Fotografia

To żyje! Format Dead Film, który nie umrze

  • 17 marca, 2024
  • 9 min read
To żyje!  Format Dead Film, który nie umrze


Jak maleńkie klejnoty połączone razem, wywołana rolka filmu 110 jest pięknaJak maleńkie klejnoty połączone razem, wywołana rolka filmu 110 jest piękna

Przeżyj na nowo lata 70., nakręć film w formacie 110 na zawsze!

Nieważne, jak to zmierzyć, negatywy w formacie 110 są malutkie. Choć może to brzmieć jak cecha „negatywna”, w rzeczywistości jest to jedna z wielu pozytywnych cech, które czynią ten format tak ujmującym.

Tak naprawdę istnieją trzy niezwykle istotne powody, dla których warto przyjąć format 110 jako preferowany materiał filmowy. Po pierwsze i najważniejsze, jest to maleńki, ujemny rozmiar. Podobnie jak wykwintny diament osadzony w złotej obrączce, 110 negatywów budzi podziw u patrzącego. Jak można zamknąć tak wiele obrazów wizualnych w tak zminiaturyzowanym zestawie wymiarów? Tę zagadkę rozwiązuje drugi powód wyboru formatu 110 – dziwaczne aparaty o niewiarygodnych specyfikacjach o wysokiej wydajności.

Zapomnij o Leice M6 lub Hasselblad 500C/M, poniższe trzy aparaty 110 są w równym stopniu wstrząsające innowacyjnością, jak i niezwykłe pod względem fotograficznych możliwości.

Lustrzanka Minolta 110 Zoom

Pierwszym członkiem tego ekskluzywnego klubu filmowego 110 jest niesamowita lustrzanka Minolta 110 Zoom SLR (około 1976). Ten aparat typu „szwajcarski scyzoryk”, jak pokazano na rysunku 1, jest aparatem automatycznym z priorytetem przysłony… wszystko jest zrobione za Ciebie, fotograficzny cud. Wystarczy ustawić przysłonę za pomocą dzikiego, plastikowego, perforowanego pokrętła w stylu science-fiction z przodu aparatu i można zacząć robić zdjęcia. Wykonywanie zdjęć ułatwia makroobiektyw zmiennoogniskowy 25–50 mm f/4,5, w którym ustawiana jest ostrość za pomocą systemu refleksyjnego przez obiektyw.

Minolta 110 Zoom SLR jest pełna zaskakujących specyfikacjiMinolta 110 Zoom SLR jest pełna zaskakujących specyfikacji
Rysunek 1. Jak maleńkie klejnoty połączone razem, wywołana rolka filmu 110 jest piękna

Zestaw funkcji aparatu uzupełnia zamykany spust migawki z gwintowanym gniazdem zwalniającym, kompensacją nadmiernej/niedoświetlenia, elektroniczną gorącą stopkę lampy błyskowej i przepastną, otwieraną tylną klapą do ładowania kasety z filmem 110 (patrz rysunek 2).

Rysunek 2. Nie jest to typowa konstrukcja lustrzanki jednoobiektywowej, ta lustrzanka Minolta 110 Zoom jest równie dziwaczna jak format 110Rysunek 2. Nie jest to typowa konstrukcja lustrzanki jednoobiektywowej, ta lustrzanka Minolta 110 Zoom jest równie dziwaczna jak format 110
Rysunek 2. Nie jest to typowa konstrukcja lustrzanki jednoobiektywowej, ta lustrzanka Minolta 110 Zoom jest równie dziwaczna jak format 110

Ale czekaj, jest tego więcej. Gniazdo statywu znajduje się z boku korpusu aparatu. To niezwykłe umiejscowienie umożliwia wykonanie solidnych zdjęć portretowych w mgnieniu oka. Wreszcie, a ten jest naprawdę zajebisty, mechanizm nawijacza to dźwignia przesuwu filmu, która znajduje się na spodzie aparatu. Zdobyć? Podczas przesuwania filmu nie będziesz mieć problemów z przeszkodami, podczas gdy Minolta stoi ładnie na statywie.

