Tydzień mody w Londynie: najważniejsze momenty z wybiegów na jesień i zimę 2024
Londyn
CNN
—
Od swojego inauguracyjnego sezonu w 1984 roku Londyn jest znany jako pełne humoru i energiczne miejsce narodzin światowej sławy projektantów, takich jak Vivienne Westwood, Alexander McQueen i John Galliano. Być może trafnie było to 40. rocznicą Londyńskiego Tygodnia Mody. Wyraźna energia towarzyszyła początkującym brytyjskim talentom wypełniającym harmonogram, który kończył się we wtorek.
W piątek podczas pokazu dyplomów magisterskich w Central Saint Martins panował niesamowity szwedzki stół. Student projektowania odzieży męskiej Jonathon Ferris dał widzom moment „Być jak John Malkovich”, wysyłając modelki z wybiegu w identycznych maskach, na których był podobny. Kilka chwil później, podczas pokazu kolekcji dyplomowej Maximiliana Raynora, bojowy, upadły anioł z dzwoneczkami wplecionymi w rozpiętość swoich dzianych skrzydeł zabrzęczał po wybiegu. Harris Reed, który nieoficjalnie zajął pierwsze miejsce w harmonogramie, podawał koktajle whisky rosnącej rzeszy fanów w uświęconych salach Tate Britain. Inspiracją dla kolekcji była Victoriana, a dokładniej XIX-wieczne lalki-cienie.
Nostalgia była częstym punktem odniesienia także w tym sezonie, choć interpretowana na niezliczone sposoby. Nie jeden, ale dwóch projektantów z pokolenia Z – Conner Ives i Sinead Gorey – wykorzystało technologię relikty imperium Apple, które przeniosą widzów w inne czasy. Ives, którego ostateczny wygląd przedstawia iPoda nano i przewodowe słuchawki, podczas gdy Gorey wykorzystał iPoda shuffle jako spinki do włosów. Inni projektanci cofnęli się w czasie jeszcze dalej. Najnowszy sezon Erdem – zainspirowany XX-wieczną amerykańsko-grecką sopranistką Marią Callas – przywołał obrazy przestarzałej elegancji: rękawiczki do łokcia, sukienki koktajlowe z teatralnymi szalikami i operowe szale.
JW Andersona
Zwinięte srebrne peruki były podstawą pokazu JW Anderson.
Tymczasem weteran London Fashion Week, Jonathan Anderson, uczcił wzrost nostalgii, stylizując modelki ze swojego pokazu w srebrne peruki z trwałą ondulacją, nawiązując do minionej epoki brytyjskiego życia, kiedy wścibscy sąsiedzi rozmawiali o sznurach do prania i szyli własne ubrania. Po programie powiedział dziennikarzom, że był podekscytowany faktem, że młodzi ludzie odkrywają nostalgię. „Nagle piosenka sprzed 50 lat może stać się numerem jeden” – powiedział. „I to jest ekscytujące”.
Goście pokazu Burberry również przenieśli się w lata 2000-te. Nuczący głos zmarłej Amy Winehouse odbił się echem w specjalnie zbudowanym namiocie w Victoria Park we wschodnim Londynie, podczas gdy po wybiegu spacerowało wiele modelek z pokolenia milenialsów, w tym Lily Cole i Agyness Deyn.
Wszechobecny zachodni trend w ubiorze zachwycił w tym sezonie kilku londyńskich projektantów. Na pokazie Edwarda Crutchleya dostępne były kowbojskie kapelusze w różnych wersjach: czarne, białe lub ręcznie robione z tkanej marokańskiej dekoracji ściennej, dzięki uprzejmości modystki Stephena Jonesa. Na weekendowym pokazie Molly Goddard koszule w zachodnim stylu i płaskie skórzane kowbojskie buty podkreślały charakterystyczne dla projektantki tiulowe sukienki z pianką. „Wydaje się, że w tej chwili wszystko, co zachodnie jest wszędzie” – powiedział Goddard brytyjskiemu „Vogue’owi”, „ale mój punkt widzenia prawdopodobnie różni się od ludzi takich jak Beyoncé”.
