Podróże

Transport publiczny jest zbyt drogi w wielu krajach europejskich

  • 4 maja, 2023
  • 4 min read
Transport publiczny jest zbyt drogi w wielu krajach europejskich


Bruksela – Nowa analiza przeprowadzona przez Greenpeace w Europie Środkowej i Wschodniej oceniła przystępność cenową i prostotę transportu publicznego w 30 krajach europejskich i ich stolicach oraz pokazuje, że w wielu miejscach jest on zbyt drogi. Najgorzej w rankingu biletów komunikacji krajowej wypadły Bułgaria, Chorwacja, Grecja i Norwegia, a najgorzej wypadły stolice Dublina, Londynu, Paryża i Amsterdamu. [1]

Analiza ma miejsce kilka dni po tym, jak 1 maja weszły w życie nowe tanie ogólnokrajowe karty podróżne w Niemczech i na Węgrzech.

Różne aspekty mobilności w Graz, Austria.

Greenpeace wzywa rządy krajowe i lokalne do wprowadzenia przystępnych cenowo „biletów klimatycznych” dla wszystkich środków transportu publicznego, a Komisję Europejską do ułatwienia tego – z myślą o wprowadzeniu w przyszłości jednolitego biletu klimatycznego obejmującego całą Europę. Niemiecki minister transportu Volker Wissing w zeszłym miesiącu wyraził poparcie dla paneuropejskiego biletu na transport publiczny podobnego do nowego Deutschlandticket.

Działaczka transportowa Greenpeace, Lorelei Limousin powiedział: „Przystępny cenowo transport publiczny jest koniecznością, ale wiele rządów traktuje go jak dobro luksusowe. Miliony ludzi korzystają z autobusów, tramwajów i pociągów, aby dostać się do pracy i szkoły, spotkać się z rodziną i przyjaciółmi oraz uczestniczyć w życiu społecznym w zrównoważony sposób. Rządy muszą wprowadzić proste i niedrogie „bilety klimatyczne” na transport publiczny, aby obniżyć rachunki ludzi i zmniejszyć zużycie ropy naftowej, które prowadzi naszą planetę do katastrofy klimatycznej”.

Transport publiczny jako dobro luksusowe

Warto przeczytać!  35 najlepszych miejsc na wyjazdy dla dziewczyn w USA, ranking

Bilety na transport publiczny w UE są opodatkowane średnio w wysokości 11% VAT, która jest wciąż wyższa niż w przypadku wielu innych podstawowych usług i artykułów pierwszej potrzeby. Sześć krajów UE obecnie opodatkowuje transport publiczny w takim samym stopniu, jak biżuteria czy luksusowe zegarki. [2]

Jednocześnie VAT na transgraniczne bilety lotnicze w UE wynosi 0%, a nafta do samolotów również nie jest opodatkowana, dzięki czemu cena zanieczyszczającego transportu jest niska, a transport przyjazny dla klimatu pozostaje drogi.

Potrzeba więcej, aby transport był prosty i niedrogi

Oprócz Luksemburga i Malty, które wprowadziły darmowy transport publiczny w kraju, tylko Austria, Niemcy i Węgry wprowadziły stosunkowo niedrogie bilety ogólnokrajowe, kosztujące mniej niż 3 euro dziennie. Około dwóch trzecich analizowanych krajów w ogóle nie posiada ogólnokrajowych długoterminowych biletów podróżnych.

Greenpeace wzywa rządy krajowe i lokalne do wdrożenia lub ulepszenia biletów klimatycznych, a Komisję Europejską do udzielenia wskazówek i zachęty. Rządy krajowe i instytucje UE powinny rozpocząć przygotowania do ogólnounijnego biletu klimatycznego, który mógłby być wykorzystany do podróży transgranicznych. Aby sfinansować te usługi i odsunąć zachęty od najbardziej zanieczyszczających form podróży, Greenpeace wzywa rządy krajowe i UE do zniesienia zwolnień podatkowych dla lotów międzynarodowych i paliwa lotniczego oraz do dalszej poprawy i rozbudowy istniejącego transportu publicznego sieci.

Warto przeczytać!  Wiadomości z podróży: powrót LaGuardii, nowe zasady i ekstremalny Disneyland

Notatki

[1] Ranking krajów: Luksemburg (nr 1), Malta (nr 2), Austria (nr 3), Niemcy (nr 4), Cypr (nr 5), Hiszpania (nr 6), Szwajcaria (nr 7), Węgry (nr 8) , Holandia (nr 9), Estonia (nr 10), Czechy (nr 11), Belgia (nr 12), Irlandia (nr 13), Słowenia (nr 14), Wielka Brytania (nr 15), Dania (nr 16), Portugalia (nr 17), Szwecja (nr 17), Polska (nr 19), Litwa (nr 19), Finlandia (nr 21), Francja (nr 21), Włochy (nr 21), Słowacja (nr 21), Rumunia ( Nr 25), Łotwa (nr 26), Norwegia (nr 26), Grecja (nr 28), Chorwacja (nr 28), Bułgaria (nr 30).

Ranking stolic: Tallinn (nr 1), Luksemburg (nr 1), Valletta (nr 1), Praga (nr 4), Bratysława (nr 5), Madryt (nr 6), Rzym (nr 7), Wiedeń (nr 8 ), Ateny (nr 9), Sofia (nr 10), Nikozja (nr 11), Warszawa (nr 12), Bruksela (nr 13), Lublana (nr 14), Lizbona (nr 15), Budapeszt (nr 16), Ryga (nr 17), Wilno (nr 18), Berno (nr 19), Oslo (nr 20), Helsinki (nr 21), Zagrzeb (nr 22), Berlin (nr 23), Kopenhaga (nr 24), Sztokholm ( Nr 25), Bukareszt (nr 26), Paryż (nr 27), Amsterdam (nr 28), Londyn (nr 29), Dublin (nr 30).

Warto przeczytać!  Podróżuj po popularnych miejscach w dzielnicy Fredericksburg

[2] W sześciu krajach UE podstawowa stawka VAT (która jest najwyższa w kraju) dotyczy zarówno transportu publicznego, jak i towarów luksusowych. Kraje te to Rumunia, Bułgaria, Estonia, Słowacja, Chorwacja i Węgry.

Łączność:

Lorelei Limousin, działaczka ruchu Greenpeace w UE:

+32 (0)477 79 04 15, [email protected]

Biuro prasowe Greenpeace UE:

+32 (0)2 274 1911, [email protected]

Najświeższe wiadomości i komentarze dotyczące spraw UE: www.twitter.com/GreenpeaceEU

Greenpeace to niezależna globalna sieć kampanii, która działa na rzecz zmiany postaw i zachowań, ochrony i zachowania środowiska oraz promowania pokoju. Nie przyjmujemy darowizn od rządów, UE, firm ani partii politycznych. Greenpeace ma ponad trzy miliony zwolenników i 26 niezależnych organizacji krajowych i regionalnych z biurami w ponad 55 krajach.

Rejestr UE służący przejrzystości: 9832909575-41




Źródło