Poszukaj używanej lustrzanki jednoobiektywowej Minolta 110 Zoom w „doskonałym” stanie za 80–100 USD.

Warto przeczytać!  Fujifilm w końcu wypuszcza następcę swojego najbardziej zaawansowanego analogowego mini aparatu Instax

Pentaxa Auto 110

Jeśli spodobał Ci się ten ukłon w stronę innowacji, sięgnij po drugi wpis dotyczący aparatu na 110 kliszach. Ten model to prawdziwa gwiazda, niemal legenda krótkotrwałego rozkwitu formatu 110 – Pentax Auto 110 (około 1979 r.) i jego napędzana sterydami kontynuacja, Pentax Auto 110 Super (około 1982 r.). Jeśli Michael Jordan (mistrz supergwiazdy NBA) mógłby być aparatem, byłby Pentax Auto 110 (patrz rysunek 3).

Pentax Auto 110 — potężna lustrzanka jednoobiektywowa, która mieści się w dłoniPentax Auto 110 — potężna lustrzanka jednoobiektywowa, która mieści się w dłoni
Rysunek 3. Potężny system lustrzanek jednoobiektywowych mieszczący się w dłoni

Nie daj się zwieść jego niewielkim rozmiarom, ten aparat z łatwością konkuruje ponad swoim wzrostem ramię w ramię z legendarnym ochraniaczem do koszykówki 6′-6″. Jednak w przeciwieństwie do lustrzanki jednoobiektywowej Minolta 110 Zoom, Pentax Auto 110 nie jest samodzielnym aparatem, lecz kompletnym, profesjonalnym systemem wymiennych obiektywów (patrz rysunek 4).

Imponująca gama obiektywów obsługuje Pentax Auto 110Imponująca gama obiektywów obsługuje Pentax Auto 110
Imponująca gama obiektywów obsługuje Pentax Auto 110

Po raz kolejny, wyposażony w funkcję „automatycznego wszystkiego” w trybie TTL, Pentax przemieszcza się z punktu A do punktu B w jednej z najbardziej szalonych przejażdżek w świecie kamer. Każdy obiektyw jest obiektywem wyposażonym wyłącznie w optykę o świetle f/2,8 – innymi słowy, każdy obiektyw jest wyrafinowanym szkłem skupiającym, któremu brakuje zarówno przysłony przysłony, jak i systemu wyzwalania migawki. Tak, zgadza się, każdy obiektyw to wyłącznie idealnie przezroczyste szkło. Rzeczywista wartość przysłony i ekspozycja wyzwolenia migawki są „tworzone” wewnątrz aparatu w momencie naciśnięcia spustu migawki. Fantazyjny ruchomy mechanizm kombinowany tworzy odpowiednią przysłonę w momencie wyzwalania migawki. To jednocześnie przysłona ORAZ spust migawki; ale o wiele łatwiej jest to po prostu nazwać magią.

Jako aparat systemowy Pentax Auto 110 jest wyposażony w szeroką gamę wysokiej jakości szklanych wymiennych obiektywów, od obiektywu szerokokątnego 18 mm po teleobiektyw 50 mm. Jest też monstrualny obiektyw zmiennoogniskowy 20–40 mm, jak pokazano na rysunku 5. Elektryczna nawijarka (która służy również jako niezły uchwyt aparatu) (pokazana na rysunku 6), kilka elektronicznych lamp błyskowych, etui, pasek, a nawet Przedłużacz statywu (do uniesienia aparatu nad głowicę statywu) uzupełnia system aparatu 110.

Widząc potencjał w formacie 110, Pentax zastąpił Pentax Auto 110 modelem Pentax Auto 110 Super w 1982 roku (patrz rysunek 7). Podobnie jak „człowiek za milion dolarów” Super był szybszy, silniejszy i lepszy. Ulepszona matówka, nowy elektroniczny samowyzwalacz i nowy, bardziej nowoczesny system przesuwu filmu/migawki z jednym ruchem (oryginalny Pentax Auto 110 korzystał z dwusuwowego przesuwu filmu) sprawiły, że Pentax Auto 110 Super jest, cóż, super .

