Rozrywka

To Perelman Performing Arts Center, ale Bloomberg dał więcej

  • 7 czerwca, 2023
  • 7 min read
To Perelman Performing Arts Center, ale Bloomberg dał więcej


Wyglądało na to, że to się nigdy nie wydarzy.

Z roku na rok plany budowy instytucji kulturalnej na terenie World Trade Center kiełkowały, ale potem spełzły na niczym. Międzynarodowe Centrum Wolności, Joyce Theatre, Drawing Center, Signature Theatre, New York City Opera, projekt Franka Gehry’ego — wszystkie były omawiane jako możliwości, ale żadna z nich nie została zrealizowana.

Teraz, dwie dekady po tym, jak plan zagospodarowania strefy zero z 2003 roku zakładał element kulturalny, centrum sztuk widowiskowych wreszcie przygotowuje się do otwarcia we wrześniu. I choć nosi nazwisko Ronalda O. Perelmana, biznesmena miliardera, który w 2016 roku zapoczątkował konający projekt, ogłaszając darowiznę w wysokości 75 milionów dolarów, osobę, która ostatecznie doprowadziła projekt do mety i która w końcu dała więcej pieniędzy niż pan Perelman, jest Michael R. Bloomberg, miliarder, były burmistrz.

Pan Bloomberg przekazał centrum sztuki 130 milionów dolarów, dar, który nie został wcześniej ujawniony, i objął stanowisko prezesa zarządu w 2020 r. (zastępując Barbrę Streisand, która została mianowana przewodniczącą w 2016 r.), kiedy organizacja potrzebowała silnego zbieracz funduszy. Centrum, które ostatecznie będzie kosztować 500 milionów dolarów – ponad dwa razy więcej niż przewidywano w 2016 roku – jest teraz na dobrej drodze do przecięcia wstęgi 13 września.

„Mogę sobie na to pozwolić” — powiedział Bloomberg o swojej szczodrości podczas niedawnej wycieczki po centrum w kasku. „A oni potrzebują pieniędzy”.

Centrum nadal nosi nazwę Perelman Performing Arts Center, ale nazwa Perelman jest obecnie mniej podkreślana. Podczas gdy materiały promocyjne centrum nazywały je kiedyś w skrócie „Perelman”, teraz nazywają je „PAC NYC”, przy czym PAC to skrót od Performing Arts Center. Jej strona internetowa, kiedyś theperelman.org, to teraz pacnyc.org, zmiana, którą według urzędników wprowadzili w celu zawężenia adresu URL.

Warto przeczytać!  Książę i księżna Walii obserwują, jak Dame Helen Mirren składa hołd zmarłej królowej

Pan Perelman, potentat kosmetyczny, miał ostatnio problemy finansowe, co skłoniło niektórych do zastanowienia się, czy wywiązał się ze swoich zobowiązań. Ale pan Bloomberg powiedział, że pan Perelman przeszedł. „Zapłacił z góry – nigdy nie musiał prosić go o czek” – powiedział Bloomberg. „Zawsze byli tam przed harmonogramem”.

Pan Perelman powiedział w oświadczeniu, że centrum sztuki „przyniesie odnowę i społeczność, którą sztuka zawsze reprezentowała”.

„Mike i wielu innych miało wizję, a dzięki wspólnemu zaangażowaniu jest ona teraz realizowana” — kontynuował Perelman. „Jestem podekscytowany, że mogłem odegrać rolę w jego urzeczywistnieniu”.

Nowe centrum otwiera się w momencie, gdy wiele organizacji artystycznych walczy o powrót po pandemii, a nowojorskie instytucje artystyczne konkurują o wsparcie filantropijne, talenty i publiczność. The Shed, kolejna droga, uderzająca architektonicznie przestrzeń artystyczna, została otwarta w Hudson Yards rok przed wybuchem pandemii i miała pewne trudności ze znalezieniem oparcia.

Pan Bloomberg był ściśle związany zarówno z Szopą, jak i Perelmanem — jako burmistrz i filantrop — i dawał po równo obu: jego darowizny na rzecz Szopy również osiągnęły 130 milionów dolarów.

Jako burmistrz Bloomberg początkowo przekazał teren World Trade Center gubernatorowi George’owi E. Patakiemu i zamiast tego skupił się na Far West Side, gdzie jego wczesne próby budowy stadionu piłkarskiego i zwabienia igrzysk olimpijskich zakończyły się fiaskiem, co jednak doprowadziło do powstania rozwoju Hudson Yards i Shed. Jednak z czasem Bloomberg zwrócił się z powrotem na Dolny Manhattan, zostając w 2006 roku prezesem Narodowego Muzeum i Miejsca Pamięci 11 Września, a następnie pełniąc rolę w centrum sztuk widowiskowych.

