Świat

Turecki przemysł dronowy buduje cichy bezzałogowy myśliwiec

  • 6 marca, 2023
  • 5 min read
Turecki przemysł dronowy buduje cichy bezzałogowy myśliwiec


Dron Baykara Kizilelma na wystawie w Samsun, Turkiye, 30 sierpnia.
Agencja Muhammed Enes Yildirim/Anadolu za pośrednictwem Getty Images

  • W ciągu ostatniej dekady tureckie firmy stały się głównymi projektantami i producentami dronów.
  • Jedna firma, Baykar, szybko rozwija swój najnowszy i potencjalnie najbardziej obiecujący dron, Kızılelma.
  • Marynarka Wojenna Turcji planuje uczynić Kızılelma głównym samolotem na swoim pierwszym lotniskowcu.

W ciągu niecałej dekady Turcja stała się potęgą dronów. Bezzałogowe statki powietrzne były największym pojedynczym eksportem przemysłu obronnego w ubiegłym roku, o łącznej wartości 871,5 mln USD – 80% wzrost w stosunku do 2021 r.

Duża część tego rynku jest obsługiwana przez firmę Baykar, która produkuje model TB2, powszechnie znany z zastosowania w ostatnich konfliktach, w tym na Ukrainie. Baykar zbudował ponad 400 TB2 dla 24 krajów.

Ale TB2 to tylko jeden z modeli Baykara. 23 stycznia firma ogłosiła, że ​​Kızılelma, jej najnowszy i potencjalnie najbardziej obiecujący produkt, pomyślnie przeszedł drugi test w locie.

Test jest kolejnym krokiem naprzód w kierunku tego, co może stać się klejnotem koronnym firmy i punktem kulminacyjnym rozwijającego się tureckiego przemysłu dronów.

Kızılelma

Dron Kizilelma podczas pierwszego testu w locie, w Stambule, 14 grudnia.
Agencja Baykar/Handout/Anadolu za pośrednictwem Getty Images

Bezzałogowy bojowy statek powietrzny o napędzie odrzutowym, Kızılelma — po turecku „Czerwone Jabłko” — jest sprzedawany jako „myśliwiec UAV” i jest częścią projektu Combatant Unmanned Aircraft System firmy Baykar.

Warto przeczytać!  Kościół w Sydney, który dokonał ataku „terrorystycznego”, twierdzi policja, gdy Facebook i X nakazali usunięcie materiału filmowego – na żywo

Kızılelma ma 48 stóp długości i 32 stopy rozpiętości skrzydeł. Ma zasięg 500 mil morskich, wysokość operacyjną 35 000 stóp i prędkość maksymalną około 460 mil na godzinę. Baykar twierdzi, że ma maksymalną masę startową około 13 200 funtów i może przenosić ładunek do 3300 funtów i latać przez pięć godzin.

Baykar twierdzi również, że Kızılelma będzie miała cechy, które sprawią, że będzie się skradać. Należą do nich kanciasta konstrukcja, która zapewnia mu niski przekrój poprzeczny radaru i wewnętrzną komorę na broń. Inne zaawansowane funkcje obejmują aktywną elektronicznie skanowaną macierz, antenę umożliwiającą kontrolę zarówno w linii wzroku, jak i poza nią, a także możliwość w pełni autonomicznego startu i lądowania.

Dwa prototypy opracowywane przez Baykara są napędzane poddźwiękowym silnikiem AL-25TLT wyprodukowanym przez ukraińską firmę Ivchenko-Progress, która nadal realizuje zamówienia pomimo trwających ataków Rosji. Przyszłe Kızılelmas będą miały bardziej zaawansowany silnik AI-322F, pozwalający im osiągać prędkości ponaddźwiękowe. Co najmniej jeden planowany przyszły wariant będzie miał konstrukcję dwusilnikową.