Warto przeczytać!  Jak prawidłowo używać kart pamięci aparatu: 14 wskazówek
Tylko nieco większy, Pentax Auto 110 Super (pierwszy plan) stanowi zdecydowaną poprawę w stosunku do Pentax Auto 110Tylko nieco większy, Pentax Auto 110 Super (pierwszy plan) stanowi zdecydowaną poprawę w stosunku do Pentax Auto 110
Tylko nieco większy, Pentax Auto 110 Super (pierwszy plan) stanowi zdecydowaną poprawę w stosunku do Pentax Auto 110

Te dwa aparaty w „doskonałym” stanie rzadko pojawiają się na rynku używanym, ale gdy będą dostępne, można spodziewać się ceny od 60 do 100 dolarów za Pentax Auto 110 i nieco wyższej za Pentax Auto 110 Super od 160 do 200 dolarów.

Obydwa aparaty Pentaxa mają jednak jedno złe zachowanie. Każdy aparat automatycznie rozpoznaje czułość filmu w kasecie 110, ale jedyne dwie prędkości, jakie może ustawić aparat to ASA 100 i ASA 400 (ten sam problem dotyczy także lustrzanki Minolta 110 Zoom). Chociaż w 1970 r. było to w porządku, dzisiejsze filmy mogą zawierać emulsje ISO 200. Jak można wykorzystać te nowe klisze w Pentaxie 110? Wystarczy przeciąć wskaźnik kołnierza szybkości filmu z boku kasety na pół, jak pokazano na rysunku 8. Ta niewielka operacja chirurgiczna ustawi prędkość ASA 400. Na przykład klisza Lomography Tiger ma czułość ISO 200. Przecięcie kołnierza wkładu Tiger na pół powoduje ustawienie ekspozycji aparatu Pentax na ASA 400. I odwrotnie, niemodyfikując kołnierza czułości kliszy, aparat zostanie ustawiony na ASA 100. To Twój wybór.

Rysunek 8. Wykonaj wycięcie, aby zmusić Pentax Auto 110 do przejścia w tryb ekspozycji ASA 400.Rysunek 8. Wykonaj wycięcie, aby zmusić Pentax Auto 110 do przejścia w tryb ekspozycji ASA 400.
Rysunek 8. Wykonaj wycięcie, aby zmusić Pentax Auto 110 do przejścia w tryb ekspozycji ASA 400.

Lomografia Diana Baby 110

Teraz trzeci i ostatni wpis ze 110 kamer otrzymuje „A” w kategorii uroczy. Lomography Diana Baby 110 (około 2012 r.) była odskocznią do stopniowego wypuszczenia na rynek nowych emulsji filmowych 110 (patrz rysunek 9).

Rysunek 9. Hej, kochanie, zmniejszyłem aparat;  ta Diana Baby 110 to sprytna redukcja średnioformatowego aparatu Diana F+Rysunek 9. Hej, kochanie, zmniejszyłem aparat;  ta Diana Baby 110 to sprytna redukcja średnioformatowego aparatu Diana F+
Rysunek 9. Hej, kochanie, zmniejszyłem aparat; ta Diana Baby 110 to sprytna redukcja średnioformatowego aparatu Diana F+

Przypominający zminiaturyzowany aparat formatu Diana F+ 120, Diana Baby 110 jest wyposażony w wymienny obiektyw z tworzywa sztucznego. Wraz z aparatem sprzedawany jest zarówno obiektyw 24 mm, jak i szerokokątny obiektyw 12 mm. Tak, zgadza się, ten aparat formatu 110 jest nadal sprzedawany przez firmę Lomography za 34,90 USD (SKU: hp620). Możesz go kupić tutaj.