Bena Broomfielda
Molly Goddard zaproponowała własną wersję rosnącego trendu kowbojskiego stylu, zakładając zachodnie bluzy i wysokie buty.
Bena Broomfielda
Upodobanie mody do stylów inspirowanych ranczo nie ma końca.
Miękkie, puszyste lub delikatne: sztuczne futro było kluczowym materiałem na londyńskich wybiegach. Simone Rocha nazwała swój pokaz ostatnią częścią tryptyku kolekcji, poczynając od pokazanej we wrześniu kolekcji wiosenno-letniej, która była gościnnym projektem Jeana Paula Gaultier couture w Paryżu w zeszłym miesiącu, a teraz jej najnowsza linia na jesień-zimę 2024. Według notatek programu „The Wake” przedstawiał żałobną suknię królowej Wiktorii i zawierał mnóstwo sztucznych futer. Jego używaniu nie było końca, od płaszczy i bardzo dużych rękawiczek po obszyte futrem tiulowe peleryny, buty, a nawet kolczyki.
Podobnie w Conner Ives szale ze sztucznego futra zestawiano z podkoszulkami i dżinsami, podczas gdy Precious Lee chodziła po wybiegu w odpinanym materiałowym kapturze, solidnie zawiązanym pod brodą. Z kolei Sinead Gorey stworzyła bieliznę zimową, ozdabiając gorsety i biustonosze kępkami barwionego futra poliestrowego.
Ik Aldama
W Conner Ives szale i kaptury ze sztucznego futra wniosły do kolekcji odrobinę zimowego blasku.
Forma i funkcja rzadko spotykały się w tym sezonie, szczególnie dla miłośników aktywnego wypoczynku. Jak czytamy w notatkach kolekcji, wschodząca projektantka Johanna Parv zaprojektowała je z myślą o ochronie swojej noszącej osoby „na każdą ewentualność, przez całą dobę”. Parv poświęciła szczególną uwagę rowerzystom poruszającym się po mieście, tworząc koszulki, które można naciągnąć na plecak lub ocieplaną minispódniczkę „zaprojektowaną tak, aby utrzymać ciepło pośladków użytkownika na siodełku”.
W Burberry projektant Daniel Lee miał na myśli dzikość wysp brytyjskich, projektując swoją trzecią kolekcję dla tej marki, zawierającą mnóstwo odzieży wierzchniej wykonanej z grubych, przytulnych tkanin, w tym puszystej wełny, barszczu i moleskinu.
Henry’ego Nichollsa/AFP/Getty Images
Johanna Parv stworzyła koszulki, które można naciągnąć na plecaki, chroniąc spacerowiczów, rowerzystów, a nawet turystów pieszych przed czynnikami zewnętrznymi.
Płaszcze przeciwdeszczowe i anoraki zostały wynalezione na nowo przez irlandzką projektantkę Robyn Lynch, która w tym sezonie współpracowała z marką sportową CP Company z lat 70. XX wieku. Lynch poddał recyklingowi odzież wierzchnią z poprzednich kolekcji włoskiej marki odzieży sportowej, zmieniając sylwetki i dodając warstwy dzianiny. Na pierwszy rzut oka zwiewny, romantyczny kształt białego poncza przeciwdeszczowego przypomina elżbietańską koszulę roboczą. Również u Simone Rocha nylonowa wiatrówka z kapturem ściąganym sznurkiem zmienia się w obszerną suknię balową i jest przewiązana w talii ozdobnym gorsetem w kształcie osy; podczas gdy inny jest całkowicie przezroczysty.
Ben Broomfield/Ben Broomfield @photobenphoto
Płaszcz przeciwdeszczowy staje się ozdobą balu w Simone Rocha.
Chrisa Yatesa
Robyn Lynch podczas pokazu na jesień-zimę 2024 nadała białej kurtce romantyczną sylwetkę.
Chrisa Yatesa
Współpracując z marką odzieży sportowej CP Company z lat 70., tchnęła nowe życie w stare ubrania.
Joe Mahera/Getty Images
Królowa mody Naomi Campell wystąpiła w najnowszym pokazie Burberry na wybiegu w Londynie.
