Biznes

To mają być najważniejsze nowe drogi w 2024 roku

  • 16 lutego, 2024
  • 12 min read
To mają być najważniejsze nowe drogi w 2024 roku


Jeśli chodzi o nowo budowane drogi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza w 2024 udostępnić kierowcom blisko 25 km autostrad, ponad 117 km dróg ekspresowych, 10 km obwodnic realizowanych w ramach programu rządowego, a poza tym jeszcze 23,5 km dróg krajowych.

  • Sprawdziliśmy, kiedy dokładnie w tym roku można spodziewać się oddania do użytku całkowicie nowych odcinków dróg będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
  • – Trzeba pamiętać, że zgodnie z podpisanymi umowami z generalnymi wykonawcami, mają oni prawo do składania roszczeń, które po rozpatrzeniu mogą mieć wpływ na dzisiejsze założenia, co do terminu oddania do ruchu – zaznacza generalna dyrekcja, wskazując też na warunki pogodowe i nieprzewidziane dodatkowe roboty, jako czynniki także mające wpływ na terminy.
  • Jeśli chodzi o autostrady, udostępnione mają być dwa odcinki A2 w woj. mazowieckim. W przypadku dróg ekspresowych i dróg krajowych o klasie GP, gotowych powinno być w tym roku 14 fragmentów, spośród których najwięcej w woj. małopolskim i zachodniopomorskim.

16 oddziałów wojewódzkich GDDKiA jest w trakcie wielu inwestycji drogowych, które swój koniec powinny mieć w 2024 r., my jednak skupiliśmy się na całkowicie nowych odcinkach, dopiero powstających. W skali całego kraju mowa o 19 inwestycjach dotyczących autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych o wartości od kilkudziesięciu milionów do nawet kilku miliardów zł.

Plany planami, ale jeszcze wiele może się zmienić

Sprawdziliśmy, kiedy choć w przybliżeniu otwarcie ich dla ruchu jest planowane – jeśli nie w którym miesiącu, to przynajmniej w jakim kwartale. Generalna dyrekcja raczej niechętnie udziela tak dokładnych informacji, zwracając uwagę, że wpływ na zmianę terminu może mieć wiele czynników.

Przybędzie dróg ekspresowych i autostrad. GDDKiA ogłosiła plany na 2024 rok

– Trzeba pamiętać, że zgodnie z podpisanymi umowami z generalnymi wykonawcami, mają oni prawo do składania roszczeń, które po rozpatrzeniu mogą mieć wpływ na dzisiejsze założenia, co do terminu oddania do ruchu – oczywiście w sytuacji uznania choć w części przez zamawiającego ilości roszczonych dni – zaznacza biuro prasowe GDDKiA.

Dodaje, że w trakcie budowy na wydłużenie czasu realizacji inwestycji wpływ mają nierzadko zdarzenia nieprzewidywalne, np. dodatkowe badania archeologiczne, warunki pogodowe, dodatkowe roboty związane z geologią. Potrwać mogą też same odbiory techniczne.

– Pomimo tych przeszkód, zawsze poszukujemy i dążymy do rozwiązań takich, aby nasze inwestycje zostały oddane do ruchu w możliwie najkrótszym technicznie terminie z zachowaniem właściwej jakości – zapewnia.

Autostrada A2 w woj. mazowieckim wydłuży się o 24,6 km

Jeśli chodzi autostrady, to w tym roku powinno ich przybyć 24,6 km… chociaż określenie „ich” jest trochę na wyrost, ponieważ mówimy o udostępnieniu kierowcom dwóch odcinków jednej autostrady – A2 w woj. mazowieckim.

W ramach wydłużania A2 między Mińskiem Mazowieckiem i Siedlcami, na ukończeniu jest fragment Kałuszyn-Groszki (z węzłem) liczący sobie ok. 12,1 km. Budowa pochłonie w sumie 499,8 mln zł, a sfinalizowana powinna być w III kwartale br. Na ten moment zrealizowano 86,7 proc. prac w terenie.

Odcinek od węzła Kałuszyn (bez węzła) do węzła Groszki (z węzłem) liczy sobie 12,1 km (Fot. a2minsk-siedlce.pl)
Odcinek od węzła Kałuszyn (bez węzła) do węzła Groszki (z węzłem) liczy sobie 12,1 km (Fot. a2minsk-siedlce.pl)

Druga inwestycja na A2 w tym regionie to odcinek Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda) o długości 12,5 km. Tu wykonano już 87,3 prac, za które GDDKiA zapłaci wykonawcy łącznie 559,2 mln zł. Planowany termin udostępnienia dla ruchu to IV kwartał.

