Rozrywka

Tony Prognozy: Spodziewaj się zwycięstw „Merrily” i „Stereophonic”

  • 14 czerwca, 2024
  • 7 min read
Tony Prognozy: Spodziewaj się zwycięstw „Merrily” i „Stereophonic”


Każdy uwielbia historie o powrocie. W tym roku Broadway będzie świętował wydarzenie od wieków.

„Merrily We Roll Along” – spektakl Stephena Sondheima, który od dawna jest jedną z najgłośniejszych porażek teatru muzycznego, w niedzielę ugruntuje swoje długo oczekiwane odkupienie, zdobywając nagrodę Tony za najlepsze odrodzenie muzyczne, jak wynika z mojej corocznej ankiety przeprowadzonej wśród wyborców Tony’ego .

W tym tygodniu skontaktowałem się telefonicznie lub e-mailem z nieco ponad jedną czwartą z 836 wyborców Tony’ego i zapytałem, jak głosowali. W sezonie, w którym wiele nowych musicali ma wielbicieli, ale żaden nie wydaje się w pełni usatysfakcjonowany znawcami branży, wyścig jest zacięty, podobnie jak niektóre z kluczowych kategorii aktorskich.

Ale „Merrily” bardziej niż jakikolwiek inny serial od czasów „Hamiltona” podbił serca nie tylko kupujących bilety widzów, co uczyniło tę produkcję znaczącym hitem, ale także grono producentów, inwestorów, pisarzy, aktorów, projektantów i nie tylko których praca lub życie wolontariackie są do tego stopnia związane z teatrem, że zakwalifikowali się do grona wyborców Tony’ego.

Ankieta nie jest ankietą naukową; niektórzy wyborcy nawet nie oddali jeszcze swoich głosów. Prawdziwych zwycięzców (a także trochę śpiewu i tańca) zapraszamy na niedzielne rozdanie nagród, które rozpocznie się o 20:00 czasu wschodniego w CBS i Paramount+ z Showtime. Pokaz przedpremierowy z niektórymi nagrodami będzie transmitowany w Pluto TV od 18:30 czasu wschodniego, a przez cały wieczór będziemy pisać na żywo na blogu pod adresem nytimes.com/theater.

Do tego czasu przyjrzyjmy się, co wskazują ankietowani.

„Hell’s Kitchen”, musical Alicii Keys, radzi sobie całkiem nieźle: dobre recenzje, duże zainteresowanie mediów i najwyższa sprzedaż spośród wszystkich nowych musicali sezonu.

Warto przeczytać!  TikTok nie jest „istotną częścią” globalnej promocji muzyki, twierdzi UMG

Bierze jednak udział w trudnym wyścigu o prestiżową nagrodę Tony dla najlepszego musicalu, a jej głównym konkurentem jest sceniczna adaptacja „The Outsiders”, która wyprzedza wśród ankietowanych przeze mnie, choć nie z przewagą nie do pokonania.

Obydwa spektakle mają mocne i słabe strony. Wiele osób z branży uwielbia występy wokalne i choreografię w „Hell’s Kitchen”, ale mniej podoba im się opowiadanie historii. „The Outsiders”, oparty na klasycznej powieści dla młodych dorosłych o wojujących nastolatkach w Oklahomie, cieszy się dużym zainteresowaniem ze względu na wyrazistą przemoc i brutalną produkcję fizyczną, ale mniej ze względu na muzykę. W centrum uwagi Keys wydaje się być miecz obosieczny, który pomaga zwrócić uwagę na „Hell’s Kitchen”, ale także sprawia, że ​​„The Outsiders” wydają się słabsi.

„Stereophonic” – zakulisowy dramat Davida Adjmiego, opowiadający o tworzeniu albumu przez zwaśnionych członków pięcioosobowego zespołu, zebrał jedne z najlepszych recenzji sezonu i wydaje się, że z pewnością zdobędzie nagrodę Tony za najlepszą sztukę .

Program, w którym znajdują się oryginalne piosenki Willa Butlera, podoba się nieco ponad połowie ankietowanych przeze mnie wyborców; pozostałe głosy rozdzieliły się pomiędzy pozostałą czwórką nominowanych – „Afrykański warkocz Jaji”, „Modlitwa za Republikę Francuską”, „Mother Play” i „Mary Jane” – przez co żaden z nich nie mógł go przebić.

