Uber India ukarał grzywną w wysokości 28 000 rupii, ponieważ kierowca obciążył klienta zawyżoną kwotą 27 rupii | Wiadomości z Chandigarh
Okręgowa Komisja Rozstrzygania Sporów Konsumenckich w Chandigarh nałożyła na firmę Uber India karę w wysokości 28 000 rupii po tym, jak kierowca naliczył od klienta zawyżoną kwotę 27 rupii za przejazd w Chandigarh.
Komisja nakazała Uber India zwrot kwoty 27 rupii skarżącemu Ritvikowi Gargowi, który został od niego obciążony nadwyżką, wraz z kwotą 5000 rupii tytułem odszkodowania i kwotą 3000 rupii tytułem kosztów postępowania sądowego.
Komisja wyraziła opinię, że „aby kontrolować takich niesfornych usługodawców, którzy w ostatniej chwili naruszają zapewnienia, obietnice i zobowiązania, należy postępować z nimi brutalnie i w związku z tym z przeciwnymi stronami (Uber India) należy wpłacić co najmniej 20 000 Rs jako odszkodowanie na rachunek pomocy prawnej dla konsumentów prowadzonej przez tę Komisję, oprócz kwot należnych skarżącemu z tytułu odszkodowania i kosztów postępowania sądowego”.
Ritvik Garg, mieszkaniec Mandi Gobindgarh w Pendżabie, oświadczył, że 19 września 2022 r. zarezerwował przejazd moto connect za pośrednictwem aplikacji Uber w usługach taksówkowych Uber India z sektora 21A w Chandigarh do Modern Housing Complex, sektor 13 w Chandigarh .
Garg powiedział, że przejazd został przydzielony kierowcy Kailashowi, a w momencie rezerwacji opłata za konkretny przejazd wynosiła około 53 rupii. Garg twierdził jednak, że kierowca pobrał od niego opłatę w wysokości 80 rupii, zgodnie z jego własnymi zasadami i przepisami. Garg powiedział, że podniósł tę kwestię w Uber India 22 września 2022 r., wysyłając zawiadomienie prawne, a następnie pocztą, ale jego skarga nie została rozpatrzona.
W odpowiedzi Uber India stwierdził, że jest dostawcą usług technologicznych, który jedynie dostarcza oprogramowanie na smartfony [Uber-app] która działa jako wspólna platforma dla Partnerów Kierowców i Pasażerów/Użytkowników, takich jak osoba składająca skargę, umożliwiająca bezpośrednią interakcję ze sobą w celu korzystania i świadczenia usług transportowych lub taksówkowych.
„Uber nie świadczy usług transportowych, nie pełni roli przewoźnika ani nie pośredniczy w transporcie pasażerów. Transakcje pomiędzy osobą składającą skargę a firmą Uber India podlegają warunkom uzgodnionym przez nią w momencie korzystania z usługi. Zgodnie z regulaminem Uber India świadczy wyłącznie usługi technologiczne, które pomagają w organizacji i planowaniu usług transportowych, podczas gdy faktyczną usługę zapewniają partnerzy-kierowcy” – powiedział Uber India.
Po zapoznaniu się ze sprawą Komisja stwierdziła po zapoznaniu się z protokołem, że jest całkowicie jasne, że w zawiadomieniu Uber India znajduje się informacja, że skarżący został obciążony zawyżoną opłatą w wysokości 27 rupii, lecz Uber India nie sporządził żadnego raportu z dochodzenia, w którym można by podjąć działania przeciwko zainteresowanemu kierowca. „Dlatego jesteśmy zdania, że gdy klient płaci kierowcy pieniądze, część pieniędzy na pewno trafia do Uber India. Uber India po prostu nie może zwolnić się ze swojej odpowiedzialności, przerzucając ją na kierowcę” – stwierdziła Komisja.
Komisja wyraziła opinię, że przed skorzystaniem z usług kierowcy tego typu pojazdu obowiązkiem spółki Uber India było sprawdzenie, czy jego zachowanie jest normalne i nieagresywne, a spółka Uber India musi zapewnić takim kierowcom pewne szkolenie lub określić pewne zasady.
Komisja stwierdziła ponadto, że skarżący ani ktokolwiek inny (laik) nie zna zawiłości umowy między Uberem a jego kierowcami. Komisja dodała, że raczej w przypadku korzystania z usług online za pośrednictwem znanego lub markowego koncernu oczekuje się zawarcia umowy z tym markowym koncernem, a nie z ukrytym partnerem markowego dostawcy usług.