Fotografia

To najdroższy portret, który nigdy nie został sprzedany

  • 22 lipca, 2023
  • 10 min read
To najdroższy portret, który nigdy nie został sprzedany


Byłem zszokowany, gdy dowiedziałem się niedawno, że portret, który zrobiłem prawie dziesięć lat temu, może mieć dziś nieopłaconą umowę o wartości 6 000 000,00 $. Wiedziałam, że zdjęcia będą ważne, że ON będzie ważny. Nie mogłem wiedzieć, jak bardzo miałem rację.

W styczniu 2014 wykonałem pierwsze profesjonalne portrety Vitalika Buterina, nastoletniego wynalazcy drugiej co do wielkości kryptowaluty na świecie, Ethereum. Mocno wierzyłem, że 19-letni Vitalik Buterin był altruistą, a kiedy przemawiał, można było poczuć, jak tworzy się historia. Pamiętam jeżące mi się włosy na rękach i dreszcze w kręgosłupie.

Teraz, w wieku 29 lat, w wieku 27 lat, Vitalik był wart ponad 1,3 miliarda dolarów, co czyni go bogatszym w młodszym wieku niż Steve Jobs. Może być także jedyną osobą na świecie, która celowo i publicznie usunęła 6,7 ​​miliarda dolarów ze względu na uczciwość.
Jego ciągłe komentarze i wkład zapewniły mu tytuł „Księcia kryptowalut” na okładce magazynu TIME w 2022 roku.

Nie jestem obojętny na prawdopodobnie normalny wygląd powyższego portretu. Czytaj dalej, a dowiesz się, jak wyjątkowe są moje portrety i wydaje się, że do dziś nikt nie powtórzył tego samego wyczynu. Zwykle wystarczy szybkie wyszukanie jego imienia w Google, aby ktoś zrozumiał, czym różnią się moje portrety.

Żywo pamiętam moje pierwsze wrażenie z Vitalika. Stał zgarbiony, jakby przepraszająco dopasowując się do wzrostu otaczających go osób. Jego oczy poruszały się szybko, na przemian z niepokojem i kalkulacją. Ubierał się jak każdy nastolatek w lokalnym sklepie z komiksami w rozczochrane ciuchy bardziej odpowiednie do liceum niż do biura. Było oczywiste, że będzie wyglądał bardziej komfortowo grając w gry wideo niż mając do czynienia z ludźmi biznesu. Od tego czasu przeczytałem, że Vitalik jest autystyczny i że przewidywane przez niego nienormalne zachowanie było bardzo oczywiste.

Jako geek-gracz, który spędził wiele godzin na konwentach geeków, był jednym z moich ludzi. Wiem, że ludzie się zmieniają, kiedy rozmawiają o tym, co ich podnieca, więc kiedy poświęcił czas na edukowanie mnie o swoich pomysłach na przyszłość, niespokojny nastolatek wyparował. Jego postawa się wyprostowała, a wzrok uniósł, patrząc w przyszłość, którą tylko on mógł zobaczyć. Krótko emanował pewnością siebie. Transformacja była znacząca i widziałem prawdziwy potencjał dla zdjęcia. Przede wszystkim podziwiałem jego autentyczność.

Nie robisz zdjęcia, ty je robisz.

Ansela Adamsa

Chciałem jako pierwszy sfotografować go, gdy zmieniał się w profesjonalistę. Chciałem wydobyć z charakteru Vitalika to, co najlepsze, widoczne tylko podczas intymnych rozmów. Moim ostatecznym zamiarem było pomóc mu zdobyć potężne narzędzie do autobrandingu. Chciałem zainwestować w jego ryzykowną zmianę świata. Gdyby mu się powiodło, być może widziałem negocjacje dotyczące licencji i praw autorskich. Więc wysłałem e-mail.

Warto przeczytać!  Oda do mojej pierwszej lustrzanki cyfrowej, Canon EOS D2000: Przegląd fotografii cyfrowej

Oferta była prosta, ale wykonanie już nie. Brakujący gotówki nastolatek przyjął moje oświadczyny kilka godzin po tym, jak ogłosił światu swój wynalazek, i potrzeba było wielu e-maili, aby przekonać Vitalika do mojej wizji inspirującego lidera. Chciał czegoś bardziej zorientowanego na przyrodę i swobodnego, ale wyobraziłem sobie drogę, jaką przechodzą zdjęcia z aparatu aż do okładki magazynu biznesowego. Zdecydowaliśmy się na zdjęcia w biurze, w którym się spotkaliśmy, i zaplanowaliśmy dwie konfiguracje tła i oświetlenia.