Odcinek od węzła Siedlce Zachód (dawniej Gręzów) do węzła Siedlce Południe (dawniej Swoboda) jest budowany za blisko 560 mln zł (Fot. a2minsk-siedlce.pl)
Odcinek od węzła Siedlce Zachód (dawniej Gręzów) do węzła Siedlce Południe (dawniej Swoboda) jest budowany za blisko 560 mln zł (Fot. a2minsk-siedlce.pl)

117,1 km nowych dróg ekspresowych. Trzy odcinki na ukończeniu w woj. zachodniopomorskim

W najbliższych miesiącach skorzystamy z 10 nowych odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 117,1 km. Najwięcej przybędzie ich w woj. małopolskim i woj. zachodniopomorskim.

Sześć firm chce projektować przygraniczny odcinek drogi S17. Znamy ceny ofert

Jeśli chodzi o Pomorze Zachodnie, to zakończyć powinna się budowa trzech, z czego dwa dotyczą drogi S3. W IV kwartale przewidziano oddanie do użytku ponad 17-kilometrowego fragmentu Świnoujście-Dargobądz, który realizowany jest kosztem 688,8 mln zł.

Drugi – Dargobądz-Troszyn – o długości 15,9 km to z kolei koszt 679,4 mln zł, a data zakończenia również IV kwartał 2024 r. Razem to 33 km nowej drogi ekspresowej S3, której budowa ruszyła w 2022 r. Powstaje ona głównie w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 3, a więc konieczne są liczne zmiany organizacji ruchu. Największym obiektem na budowanym 33-kilometrowym odcinku jest most w Wolinie.

Między Świnoujściem i Troszynem powstają 33 km drogi S3 (Fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk)
Między Świnoujściem i Troszynem powstają 33 km drogi S3 (Fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk)

Obwodnica Koszalina i Sianowa miała być gotowa w 2023, ale będzie w 2024

Trzecia z trwających inwestycji planowanych niebawem do ukończenia to S6 obwodnica Koszalina i Sianowa. Zgodnie z podpisaną 20 lipca 2021 r. umową roboty wycenione na 448,9 mln zł powinny być już sfinalizowane. Obwodnicę zamierzano otworzyć w 2023 r. i prace musiały być wydłużone m.in. na 800-metrowej estakadzie budowanej nad linią kolejową. To element, który sprawia wykonawcy najwięcej trudności.

– Plan jest taki, by pod koniec pierwszego kwartału tego roku, czyli gdzieś na przełomie marca i kwietnia, puścić ruch jedną jezdnią na budowanej jeszcze estakadzie. Dzięki temu, dałoby się już objechać Koszalin – powiedział portalowi muratorplus.pl kilka dni temu Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA.

W informacji przekazanej PortalSamorzadowy.pl dyrekcja wskazała, że udostępnienie dla ruchu planowane jest na III kwartał. Aktualny postęp czasowy robót szacowany jest na ok. 88,7 proc.

Estakada nad torami kolejowymi w ciągu S6 na powstającej obwodnicy Koszalina i Sianowa (Fot. s6-obwodnicakoszalina.pl)
Estakada nad torami kolejowymi w ciągu S6 na powstającej obwodnicy Koszalina i Sianowa (Fot. s6-obwodnicakoszalina.pl)

Małopolska. Trwa dopinanie drogowej obwodnicy Krakowa

W przypadku woj. małopolskiego nowości dotyczą przede wszystkim finalizowanej już obwodnicy stolicy regionu, czyli Krakowa oraz prowadzącej do niej trasy. Mowa o trzech odcinkach S7 i S52.

Jeśli chodzi o S7, w ramach szeroko zakrojonego projektu obejmującego trasę od granicy z woj. świętokrzyskim do Krakowa właśnie, końca dobiega powoli budowa odcinka Miechów-Szczepanowice o długości ok. 5,3 km. Wartość zadania to prawie 162,5 mln zł, stan zaawansowania robót wynosi 76,23 proc., a oddanie do użytku planowane jest w III kwartale 2024 r.

Trasa główna budowanej drogi ekspresowej S7 między Miechowem i Szczepanowicami (Fot. s7miechow-szczepanowice.pl)
Trasa główna budowanej drogi ekspresowej S7 między Miechowem i Szczepanowicami (Fot. s7miechow-szczepanowice.pl)

Odcinek Miechów-Szczepanowice to część drogi ekspresowej S7 relacji Warszawa-Rabka-Chyżne-Słowacja, stanowiącej element sieci kompleksowej TEN-T – podobnie jak ok. 14-kilometrowy fragment ekspresówki między Widomą i krakowskimi Mistrzejowicami. Tu jednak do zrobienia jest znacznie więcej i za dużo większe pieniądze, bo 1 mld 545,7 mln zł. Tę inwestycję podzielono na dwa mniejsze odcinki, gdzie pierwszy jest gotowy w 86 proc., a drugi w 84 proc. Dopuszczenie do ruchu zaplanowano jednak dopiero na IV kwartał.

