Polska

Tusk potwierdza, że ​​projekt „megalotniska” poprzedniego rządu będzie kontynuowany

  • 26 czerwca, 2024
  • 6 min read
Tusk potwierdza, że ​​projekt „megalotniska” poprzedniego rządu będzie kontynuowany


Premier Donald Tusk potwierdził, że planowane „mega-lotnisko” i węzeł komunikacyjny w centralnej Polsce, będące sztandarowym projektem byłej partii rządzącej Prawo i Sprawiedliwość (PiS), zostaną zrealizowane. Decyzja ta kończy miesiące niepewności co do planów po grudniowej zmianie rządu.

Jednak Tusk oskarżył także PiS o marnotrawstwo wydatków na projekt i powiedział, że nowy rząd położy większy nacisk na rozwój regionalnej infrastruktury kolejowej, drogowej i lotniczej, aby Polska stała się „jedną wielką megalopolis”.

W lipcu ubiegłego roku, gdy PiS był jeszcze u władzy, odsłonięto koncepcję projektową projektu Węzła Transportowego Solidarności (CPK). W październiku ogłoszono utworzenie międzynarodowego konsorcjum partnerów inwestycyjnych, które w zamian za mniejszościowy pakiet wniesie do spółki do 8 miliardów złotych (1,84 miliarda euro).

Jednak po dojściu do władzy rząd Tuska zwolnił prezesa CPK i zapowiedział, że przeprowadzi audyt, zanim potwierdzi, czy i jak projekt będzie kontynuowany. Niektóre wyższe osobistości w nowym rządzie sugerowały, że planowane lotnisko powinno zostać porzucone.

Ale zwolennicy projektu znaleźli się także w obozie rządzącym. Tymczasem w maju grupa czołowych przedstawicieli polskiego biznesu wezwała rząd, aby nie porzucał CPK, który ich zdaniem może „stać się wielką siłą napędową polskiej gospodarki”.

Wypowiadając się dziś, Tusk powiedział, że przed podjęciem decyzji „chciał mieć pełny obraz tego, czego potrzebuje Polska i jakie marzenia odpowiadają tym polskim potrzebom, a nie czyje rozkazy polityczne ma ona wypełniać”.

Warto przeczytać!  Skrajnie lewicowa Jill Stein z Partii Zielonych: „Żydzi mają Polskę”

Premier potwierdził wówczas, że CPK będzie kontynuowane. „Zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie” – zadeklarował. Dodał jednak, że realistyczny cel w zakresie rocznej liczby pasażerów to 34 miliony.

Kiedy PiS po raz pierwszy nakreślał plany dotyczące CPK, zadeklarował cel 100 milionów pasażerów rocznie, co uczyniłoby z niego jedno z najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie. Później zmniejszono ją do początkowego celu wynoszącego 40 milionów, z opcją zwiększenia do 50 milionów, następnie 65 milionów, a ostatecznie nawet 100 milionów.

W dzisiejszym komunikacie Tusk powiedział, że projekt CPK będzie teraz kładł większy nacisk na podłączenie całej Polski do nowoczesnej infrastruktury transportowej.

„Polska stanie się jedną wielką megalopolis” – powiedział Tusk. Nakreślił cel, jakim jest umożliwienie podróżowania koleją „między stolicą”. [Warsaw] i wszystkich głównych ośrodków miejskich w 100 minut lub mniej”.

CPK zawsze było postrzegane jako szerszy węzeł transportowy, który obejmowałby nowe szybkie połączenia kolejowe i drogowe, a także lotnisko.

Warto przeczytać!  Putin jedynym zwycięzcą, gdy polski Tusk pogrąża się w walce na granicy z Ukrainą – POLITICO

Tusk stwierdził jednak, że rządowi PiS nie udało się wprowadzić tych pomysłów w życie. Wskazał na planowany tunel kolejowy pod centrum Łodzi, który początkowo miał zostać ukończony do 2022 r., ale borykał się z opóźnieniami w budowie i rosnącymi kosztami.

W rozmowie z Tuskiem pełnomocnik rządu ds. projektu CPK Maciej Lasek powiedział, że koszt elementów lotniczych i kolejowych wyniesie 131 miliardów złotych (30,4 miliarda euro), czyli mniej niż planowane przez PiS 155 miliardów złotych.

Premier zapowiedział także utrzymanie w Polsce sieci mniejszych lotnisk regionalnych, co zdaniem niektórych zostanie przyćmione przez CPK.

To, jak powiedział Tusk, obejmie „szybką rozbudowę i modernizację lotniska Modlin”, tak aby stało się węzłem komunikacyjnym dla „popularnych, tanich linii lotniczych” oraz lepsze połączenie kolejowe i drogowe z centrum Warszawy.

Okęcie, główne lotnisko Warszawy, które miało zostać zamknięte po otwarciu CPK, również zostanie „pilnie zmodernizowane i ulepszone” – zapowiedział Tusk, zaznaczając, że lotnisko przy CPK będzie gotowe dopiero w 2032 roku.

Na koniec premier zapowiedział także, że polska narodowa linia lotnicza LOT zostanie udoskonalona „tak, aby stała się firmą mniej więcej na poziomie Lufthansy”, flagowego przewoźnika Niemiec.

Warto przeczytać!  Polska stawia na amerykańskie samoloty bojowe, które pokrzyżują rosyjskie plany w Europie Wschodniej

Choć Tusk potwierdził, że CPK będzie działać, spotkał się z natychmiastową krytyką ze strony swojego poprzednika PiS Mateusza Morawieckiego, który zarzucił rządowi „przebudowę CPK tak, aby nie stanowiła zagrożenia dla Niemców i Austriaków”.

Morawiecki zarzucał także Tuskowi powrót do starej strategii, z czasów, gdy jego partia PO rządziła Polską w latach 2007-2015, skupiającej się wyłącznie na rozwoju dużych miast.


Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, która utrzymuje się z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy zrobić tego, co robimy.

Źródło zdjęcia głównego: Kancelaria Premiera/Flickr (na licencji CC BY-NC-ND 2.0)




Źródło