Biznes

Traktuj dane w eCommerce jak ropę naftową – Technologie

  • 25 stycznia, 2023
  • 6 min read
Traktuj dane w eCommerce jak ropę naftową – Technologie



Rozwój sklepu internetowego to bowiem nie tylko przyjazne dla użytkownika działanie serwisu, czyli UX i to, co jako klienci ostateczni widzimy z zewnątrz. Najwięcej dzieje się tam, gdzie gromadzą się dane, w sferze niewidocznej dla klienta. Jeżeli spojrzymy na cały ekosystem biznesu, zauważamy, jak wiele elementów wymaga dobrego zaplanowania, aby mógł on rosnąć. Według badania Mediapanel w czerwcu 2022 roku w Polsce było 29,8 mln internautów w wieku 7-75 lat. To oznacza, że w Polsce jest niemal 30 milionów osób gotowych kupować online. 92% z nich odwiedziło w danym miesiącu przynajmniej jedną witrynę lub uruchomiło aplikację z kategorii „zakupy online”. Te dane pokazują, że internautów, ich decyzji zakupowych, ruchów w sieci jest ogrom. Dlatego do analizy danych trzeba podejść umiejętnie i z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.



Nie “podłączaj” – “integruj”


Sklepy internetowe powinny zadbać o poprawne zbieranie danych o swoich klientach już przy samym frontendzie. Co to właściwie oznacza?


W 2022 roku bardzo duży nacisk kładzie się na poprawną implementację Google Analytics 4. Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili, mają ostatni moment, by to zmienić, ponieważ już za kilka miesięcy dane w Google Analytics 3 nie będą się zbierać. Poskutkuje to między innymi brakiem możliwości porównywania danych rok do roku, co dla eCommerce jest niezwykle istotną informacją, ułatwiającą obserwowanie rozwoju biznesu w dużej skali. Google Analytics w wersji 4, przy poprawnej implementacji w sklepie internetowym, oferuje kopalnię wiedzy o zachowaniu i ruchu klienta w danym eCommerce. Właśnie dlatego należy podejść do Google Analytics z odpowiednią uwagą. Przyjęło się mówić, że analitykę w sklepie wystarczy “podłączyć”. Biorąc jednak pod uwagę moc możliwości GA, warto o tym procesie myśleć jak o “integracji”. Zamiana tych słów jest symbolicznym podkreśleniem istoty tego narzędzia — a dobrze wykonana implementacja Google Analytics w danym eCommerce poprzez eventy zbiera dla nas cenne informacje. Google Analytics 4 jest relatywnie świeżym rozwiązaniem, inaczej zbierającym dane niż robi to obecne Universal Analytics. Co jednak istotne, Google Analytics 4 posiada wciąż pewne niedoskonałości, co skutkuje nieustannymi zmianami i dodawaniem nowych funkcjonalności, a dla e-biznesów oznacza to tylko jedno: konieczność nieustannego śledzenia trendów, obserwowania zmian i wyciągania trafnych wniosków.

Warto przeczytać!  Krajowy ruch lotniczy wzrósł w lutym o 4,8% do 126,48 lakh: co pokazują dane



Zjeść ciastko, czy mieć ciastko?


Zbieranie zgód cookies to kolejny, po GA 4, bardzo ważny punkt, którego poprawna analiza i obróbka, przyniesie wiele korzyści w eCommerce. To działanie praktycznie niezauważalne z punktu widzenia klientów, ale angażujące dla specjalistów od marketingu czy działu RODO. Zasady funkcjonowania, zbierania i wykorzystywania danych wymagają szeregu mechanizmów pozwalających poprawnie je przetwarzać i raportować. Niezwykle ważne są rodzaje zgód, jakie klient zaznaczy, robiąc zakupy w e-sklepie, bo od nich zależy dalsza komunikacja z danym konsumentem i możliwość zwiększania konwersji. Zgody marketingowe pozwolą na “śledzenie” ruchów klienta w sieci i wyświetlanie mu kampanii retargetingowych, sugerujących zakup kolejnych lub podobnych produktów. Z kolei zgody wykorzystywane do analizy pozwolą zobaczyć sposób poruszania się danej osoby po witrynie i zrozumieć, w którym miejscu zrezygnował z zakupu. Z obu rodzajów tych zgód można więc zrobić doskonały użytek.