Fragment ekspresówki między Widomą i krakowskimi Mistrzejowicami (Fot. s7widoma-krakow.pl)
Fragment ekspresówki między Widomą i krakowskimi Mistrzejowicami (Fot. s7widoma-krakow.pl)

We wrześniu oddany do użytku ma być ponad 12-kilometrowy fragment S52, zwany Północną Obwodnicą Krakowa. Droga połączy węzły Modlnica i Mistrzejowice, i sprawi, że Kraków będzie miał już kompletną obwodnicę, na którą już teraz składają się części: zachodnia (DK94 oraz A4), południowa (A4) i wschodnia (S7).
Roboty są zaawansowane – na poziomie 86 proc. – a ukończone powinny być do III kwartału.

We wrześniu oddany do użytku ma być ponad 12-kilometrowy fragment S52, zwany Północną Obwodnicą Krakowa (Fot. s52-polnocnaobwodnicakrakowa.pl)
We wrześniu oddany do użytku ma być ponad 12-kilometrowy fragment S52, zwany Północną Obwodnicą Krakowa (Fot. s52-polnocnaobwodnicakrakowa.pl)

7 km S1 w woj. śląskim, 16 km S3 w woj. dolnośląskim

Między Podwarpiem i Dąbrową Górniczą do końca zmierza budowa S1 na odcinku 7 km. Finalizację robót ustalono na 24 czerwca 2024 r., ale może to nastąpić później, bo GDDKiA jako termin udostępnienia drogi wskazuje przełom III i IV kwartału. Koszt realizacji tego przedsięwzięcia to 282,1 mln zł.

Niebezpieczne osuwisko na S1. GDDKiA wprowadza ruch wahadłowy

– Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną drogę ekspresową pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu – uzasadnia inwestycję Generalna Dyrekcja.

Między Podwarpiem i Dąbrową Górniczą do końca zmierza budowa S1 na odcinku 7 km (Fot. GDDKiA)
Między Podwarpiem i Dąbrową Górniczą do końca zmierza budowa S1 na odcinku 7 km (Fot. GDDKiA)

Na ponad dwa razy dłuższym fragmencie budowana jest S3 między Bolkowem i Kamienną Górą Północ w woj. dolnośląskim. Dokładnie chodzi o 16,1 km drogi powstającej w ramach szerszego projektu S3 Legnica (A4) – Lubawka. Wartość umowy to 1 mld 536,9 mln zł.

Udostępnienie kierowcom planowane jest w III kwartale. Biorąc pod uwagę, że umowę na realizację podpisano w październiku 2018 r., nietrudno o wnioski, iż budowa się przeciąga. W ramach inwestycji powstają jednak 2 dwunawowe tunele drogowe o długości 2300 i 320 m – to właśnie prace przy ich wykonaniu są na tyle skomplikowane, że oddanie do użytku może nastąpić dopiero za kilka miesięcy.

S3 między Bolkowem i Kamienną Górą Północ w woj. dolnośląskim to 16,1 km nowej drogi (Fot. s3-bolkow-kamiennagora.pl)
S3 między Bolkowem i Kamienną Górą Północ w woj. dolnośląskim to 16,1 km nowej drogi (Fot. s3-bolkow-kamiennagora.pl)

W drugiej połowie roku dwie „Eski” w woj. warmińsko-mazurskim i podlaskim

Prawie 13 km liczby sobie nowy fragment S16 Borki Wielkie-Mrągowo (woj. warmińsko-mazurskie). To inwestycja tocząca się w powiecie mrągowskim na terenie gmin Sorkwity i Mrągowo, będąca kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16, czyli jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur. Żeby móc tędy przejechać, trzeba jednak poczekać do III kwartału 2024 r. Na ten moment stan zaawansowania robót wynosi blisko 86 proc. Całość prac między Borkami Wielkimi i Mrągowem pochłonie 625,9 mln zł.

Całość prac między Borkami Wielkimi i Mrągowem pochłonie 625,9 mln zł (Fot. s16borki-mragowo.pl)
Całość prac między Borkami Wielkimi i Mrągowem pochłonie 625,9 mln zł (Fot. s16borki-mragowo.pl)

W sąsiednim woj. podlaskim blisko ukończenia jest już cała trasa Via Baltica (S61), w ramach której oddany do użytku ma być niebawem odcinek Łomża Zachód-Kolno. To ok. 12,9 km drogi, będącej częścią projektu S61 Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, a stanowiącej obwodnicę Łomży.

Roboty na blisko 13-kilometrowym fragmencie za 713,4 mln zł są zaawansowane dopiero w niespełna 51 proc.

– Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu – na zasadzie przejezdności jedną nitką mostu na Narwi – w połowie 2024 r. To pozwoli na ruch samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą z ominięciem Łomży – podkreśla GDDKiA w komunikacie podsumowującym 2023 r.

Według aktualnych informacji od dyrekcji udostępnienie przewidywane jest w III kwartale br. Pełny standard drogi ekspresowej wspomniana trasa ma uzyskać w 2025 r.

Blisko ukończenia jest już cała trasa Via Baltica (S61), w ramach której oddany do użytku ma być niebawem odcinek Łomża Zachód-Kolno (Fot. s61-lomza-kolno.gddkia.gov.pl)
Blisko ukończenia jest już cała trasa Via Baltica (S61), w ramach której oddany do użytku ma być niebawem odcinek Łomża Zachód-Kolno (Fot. s61-lomza-kolno.gddkia.gov.pl)

Na finiszu trzy inwestycje w ramach Programu budowy 100 obwodnic

Trwają też budowy objazdówek w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W tym przypadku do oddania na ten rok planowane jest jednak w sumie tylko 10 km tego rodzaju tras.

W ciągu drogi krajowej nr 31 budowana jest za 74,8 mln zł obwodnica Gryfina (5,5 km), która ma być dopuszczona do ruchu w IV kwartale br.

W ciągu drogi krajowej nr 31 budowana jest za 74,8 mln zł obwodnica Gryfina (Fot. obwodnicagryfina.pl)
W ciągu drogi krajowej nr 31 budowana jest za 74,8 mln zł obwodnica Gryfina (Fot. obwodnicagryfina.pl)

Około 3,1 km liczyć sobie będzie obwodnica Strykowa w ciągu DK 32, której budowa jest w tym momencie zaawansowana na poziomie 68,26 proc. Wartość inwestycji do 65,6 mln zł, a termin oddania III kwartał br.

Wcześniej, bo w II kwartale, gotowa ma być obwodnica Grzymiszewa (DK 72) na odcinku 1,4 km. Wykonawca zgarnie za realizację tej inwestycji niecałe 18,9 mln zł.

W II kwartale gotowa ma być obwodnica Grzymiszewa (DK 72) na odcinku 1,4 km (Fot. obwodnica-grzymiszewa.pl)
W II kwartale gotowa ma być obwodnica Grzymiszewa (DK 72) na odcinku 1,4 km (Fot. obwodnica-grzymiszewa.pl)

Cztery odcinki dróg krajowych do oddania – dwie już niebawem, dwie pod koniec roku

23,5 km nowych dróg krajowych o klasie GP (droga ruchu przyspieszonego) GDDKiA chce udostępnić kierowcom do końca tego roku. Dwie mają być gotowe już w II kwartale.

Nazywany obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego odcinek DK 9 o długości 2,9 km być może zostanie ukończony już w kwietniu. Na razie stan zaawansowania prac wynosi prawie 86 proc. Budowa pochłonie 52,9 mln zł.

Nazywany obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego odcinek DK 9 o długości 2,9 km być może zostanie ukończony już w kwietniu (Fot. dk9ostrowiec.pl)
Nazywany obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego odcinek DK 9 o długości 2,9 km być może zostanie ukończony już w kwietniu (Fot. dk9ostrowiec.pl)

Także w II kwartale planowane jest oddanie 1,5-kilometrowego fragmentu na DK 11 w woj. zachodniopomorskim. Chodzi o rondo Janiska-Kołobrzeg Wschód o wartości 56,3 mln zł.

To będzie najwyższa estakada w Polsce. Zmieści się pod nią kilka bloków

Ponad 880 mln zł natomiast będzie kosztował odcinek DK 47 o długości 16,1 km Rdzawka-Nowy Targ. Droga powstaje na terenie gmin: Rabka Zdrój, Raba Wyżna, Nowy Targ oraz miasta Nowy Targ. Sfinalizowana ma zostać w IV kwartale 2024 r. Na ten moment wykonano 88 proc. robót.

Ponad 880 mln zł natomiast będzie kosztował odcinek DK 47 o długości 16,1 km Rdzawka-Nowy Targ (Fot. dk47-rdzawka-nowytarg.pl)
Ponad 880 mln zł natomiast będzie kosztował odcinek DK 47 o długości 16,1 km Rdzawka-Nowy Targ (Fot. dk47-rdzawka-nowytarg.pl)

Również w IV kwartale gotowa powinna być DK 75 w Brzesku. To drugi etap tzw. łącznika brzeskiego o długości 3 km. W tym przypadku koszt wynosi 98,3 mln zł.


Źródło

Warto przeczytać!  LOTTO z 14.07.2023 - wyniki losowania. Jakie numery zostały wylosowane w czwartek, 13.07.2023 w Lotto i Lotto Plus?