Pan Bloomberg powiedział, że mocno wierzy w ideę, że strona World Trade Center powinna dotyczyć zarówno odnowienia, jak i utraty. „Jest tak wiele tragedii” – powiedział. „Rodziny muszą żyć, a zmarli chcieliby, jak sądzę, aby ich krewni mieli życie”.

Warto przeczytać!  Czy „Ted Lasso” zakończył się sekwencją snów? Brendan Hunt waży

Chociaż Bloomberg chętnie przyznaje, że sam nie jest sępem kultury, postrzega sztukę jako ważny motor rozwoju gospodarczego, który kierował jego podejściem do projektów związanych z kapitałem kulturalnym jako burmistrza. „Kultura przyciąga kapitał znacznie bardziej niż kapitał kulturę” – powiedział. „Dlatego Nowy Jork i Londyn to dwa miasta, które przetrwają prawie wszystko – ponieważ mają handel i kulturę”.

Z pewnością oba ulubione projekty pana Bloomberga stoją przed wyzwaniami. Nieruchomości komercyjne cierpią na Dolnym Manhattanie iw Hudson Yards. I trudno jest zbudować elektorat dla nowego centrum kultury, zaczynając od budynku, a nie od programu, jak odkrył Szopa. Ale Bloomberg powiedział, że jest obojętny.

„To inny model biznesowy”, powiedział, porównując go do Serpentine Galleries w Londynie, muzeum bez stałej kolekcji, w którym pełni funkcję prezesa.

Plany artystyczne centrum Perelmana — które obiecuje prezentację teatru, tańca, muzyki, opery kameralnej i filmu — powinny urzeczywistnić się 14 czerwca, kiedy to zostanie ogłoszony pierwszy sezon. Z ostatnich ogłoszeń o przesłuchaniach wynika, że ​​w planach ma między innymi nowojorska premiera opery „An American Soldier” Huanga Ruo i Davida Henry’ego Hwanga oraz produkcja musicalu „Koty” Andrew Lloyda Webbera, którego akcja toczy się we współczesnej scenie balowej, z udziałem role, które „mogą być elastyczne w zależności od płci”.

Budynek, sześcian o wysokości 138 stóp, jest pokryty marmurem, który świeci w nocy, i ma elastyczne wnętrze z trzema przestrzeniami teatralnymi, które można łączyć, aby zapewnić wiele konfiguracji. Korporacja Rozwoju Dolnego Manhattanu przeznaczyła na projekt 100 milionów dolarów.

Warto przeczytać!  Horoskop dzienny na dziś na 9 czerwca 2024 r

Centrum miało już kilka wyboistych zmian w kierownictwie. David Lan, który kierował teatrem Young Vic w Londynie, był początkowo jego tymczasowym dyrektorem artystycznym. W 2018 roku dyrektorem artystycznym został Bill Rauch. W 2019 roku Leslie Koch zastąpił Maggie Boepple na stanowisku prezesa centrum (pani Koch w marcu 2022 roku została prezesem ds. Budownictwa i ustąpi po ukończeniu budowy). A w październiku zeszłego roku Khady Kamara, były dyrektor wykonawczy Second Stage Theatre, został mianowany dyrektorem wykonawczym.

Podczas swojej ostatniej wycieczki pan Bloomberg był najbardziej ożywiony, gdy mówił o elastyczności nowego projektu budynku — opracowanego przez architektów REX — oraz o tym, jak ściany i podłogi mogą się przesuwać, aby dostosować się do różnych wydarzeń.

„Jestem wielkim fanem Broadwayu — kocham musicale i komedie” — powiedział. Jeśli chodzi o jego gust w sztukach wizualnych, pan Bloomberg powiedział, że brakuje mu wnikliwego oka. „Nie znam się tak dobrze na kulturze, jak powinienem” — powiedział. „Byłem inżynierem na studiach. Czy uczęszczałem na wiele kursów artystycznych? Nie. Wiem, co lubię. Nie jestem pewien, czy potrafię ci wytłumaczyć, dlaczego”.

I mówił o jego wartości handlowej. „Zaspokaja zapotrzebowanie na różne miejsca o różnej wielkości” – powiedział. „Wiele firm będzie chciało wynająć tę powierzchnię. To świetne miejsce na spotkanie przy śniadaniu z klientami. Wesela, bar micwy, bierzmowania, rozdania dyplomów.

Pan Bloomberg brzmiał optymistycznie na temat Nowego Jorku jako miasta, które zawsze się odbija, i powiedział, że centrum jest „tym, czego potrzebuje śródmieście”.

„Śródmieście nie ma tyle kultury, co inne części miasta” – powiedział. „To zbierze całość w całość. Ekonomia będzie działać. Wiele osób będzie chciało skorzystać z tej lokalizacji.”


Źródło