Warto przeczytać!  Adobe Firefly działa globalnie i mówi w Twoim języku; oto jak go używać

Jednym z aspektów korzystania z aparatu Diana Baby 110, który może Cię zaskoczyć, jest konieczność zdjęcia tylnej części aparatu i zastąpienia go filmem nagrywającym na świeżym powietrzu, gdy będziesz gotowy do robienia zdjęć (patrz rysunek 10). Niewiarygodne, że dzięki temu działaniu wkład z folią 110 jest odsłonięty i widoczny podczas użytkowania. Przygotuj się więc na usłyszenie: „Hej, pani, odpadł tył aparatu”. I pamiętaj, żeby powiedzieć „dziękuję”.

Rysunek 10. Zamień tył Diana Baby 110 w celu zainstalowania kasety z filmemRysunek 10. Zamień tył Diana Baby 110 w celu zainstalowania kasety z filmem
Rysunek 10. Zamień tył Diana Baby 110 w celu zainstalowania kasety z filmem

To skupienie się na zwisaniu kasety z filmem z tyłu aparatu przedstawia ostatni ważny powód, dla którego warto zostać procarzem filmów 110. Kaseta z filmem 110 sama w sobie jest idealną metodą ładowania/rozładowywania folii. Koniec z grzebaniem w zwiniętej kliszy prowadzącej lub upuszczaniem szpuli papieru, po prostu otwórz klapkę aparatu i włóż kasetę. Bingo, jesteś gotowy do strzału. To prawie tak proste, jak fotografia cyfrowa, z tą różnicą, że w nagrodę otrzymujesz mały pasek diamentów.

Kiedy pada to leje; Firma Lomography wypuściła nowy aparat w formacie 110, Lomomatic 110 (około 2024 r.!). Od eleganckiej, całkowicie metalowej wersji z elektroniczną lampą błyskową (159 USD), jak pokazano na rysunku 11, poprzez model plastikowy z elektroniczną lampą błyskową (119 USD) po plastikowy aparat bez lampy błyskowej (99 USD), każdy Lomomatic jest wyposażony w szklany obiektyw meniskowy, automatyczna ekspozycja, ogniskowanie strefowe i ekscytujący mechanizm przesuwania kliszy przypominający kamerę szpiegowską. Pozdrawiam, podwójne O 7.

Rysunek 11. Umieść Lomomatic w kieszeni, aby zapewnić sobie doskonałą przenośność fotografii.  Zdjęcie dzięki uprzejmości LomografiiRysunek 11. Umieść Lomomatic w kieszeni, aby zapewnić sobie doskonałą przenośność fotografii.  Zdjęcie dzięki uprzejmości Lomografii

Wyposażony w estetyczną grubą gumkę, każdy Lomomatic jest na tyle smukły, że można go nosić wszędzie ze smartfonem. Noś więc oba i twórz maleńkie klejnoty do późniejszej wymiany społecznej.

Uwagi końcowe

W dowolnym momencie Lomography magazynuje/sprzedaje sześć różnych emulsji 110. Zazwyczaj pakowane w 24 kasety z ekspozycją (tak, dziękuję, Lomography) o czułości od stałej ISO 100 do zmiennej ISO 100–400, filmy te pomagają utrzymać marzenie o 110 zdjęciach po roku 1970.

Po naświetleniu kliszy 110 Ciemnia może wywołać i wydrukować Twoje arcydzieła (patrz rysunek 12). Więcej informacji na temat cen i opcji można znaleźć na stronie: thedarkroom.com

I są rezultaty;  Format 110 żyje i ma się dobrze.  To ujęcie pochodzi z przeterminowanej kasety filmowej 110 z 2012 rokuI są rezultaty;  Format 110 żyje i ma się dobrze.  To ujęcie pochodzi z przeterminowanej kasety filmowej 110 z 2012 roku
I są rezultaty; Format 110 żyje i ma się dobrze. To ujęcie pochodzi z przeterminowanej kasety filmowej 110 z 2012 roku

Cieszyć się.




Źródło