Traszka jedząca żabie pomioty wygrywa wyzwanie wodne w konkursie fotografa roku z bliska
Zdjęcie przedstawiające tarło traszki alpejskiej, zrobione od dołu, zdobyło tytuł Fotografa Roku z bliska (CUPOTY) w kategorii Challenge: Water. Zdjęcie wykonał węgierski fotograf Tibor Litauszki i zostało wykonane nocą.
„W Niemczech, gdzie mieszkam, jest wiele przejrzystych i wolno płynących strumieni, które stanowią doskonałe siedlisko dla traszek alpejskich” – mówi Tibor. „Kilka dni po złożeniu jaj przez żaby, o zmierzchu, pojawiają się traszki i żerują na ikrze przez całą noc. Chciałem uchwycić ten moment pod wodą.”
Konkurs CUPOTY Challenge, realizowany we współpracy z Affinity Photo 2, odbywa się niezależnie od nagrody głównej i co roku ma inny temat przewodni. W tym roku tematem przewodnim była woda. Oto galeria zwycięzcy; są czymś!
Ogólny zwycięzca
Tibor Litauszki, Węgry
„Między gwiazdami”
„Kilka dni po złożeniu jaj przez żaby, o zmierzchu, pojawiają się traszki i żerują na ikrze przez całą noc. Chciałem uchwycić ten moment pod wodą. W tym celu umieściłem aparat w podwodnej obudowie, przymocowałem go obciążnikami i umieściłem pod jajami żab. Na początku trochę się denerwowałem, bo nie byłem pewien, czy obudowa podwodna jest całkowicie wodoodporna. Pomyślałem jednak, że jeśli nie pojawią się bąbelki, mój aparat pozostanie suchy. Wcześniej ręcznie ustawiłem ostrość na obiektywie i liczyłem, że dopisze mi szczęście. Czekając w pobliżu, aż się ściemni, oświetliłem pierwszą traszkę, która się pojawiła, światłem LED i uruchomiłem aparat za pomocą domowego przewodowego pilota wyzwalającego”.
2. miejsce
Iana Gilmoura, Wielka Brytania
„Makowa Tiarella w lodzie”
„Zanurzyłam dzikie maki w wodzie z kwiatami tiarelli i zamroziłam je na noc. Następnie umieściłem zamrożone bloki na lightboxie i sfotografowałem je za pomocą mojego super makro obiektywu Venus Laowa. Moja pierwsza próba nie powiodła się, ponieważ woda była mętna, więc zagotowałem wodę przed ponownym zamrożeniem przed drugą próbą, co wydawało się dać lepszy wynik.
3 miejsce
Sebastien Blomme, Francja
„Łyżwiarz”
„Od dawna myślałem o uchwyceniu pełnego wdzięku baletu ważek przelatujących nad Garonną (rzeką, która wije się w pobliżu mojego domu). Obserwowanie setek tych stworzeń krążących każdego lata, umiejętnie chwytających muszki i inne owady w locie, jest urzekające. Pewnego dnia osiedliłem się w wodzie w miejscu, w którym zauważyłem, że ważka regularnie wracała na odpoczynek. Cierpliwie czekałem na jego powrót. Za każdym razem uruchamiałem aparat w trybie zdjęć seryjnych, mając nadzieję uchwycić moment, w którym jego skrzydła rozwiną się w całej okazałości. Po stu próbach w końcu udało mi się uzyskać pożądany obraz.”
Finaliści
Gabi Swart z Niemiec
„Widzisz lepiej, mając cztery oczy”
„To zdjęcie zostało zrobione w stawie w pobliżu Ladenburga w Niemczech. Zdjęcie zostało nakręcone pod niskim kątem, tak aby było widać odbicie oczu żaby. Następnie zdecydowałem się odwrócić sytuację do góry nogami, aby zmylić widza i zachęcić go do bliższego przyjrzenia się.”
Tony’ego Northa, Wielka Brytania
„Cupki do dojenia”
„Znalazłem tę kępę grzybów o niemal idealnym kształcie i liczbie w Marbury Country Park w Wielkiej Brytanii. Oświetliłem scenę od tyłu panelem LED, zarówno po to, aby wypełnić światłem maski, jak i oświetlić kropelki, które utworzyłem za pomocą drobnej mgiełki. Moim celem było uwydatnienie naturalnego piękna grzybów poprzez dodanie większej ilości światła i atmosfery. Skupiłem się na 40 kadrach masek, po czym zrobiłem jedno zdjęcie z grzybami i „deszczem”. Połączyłem pliki później w Photoshopie.”
Barry’ego Webba, Wielka Brytania
„Śluzowe pleśnie i krople deszczu”
„Po nocnym deszczu natknąłem się na kolonię owocników śluzowca Physarum album o wysokości 2 mm na krótkim odcinku gałęzi buka, leżących w ściółce z liści na podłodze lasu. Po bliższym przyjrzeniu się zauważyłem tę małą grupę otoczoną kroplami deszczu. Ostrożnie ustawiając gałąź w odpowiedniej pozycji, uważając, aby nie poruszyć kropelek, wykonałem 101 zdjęć z nawiasem ostrości, aby uchwycić pełną głębię obiektów. Powstałe obrazy zostały zestawione z ostrością przy użyciu oprogramowania Zerene Stacker.”