Jednym z ważniejszych w ostatnim czasie aspektów jest tryb uzyskiwania zgody (consent mode). Consent mode musi być wdrożony na wszystkich stronach korzystających z m.in. Google Ads, Google Analytics, Facebook Ads czy innych popularnych systemów marketingowych, a brak poprawnego wdrożenia może wiązać się z zablokowaniem kont reklamowych i wpłynąć na zmniejszenie dotarcia do klientów, ale umiejętna implementacja pozwoli nam “mieć ciastko”, czyli w tym przypadku dostęp do ogromu danych i “zjeść ciastko” – wyciągać z tych danych jak najwięcej informacji dla zwiększania sprzedaży.

Warto przeczytać!  Skandal na kolei. Pociąg Newagu stanął, bo znowu nadszedł 21 grudnia

Rafał Tarnowski, Head of Revenue i Członek Zarządu w Fast White Cat


Rafał Tarnowski, Head of Revenue i Członek Zarządu w Fast White Cat



Bądź Omnibusem w eCommerce


Dzięki danym możesz wiedzieć wszystko, być omnibusem, który umiejętnie przetwarza informacje i generuje zyski. Ale “Omnibus” to dziś także nazwa nowej dyrektywy, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2023 roku i zmieni wiele na platformach eCommerce.


Co na przykład? Dyrektywa Omnibus ustanowi regulacje dotyczące cen i opinii w e-sklepach, które będą zobowiązane do pokazywania klientom najniższej ceny danego produktu z ostatnich 30 dni. Ma to pomóc konsumentom w porównywaniu cen i podejmowania rozsądnych decyzji zakupowych. Dla właścicieli e-sklepów ma to zarówno negatywne, jak i pozytywne konsekwencje. Z jednej strony uniemożliwi im manipulowanie cenami i sztuczne ich podwyższanie, by potem opuścić je tuż przed promocją. Z drugiej jednak może przyczynić się do zwrócenia uwagi konsumentów na konkretne produkty i ich obniżone ceny, w ten sposób zachęcając do zakupu. Jedno jest pewne — te zmiany wymagają redefiniowania nie tylko aktualnych strategii promocji, ale też zmian w regulaminach, w systemach informatycznych i platformach eCommerce w ogóle. Fast White Cat, polski eCommerce Software House, zajmujący się wdrożeniami i utrzymaniem e-biznesów na platformie Magento, już teraz wspiera swoich Partnerów w prawidłowym podejściu do Dyrektywy Omnibus, implementując w ich e-sklepach odpowiednie moduły, które będą działać zgodnie z wytycznymi nowej dyrektywy, m.in. automatycznie wyświetlając ceny z ostatnich 30 dni.

Warto przeczytać!  Inflacja HICP w strefie euro


“In God we trust, all others bring data” – powiedział niegdyś W. Edwards Deming, amerykański statystyk. Ilość danych, które gromadzą się na zapleczu e-sklepów, może być przytłaczająca, ale daje ogromne możliwości rozwoju biznesu. Aspekty takie jak odpowiednia integracja i analiza GA4, poprawne przetwarzanie zgód cookies i stawienie czoła nadchodzącej Dyrektywie Omnibus, to niezbędne kroki, które trzeba podjąć, chcąc prowadzić naprawdę efektywny biznes online.


Potrzebujesz wsparcia w swoim eCommerce? Napisz do nas, możemy pomóc rafinować Twoje dane i usprawnić cały e-biznes: info@fastwhitecat.com.


Źródło