa ma być obwodnica Grzymiszewa (DK 72) na odcinku 1,4 km (Fot. obwodnica-grzymiszewa.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087107_198_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
Cztery odcinki dróg krajowych do oddania – dwie już niebawem, dwie pod koniec roku
23,5 km nowych dróg krajowych o klasie GP (droga ruchu przyspieszonego) GDDKiA chce udostępnić kierowcom do końca tego roku. Dwie mają być gotowe już w II kwartale.
Nazywany obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego odcinek DK 9 o długości 2,9 km być może zostanie ukończony już w kwietniu. Na razie stan zaawansowania prac wynosi prawie 86 proc. Budowa pochłonie 52,9 mln zł.
![Nazywany obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego odcinek DK 9 o długości 2,9 km być może zostanie ukończony już w kwietniu (Fot. dk9ostrowiec.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087107_553_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
Także w II kwartale planowane jest oddanie 1,5-kilometrowego fragmentu na DK 11 w woj. zachodniopomorskim. Chodzi o rondo Janiska-Kołobrzeg Wschód o wartości 56,3 mln zł.
Ponad 880 mln zł natomiast będzie kosztował odcinek DK 47 o długości 16,1 km Rdzawka-Nowy Targ. Droga powstaje na terenie gmin: Rabka Zdrój, Raba Wyżna, Nowy Targ oraz miasta Nowy Targ. Sfinalizowana ma zostać w IV kwartale 2024 r. Na ten moment wykonano 88 proc. robót.
![Ponad 880 mln zł natomiast będzie kosztował odcinek DK 47 o długości 16,1 km Rdzawka-Nowy Targ (Fot. dk47-rdzawka-nowytarg.pl)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/02/1708087107_25_To-maja-byc-najwazniejsze-nowe-drogi-w-2024-roku.jpg)
Również w IV kwartale gotowa powinna być DK 75 w Brzesku. To drugi etap tzw. łącznika brzeskiego o długości 3 km. W tym przypadku koszt wynosi 98,3 mln zł.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/09/Jak-budowac-bez-planu-zagospodarowania-przestrzennego-Jest-projekt-rozporzadzenia.png)
Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin.