Motoryzacja

Toyota, Daimler łączą marki samochodów ciężarowych Hino, Mitsubishi Fuso

  • 30 maja, 2023
  • 3 min read
Toyota, Daimler łączą marki samochodów ciężarowych Hino, Mitsubishi Fuso


TOKYO — Toyota planuje połączyć swoją borykającą się z problemami spółkę zależną Hino Motors, produkującą samochody ciężarowe, z rywalem Mitsubishi Fuso, należącym do Daimlera, w celu wspólnego opracowywania zaawansowanych technologii.

Podstawowa umowa, ogłoszona we wtorek, stworzy fuzję na „równych prawach” – podały we wspólnym oświadczeniu spółki macierzyste Toyota Motor Corp. i Daimler Truck Holding AG.

Hino Motors i Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corp. będą współpracować w zakresie rozwoju, zaopatrzenia i produkcji pojazdów użytkowych, aby stworzyć „konkurencyjnego na całym świecie” japońskiego producenta samochodów ciężarowych, poinformowały cztery firmy. Azja Południowo-Wschodnia będzie szczególnym przedmiotem wspólnych operacji.

Toyota i Daimler zainwestują po równo w spółkę holdingową połączonych producentów samochodów ciężarowych i będą wspierać rozwój technologii wodorowych, autonomicznych, połączonych i zelektryfikowanych.

„Za tą współpracą kryje się silne pragnienie naszych czterech firm, aby wspólnie tworzyć przyszłość pojazdów użytkowych” — powiedział dyrektor generalny Toyoty, Koji Sato, na konferencji prasowej w Tokio.

Tasowanie pojawia się, gdy Hino Toyoty wydobywa się z żenującego skandalu związanego z emisjami i zużyciem paliwa, a Daimler chce usprawnić swoje komercyjne holdingi ciężarówek. Daimler oddzielił swoje jednostki ciężarówek i samochodów osobowych w 2021 roku w ramach szerszego trendu branżowego polegającego na wydzielaniu pojazdów użytkowych.

Warto przeczytać!  Jak dostawca samochodów dostał się do branży „terapii światłem”.

Nissan sprzedał Volvo swoją spółkę zależną zajmującą się ciężarówkami w 2007 r., Volkswagen zmienił nazwę swojej jednostki ciężarówek i autobusów Traton w 2018 r., A rok później wszedł na giełdy we Frankfurcie i Sztokholmie.

Hino wpadło w tarapaty w marcu 2022 r., gdy okazało się, że fałszuje dane dotyczące emisji i zużycia paliwa już od 2003 r. Skandal nabrał rozpędu w tym samym roku, kiedy Hino powiedział, że wykryto nowe problemy w lekkim silniku, wśród rewelacji w innych elektrownie.

Łącząc siły, Hino i Mitsubishi Fuso „stworzą synergie i zwiększą konkurencyjność japońskich producentów samochodów ciężarowych, pomagając wzmocnić podstawy japońskiego i azjatyckiego przemysłu motoryzacyjnego” – stwierdziły firmy we wspólnym oświadczeniu.

Pojazdy użytkowe odpowiadają za około 40 procent globalnej emisji dwutlenku węgla przez samochody, a powiązanie przyspieszy przejście w kierunku neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, powiedział Sato.

„Zgromadzenie naszych czterech firm otworzy nowe możliwości na przyszłość” – powiedział.

Szczegóły fuzji, w tym zakres współpracy, a także jej nazwa, proporcja akcjonariatu i struktura holdingu, zostaną ustalone w ciągu najbliższych 18 miesięcy – poinformowały spółki. Chcą ostatecznego porozumienia w pierwszym kwartale 2024 roku i zamknięcia do końca przyszłego roku.

Warto przeczytać!  Li-Bridge: Stany Zjednoczone muszą zrobić więcej, aby przyspieszyć inwestycje w lit

„Mówiąc prosto, świat się zmienia, a nasza branża musi zmieniać się wraz z nim” — powiedział dyrektor generalny Mitsubishi Fuso, Karl Deppen. Daimler objął udziały w Mitsubishi Fuso w 2003 roku i obecnie posiada 89 proc.

Toyota kupiła pakiet kontrolny w Hino w 2001 roku, czyniąc go spółką całkowicie zależną.

W 2021 roku czołowy japoński producent samochodów utworzył konsorcjum firm powiązanych z Toyotą obejmujące całą Japonię, aby przyspieszyć przejście na elektryfikację.


Źródło