Biznes

Trigon DM podniósł cenę docelową akcji Allegro, utrzymując rekomendację „kupuj”

  • 29 maja, 2023
  • 4 min read
Trigon DM podniósł cenę docelową akcji Allegro, utrzymując rekomendację „kupuj”


W piątek o godz. 14.47 kurs Allegro na GPW wynosi 35,81 zł.

„Wzrost ceny docelowej z 35 zł do 44 zł wynika przed wszystkim z następujących czynników: (1) zmiany w cenniku, w tym głównie niższe koszty dostaw (+3 zł), wyższej trajektorii wzrostu GMV w 2024 roku o 4p.p., która podnosi również bazę kolejnych lat (+3 PLN), (3) niższego RFR (+2 zł). Metoda porównawcza zwraca wartość zbliżoną do dzisiejszej ceny rynkowej, ale istotny negatywny wpływ na wycenę na poziomie grupy ma strata Mall Group. Po korekcie wyniku o stratę EBITDA z biznesu zagranicznego wycena EV/EBITDA za rok 2023 byłaby o 2,2 zł wyższa na akcję” – napisano.

Analitycy Trigon DM oceniają, że oddalają się negatywne scenariusze marko, a sentyment do sektora dodatkowo wspierają obietnice wyborcze.

„Dynamika PKB za 1 kw. przebiła oczekiwania i oddala całkowicie pesymistyczne scenariusze makro, w tym ważne dla konsumpcji dotyczące wzrostu bezrobocia. Tym samym w nadchodzących kwartałach gospodarstwa domowe powinny stopniowo wychodzić z najbardziej wymagającego otoczenia. Dodatkowo w ostatnich dniach obserwujemy wyraźne przyśpieszenie kampanii wyborczej. Poza zapowiadaną waloryzacją programu 500+ do 800 PLN, która oznacza dodatkowy transfer do gospodarstw domowych 24 mld zł w skali roku, główna partia opozycyjna zaproponowała podniesienie kwoty wolnej od podatku z 30 do 60 tys. zł. Oznaczałoby to pozostawienie w kieszeniach podatników kolejnych kilkudziesięciu mld zł. Łącznie tylko te dwie propozycje wyborcze stanowią ~4 proc. konsumpcji prywatnej, a stół wyborczy zapewne będzie wypełniał się kolejnymi obietnicami. Wspiera to naszym zdaniem sentyment dla spółek konsumenckich, w tym do Allegro, szczególnie, że trend spadku udziału żywności w strukturze konsumpcji prywatnej powróci w miarę spowolnienia wzrostu cen, na czym korzystać powinny pozostałe kategorie konsumpcji towarów, w tym te będące fundamentem GMV Allegro” – napisano.

Warto przeczytać!  Giełda dzisiaj: Konfiguracja handlu dla Nifty 50 na rynkach globalnych, pięć akcji do kupienia lub sprzedania w środę

Zdaniem analityków, nowy cennik Allegro przełoży się na większe obciążenie merchantów kosztami dostaw.

„Nowy cennik wprowadza 9 progów wartości zamówienia, dla których różnicuje wysokość dopłat dla 8 metod dostawy out-of-home i 6 metod to-door. Obecnie obowiązujące stawki podzielone były na 5 przedziałów cenowych. Przykładowa dopłata merchanta do najpopularniejszej formy dostawy, to jest do paczkomatu InPost po zmianach to 1,49 zł w przedziale 40-49,99 zł (+51 proc. więcej niż obecne 0,99 zł), 1,89 zł w przedziale 50-59,99 zł (+91 proc.), 2,29 zł w przedziale 60-69,99 zł (+92 proc.) i 2,79 zł w przedziale 70-79,99 (+134 proc.). W komunikacie Allegro tłumaczy podwyżki wzrostem kosztów dostaw, które ponosi (w ubiegłym roku o ponad 40 proc.) i wskazuje na konieczność zwiększenia udziału sprzedawcy w miksie finansowania usługi Smart!. Nadal ma jednak pokrywać „ponad 80 proc. dla zamówień o najniższej wartości, a średnio dwie trzecie kosztów całkowitych” – napisano.

„Nie znamy dokładnej struktury dostaw, ale biorąc pod uwagę nasze szacunki około 2,4 mld zł kosztów dostaw brutto w 2023 roku, zmiana udziału merchantów o około 10 p.p. przełoży się na ponad 200 mln zł oszczędności dla Allegro w skali roku. Zmiany wysokości prowizji oceniamy raczej neutralnie, natomiast zwracamy uwagę na wprowadzenie płatności dla merchanta za zakupy opłacone przy pomocy Allegro Pay w wysokości 0,35 proc. netto. Przy wartości udzielonych pożyczek 5,5 mld zł w ramach Allegro Pay w 2022 roku (3,7x więcej niż rok wcześniej) prowizja wyniosłaby 19 mln zł, natomiast istotnie więcej oczekujemy w tym roku mając na uwadze dalszy wzrost skali produktu” – dodano.

Warto przeczytać!  Składka zdrowotna w 2023 roku - ryczałt - wysokość, podstawa wymiaru miesięczna i roczna

Trigon DM wskazał, że zmiany w cenniku Allegro odzwierciedlają sygnalizowane przez zarząd dążenie do powrotu wskaźnika EBITDA/GMV w kierunku 5 proc., po spadku z 4,9 proc. w 2021 do 4,4 proc. w 2022 r. Po uwzględnieniu niższego kosztu dostaw i „wyborczego” impulsu popytowego szacunki analityków zakładają wzrost wskaźnika EBITDA/GMV z 4,36 proc. w 2022 do 4,58 proc. w 2023 i 4,86 proc. w 2024. Jednocześnie zakładają wzrost marży EBITDA w Polsce z 32,2 proc. w 2023 do 33,1 proc. w 2024 roku.

Depesza jest skrótem rekomendacji. Pierwsza dystrybucja raportu, którego autorami są Dominik Niszcz i Grzegorz Kujawski, miała miejsce 22 maja o godz. 8.00.

W załączniku do depeszy zamieszczamy plik PDF z wymaganymi prawem informacjami Trigon DM. (PAP Biznes)

epo/ gor/


Źródło