Wszystko odbyło się moim kosztem, nie ograniczałem własnego wysiłku ani wydatków, a sesja stała się najbardziej przemyślaną produkcją w mojej karierze. Byłem pewien, że w kolejnych miesiącach będę odbierał telefony z czasopism i gazet. Dni poprzedzające sesję zdjęciową spędziłam na organizowaniu sesji z kreatywną wizażystką Jocelyn Santos-Thompson i niesamowitą fotografką Kareen Mallon, która pełniła funkcję asystentki fotograficznej. Wybrałem Jocelyn ze względu na jej talent, łagodne zachowanie i magiczną jakość, jaką jej obecność wnosi do pokoju. Kareen została wybrana, ponieważ ucieleśnia spokój, a jednocześnie jest bystra i wykazuje wyjątkowy talent.

Wraz ze średnioformatowym cyfrowym tyłem PhaseOne IQ140 i 2 zestawami oświetleniowymi Hensel Porty L 1200, pierścieniową lampą błyskową oraz różnymi softboxami i tłami, postanowiliśmy stworzyć historię portretu.

Człowiek planuje, a Bóg się śmieje.

Przysłowie jidysz

W dniu sesji moje serce upadło, gdy Vitalik wszedł do pokoju w rozczochranym stanie. Był nieogolony, miał trądzik po ostatnich stresujących wystąpieniach publicznych, nosił naturalnie zniszczone ubrania i twierdził, że ma ograniczony czas. Wszystkie nasze rozmowy o przygotowaniach do sesji wyrzucił przez okno.

Nie mógłbym być szczęśliwszy, mając mój zespół, który pomógł mi szybko wykonać zadanie. Dostosowałem się, zdejmując własną koszulę i dopasowując ją do młodego krypto księcia. Na odprawie przed sesją podkreśliłem, że Vitalik musi czuć się komfortowo i tak zadowolony, że na jego spoczynkowej twarzy maluje się delikatny uśmiech. Wcześnie zdecydowałem, że chcę naśladować pozę i mimikę Mony Lisy, ponieważ nie wymagało to zbyt wiele od Vitalika, a jednocześnie uchwyciłem zachęcający, ale enigmatyczny wyraz jego twarzy. Był to również bezczelny sposób, w jaki powiedziałem, że skończyłem swoje 10 000 godzin i wlewam pełne intencje w moje rzemiosło.

Warto przeczytać!  Zwycięzcy Mobile Photography Awards 2024

Nie można łatwo nakierować osoby o usposobieniu Vitalika, aby zrobiła naturalną minę. To, co można zrobić, to stworzyć środowisko, w którym w ogóle nie trzeba zastanawiać się nad swoją ekspresją. Introwertycy często potrzebują osoby, na której mogliby się skupić, a Jocelyn otrzymała tę rolę. Powiedziałem jej, że Vitalik lubi rozmawiać o WoW (World of Warcraft), blockchain i swoim ojcu. Dałem jej wolną rękę w podważaniu go w tych sprawach, podczas gdy ona spędzała sporo czasu delikatnie dotykając jego twarzy i uśmiechając się do niego, kiedy odpowiadał na jej pytania. Podczas sesji siedziała obok kamery, kontynuując rozmowę z Vitalikiem.

Zauważyłem dziwny zegarek na jego nadgarstku, który nie miał w ogóle żadnych cyfr. Zapytałem i okazało się, że to prezent od jego ojca, Dmitrija, który pokazuje czas w systemie binarnym. Podczas omawiania prezentu był ciepły i zamglony, więc postanowiono go dumnie pokazać na sesji. Sesja była zwycięstwem od samego początku, kiedy wyrzeźbiliśmy go w jego najlepszym wydaniu.

Rezultatem były portrety, które ukazały spokojnego i pewnego siebie Vitalika, nadając mu przystępny i ufny wygląd. Byłem w pełni usatysfakcjonowany, ale musiałem zrobić jeszcze kilka ujęć i porozmawiać o interesach.

Drugi portret Vitalika został zabrany dla potomności, aby udokumentować Vitalika w jego normalnym stroju, a następnie współzałożyciel Ethereum, Anthony Di Iorio, nalegał na portret dla siebie. Di Iori wydawał się przedstawiać siebie jako szefa Ethereum jako głównego inwestora. Podczas sesji Anthony unosił się w tle, nadzorując i wykorzystując szybką przewagę, by nalegać na kilka portretów dla siebie.

