Tylu Polaków planuje skorzystać z Black Friday. Co najczęściej kupujemy?

Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek raportem „Black Friday i wyprzedaże przedświąteczne: konsumenci w Polsce szykują portfele” opracowanym przez Strategy& Polska, spółkę z sieci PwC, przeciętne wydatki Polaków na Black Friday i Cyber Monday wyniosą około 1000 zł (214 euro), podczas gdy średnia Europejska wynosi średnio 1200 zł (244 euro). Zaznaczono, że zainteresowanie Black Friday w Polsce wzrasta z roku na rok i zbliża się do średniej europejskiej?.
Około 2/3 Polaków planuje skorzystać z Black Friday i Cyber Monday – poinformowano w komunikacie PwC na temat badania.
Jak wskazano, Polacy wyróżniają się na tle innych państw europejskich dużym stopniem świadomości i potrafią ocenić czy rzeczywiście spotykają się z atrakcyjną ofertą zakupową.
„Okres przedświąteczny to kluczowy czas sprzedaży dla wielu detalistów – dlatego też tegoroczny Black Friday i otaczające go tygodnie silnych działań promocyjnych powiedzą dużo o kondycji polskiego handlu detalicznego” – ocenił partner zarządzający Strategy & Polska Krzysztof Badowski, cytowany w informacji.
„Ostatnie, trudne miesiące przyniosły dalsze zmiany w zachowaniu konsumentów – kupujemy mniej, często oszczędniej wybierając zamienniki ulubionych marek” – dodał.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, wśród planowanych zakupów największą popularnością cieszy się odzież (41 proc.), elektronika (33 proc.) oraz kategorie prezentowe (zdrowie i uroda – 24 proc., książki – 18 proc. oraz zabawki – 17 proc.). W porównaniu z Europą Zachodnią, Polska wyróżnia się większym zainteresowaniem kategoriami powiązanymi ze zdrowiem i urodą (24 proc. w Polsce wobec 20 proc. w Europie Zachodniej), sprzętami domowymi (odpowiednio 20 proc. i 15 proc.) oraz spożywczymi (jedzenie i napoje 12 proc. i 9 proc.) oraz upominki świąteczne (11 proc. w Polsce wobec 9 proc. w Europie Zachodniej).
Zgodnie z badaniem 72 proc. konsumentów w Polsce i Europie skorzysta z Black Friday i Cyber Monday, żeby kupić prezenty świąteczne z wyprzedzeniem. Najczęstszą przyczyną, którą wskazują konsumenci dla niekorzystania z promocji, jest brak pieniędzy (41 proc.), chęć redukcji posiadanej ilości przedmiotów (23 proc.) i przekonanie o niskiej atrakcyjności promocji (20 proc.).
W raporcie wskazano, że ponad połowa konsumentów rozpoczyna przygotowania do Black Friday z wyprzedzeniem, budując listę zakupów. Dodano, że planowanie zakupów dotyczy zarówno poszukiwanych produktów jak i preferowanych sprzedawców?. Pomimo skrupulatnego planowania, szczególnie wzmocnionego w okresie inflacji, blisko 25 proc. konsumentów ulega zakupom impulsowym lub inspiracji?.
PwC zaobserwowało wzmożoną aktywność komunikacyjną sprzedawców od pierwszych dni listopada (odliczanie, kalendarze Black Friday czy też akcje typu Black Weeks)?. Pomimo planowania z wyprzedzeniem, 23 proc. polskich klientów kupiło w zeszłym roku co najmniej jeden artykuł pod wpływem impulsu. Według raportu odsetek ten jest zbliżony do poziomu w Niemczech, Francji czy Włoszech i Hiszpanii.
Zgodnie z badaniem najczęstszym źródłem pozyskiwania informacji zakupowych są kanały cyfrowe, ale w Polsce kanały stacjonarne również są istotne. Zaznaczono, że ponad połowa zakupów online dokonywana jest przez komputer (56 proc. w Polsce i 54 proc. w Europie Zachodniej), a ponad jedna trzecia na telefonie (36 proc. w Polsce ?i 35 proc. w Europie Zachodniej). W sklepach stacjonarnych zakupów dokonuje 37 proc. Polaków i 34 proc. konsumentów z Europy Zachodniej – wykazano w badaniu.
W badaniu wzięło udział 2000 konsumentów powyżej 18 roku życia z każdego z krajów: Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Polska. 26 proc. respondentów mieści się w przedziale wiekowym 18-34 lat, 34 proc. w przedziale 35-54 lat, a 44 proc. jest powyżej 55 roku życia. 48 proc. ankietowanych to mężczyźni a 52 proc. to kobiety. Badanie online zostało przeprowadzone w terminie 10-17 października 2023. (PAP)bk/ mmu/