Kizilelma podczas pierwszego testu w locie 14 grudnia.
Agencja Baykar/Handout/Anadolu za pośrednictwem Getty Images

Oczekuje się, że Kızılelma będzie przewozić szereg rodzajów broni, w tym amunicję precyzyjnie kierowaną, pociski powietrze-powietrze i pociski manewrujące produkowane przez tureckich producentów, co odzwierciedla koncentrację Ankary na rozwoju krajowego przemysłu obronnego.

Warto przeczytać!  Noworodek uratowany z trzęsienia ziemi w Syrii adoptowany przez ciotkę

Kızılelma rozwija się w jakiejś formie od 2013 roku, ale w ostatnich latach rozwija się szybko.

Po raz pierwszy został zaprezentowany publicznie w lipcu 2021 r., a po raz pierwszy zauważony na linii produkcyjnej Baykara w marcu 2022 r. Pierwszy test integracji silnika odbył się we wrześniu, a następnie testy kołowania i rozbiegu rozpoczęły się 20 listopada. pierwszy test skokuw którym dron uniósł się nad ziemią na kilka sekund, przyszedł 3 grudnia.

Pierwszy lot Kızılelmy był pierwotnie planowany na 2023 rok, ale 14 grudnia Baykar ogłosił udany dziewiczy lot samolotu, podczas którego wystartował i leciał przez 18 minut, zanim bezpiecznie wylądował.

23 stycznia Baykar ogłosił, że Kızılelma zakończył swój drugi lot testowy. Tureckie media podały, że Baykar spodziewa się przeprowadzać testy przez cały rok przed rozpoczęciem masowej produkcji.

Wielkie ambicje

TCG Anadolu, największy turecki okręt wojenny, w Stambule we wrześniu.
Agencja Isa Terli/Anadolu za pośrednictwem Getty Images

Tureckie Siły Powietrzne nie będą jedynymi, które kupią Kızılelmę.

Marynarka Wojenna Turcji planuje uczynić go głównym samolotem na swoim pierwszym lotniskowcu, TCG Anadolu, który wkrótce może być pierwszym lotniskowcem ze skrzydłem powietrznym składającym się głównie z dronów.

Warto przeczytać!  Izrael cofa pozwolenia na podróż wyższych urzędników palestyńskich | Wiadomości o konflikcie izraelsko-palestyńskim

Baykar twierdzi, że Kızılelma będzie mógł startować i lądować na lotniskowcach o krótkim pasie startowym, takich jak TCG Anadolu. Statek jest zbudowany z rampą do skoków narciarskich na dziobie i jest modyfikowany tak, aby zawierał system zatrzymywania haków, aby zapewnić bezpieczne lądowanie Kızılelmy.

Kızılelmas z TCG Anadolu będą działać obok morskiego wariantu TB2, który jest obecnie w fazie rozwoju.

TCG Anadolu w Stambule we wrześniu.
Agencja Isa Terli/Anadolu za pośrednictwem Getty Images

Wariant morski, znany jako TB3, będzie miał dłuższe skrzydła, które można złożyć w celu przechowywania na pokładzie statku, większą masę startową niż jego poprzednik i całkowitą ładowność prawie dwukrotnie większą niż TB2.

Tureckie media twierdzą, że oprócz walki powietrze-powietrze Kızılelma będzie w stanie prowadzić operacje ofensywne, zapewniać bliskie wsparcie powietrzne i atakować obronę powietrzną wroga. TB3 będzie prawdopodobnie używany w ograniczonej roli uderzeniowej oraz w operacjach wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych.

Pomimo szybkiego postępu, Kızılelma wciąż napotyka przeszkody. Może nadal wymagać ulepszeń w celu prowadzenia operacji nośnych, a TCG Anadolu nadal potrzebuje modyfikacji w celu bezpiecznej obsługi drona, co może zająć lata.

Niemniej Turcja pozostaje ambitna i planuje wprowadzić Kızılelmę do służby do 2025 roku.




Źródło