Nagrywałem na żywo do mojego laptopa za pomocą Capture One w celu ich natychmiastowego podglądu i zatwierdzenia. Współzałożyciele byli bardzo zadowoleni z sesji. Podczas przeglądu opisałem dostarczanie plików i po raz drugi przypomniałem im, że portrety są do użytku osobistego na blogach. Zachęciłem ich do wysyłania zapytań o licencję drogą do mnie.

Z perspektywy czasu sprawa stała się interesująca. Zapytali, czy mogą zapłacić mi w nadchodzącej kryptografii za prawa autorskie, kiedy uruchomili swoją pierwszą ofertę monet w ciągu roku. Zgodziłem się tak długo, że było to równowartość 1200,00 CAD za 2 zestawy zdjęć, obiad, za który zapłaciłem wcześniej, sprzęt premium, wizażystę i asystenta. W dalszej części wyszczególniam oszałamiającą kwotę, która byłaby dziś warta.

Warto przeczytać!  Leica przedstawia „przedłużacz” Vario-Elmar-SL 100-400 F5-6.3 i 1.4x: przegląd fotografii cyfrowej

Początek końca początku

Wynikająca z tego wypłata w walucie teoretycznej nigdy nie nadeszła. Wszystko skończyło się nagle po tym. Na początku lutego wysłałem e-maile z portretami do Vitalika i Anthony’ego. Poza krótkim spotkaniem kilka tygodni później na Vancouver Confest 2014, nasze drogi już się nie skrzyżowały. Wymieniliśmy kilka e-maili, że zrobimy więcej sesji zdjęciowych w zamian za ich nadchodzącą walutę, ale życie potoczyło nas w różnych kierunkach i szybko o sobie zapomnieliśmy. Nie związany już z ich branżą, przez lata pozostawałem nieświadomy ich sukcesu, ale szczególnie nieświadomy nadużyć praw autorskich do moich zdjęć.

Jest mało prawdopodobne, aby ktokolwiek mógł przewidzieć, jaką rolę odegrają te zdjęcia w dyskursie publicznym. Pojawiają się na wielu platformach medialnych, artykułach informacyjnych, podcastach, stronach internetowych, pochodnych grafikach fanów i memach i są sprzedawane jako podróbki NFT. CNBC naruszyło prawa autorskie czterokrotnie, jeszcze w maju 2022 r. Wydaje się, że moje portrety odegrały kluczową rolę w kształtowaniu pozytywnego postrzegania Vitalika i w niewielkim stopniu przyczyniły się do powstania Ethereum.

Marka zaprojektowana z moim portretem jako twarzą

Pomimo tego, że jest to w 100% nieautoryzowane użycie i brak akredytacji, te portrety głęboko zakorzeniły się w rozmowach społeczności wokół młodego wynalazcy.

Dziś walczę o uznanie i uznanie po tym, jak portrety stały się sławne, pozostawiając moje imię niewypowiedziane. Historia tego, co zrobiłem dla Vitalika, nie została opowiedziana, a każdy, kto patrzy wstecz, może zobaczyć jego wartość, biorąc pod uwagę czas i to, co wydarzyło się później. Wszelka radość, jaką czerpałem z oglądania moich zdjęć spełniających rolę, którą pierwotnie zamierzałem, została stłumiona, gdy dowiedziałem się, że zostały one wykorzystane komercyjnie przez współzałożycieli Ethereum, którzy nigdy nie wywiązali się z negocjacji.

Biorąc pod uwagę, że ich produkt został wprowadzony na rynek po cenie 0,30 USD za monetę, ich oferta wynosiłaby od 3000 do 4000 monet ETH i gdzieś powyżej 6 000 000,00 USD w momencie pisania tego tekstu.

Wolę myśleć, że nastoletni Vitalik po prostu nie zrozumiał całej tej profesjonalnej rozmowy o prawach autorskich i zostawił wszystko swojemu inwestorowi Anthony’emu Di Iorio, który zarządzał biznesową stroną rzeczy. Anthony opuścił projekt po walkach wewnętrznych w 2015 roku. Pojawiły się e-maile, w których stwierdzono, że współzałożyciel przesłał moje portrety do magazynów do publikacji. Wysłałem e-maile z prośbą o przedstawienie ich wersji wydarzeń.

o autorze

Andrew Miller to kanadyjski fotograf z 24-letnim doświadczeniem komercyjnym i kreatywnym. Jego zdjęcia Burning Mana, cyrku, innowacyjnych dyrektorów i postaci malowanych na ciele są znane na całym świecie.

Zastrzeżenie: Poglądy i opinie wyrażone w tym artykule są wyłącznie poglądami autora i niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko DIYP lub jego zespołu redakcyjnego.




Źródło