Filippo Fiora
Daniel Lee wyraźnie miał na myśli spędzanie czasu na świeżym powietrzu, tworząc przytulne ubrania wierzchnie zapewniające ciepło.
Burberry
Kurtki baranie z wysokim kołnierzem zostały wykończone klamrami w kształcie końskiego konia i okuciami.
Giovanni Giannoni/WWD/Getty Images
Erdem był wizją elegancji z połowy XX wieku.
Jasona Lloyda Evansa
Pokaz Erdem, zorganizowany w British Museum, obejmował sukienki z wbudowanymi szalikami.
Jasona Lloyda Evansa
Rękawiczki do łokcia i nowe płaszcze operowe były wszędzie na wybiegu Erdem.
Marka Hibberta
Kolekcja Harrisa Reeda zatytułowana „Shadow Puppets” została zainspirowana XIX-wieczną formą sztuki.
JW Andersona
Kolekcja Jonathana Andersona nawiązuje do gospodyń domowych z lat 50. XX wieku, które narzucały ubrania na sznurek do prania.
JW Andersona
„Tym razem chcieliśmy zrobić coś nieco psychologicznego” – powiedział Anderson. „Idea groteski i pragmatyzmu”.
Bena Broomfielda
Sztuczne futro było głównym tematem pokazu Simone Rocha, gdzie naszywki zmieniały sylwetkę niczym poduszki na biodrach lub ramionach.
Bena Broomfielda
Tkaniny używano także w bardziej klasyczny, archetypowy sposób – w bogatych płaszczach przypominających szaty.
Eamonn M. McCormack/Getty Images
Sinead Gorey ponownie wykorzystała iPoda Shuffle jako spinkę do włosów.
Ik Aldama
Oldschoolowa technologia muzyczna po raz kolejny pojawiła się na pokazie Connera Ivesa, a na zakończenie pokazu zaprezentowano haftowane słuchawki.
Ik Aldama
Precious Lee chodziła w odpinanym futrzanym kapturze.
Maja Śmiejkowska
Edward Crutchley zainspirował się kulturami całego świata i wykorzystał tkane gobeliny w spódnicach, kurtkach i kowbojskich kapeluszach.
Dilarę Findikoglu
Występ Dilary Findikoglu, wystawiony w neogotyckim kościele we wschodnim Londynie, był pokręconą fantazją.
Dilarę Findikoglu
Spódnice zostały zaprojektowane tak, aby sprawiały wrażenie trwale dmuchanych na pokazie Findikoglu jesień-zima 2024.
Dilarę Findikoglu
Podczas gdy jedna z końcowych stylizacji przedstawiała perukę w całości wykonaną ze srebrnych kluczy.
Dilarę Findikoglu
Lateksowe, tiulowe i maseczki w stylu Margieli były obfite w „Femme Vortex” Findikoglu.
Chrisa Yatesa
Sinead O’Dwyer, której kolekcja została zainspirowana niezbyt odpowiednim podejściem do odzieży biurowej, w tym sezonie przewodziła różnorodnym castingom.
Chrisa Yatesa
Lottie Moss, przyrodnia siostra Kate Moss, pojawiła się na wybiegu Sinead O’Dwyer.
Rosas Sune/WWD/Getty Images
Modelka na wybiegu Molly Goddard RTW jesień 2024 w ramach London Ready to Wear Fashion Week, który odbył się w Cecil Sharp House 17 lutego 2024 r. w Londynie, Anglia. (Zdjęcie: Aitor Rosas Sune/WWD za pośrednictwem Getty Images)
Bena Broomfielda
Kobiece kreacje Molly Goddard z falbankami nabrały nowego charakteru w bardziej nastrojowych kolorach, takich jak bordowy i czarny.
Ahluwalia
Kolekcja Ahluwalii czerpie ze starego folkloru i baśni Indii i Nigerii.
Ahluwalia
W tym sezonie wytwórnia współpracowała także z Levi’s, aby stworzyć unikalne, przerobione elementy dżinsu.
Mateusz Alanda
Jasne, drukowane projekty w kolekcji Ahluwalia nawiązują do techniki malowania ciała charakterystycznej dla ludu Igbo w Nigerii.