Rozrywka

Tom Cruise do kobiet-reżyserów – Rolling Stone

  • 25 stycznia, 2023
  • 6 min read
Tom Cruise do kobiet-reżyserów – Rolling Stone


W o wiele za wcześnie godz. 24 stycznia nominacje do 95cz ogłoszono doroczne Nagrody Akademii. Aktorzy Riz Ahmed (Dźwięk metalu) i Allison Williams (Wyjść) czynił honory. Niestety, podczas uroczystości nie dołączyła do nich zabójczo śpiewająca robota Williams, współgwiazda M3GAN, choć z pewnością była tam duchem.

Z kwartetem przebojowych filmów w rywalizacji — Top Gun: Maverick, Awatar: Droga Wody, Czarna Pantera: Wakanda na zawsze, jak również Elvisa — tegoroczne rozdanie Oscarów miało doskonałą okazję do powiększenia widowni na całym świecie poza rekordowo niską oglądalność wynoszącą 10,5 miliona w 2021 r. Czy więc Akademia wykorzystała tę okazję? A może pociągnął 2009, gdzie nie nominował Mroczny rycerz oraz Wall-E dla najlepszego filmu, co prowadzi do zmian zasad i wielu załamań rąk?

Zaciekle oryginalny hit lewego pola reżyserów Daniela Kwana i Daniela Scheinerta, Wszystko Wszędzie Wszystko Naraz, prowadząc wszystkie filmy z 11 nominacjami do Oscara, w tym dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki dla Michelle Yeoh, która przeszła do historii jako pierwsza jawnie nominowana w Azji w tej kategorii (Merle Oberon był nominowany w 1936 r. Mroczny Anioł, ale ukrywała swoje azjatyckie pochodzenie). Niemieckojęzyczny dramat wojenny Netflixa Na zachodzie bez zmian, tymczasem zaskakuje dziewięcioma nominacjami do Oskara, z których jeden to Najlepszy Film. Akademia z pewnością uwielbia filmy wojenne, prawda? Wśród innych zachwycających niespodzianek jest Angela Bassett, która otrzymuje zasłużoną nagrodę dla najlepszej aktorki drugoplanowej za swoją kolej Czarna Pantera: Wakanda na zawsze, Brian Tyree Henry zdobywa swoją pierwszą nominację do Oscara, w kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy, dla mało awansowanego Grobla, oraz Paul Mescal, który otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara w kategorii najlepszy aktor jako torturowany młody ojciec Po słońcu.

W przeciwieństwie do zeszłego roku, Akademia wykonała świetną robotę, nominując zróżnicowany wachlarz wykonawców w większości kategorii, choć nie udało się nominować dwóch czołowych czarnoskórych pretendentów, Danielle Deadwyler (Do) i Violi Davis (Kobieta Król), w kategorii Najlepsza aktorka i nie uhonorowała ani jednej kobiety w kategorii Najlepszy reżyser.

Warto przeczytać!  Claire Danes opowiada, jak synowie Cyrus (10 lat) i Rowan (4 lata) zareagowali na wiadomość o jej trzeciej ciąży

Oto pięć największych afrontów, które wyłoniły się z tegorocznych nominacji do Oscara.

Toma Cruise’a

Podczas Top Gun: Maverick otrzymał sześć nominacji do Oscara, w tym za najlepszy film i zaskakujący ukłon w stronę najlepszego scenariusza adaptowanego, człowiek, który sprawia, że ​​wszystko przebiega płynnie, nie zdobył nominacji do Oscara dla najlepszego aktora. Cruise jest nie tylko największą gwiazdą filmową na świecie, a może nawet ostatnią prawdziwą gwiazdą, ale ma też historię bycia przekręcanym przez Akademię. Nigdy nie zdobył Oscara za aktorstwo, mimo że zasłużył na wygrane Jerry’ego Maguire’a oraz Magnolia, i nie był nominowany do Oscara od ponad dwóch dekad. W całej swojej karierze ma tylko trzy aktorskie skinienia głową (dwa wspomniane filmy plus Urodzony czwartego lipca). Czy scjentologiczne wybryki Cruise’a wciągnęły go w konflikt z Akademią? Na pewno nie pomogły.

