„Trujące pigułki” Izby GOP mogą wymusić cięcia wydatków i zachwiać gospodarką
Spiker amerykańskiej Izby Reprezentantów Mike Johnson (R-LA) przemawia po odprawie z doradcą ds. bezpieczeństwa narodowego Jake’em Sullivanem na Kapitolu USA, 15 lutego 2024 r. w Waszyngtonie.
Kevin Dietsch | Obrazy Getty’ego
Prezydent Joe Biden spotkał się we wtorek na temat impasu budżetowego i pomocy dla Ukrainy ze spikerem Izby Reprezentantów Mike’iem Johnsonem, R-La., przywódcą większości w Senacie Chuckiem Schumerem, DN, przywódcą mniejszości w Senacie Mitchem McConnellem i przywódcą mniejszości w Izbie Reprezentantów Hakeemem Jeffriesem, DN. Y.
Schumer nazwał to „jednym z najbardziej intensywnych” spotkań, jakie kiedykolwiek odbył w Gabinecie Owalnym.
Wszyscy przywódcy opuścili spotkanie z optymizmem, że można tymczasowo uniknąć zawieszenia działalności rządu. Ale Schumer dał również jasno do zrozumienia, że Kongres jest daleki od osiągnięcia długoterminowego planu budżetowego: „Jeszcze nie osiągnęliśmy celu”.
Prezydent USA Joe Biden i wiceprezydent Kamala Harris spotykają się w Gabinecie Owalnym Białego Domu z przywódcą mniejszości w Senacie Mitchem McConnellem (R-KY), przewodniczącym Izby Reprezentantów Mike’iem Johnsonem (R-LA) i przywódcą większości w Senacie Chuckiem Schumerem (D-NY) w Waszyngtonie, USA, 27 lutego 2024 r.
Lea Millis | Reutera
Według Congressional Research Service, uchwalona w czerwcu ubiegłego roku ustawa o odpowiedzialności budżetowej, stanowiła, że jeśli do 1 stycznia tego roku nie zostanie ustalony stały budżet rządowy, wydatki zostaną automatycznie obcięte o 4 miliardy dolarów 30 kwietnia. analiza.
Oprócz kwoty podstawowej nastąpiłaby obowiązkowa zmiana udziału środków przeznaczonych na cele obronne i inne. Skutkowałoby to automatycznym dodaniem 33 miliardów dolarów do kolumny wydatków niezwiązanych z obronnością i obcięciem 37 miliardów dolarów z budżetu na obronę.
Od rozpoczęcia roku budżetowego w październiku rząd opiera się wyłącznie na tymczasowych ustawach wydatkowych, zwanych uchwałami ciągłymi lub CR, co wprowadza w życie mandat FRA dotyczący cięć wydatków.
Ponieważ Kongres jest daleko od jakiegokolwiek stałego porozumienia budżetowego, te CR prawdopodobnie zostaną przedłużone przynajmniej w celu uniknięcia przestoju w ten weekend.
„Nie możemy zamknąć rządu, żeby nie zamknąć rządu, to oznacza, że potrzebujemy CR” – powiedział Schumer we wtorek po spotkaniu w Białym Domu.
Zbliżające się obniżki stawek FRA zwiększają ryzyko utrzymania tych krótkoterminowych bonów skarbowych na czas nadchodzącej rundy wygaśnięcia finansowania.
Kapitol stoi w obliczu kolejnego tygodnia déjà vu związanego z zamknięciem rządu. Zawarcie całorocznego porozumienia budżetowego mającego na celu zapobieżenie cięciom FRA wydaje się coraz mniej prawdopodobne w obliczu zdecydowanego sprzeciwu ultrakonserwatywnego skrzydła Izby.
Wykolejenie Klubu Wolności
Członkowie Klubu Wolności Izby Reprezentantów, koalicji twardogłowych konserwatystów, pracują nad wykolejeniem stałego budżetu. Zamiast tego chcą przedłużyć obecną tymczasową uchwałę w sprawie wydatków na resztę roku budżetowego, zapewniając, że cięcia wydatków FRA zostaną uruchomione 30 kwietnia.