Marco Maggesi, Włochy
„Peryskop”
„Ten piękny wąż szukał ofiary w stawie. Miałem naprawdę szczęście, bo zatrzymał się tuż przede mną, żeby posmakować powietrza. Światło było bardzo miękkie, ponieważ był pochmurny dzień. Do wykonania tego portretu użyłem obiektywu 300 mm. Nigdy nie zapomnę tego spotkania.”
Sandra Stalker, Wielka Brytania
„Plastikowi marynarze”
„Każdego roku na plażę Chesil w Wielkiej Brytanii wyrzucane są przez zimowe burze setki przedmiotów pokrytych pąklikami. Nie pochodzą one z Wielkiej Brytanii i zwykle podróżowały przez Atlantyk. Tym konkretnym przedmiotem była plastikowa butelka z kolonią pąkli gęsich i siecią rybacką, którą znalazłem na plaży. Aby opowiedzieć historię śmieci oceanicznych, które stały się siedliskiem dzikiej przyrody, zabrałem je na osłoniętą stronę Chesil w porcie w Portland i tam ponownie wypłynąłem. Woda miała około 8°C, miałem na sobie piankę, a woda była niesamowicie wzburzona od wiatru, który zdmuchnął ode mnie butelkę. Wystrzeliłem w górę, ponieważ podobało mi się odbicie na powierzchni wody, jednocześnie skupiając się na butelce i pąklach”.
Claudia Gaupp, Niemcy
„Błyszcząca korona”
„Miłość we mgle (Nigella damascena) jest dla mnie uosobieniem wczesnego lata. Zawsze fascynowała mnie różnorodność kwiatów czarnuszki. Od pąka po wysuszoną kapsułkę z nasionami – każda faza skrywa swój własny sekret. W tym przypadku zaintrygowały mnie szczegóły pręcików i płatków otoczonych siatkowatymi liśćmi. Krótko po deszczu maleńkie krople wody zatrzymane w liściach przywołały na myśl błyszczącą koronę na kwiecie. Zrobiłem zdjęcie w moim ogrodzie przy naturalnym wieczornym świetle i przekonwertowałem je w obróbce końcowej na bardzo chłodne niebiesko-zielone tło, pasujące do błękitu kwiatu.
Alexis Tinker-Tsavalas, Grecja/Kanada
„Mch skoczogonek”
„Szukając zimą obiektów makro na martwym drewnie, natknąłem się na skoczogonkę (Neanura muscorum) pokrytą kropelkami rosy. Zwykle ten gatunek jest dość aktywny, co sprawia, że kumulowanie ostrości jest prawie niemożliwe, ale ten osobnik pozostał całkiem nieruchomy, co dało mi możliwość uzyskania stosu skupienia przy dużym powiększeniu. Do łączenia klatek użyłem Zerene Stacker, a ostateczny obraz wyostrzyłem za pomocą Topaz DeNoise AI.”
Haralda Cederlunda, Szwecja
„Ostatni lot”
„Wczesną jesienią w górskim lesie brzozowym w Grövelsjön w Szwecji roiło się od dużych ilości ciem, co nadało wędrówce po nim nastrój przypominający sen. Mój towarzysz pieszych wędrówek nie czuł się najlepiej, więc musieliśmy zostać i odpocząć w stacji górskiej, dając mi czas na zwiedzanie najbliższej okolicy z aparatem. Poszedłem szlakiem w dół do Linnés källa – źródła, które rzekomo odkrył botanik Carl Linnaeus. Jego powierzchnię usiały duże ilości martwych ciem, a także trochę jesiennych liści, traw i glonów. Wydawało mi się, że ćmy nadal tańczyły gdzieś nad łąką i odbywały swój ostatni lot. Później połączyłem pięć klatek w Zerene Stacker, aby uzyskać większą głębię ostrości”.
Pete’a Burforda z Wielkiej Brytanii
„Długo po rosie”
„Na basenie Mousecroft w Shrewsbury sfotografowałem tę damę pokrytą rosą wczesnym rankiem, około 3 nad ranem, w maju. Biorąc pod uwagę, że owady są zimnokrwiste i potrzebują ciepła do poruszania się, zazwyczaj odpoczywają w nocy. Nagły spadek temperatury powoduje, że gromadzi się na nich rosa. Ten moment jest idealny do portretów, ponieważ nie mogą się one poruszać ani latać. Gdy o poranku nagrzeją się wraz ze wschodzącym słońcem, wycierają wilgoć i odlatują. Aby poprawić atrakcyjność wizualną, użyłem kolorowej karty tła, aby dodać kontrast i dodatkowe odcienie do obrazu. Następnie ułożyłem klatki w Helicon Focus, edytowałem w Lightroomie i Photoshopie, a następnie wykończyłem za pomocą Topaz DeNoise.
Abby Raeder, USA
„Geometria stawu”
„Urzekają mnie najwcześniejsze oznaki zmieniającej się pory roku. W połowie listopada noce stają się przenikliwie zimne. O świcie odwiedziłem staw w Vermont, aby znaleźć pierwszy lód w tym sezonie. Dla mnie ta scena jest wstrząsająca nie do opisania. Obserwowanie fizycznej przemiany wody w uderzający geometryczny cud to doświadczenie, które pozwala mi docenić wspaniałość życia.
Resztę zwycięzców i zdobywców drugiego miejsca można zobaczyć na stronie internetowej CUPOTY.