„Stereophonic”, którego akcja rozgrywa się w Kalifornii w latach 70. XX wieku, jest najczęściej nominowaną sztuką w historii z 13 nominacjami, w tym dla Butlera, reżysera Daniela Aukina i pięciu członków obsady spektaklu. Uważaj, czy ta sztuka może zdobyć więcej nagród Tony niż jakikolwiek musical w niedzielny wieczór.

Warto przeczytać!  Krew i miód” wycofany z kin w Hongkongu

Obecna produkcja „Merrily We Roll Along” wywołuje taką sensację, że trudno pamiętać, że nie zawsze tak było. Kiedy przedstawienie zadebiutowało na Broadwayu w 1981 roku, była to porażka – złe recenzje, zaskoczenie publiczności i zamknięcie zaledwie 12 dni po premierze.

Już nie. Obecna produkcja, której premiera miała miejsce w październiku ubiegłego roku, a zakończenie zaplanowano na 7 lipca, utrzymuje się na stałym poziomie, przy wysokiej średniej cenie biletów i jest jednym z nielicznych spektakli sezonu 2023-24, które przyniosły zysk. W marcu produkcja ogłosiła, że ​​zwróciła koszty kapitalizacji w wysokości 12 milionów dolarów, a producenci złożyli dokumenty inwestycyjne, wskazując, że zbierają pieniądze na ewentualne nakręcenie serialu.

Odrodzenie, wyreżyserowane przez Marię Friedman, ogromnie zyskało dzięki obecności w obsadzie Daniela Radcliffe’a, który zyskał popularność dzięki filmom „Harry Potter”. Znaczące jest również: wzrost zainteresowania musicalami Sondheima po jego śmierci. Sondheim napisał muzykę i teksty do serialu, a książkę napisał George Furth.

W tej kategorii nie ma konkursu: spośród ankietowanych trzy czwarte głosuje na „Merrily”, co jest niemalże jednomyślne. A gwiazda odrodzenia, Jonathan Groff, powinien wreszcie móc dodać do swojego CV „zwycięzcę nagrody Tony” – ma przewagę 3 do 1 nad swoim najbliższym konkurentem, Brianem d’Arcy Jamesem z „Days of Wine and Roses”, dla najlepszego aktora w kategorii muzycznej i wydaje się, że zgarnie to trofeum do domu. (Ankieta obejmuje tylko czołowych wykonawców, więc będziemy musieli poczekać do niedzieli, aby zobaczyć, czy Radcliffe i inna nominowana performerka serialu, Lindsay Mendez, również zwyciężą.)

Spektakl „Appropriate” to pełen niespodzianek dramat o trójce dorosłego rodzeństwa, które spotyka się ponownie po śmierci ojca i stawia czoła niepokojącej przeszłości rodziny. Wystawiono go na Off Broadwayu w 2014 roku i decyzją, z którą wielu wyborców się nie zgadza, Komisja Administracyjna Nagród Tony uznała tę inscenizację na Broadwayu za odrodzenie, ponieważ w ciągu ostatniej dekady sztuka miała kilka wystaw gdzie indziej .

Prawie połowa ankietowanych przeze mnie wyborców stwierdziła, że ​​wybiera „Odpowiednie” jako najlepsze odrodzenie sztuki. Bilans jest podzielony pomiędzy „Purlie Victorious” i „An Enemy of the People”, co utrudnia któremukolwiek z nich wyprzedzenie „Appropriate”.

„Appropriate”, którego akcja rozgrywa się w Arkansas w 2011 roku, Sarah Paulson wciela się w najstarszą z ponownie spotykającego się rodzeństwa, a jej zaciekły występ zapewni Paulsonowi pierwszą nagrodę Tony: ma ponad dwukrotnie większe wsparcie niż jej najbliższa konkurentka, Jessica Lange z „ Zabawa Matki”.

Rywalizacja dla najlepszej pierwszoplanowej aktorki w musicalu jest najostrzejsza, jaką pamiętam: to trójstronny wyścig pomiędzy Kelli O’Hara z „Days of Wine and Roses”, Maleah Joi Moon z „Hell’s Kitchen” i Maryann Plunkett z „ Notatnik” i każdy z nich mógł zabrać do domu trofeum.

Wśród pretendentów do nagrody dla najlepszej pierwszoplanowej aktorki pierwszoplanowej w sztuce wydaje się, że przewagę ma Jeremy Strong z „Wroga ludu”, ale wyprzedziliby go Michael Stuhlbarg z „Patriots” lub Leslie Odom Jr. z „Purlie Victorious”.


Źródło