W ubiegłą środę klub wysłał ok list do Johnsona, żądając, aby do wszelkich przyszłych negocjacji budżetowych dołączył kilka twardych, konserwatywnych postanowień politycznych.
Propozycje, które obejmują pozbawienie finansowania Planned Parenthood, „Zielony Nowy Ład” Bidena i zakaz finansowania programów DEI, nie miałyby zastosowania w momencie dotarcia do Senatu składającego się z większości Demokratów, co w praktyce oznaczałoby „trujące pigułki”, które zniweczyłyby każde porozumienie budżetowe, w którym były dołączone.
Johnson już wcześniej strofował dalsze finansowanie rządu za pomocą krótkoterminowych rachunków.
Być może jednak ostatecznie zrezygnuje z członkostwa w Klubie Wolności, aby zachować posadę i uniknąć złego losu swojego poprzednika, byłego spikera Izby Reprezentantów Kevina McCarthy’ego. McCarthy był pierwszym mówcą, który został usunięty ze swojego stanowiska, co było inicjatywą pod przewodnictwem Klubu Wolności po dramatycznym epizodzie obejmującym również zamknięcie rządu, które prawie nie doszło do skutku.
Przywódcy Senatu ostrzegli Izbę, aby zaprzestała gier politycznych i osiągnęła porozumienie w sprawie budżetu na cały rok.
„Jak zawsze stojące przed nami zadanie będzie wymagało, aby wszyscy podążali w tym samym kierunku, w kierunku czystych środków, a nie trujących pigułek” – powiedział McConnell w poniedziałek w Senacie.
Skutki gospodarcze
Zamknięcia rządów zazwyczaj pozostawiają rynki stosunkowo nietknięte. Jeśli jednak automatyczne cięcia wydatków FRA wejdą w życie, mogą zachwiać chwiejnym ożywieniem w szerszej gospodarce.
„Aby doszło do miękkiego lądowania w 2024 r., potrzebny byłby dodatkowy bodziec fiskalny (taki bodziec zdecydowanie wzmocniłby gospodarkę na dłużej w 2023 r.)” – napisała w poniedziałkowej notatce główna ekonomistka Piper Sandler Nancy Lazar.
Kapitol Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie, USA, wtorek, 26 września 2023 r.
Al Drago | Bloomberga | Obrazy Getty’ego
Lazar dodał, że programy wydatków rządowych za czasów prezydenta Joe Bidena, takie jak umorzenie pożyczek studenckich, obniżki podatków i ustawa CHIPS, odegrały kluczową rolę w ożywieniu gospodarki w okresie ożywienia gospodarczego po pandemii. Zdaniem Lazara polityka ta stanowi fiskalny wiatr w żagle, który może zwiększyć zaufanie przedsiębiorców.
„W tym roku z łatwością może nastąpić dodatkowy wzrost PKB o 1,5 punktu procentowego w wyniku stymulacji fiskalnej” – napisał Lazar.
Jednak chęć wykorzystania przez Izbę GOP całorocznego budżetu może ograniczyć ten bodziec.
Biuro Budżetowe Kongresu oszacowało w styczniu, że wydłużenie warunków wydatków określonych w bieżących uchwałach krótkoterminowych może „skutkować ogólnymi redukcjami w wysokości od 5 do 9 procent w przypadku finansowania niezwiązanego z obronnością i od zera do 1 procent w przypadku finansowania obronności”.
Nieprzyjęcie budżetu na cały rok pozostawiłoby społeczeństwo z utrzymującymi się pytaniami o priorytety rządu, które często znajdują odzwierciedlenie w długoterminowym planie wydatków.
„Jedną rzeczą jest posiadanie krótkoterminowych CR, dzięki czemu mamy dodatkowy czas na negocjacje w dobrej wierze… ale zupełnie inną rzeczą jest prowadzenie całorocznej CR, ponieważ nie mamy zamiaru wykonywać swojej pracy” Senator Patty Murray ze stanu Waszyngton, powiedziała w grudniu.
„Kiedy puścimy nasz rząd na autopilota, mówimy światu Kongresowi, że śpi za kierownicą”.