Danielle Deadwyler i Violi Davis

Tegoroczne Oscary mają niefortunne wyróżnienie, polegające na uhonorowaniu zera czarnych aktorów w kategoriach Najlepsza aktorka i Najlepszy aktor, pomimo wielu zasłużonych kreacji. Pominięcia są najbardziej widoczne w Najlepszej Aktorce, gdzie spodziewano się, że dwie potężne role zyskają uznanie: Danielle Deadwyler jako Mamie Till, matka zabitego 14-letniego Emmetta Tilla, w Do, oraz przemiana Violi Davis w generała wojownika Nanisca z Agojie w Kobieta Król. Zarówno Deadwyler, jak i Davis byli aktywni w okresie kampanii, ale żaden z nich nie otrzymał przyzwolenia. Afront Deadwyler jest chyba najbardziej szokujący, biorąc pod uwagę powagę roli i sposób, w jaki sprostała tej okazji.

Warto przeczytać!  Sobota, 29 kwietnia 2023 Horoskop dla wszystkich znaków zodiaku

Dyrektorzy kobiet

Tak, minął kolejny rok, w którym żadna kobieta nie jest nominowana do nagrody dla najlepszego reżysera. Miałem nadzieję, że Charlotte Wells zostanie doceniona za jej umiejętnie powściągliwe sterowanie Po słońcu, osobista i rozdzierająca serce opowieść o udręczonym młodym ojcu (Mescal) i jego 11-letniej córce (Frankie Corio) spędzających razem ostatnie letnie wakacje w Turcji, ale tak się nie stało. Zamiast tego Ruben Östlund otrzymał ukłon w stronę trójkąt smutku, zdaniem tego pisarza jeden z bardziej ostentacyjnych, oklepanych fabularnie filmów ostatniego roku. Może Greta Gerwig pomoże naprawić te krzywdy tego lata Lalka Barbie.

Dolly de Leon

Mówiąc o trójkąt smutku, film ma jedną zbawienną łaskę: Dolly de Leon, która otrzymała nagrodę BAFTA i Złoty Glob za swoją natchnioną rolę Abigail, sprzątaczki, która staje się swego rodzaju przywódczynią plemienia, gdy luksusowy jacht wypełnił jedne z najgorszych jednoprocentowych ty Widzieliśmy kiedykolwiek wywrotki, a ci, którzy przeżyli, zostają opuszczeni na odległej wyspie. Dzięki swoim umiejętnościom przetrwania de Leon odwraca sytuację tych rozpieszczonych mięczaków, mieszkających w swoim prywatnym mieszkaniu w łodzi ratunkowej i namawiających do seksu Carla (Harris Dickinson), niepewnego siebie modela, w zamian za specjalne przywileje. Byłoby cudownie zobaczyć, jak de Leon, filipińska weteranka teatralna i filmowa, została doceniona przez Akademię za jej ogromny wysiłek.

Warto przeczytać!  Narzędzia sztucznej inteligencji mogą tworzyć nowe obrazy, ale kto jest prawdziwym artystą?

Popularne

Paweł Dano

Pomimo dwudziestoletniej kariery wyróżniających się ról, w tym w tak uznanych filmach jak Małe słoneczko, Tam będzie krwawo, oraz Więźniowie, Dano nie otrzymał jeszcze ani jednej nominacji do Oscara. Myślano, że w swojej czułej roli Burt Fabelman, surowy, ale czuły inżynier komputerowy, ojciec Sammy’ego Fabelmana, w autobiograficznym filmie Stevena Spielberga Fabelmanowie, ale tak nie miało być. Szkoda, biorąc pod uwagę, jak niektóre z bardziej operowych występów filmu są rozpoznawane, podczas gdy jego skromny, potężny nie jest – w połączeniu z ogromnym rokiem Dano, między tym a jego Zagadką w Batman. Z drugiej strony Dano został również okrutnie zlekceważony za pełne wcielenie Briana Wilsona z Beach Boys Miłość i Miłosierdzie, co powinno mu dać wszystkie nominacje pod słońcem.




Źródło